Jump to content

Du får en telefon fra Hamar, du har vunnet 1 250 milioner. Hvilken båt kjøper du og hvor går ferden?


Capt. Morgan

Recommended Posts

Honduras skrev 52 minutter siden:

Med 1,2 milliarder inn på bok, har dere en årlig avkastning på 60-70 millioner, uten å ta for hardt i. Så spørsmålet er når dere har kjøpt alle disse 50-100 fots båtene, hva gjør dere til neste år ? 😎

Ikke i Norge vet du Honduras :wink: For selv om gevinsten er skattefri, så blir det full beskatning på en eventuell avkastning, og resten går med til formueskatt og eiendomsskatt for den fine strandeiendommen som man erverver seg etter en slik gevinst :worry:

Link to post
Share on other sites

Nå har vel flesteparten beskrevet hvordan de skal bruke resten av livet på havet, så etter man har lagt inn ordre på båt er det vel bare å finne seg en egnet flagg-stat. Skulle ikke forundre meg om Bahamas eller en eller annen Stillehavs-stat har et skatteregime til å «leve med» 😎

Link to post
Share on other sites

Honduras skrev 22 minutter siden:

Nå har vel flesteparten beskrevet hvordan de skal bruke resten av livet på havet, så etter man har lagt inn ordre på båt er det vel bare å finne seg en egnet flagg-stat. Skulle ikke forundre meg om Bahamas eller en eller annen Stillehavs-stat har et skatteregime til å «leve med

Kanaløyene er vanlig sted å registrere yachter. Mener de fleste eies av aksjeselskap. Dermed uavhengig av hvor en bor. 

Link to post
Share on other sites

Det hadde nok blitt en havgående trawler under 50 fot. Jeg synes de klassiske Kadey Krogen-båtene er nydelige, f.eks Kadey Krogen 44AE. Evt. Selene 45 eller Nordhavn 475.

 

Turer langs norskekysten nordover, kanskje etterhvert Shetland, Skotland og så om noen år sørover i Europa til Portugal, Spania og Kanariøyene. Disse båtene har jo kapasitet til å krysse Atlanteren så det kunne jo vært morsomt, bortsett fra at Karibien ikke frister så veldig. Videre vestover gjennom Panamakanalen og opp til Alaska frister derimot!

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg også fantaseret meget om. Og er kommet til den konklusion, at det skal være en båd, som jeg kan sejle alene. Ikke at jeg vil gøre det altid, men tanken om altid at være afhængig af kone eller venner, når man skal ud, er klaustrofobisk. 
 

Så derfor må det være noget med en ny Princess F45  eller F50 med IPS og det hele. Den nye Marex 440 kunne også friste, men ikke med det store køkken, som man ser den med på YouTube. Så meget mad skal jeg ikke lave ombord.

 

Destinationer vil være i Norden. Der er nok at se til et helt liv, så jeg bliver i “nærområdet”. Tanken om verden på den anden side af Middelhavet giver mig stress. Nej tak :-)

 


 

  

Link to post
Share on other sites

Første 250 mill hadde gått rett til "fuck you" penger. 
Hadde lett betalt 50 mill til stordalen for å gi han en flatneve på direktesendt god morgen norge, fyren er alt for opplagt hver jævla mandag. 

Sikra fremtiden til slekta med 500 mill investert, så 500 mill på akkurat det som føles rett dær og da. 

Båt hadde jeg leid med fullt mannskap når behovet meldte seg, ikke faen om jeg hadde stått en vårpuss til. Polering hadde vært historie. 

Gammelbåten hadde fått seg opphold på verft og blitt bedre enn ny. 

Hadde gjort som de andre, flytta til sveits av skattemessige grunner. 


 

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde naturligvis gitt vekk mesteparten til veldedige formål, som Dyrebeskyttelsen og Frp bl.a. :smiley:

 

Så hadde jeg kanskje kjøpt et passende landsted i Sør-Australia og vært der om vinteren for båthygge i 30-40 varmegrader :giggle: Måtte ha blitt en båt med haisikkert skrog.

Tasmania rundt virker fristende.

 

Sommeren i Lofoten/Vesterålen/Sør-Troms med midnattsola vil jeg ikke unnvære, så der hadde jeg nok funnet en passende skute for oppdagelsesturer rundt om i øyriket.

 

Wineglass bay på Tasmania:

 

wineglassbay2.jpg.fd44674ffb2698c53fa201c8452946ec.jpg

 

 

tasmania.jpg.460974cd5bb55a84496137a43b4739ff.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev On 5.2.2024 at 18.43:

https://www.yachtworld.com/yacht/2014-nautor-swan-105--002-rs-9094335/

 

hadde også putta et par hundre i eget fly. 

hjemme kanskje oppgradert fra Zodiac til Goldfish. 

Prata med en som kjenner selgeren av denne og skipperen. Mye trøbbel, dyr båt å drive. 
nedskalerer litt. Skal se på denne til uka

https://www.berthoninternational.com/yacht-sales-brokerage/yachts-for-sale/discovery-67-tilly-mint/

 

@Teerex du får tinge plass ombord når vi seiler rundt Tasmania 😊

Link to post
Share on other sites

13 minutes ago, Bitteliten said:

@Teerex du får tinge plass ombord når vi seiler rundt Tasmania 😊

Dersom det er dit du har tenkt deg fra Middelhavet, så hadde jeg brukt en slant for å bestikke deg til å lage en egen tråd, a la Euklid sin.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 36 minutter siden:

Prata med en som kjenner selgeren av denne og skipperen. Mye trøbbel, dyr båt å drive. 
nedskalerer litt. Skal se på denne til uka

https://www.berthoninternational.com/yacht-sales-brokerage/yachts-for-sale/discovery-67-tilly-mint/

 

@Teerex du får tinge plass ombord når vi seiler rundt Tasmania 😊

 

Når er det påmønstring? :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

On 2/9/2024 at 5:08 PM, Teerex said:

Jeg hadde naturligvis gitt vekk mesteparten til veldedige formål, som Dyrebeskyttelsen og Frp bl.a. :smiley:

 

Så hadde jeg kanskje kjøpt et passende landsted i Sør-Australia og vært der om vinteren for båthygge i 30-40 varmegrader :giggle: Måtte ha blitt en båt med haisikkert skrog.

Tasmania rundt virker fristende.

 

Sommeren i Lofoten/Vesterålen/Sør-Troms med midnattsola vil jeg ikke unnvære, så der hadde jeg nok funnet en passende skute for oppdagelsesturer rundt om i øyriket.

 

Wineglass bay på Tasmania:

 

wineglassbay2.jpg.fd44674ffb2698c53fa201c8452946ec.jpg

 

 

tasmania.jpg.460974cd5bb55a84496137a43b4739ff.jpg

Bra valg! Har vært i Australia og var på en seiltur rundt Withsundays! Det var helt fantastisk! Men mangler skjærgården vi har i Trøndelag og Mørekysten. En god del heftige seilskuter i de store byene og veldig mye katamaraner, også motorbåter

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

For så mange penger ville jeg start en stiftelse som kjøpte, vedlikeholdt og restaurerte gamle Colin archer skøyter, så hadde jeg tilbudt seilturer med båtene gratis for medlemmer i stiftelsen, kort sagt så hadde jeg startet et mini fartøyvernsenter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...