Jump to content

Du får en telefon fra Hamar, du har vunnet 1 250 milioner. Hvilken båt kjøper du og hvor går ferden?


Capt. Morgan

Recommended Posts

Om jeg hadde vunnet 10 mill hadde jeg kjøpt en Axopar Brabus Shadow 1000! totalt politisk ukorekt og veldig lite båt for pengene! 

421249024_999405354994366_5628808674366598801_n.jpeg

421240697_999405228327712_117180653647607662_n.jpeg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 9 timer siden:

 

For 1 million hadde jeg fått drømmemotoren til min gamle Windy 27, og hadde hatt nok penger til diesel resten av livet også vil jeg tro. En ren båtdrøm det :giggle:

Om drømmen din er en ny motor og litt penger til diesel, så drømmer du feil😂😂 Se på svaret til @Tom Rør, der har du en fornuftig drøm for 1 250 millioner. 🤩

I Got What It Takes 

Link to post
Share on other sites

Capt. Morgan skrev 9 minutter siden:

Om drømmen din er en ny motor og litt penger til diesel, så drømmer du feil😂😂 Se på svaret til @Tom Rør, der har du en fornuftig drøm for 1 250 millioner. 🤩

 

Ja siden drømmen nå er oppgradert fra 1 million til 1.250 millioner kan det hende det blir noe annet. Men hadde sikkert beholdt Windyen. Har tross alt hatt den i over 20 år :giggle: 

Og vil jo ikke bli uglesett i den lokale skjærgården.

Men en giga seilkatamaran for jordomseiling hadde det nok blitt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Da hadde jeg pakka fiskesakene og kjøpt denne. Da skulle jeg gått all in på å smake på alle verdens beste biff resturanter som ligger ved vannet også skulle jeg gått all in på 1001 arter på fiskestang, stor sol, blått vann, god mat og store fisk jorda rundt frem til jeg har fått 1001 forskjellige fisk. Så får man se hvor mye som er igjen når man er ferdig på det eventyret der

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville kjøpt en spell ny Windy Zonda på 32 fot.Jeg trenger ikke noe større båt og ikke vil jeg ha det heller.


https://www.windyboats.com/range/classic-sport-cruisers/w32-grand-zonda/

 

Hadde nok holdt meg i skjærgården i yttre oslofjord der jeg trives aller best med båt.
Sikkert kjedelig men jeg ønsker ikke å farte rundt i en diger båt i lang tid på verdens hav.
Er helt ferdig med båtferie i ukevis så en sprek badebåt med mulighet til en overnatting på skjæra er helt topp

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 7 timer siden:

Oppgraderer den jeg har. Hvilket jeg uansett driver med hele tiden. Penger eller ikke. Seiler rundt der det passer meg, når det passer meg.

Dette overraskar vel ikkje gjengangarane på PB?:smiley:

 

Eg hadde kjøpt den minste av Outremer sine båtar. Dei blir laga i Frankrike. Eg hadde seilt den lange vegen heim.

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 2 timer siden:

Da hadde jeg pakka fiskesakene og kjøpt denne. Da skulle jeg gått all in på å smake på alle verdens beste biff resturanter som ligger ved vannet også skulle jeg gått all in på 1001 arter på fiskestang, stor sol, blått vann, god mat og store fisk jorda rundt frem til jeg har fått 1001 forskjellige fisk. Så får man se hvor mye som er igjen når man er ferdig på det eventyret der

 

 

 

Du forstod oppgaven👍 Med den planen der så håper jeg virkelig du vinner nok penger, det er slikt uanstendige gevinster skal brukes🤩🍻

I Got What It Takes 

Link to post
Share on other sites

Draco 3000 sunbridge, passelig over motorisert og overhalt. Og så en Draco 21 sc med en helt meningsløst diger motor. 

 

Hadde brukt den store Dracoen til å kjøre frem og tilbake til hytta, Nøtterøy til Tvedestrand, og så hadde jeg brukt 21 foteren til å kjøre i fra alle andre med nye Goldfish-båter og lignende, bare for gøy

Link to post
Share on other sites

En 100-fots katamaran uten seil er vel like greit når man har råd til fuel også :giggle:

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Over en milliard kroner er jo (fortsatt) ganske mye penger, selv om kronekursen er blitt en del svakere de siste årene.  Jeg innrømmer glatt at første svaret mitt med at jeg ville gjort noen mindre oppgraderinger av egen skute er litt ... vel ... tafatt, sammenlignet med beløpets størrelse.

