Jump to content

Du får en telefon fra Hamar, du har vunnet 1 250 milioner. Hvilken båt kjøper du og hvor går ferden?


Capt. Morgan

Recommended Posts

Inspirert av TomRør sin tråd om Nordhaven 47 som glapp, så vil jeg med dette oppfordre dere alle til å dele dine drømmer om båt, tokt osv. Det hørtes ut som vi er mange som venter på den telefonen fra Hamar, og som har drømmene -planene- klare. Jeg vil ikke høre tamme drømmer som omhandler nedbetaling av hus, tur til systembolaget og drømmen om en ny Saga 27. Drømmen skal være litt grandios, den skal være uoppnåelige og den skal være noe som drar en bort fra virkeligheten. Ikke minst så kan nettopp din drøm gi meg og andre litt glede en regntung vinter dag/natt. 

 

Når -ikke om- jeg blir oppringt fra Hamar, så går jeg til anskaffelse av en Fleming 65, ber sjefen om å ta seg en bolle, og begynner planleggingen av et tokt det virkelig lukter saltvann av. Turen starter fra hjemmehavnen i Sandes sammen med kone, en katt eller fem. Båten skal selvsagt utrustet med et lite kontor hvor jeg kan redigere og skrive ut bilder, samt skrive leserbrev på BP.

Turen går først til Lerwick, så til Reykjavik før turen går over til Newfoundland og videre innover til Chicago. Fra Chicago går turen på elvene ned til utløpet av Mississippi. Derfra blir det ned til Panama og over til Stillehavet hvor ferden går oppover kysten til vi kommer til Alaska. Der blir det å surre rundt å utforske all den naturen bare Alaska kan by på. 

Helt sentralt i denne drømmen/planen står familie og venner. En klarer ikke bruke opp 5-600 mil på en Fleming alene. De pengene som ikke går til båt skal utelukkende gå til drift av båten på turen, samt sørge for at vi alltid har familie og venner med oss som kan dele opplevelsene med oss. Jeg mener bestemt at opplevelser og gleder blir endra bedre om de deles.  Over alt hvor en ferdes skal det nytes førsteklasses lokal mat og drikke, samt alt av severdigheter som er verdt en sykkeltur fra skuta. 

 

Hjemturen håper jeg blir i trepyjamasen, for jeg har ingen ambisjoner å overleve det etegildet som turen ender opp med å bli. Skulle en mot formodning overleve, så er det "bare" å fortsette langs Asia og se hvor langt en kommer før det sier stopp. 

 

Forøvrig vil jeg anbefale alle til å se filmene til Tony Fleming som ligger her: https://www.youtube.com/@FlemingYachts

 

Edit: Summen er uanstendig høy, du vinner 1 250 millioner. Drømmer du fortsatt om en liten jolle og turer rundt egen brygge om sommeren, da gjør du det feil😂

I Got What It Takes 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 13 minutter siden:

En fregat med komplett amo lager. Ferden går til indre Oslo havn. Å plutselig følger de ikke situasjonen så nøye lengre:yesnod:

Den tok en litt uventet vending😂😂 Vær obs på tank/lasteskip på veien bort. Har hørt at fregatter er svært utsatt for store saktegående båter😂

I Got What It Takes 

Link to post
Share on other sites

Nå er vel de ikke til salgs https://www.superyachttimes.com/yacht-news/world-s-largest-sportfisher-yachts men det ville blitt vel noe i den stil som "Mea Culpa" yachten med Polsk flagg og "yacht captain" bevis inklusive 100 timer til beviset nettopp på egen båt for å lære den.

Resten av Eurojackpot gevinsten hadde vel gått med til drivstoffet, vedlikehold og forsikring mot feil ved havnemanøvrering :giggle: Eller blitt investert slik at avkastninga kunne matche dieselforbruk og vedlikeholdsutgifter :lol:

Noen har jo allerede kalt båtene sportsfiske yachter så de må vel brukes til det de er ment å bli brukt til :giggle:

Så hadde vel reisen først blitt muligens til Sørøya for å få fiska all den lokale fisk i store utgaver som jeg aldri har fått og deretter vel til all slags mulige eksotiske steder hvor man kan fiske mer eksotisk fisk og oppleve kanskje litt mer varme og sandstrender ved mulige gjestebrygger.

Link to post
Share on other sites

Denne telefonen fra Hamar, innebærer den ca 1 million eller 1.360 millioner?

Det er jo litt avgjørende for videre beslutningstagning :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 14 minutter siden:

Denne telefonen fra Hamar, innebærer den ca 1 million eller 1.360 millioner?

