Jump to content

Levetid på ventilar og gjennomføringar av kompositt, og korleis sjekka tilstanden på slike?


Ask

Recommended Posts

Hei

 

Neste år er båten vår 30 år.

Båten har seks gjennomføringar, og ventilar av kompositt.

To av gjennomføringane er under vasslina.

Dei fira andre gjennomføringane er rett over vasslina.

 

Ventilane er lette å opna og stenga, og det er ikkje noko som tyder på at dei skada, grodd fast eller utslitt.

 

29 år eg jo nokre år, og det kan vera greit å undersøka om gjennomføringane og ventilane er ok.

Korleis gjer eg det? Bortsett frå det opplagte, eventuelle sprekker, kva skal eg sjå etter?

 

Er det nokon som veit kor lang levetid slike ventilar har?

 

Eg veit ikkje kva merke gjennomføringane og ventilane har, men alt tyder på at deihar vore der sidan båten var ny.

 

Båten er ein Fontaine Pajot Athena 38.

Erfaringsmessig er det lite hjelp å få frå verftet.

Link to post
Share on other sites

Hvilke gjennomføringer sitter der i dag? Bilder?

Hvis det er gjennomføringer av metall tar du av slangene og inspiserer visuelt gjennom gjennomføringen. Da skal du kunne se om det er endringer i struktur og eventuelle fargeforskjeller i metallet. De jeg har av bronse har et lite belegg med grønt men det er irr som ikke har noen voldsom betydning. Mens messing er meg utsatt for tæring. Der kan fargeforskjeller antyde mer alvorlig tæring. Men om de ser grei ut er neste test rent fysisk. Da bruker jeg en trekloss type 48x068 på en god hammerlengde og klasker til gjennomføringen på slangestussen. Er det tæring som ikke synes da så vil den jo brekke av eller deformeres. 
Er det gjennomføring av kompositt er det bare en visuell befaring som gjelder. Ta av slangen og se setter om den ser hel og fin ut. Den tæres jo ikke så det eneste som blir av slitasje er jo selve kuleventilen. Så er den tett og fin er det bare å la de være. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hei, våger å slenge meg på med et spørsmål her; har lett etter 2" kompositt-gjennomføringer uten å finne.

(lurer på om 20 år gamle messing begynner å bli litt skumle??)

Hvor bør jeg lete etter nye 2" ??? 

 

Edit; med kuleventil og slangestuss - til kjølevannsinntaket 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev 1 time siden:

Hei, våger å slenge meg på med et spørsmål her; har lett etter 2" kompositt-gjennomføringer uten å finne.

Hvor bør jeg lete etter nye 2" ??? 

 

Trudesign 2" kompositt-gjennomføringer, kuleventil og slangestuss får du "overalt". Bl.a. marineshop.no

Link to post
Share on other sites

Trudesign er bra greier, men ikke komplett. Kunne gjerne tenke meg at de hadde ført t-stykker i diverse størrelser. Eneste som er igjen av messing er denne. Plukker t-stykket fra hverandre og la på ny hamp i dag da den flytende gjengetetningen som var på fra før hadde gått lekk. 20240203_190629.jpg.4aca50d20d52ebcc885cf1665ba8bde9.jpg

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev for 9 timer siden:

Hei, våger å slenge meg på med et spørsmål her; har lett etter 2" kompositt-gjennomføringer uten å finne.

(lurer på om 20 år gamle messing begynner å bli litt skumle??)

Hvor bør jeg lete etter nye 2" ??? 

 

Edit; med kuleventil og slangestuss - til kjølevannsinntaket 

Jeg har alt av Trudesign. 2“ også. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 3.2.2024 at 10.28:

De holder vel like lenge som båten, bortsett fra spindelen som dreier spjeld/kule. Og spindelen får du vel ikke sjekket uten å ødelegge ventilen.

 

Spindelen ventilen er en ting, men disse komposittgjennomføringene er jo ikke av samme plastkompositt som et båtskrog. Disse komponentene blir laget av en termoplastkompositt, ikke en herdeplastkompositt. Og da blir det jo et spørsmål om hvorvidt denne termoplasten er motstandsdyktig mot miljøet den utsettes for over tid. Slike komponenter har heller ikke de lange fibrene i armeringen som det vi har i et skrog. Dette er sprøytestøpte deler, og glasset består av enten kuler, små flak, eller korte tråder som er blandet inn i plasten. Det gir ikke samme styrke som i et båtskrog. I et båtskrog av glassfiberarmert polyester er det glassarmeringen som gir styrken, polyesteren er i prinsippet der for å holde fibrene på plass. I en komposittgjennomføring som er sprøytestøpt vil man ikke få like gunstig armering. Termoplastene har også stort sett lavere fasthetsegenskaper enn herdeplaster som polyester og epoxy, så de er nok ikke like solide. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...