 

Fortsatt, jeg er faktisk ganske fornøyd med egen skute.  Jeg ville ikke hatt noe større - båten føles allerede egentlig litt for stor, litt av gleden med å være nært sjøen synes jeg har forsvunnet ved oppgradering fra 29 fot til 43 fot. Satt på spissen, båtgleden blir ikke helt det samme på danskeferga som på en mindre seilbåt - selv om man tilfeldigvis skulle eie hele ferga og kunne gjøre akkurat hva man ville med den.  Muligheten for å besøke små havner og uthavner reduseres også litt med stor båt.

 

Men strengt tatt - alle ulemper med å ha stor båt kan avbøtes med å ha mindre båter tilgjengelig.  For "folk flest" betyr det slepejolle, jolle liggende på dekk eller hengt opp i davider, eventuelt noe oppblåsbart stuet ned under dekk.  Har man fem-kvart milliarder tilgjengelig, så kan man gjøre det mer sofistikert enn som så - eksempelvis innebygd ubåtdokk på moderskipet, mulighet for å entre ubåtjolla tørrskodd, dykke ned og så dykke opp igjen.  Det burde heller ikke være noe problem å komme seg tørrskodd i land, f.eks. dersom det er sandstrand så burde det være mulig å komme seg opp vha nedfellbare hjul.  Må nok være noe slags form for beltedrift, men helt umulig kan det ikke være.

 

Dersom man trives med en 43-fots seilbåt, men har 1.25 milliarder tilgjengelig til å kaste bort, ja ... hvorfor ikke ha en 43-fots seilbåt med seg som slepejolle til moderskipet, eller eventuelt løfte den opp på dekk?

 

Noe jeg savner med en 43-fots seilbåt er muligheten til å f.eks. legge på tur oppover elver med bruer og begrenset dybde.  Med 1.25 milliarder tilgjengelig har man sikkert mulighet til å hyre inn noen dyktige ingeniører til å implementere noen fiffige løsninger for å raskt kunne "stue unna" mast og kjøl.


Dieselmotoren skal ut.  Dersom det ikke er mulig eller ønskelig å bruke vinden, så er elektrisk fremdrift å foretrekke - det er stille, og mindre problemer med oljesøl, dieselsøl, motorvedlikehold, etc.  Ikke at man egentlig trenger å bry seg så mye om slikt når man har femkvart million på konto, da har man råd til å sette bort slikt vedlikehold og glemme av det, men allikevel ... støy er i allefall et saklig argument.  Ulempen med batterier sammenlignet med diesel er at fulladede batterier leverer langt mindre energi enn tilsvarende masse (altså vekt) med diesel.  Nå har jeg jo faktisk noen tonn med bly i kjølen - og det er jo egentlig helt meningsløst - hvorfor ikke ha en enorm batteribank innebygd i kjølen i stedet?  (og dersom man ikke er fornøyd med batterikapasiteten, så tenker jeg allikevel at en stor batteribank, et mindre aggregat og eldrift vil kunne gi fordeler sammenlignet med dieselmotor med gear, propellaksel og mekanisk fremdrift)

 

Jeg ville gjerne ha investert en god del av pengene i R&D - prøve å finne på nye løsninger.  Hvis man har femkvart milliard å kaste bort, så ønsker jeg å teste ut mer moderne og/eller mer elegante måter å komme seg frem på enn bermudariggen  (her vil vel motorbåtfolket sikkert komme med noen innspill, men nei ... jeg ønsker fortsatt å komme meg frem vha vindkraft).

 

Katamaraner og trimaraner har sine fordeler og ulemper.  Dersom man har femkvart milliard tilgjengelig, så må det vel være mulig å få noen dyktige ingeniører til å komme opp med løsninger som maksimerer fordelene og minimerer ulempene.  Kanskje det kan være mulig å beholde dagens båt, men bygge den ut til en trimaran?  Hvor trimaranskrogene enkelt kan kobles fra ved behov og omgjøres til uavhengige båter?  Etter en litt heftig familiekrangel, så kan én båt bli til tre?  :-)

 

Link to post
Share on other sites

Med sånne ville gevinster, måtte det blitt flere båter i tillegg til en flott plass i vannkanten med skikkelig brygge. Summen gir også rom for å kjøpe opp et verft for å virkelig få dem til å spesiallage til egne ønsker.