Det er jo litt avgjørende for videre beslutningstagning :giggle:

Gitt vi snakker om båt så må det være langt høyere en 1 milion, det er ikke rare båtdrømmen en får for den summen😂😂

 

Jeg valgte bevisst å ikke sette en sum slikt at det blir opp til hver enkelt å finne ut hvor mye en trenger, dog må det være under 90 milioner euro, gitt at det den høyeste premien vi kan vinne i Norge.

 

I Got What It Takes 

Link to post
Share on other sites

Capt. Morgan skrev for 2 timer siden:

Gitt vi snakker om båt så må det være langt høyere en 1 milion, det er ikke rare båtdrømmen en får for den summen😂😂

 

Jeg valgte bevisst å ikke sette en sum slikt at det blir opp til hver enkelt å finne ut hvor mye en trenger, dog må det være under 90 milioner euro, gitt at det den høyeste premien vi kan vinne i Norge.

 

 

For 1 million hadde jeg fått drømmemotoren til min gamle Windy 27, og hadde hatt nok penger til diesel resten av livet også vil jeg tro. En ren båtdrøm det :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg vil starte med denne https://galeon.pl/en/model/500-fly-2/ som ser ut til å ha mange særs flotte løsninger. Bruker denne for å trene opp litt ferdigheter

Så kan jeg øke på litt videre etter noe tid og da ser denne  https://galeon.pl/en/model/800-fly/ut til å passe mer for Middelhavet etc. Må bare få fullført A’en så jeg har sertifikat «world wide». I denne størrelsen finnes det også andre fine båter. Vil ikke ha større enn at jeg har lov til å føre den selv, men stor nok til at den i hvert fall har køyer til to mannskap

Hva jeg skal gjøre med kona som synes 32 fot er nok vil bli det største problemet 🥵

 

D5L

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg ville beholdt den båten jeg har, og som neppe er egnet til å imponere noen, men som fint hadde tålt langtur med litt oppgraderinger. Så hadde jeg brukt pengene på å kjøpe meg fri til å bruke den så mye., lenge og langt jeg ville. Før var drømmen å seile ekspedisjon, så endret det seg til å bare seile til varmen, men nå står egentlig norge på langs øverst på ønskelisten, så hadde begynt der, og fortsatt med de gamle drømmene etterpå hvis jeg ikke var lei. Men både drømmene og iveren endrer seg med alderen. Kanskje jeg bare hadde kjøpt meg en ekstra båt i karibien eller middelhavet og flydd dit og putlet litt rundt i den kalde årstiden..?

 

Bortsett fra siste biten er nok resten av drømmen oppnåelig når jeg blir pensjonist, så kanskje dette innleget heller burde ligget i kategorien : hva hadde du brukt båten til hvis du hadde  tid? 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Capt. Morgan skrev for 6 timer siden:

 

 

Når -ikke om- jeg blir oppringt fra Hamar, så går jeg til anskaffelse av en Fleming 65, 

Nå er det slik at jeg også skal ha en Fleming 65 (eller kanskje en 78)så jeg håper de klarer å levere en forholdvis raskt hvis vi begge skal ha en.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde beholdt hun jeg har🥰🥰🥰

Hu er så stabil, trygg og vakker. Behandler meg fint på sjøen siden jeg gir henne kjærlighet og stell. 
Så med ekstra mye båtlapper så ville jeg ha vært hos hu hele tiden for å pleiet kjærligheten nytet lukten av henne, smurt, oljet og waxet så ofte jeg ville☺️. Drømmestedet er jo Horten.
 

PS. Håper ikke frua leser dette🤫

Link to post
Share on other sites

I min båthavn er det begrensing på båtstørrelse. Siden jeg ikke har flytteplaner, og ikke vil ha båten langt unna, ville det ikke blitt noen svær båt. Men den skulle hatt seil som hovedfremdrift, og ellers hatt god nok plass til meg og ungene. Siden trygghet på egne ferdigheter ikke kan kjøpes for penger, ville turen gått i nærområdet i begynnelsen, siden økt på til lengre turer langs norskekysten.  Kanskje Danmark og Sverige etterhvert, jeg bor på vestlandet. Jeg ville kjøpt meg fri, slik at jeg hadde bedre tid til å bruke båten. Men ikke helt fri, da jobben dekker en del av mine sosiale behov. 

 

Link to post
Share on other sites

Som flere andre har nevnt, så kommer det litt an på hvem som ringer... 

 

Er det fra Lotto/Vikinglotto er vel drømmen en av de største modellene til Saga - 385 eller kanskje 415?

 

Er det førstepremien i Eurojackpot blir det nok en Fleming ja... 

 

Og da blir det fulltids båtboer på meg og kun et eneste sammenhengende tokt til jeg dør...

