Jump to content

Kast i aksling -Princess 414 (1983)


Viking22

Recommended Posts

Komodo skrev 23 minutter siden:

Skadd hylse? I mine øyne er det en krage som er knekt. 

 

Men det er kanskje motsatt?

 

Beklager uklar formulering. Det er kragen som er knekt ja, mitt forslag er å dreie den ut og erstatte den med en hylse. 

 

Den flensen med krage har spor som tilsier at den hører til girkassen. Og da er det en reservedel til giret, ikke en standardflens. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 17 minutter siden:

Ser du på dette bildet så er det splines i bakkant. Da antar jeg at det er flensen på gearet.

Ser det nå på PC, overså det på mobilen. Men ja, når det er splines der, samt olje, så må jo den være fra gearet. Trådstarter får oppklare litt mer om hva som er hva, og hva som er ødelagt. 

Link to post
Share on other sites

Det går helt fint å dreie inn en hylse. I samme slengen som flensen er i benken, bør dreier 'subbe' over anleggsflaten for å ta ned 'high spots'. Se vedlagt bilde fra en annen flens som har hatt løse bolter:

101108015.jpg.40113a47625b2334feef3ed61f2abd94.jpg

Her ser man tydeligere materialoppbyggingen i kanten av bolthullet. At hullet er ovalt, er ikke så farlig. Driften skjer via friksjon mellom flensflatene. Er man nervøs, er det bare å krympe inn hylser i utmaskinerte bolthull.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 5 timer siden:

Ser det nå på PC, overså det på mobilen. Men ja, når det er splines der, samt olje, så må jo den være fra gearet. Trådstarter får oppklare litt mer om hva som er hva, og hva som er ødelagt. 

LASA har demontert og skrevet rapport så jeg er selv usikker. Prøver å finne skjema/tegning av dette. Har tenkt å bruke mekanisk verksted for å reparere flens. Og marina sjef på Kongen hjelper til med å kontakte Sleipner. Venter svar fra de nå. 

Link to post
Share on other sites

Liten oppdatering. (Er opprinnelig fra Canada så mulig jeg skriver litt feil forresten). Jeg har fått tak i en dyktig og erfaren mann som skal assistere meg med både plast arbeid og installasjon av aksling, flens og lager. Det blir ikke så ille likevel. Og ikke så dyrt som jeg hadde frykte. Den blir ikke fikset før påske men da får jeg tid til bunnstoff, polering og litt andre små ting. Jeg er veldig fornøyd med kjøpet så langt. Motorer virker sterk og i bra stand. Og alt annet virker (enn så lenge) Det er jo sant at man kan få stor utgifter med eldre båter men det kan man få med ny båter også. Ting går alltid i stykker i båt uansett alder og man må være innstilt på det. Man lærer mye hver gang noe må fikses. Har i dag en 1980 Princess 37 som jeg bruker som ‘bobåt’ med god gamle Ford Mermaid motorer. De går og går. Min erfaring med Princess er at de er av god kvalitet og varer lenge. Skal legge den ut tilsalgs rundt Påske når den ‘nye’ er fikset. Det jeg likte med 414 var at den har en ekstra ‘stue’ (spise stua) så barne har litt mer plass istedenfor på sofa med oss hele tiden.

 

Anyways…holder dere oppdatert etter båten er fikset ferdig og på vannet igjen.

Link to post
Share on other sites

Clements Engeneering pleier jo å være stedet om man skal ha noe til aldrende Princesser og Fairliner. De leverte jo originalvarene på 1980 tallet. Kjøpte akslinger og propeller derfra for mange år siden til min Fairline. En aksling kostet da (ca 2009) 700 pund, mener jeg å huske. Sikkert en del dyrere i dag.

Link to post
Share on other sites

Heisann!

Jeg har samme type båt men med VP TAMD 60C motorer.

Jeg antar at også du har Twin Disc MG502 gearkasser.

 

 

Jeg mistenker at det er blitt skiftet gear i båten din. Bakgrunnen er at hullene i Gear-flensen kan tyde på at gearet har vært montert i en annen båt med annen type koblings konfigurasjon.

 

Dine bilder viser en Gear-flens med for store gjengede hull, hvilket medfører at flensboltene får anledning til å bevege seg i rotasjons-retningen ved endringer forover/akterover.

Dette vil medføre «hugg» belastninger på boltene som følge av skjærkreftene samt fare for at koblingen jobber mot gear uten at den er tilstrekkelig sentrert. Hvilket igjen har medført belastning og brudd i gear-flensens styrekragen som vist på ditt bilde.

 

For noen år tilbake så skiftet jeg gear (Twin Disc 502) på BB drivline.

Jeg var heldig og fikk kjøpt et brukt gear på Finn. Jeg mottok gearet, men det viste seg at selve gear-flensen var boret med for store hull (lik bilde av din gear-flens). Jeg måtte derfor skifte over gear-flens fra gammelt gear til erstatnings gear.

 

Min koblings konfigurasjonen kan du se på bildet under:

Kobling.jpg.590d1343cb6da175ac8c1d30cd5d64db.jpg

 

Jeg antar at du har den samme konfigurasjonen da våre båter faktisk har samme årgang og nesten den samme motor-oppsettet.

 

Jeg har derfor benyttet en «gylden mulighet» til å leke litt med ScetchUp og laget noen skisser som kanskje kan vise mine tanker rundt løsning av gear-flens problemet:

 

Kobling_1.jpeg.d0de37df97face763d692be659e52799.jpeg

 

Kobling_2.jpeg.43808505cb41dafb7c501f67f7cc0880.jpeg

 

Skjermbilde2024-02-0421_30_44.png.09a06bab4466474d29b8b25f91a28624.png

 

Skjermbilde2024-02-0510_29_22.png.1baedaede896d8f4f16dee94bd2af49b.png

 

Anbefaler at du får boret opp nye huller i gear-flens mellom de gamle. Bor-diameter tilpasses nøye diameter på nye umbraco flensbolter med materialkvalitet 8.8 eller bedre.

 

Det er selvfølgelig en forutsetning at all maskinering gjøres sentrert og med riktig tilpasning mhp styrespor, hullsirkel, og bolt-diameter tilpasning.

 

Men før du gjør noe av disse anbefalinger så vil jeg råde deg til å sjekk gearet. Kjenn etter om der er aksial eller radial spill i utgangsaksel (spline-aksel for gear-flens)

Skru ut og sjekk silen for partikler. Drener oljen og se etter urenheter.

Lager i gearets utgangs-aksel kan være skadet som følge av u-sentrert belastning!

 

Jeg ser at på Finn så annonseres der for et "ZF-båtgir! som jeg mener må være et rustent Twin Disc 502 gear. Finn Annonse

 

Bilde fra annonsen:

Annonsebilde.jpg.0d17f56cf07f35d2db58e2dc353fbcc3.jpg

 

Ta kontakt med selger. Hvis gearet ditt synes OK så kan du Kanskje få kjøpt gear-flens (med styrekrans intakt) for en billig penge! Uansett så må den bores opp som anvist, men trolig billigere enn å maskinere den ødelagte. Kanskje trenger du hele gearet også! Men man vet jo ikke tilstand !!

 

Disse anbefalingene forutsetter selvfølgelig samme konfigurasjon som nevnt over!

 

mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...