Jump to content

Alternativer til svaibøye på værutsatt sted


kln

Recommended Posts

Når jeg er på hytta har jeg båten (21-fots daycruiser) liggende på en svaibøye rett utenfor hytta. Til tross for at dette er en innsjø (Mjøsa) kan det være temmelig værhardt der, med bølger opp mot meteren. Det fungerer for så vidt greit med svaibøye, men det er jo litt styr når vi skal inn og ut med båten. Særlig hvis det er litt sjø, så er det litt plunder & heft å få hektet seg på bøya, og få manøvrert seg over i jolla. 

I tillegg har båten en tendens til å dreie rundt og rundt når det er stille, slik at tauene fra bøya og opp til båten surrer seg rundt bøya. 

 

Jeg har en brygge som gir noe beskyttelse mot sjø sørfra (fra høyre på bildet), men ingenting hvis været kommer nordfra. Jeg tør derfor ikke ha båten liggende ved brygga over natta eller hvis vi reiser bort. 

Som bilder viser har jeg også en "gjestebøye", som er for nær brygga til at den kan brukes som svaibøye. Den har stort sett bare vært brukt til å fortøye en vanntrampoline.

Begge bøyene er festet til store steiner, antakelig på flere tonn (på våren ligger disse på tørt land pga lav vannstand, så jeg har støpt fast bolter i steinene), så moringene er solide så det holder. 

 

Så det jeg lurer på er om det kan finnes noen lure alternativer til å ha båten liggende på svaibøya. Drømmen er selvfølgelig en steinmolo til venstre for brygga, men det blir nok ikke spesielt populært i kommunen, så det er dessverre ikke noe alternativ. En annen mulighet er å ha den på strekk mellom svaibøya og brygga, men da vil båten få nordaværet bakfra, så jeg vet ikke hvor bra det vil funke.

Finnes det noen glupe løsninger som gjør at jeg kan legge til ved brygga, laste ut av båten og dra/sveive båten ut til en sikker posisjon? 

 

Strand.png

Finnmaster 62DC

Link to post
Share on other sites

For mindre båter er det vel relativt allminnelig å ordne til med en blokk ved bøya, og så ha tauet gående fra brygga, ut til blokka og tilbake til brygga (gjerne i en loop), med et festepunkt til båten et sted på dette tauet, slik at man relativt enkelt kan trekke båten inn og ut.  At båten surrer rundt en svaibøye er forventelig og må løses med en svivel.  Tauet må selvfølgelig være relativt slakt slik at det når det ikke er i bruk havner på sjøbunnen og ikke kommer i veien når båten virrer rundt bøya.

 

Båter er jo generelt svært ulike, men det er vel nesten alltid bedre å ha baugen mot vind og bølger enn hekken.  Slik sett er svai som hovedregel å foretrekke.  Et alternativ til å ha baugen inn mot brygga er å ha hekken inn mot brygga.  Av en eller annen grunn er normalen i Norden å ha baugen inn, mens normalen her i Middelhavet (for litt større båter) er å ha hekken inn (og gjerne en plankebit for å komme seg inn og ut).  Jeg vet ikke hvordan dette vil fungere på din båt, men det er vel verd å tenke på denne muligheten om ikke annet.  Trikset her er å ha en tung kjetting fra moringen og opp til bøya, og ha båten festet ganske stramt til bøya - da vil det være mulig å trekke båten ganske nært kaia, mens man får en betryggende avstand mellom båten og brygga når man slakker litt på fortøyningstauene til kaia.

Link to post
Share on other sites

Sitat

For mindre båter er det vel relativt allminnelig å ordne til med en blokk ved bøya, og så ha tauet gående fra brygga, ut til blokka og tilbake til brygga (gjerne i en loop), med et festepunkt til båten et sted på dette tauet, slik at man relativt enkelt kan trekke båten inn og ut.  

 

Noe slikt? Eventuelt med et par små blåser på tauet for å holde det oppe fra bunnen. 

Det kan vel bli et ganske kraftig drag på tauet og endepunktene med vind og bølger på 1100kg båt?

 

Sitat

Av en eller annen grunn er normalen i Norden å ha baugen inn, mens normalen her i Middelhavet (for litt større båter) er å ha hekken inn (og gjerne en plankebit for å komme seg inn og ut).

Hehe, må innrømme at jeg ikke tenkte på muligheten for å ha baugen ut :smiley: Det vil gjøre susen for været nordfra. Når bølgene kommer sørfra vil båten få dem nokså rett fra siden, men det er kanskje ikke noe problem?

Fortøyning.png

Finnmaster 62DC

Link to post
Share on other sites

Har hatt båt på svai i mange år tidligere. ikke hatt noen problemer, selv med ganske værhardt område.

utlegget var en stor steinblokk som kunne holdt Hurtigruta i følge grunneieren :lol:  tau opp i blåse og garnring i blåsa for å dra landtauet gjennom. blåsa må ha gummigjenomføring, ikke sånn med stang igjennom, ved nordavind rett i baugen festa vi et tau akter i landtauet så båten ikke snurra! Hadde aldri problemer med den løsningen

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Just now, -morten- said:

Har hatt båt på svai i mange år tidligere. ikke hatt noen problemer, selv med ganske værhardt område.

utlegget var en stor steinblokk som kunne holdt Hurtigruta i følge grunneieren :lol:  tau opp i blåse og garnring i blåsa for å dra landtauet gjennom. blåsa må ha gummigjenomføring, ikke sånn med stang igjennom, ved nordavind rett i baugen festa vi et tau akter i landtauet så båten ikke snurra! Hadde aldri problemer med den løsningen. Den løsningen med å ha landtauet nedi utlegget skjønner jeg ikke helt. I sjøen vil vel dette gro raskt på kort tid. sikkelig nylontau som flyter av den glatte typen var det vi brukte før vi laget bryggeanlegget vårt!

 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke mye erfaring med slikt opplegg.  Mine foreldre har et slikt opplegg i Tromsø-området.  Som seilbåtmann føles det naturlig å bruke blokker til slikt formål, men for all del - ringer, relativt store ringer er nok bedre.  Jeg minnes det vokste store mengder tang og tare på tauene og at det krevde noe innsats å få fjernet dette og dratt tauet gjennom ringene.  Brukes båten daglig, så vil kanskje blokker gå - men ellers vil blokker raskt bli blokkert av alger og tare (og etterhvert også rur og andre sjødyr).

 

Tanken min var å ha den ene ringen på selve bøya og ikke på moringen, men siden jeg ikke har neo erfaring med dette selv overlater jeg til andre å kommentere på hva som er smartest :-)

Link to post
Share on other sites

Bøya festet i morringen . Akterfortøyning på båten går fra båten til bøya så videre til land - der det festes. Dette tauet er så langt at båten kan dras så langt ut fra brygga du vil - og helt inn til brygga når du skal gå ombord. Baugfortøyning går fra båt til brygge - og er langt nok til at båten kan dras ut så langt du ønsker

 

For å gi båten litt slakk setter du en daumann på 5 ish kg på akterfortøyningen - eller at deler av den er i kjetting - så får du litt fjæring.

Link to post
Share on other sites

Du kan ha en meter tamp fra ei løkke på tauet som går endeløst igjennom bøya og andre enden på tampen i baugen på båten. Hvis du da lar være å trekke båten helt ut til bøya, men lar det være noen meter igjen ligger båten alltid med baugen mot vinden og kan trekkes inn til land med baugen først.

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...