Link to post
Share on other sites

En mellomstor flybridgebåt har alltid vært drømmen. Og bruke den mest mulig.

 

den reelle drømmen er en stor nyere snekke som familien kan dra på tur med👍

 

jeg fikk et tips for en stund siden. Om alle de som kjøper lotto i 10-20-30 år heller hadde kjøpt aksjer ville de ofte hatt mer eller mindre førstepremien nå. I Lotto taper de fleste alt. Med aksjer taper man som regel ikke alt😂

 

så jeg kjøper heller aksjer enn Lotto 👌 nærmer meg en brukbar snekke nå🙈

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Mye motorbåt-drømmer her. Jeg ville lært meg å seile, slik @tobixen og mange flere her er meget dyktige til.

 

Så ville jeg kjøpt 40-50 fot skute, satt kursen mot Puerto de Mogan, og spist god mat på dyre restauranter. 

 

Deretter satt kurs i finvær mot sør-amerika, nedkjempet et par narkokarteller, videre Panama-kanalen, opp vestkysten og funnet en vakker havn et eller annet sted, før jeg tuslet mot Alaska. 

 

Men dette blir bare en teit drøm.

 

Realiteten er gammal Princess som skal totalrenoveres.

Uten hjelp av NT.

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Hvis vi snakker om en helt uanstendig høy premie, ville jeg kikket på Princess rundt 80 fot, men jeg tror nok heller at jeg ville valgt en skikkelig expeditiontrawler. Det lages flere av disse rundtom. Da ville jeg vært med i prosessen når den ble bygget. Da man ikke trenger å jobbe mer, kunne man rett og slett reist hvor man hadde lyst. Det går transportskip over dammen, så hvis vinteren her hjemme blir for kald og mørk er det jo godt og varmt andre steder.

 

Link to post
Share on other sites

Tror jeg rett og slett hadde takket nei til mer båt.

Muligens flyttet til middelhavet et sted og hatt noe enkelt liggende ved brygga. Men da måtte jeg ha vunnet skikkelig, under ti mill går fort.

Men som nevnt før i tråden, dette blir bare en teit drøm ! :giggle:

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

Jeg har ganske realistiske drømmer og ville investert i en Hallberg Rassy 44. I dag måtte jeg ha vunnet litt i Lotto for å realisere dette, men om noen år er det ikke helt uaktuelt med en pent brukt Rassy 44. Båten ville fremdeles hatt tilholdssted i Ryfylke, men den første langturen jeg hadde lagt ut på var nok et vår- og sommertokt nordover til Lofoten og Helgelandskysten. Det har jeg gjort en gang før i en 30- foter med venner, nå er det på tide å ta familien med nordover. 

Link to post
Share on other sites

23 minutes ago, Hekri said:

Jeg ville lært meg å seile, slik @tobixen og mange flere her er meget dyktige til.

 

Tja.  Jeg kommer meg fremover, men jeg er definitivt ingen regattaseiler.  :-)  Av og til klør jeg meg i hodet, under tilsynelatende temmelig like forhold med samme vindstyrke, vindretning og seilføring kan jeg ha ganske ulike hastigheter, uten helt å skjønne hva forskjellen ligger i.  Når skuta gjør relativt god fart og jeg tror jeg kan optimalisere seilføringen ytterligere har jeg etterhvert lagt meg på filosofien "don't jinx it". :-)  Med drømmebudsjett burde jeg kanskje vurdert å ta noe kurs.  Men jeg har kommet frem til at jeg kan tilegne meg kompetanse ganske gratis, bl.a. ved å hente inn vilkårlig mannskap.

 

Med drømmebudsjett ville jeg nok gjort noen oppgraderinger på det jeg har, som f.eks. bytte ut vinduer med bedre isolerte vinduer.  Jeg ville ha hyrt inn folk til å hjelpe meg med de tingene jeg ikke er så flink med, samt de tingene jeg aldri får tid til å gjøre selv (kanskje jeg burde vurdere å bruke mindre tid på dette forumet), samt "rydde opp" i arbeid jeg ikke har fått til godt nok.  Jeg ville ha sett litt mer på OpenCPN.  Det er mye jeg er misfornøyd med mtp Raymarine-systemer jeg har - om OpenCPN er bedre eller ikke vet jeg ikke, men med nok tid, penger og/eller tålmodighet har man i det minste en teoretisk mulighet til å fjerne irritasjonsmomenter i OpenCPN.

Link to post
Share on other sites

Siden jeg er blitt smittet av Storebrogalskap (nært beslektet med hundegalskap), hadde jeg sendt båten min avgårde til totalrenovering!

Ellers hadde det kanskje blitt en Nordhavn på ca 60 got!😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...