 

Usikker på hva jeg ville valgt, men en grei daycruiser på rundt 25 fot ville jo vært tingen for dagsturer fra hytta. Kanskje en Windy. For litt lenger turer måtte det blitt en flybridgebåt på rundt 50 fot med minst tre doble lugarer. Større ting kan leies på sydligere breddegrader når en skulle trenge det.

Link to post
Share on other sites

Neimen ikke sikker, men med så mye penger er det jo bare å selge billig og bytte så ofte man har lyst.

 

Det første som slo meg inn var Australske Riviera som er veldig høy kvalitet og gjennomtenkte løsninger. Enten 4600 Sport eller 585 SUV.

Hadde i første omgang blitt å velge mellom  Princees V50 og Sargo 45.

Med så mye penger tror jeg det hadde blitt hyppige båtbytter, så man kunne prøvd litt forskjellig.

 

Hadde også vært fristet til å ha en båt på 50-60 fot som feriebolig i sydligere og mer eksotisk farvann.

 

Australske Riviera hadde vært artig å prøvd. Vissnok kvalitet på høyde med de beste og mange praktiske løsninger.

 

 

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Da skulle drømmen om en Vaagen 40 endelig blitt realisert :sailing:  Verftet er konkurs, så jeg måtte fått tak i en brukt.Motorer: Forbedret utgave av Vaagen 40

 

Vil ikke ha for stor båt, i alle fall ikke større enn 50 fot. For oss er det viktig å kunne komme inn på de litt trange og lune plassene, og singel motorinstallasjon hadde fremdeles vært et krav. Båten skulle blitt utstyrt med aggregat og dykkekompressor, og det hadde vel blitt en ny motor på dykkejolla (Dracoen). 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 minutt siden:

Da skulle drømmen om en Vaagen 40 endelig blitt realisert :sailing:  Verftet er konkurs, så jeg måtte fått tak i en brukt.Motorer: Forbedret utgave av Vaagen 40

 

Vil ikke ha for stor båt, i alle fall ikke større enn 50 fot. For oss er det viktig å kunne komme inn på de litt trange og lune plassene, og singel motorinstallasjon hadde fremdeles vært et krav. Båten skulle blitt utstyrt med aggregat og dykkekompressor, og det hadde vel blitt en ny motor på dykkejolla (Dracoen). 

 

 

Med 1.25milliarder, så kan du vel kjøpe formene og rettighetene, så få en vakuumstøpt lettvekts båt som marsjer godt med liten motor 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 7 minutter siden:

Med 1.25milliarder, så kan du vel kjøpe formene og rettighetene, så få en vakuumstøpt lettvekts båt som marsjer godt med liten motor 

Ja, kanskje det :lol:  Men nå er jo allerede Vaagenbåtene vakuumstøpt, så det er relativt lette skrog. De er jo også bygget i sandwich, så de er både lette, stive og fullisolert. Akkurat det er en av de tingene jeg liker med Vaagen. De har også vinduer i isolerglass, det er det få andre fritidsbåter (om noen?) som har. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Ja, kanskje det :lol:  Men nå er jo allerede Vaagenbåtene vakuumstøpt, så det er relativt lette skrog. De er jo også bygget i sandwich, så de er både lette, stive og fullisolert. Akkurat det er en av de tingene jeg liker med Vaagen. De har også vinduer i isolerglass, det er det få andre fritidsbåter (om noen?) som har. 

 

Trenger ikke forandre på støpe beskrivelsen hvis den allerede er bra, bare få en nystøpt :p 

Link to post
Share on other sites

Enzo skrev On 4.2.2024 at 12.21:

150meter fra hvor vi ligger for øyeblikket ligger denne her https://www.yachtworld.co.uk/yacht/2019-outremer-5x-8283155/ 

Det hadde vært veldig enkelt å bare fendre inntil den og bære over tingene så kunne vi sitte der og se på Farmen og The Voice på TV istedet for å sitte her og se på Farmen og The Voice på TV. :giggle:

 

 

Man kan også gjøre det litt vanskeligere for seg selv og bestilt en slik: https://www.marsaudon-composites.com/en/-564/-564/-564/
Ulempen er at det da kanskje blir for moro å seile til at man klarer å sitte stille og se på TV..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...