Jump to content

Veldig løst akterstag på Bostrøm 31


Knuteamatør

Recommended Posts

Hei båtfolk!

 

Det nærmer seg vedlikeholdssesong for båten nå og jeg la merke til noe underlig med akterstaget. Når jeg tok borti det var det ganske løst. Såppass at hvis jeg hakket borti det gynget det litt, men ikke mye. Sist seilas med båten seilte vi bare med genoa i litt heftig vind, kan dette ha gjort dette? Jeg strammet strekkfisken så langt den kunne gå for å få akterstaget stramt, men skal det være så veldig stramt? Det er rullefokk på forstaget så dette kan ikke justeres på. Riggen er eldre og skal byttes nå, men hadde håpet å slippe å bytte forstaget, men hvis den holder på å gi etter så må den vel det. Eller kan det være akterstaget som er slitt?

 

Tips og råd tas i mot med stor takk!

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 17 minutter siden:

Bare å stramme. Regner med masthead og enkelt akterstag. Og at båten er en Hero 101.

Det er masthead ja, men en Bostrøm 31. Det er en god bøy i masten, men er det ikke urovekkende at det plutselig ikke skal være noe igjen å stramme i strekkfisken? 

Link to post
Share on other sites

Knuteamatør skrev 33 minutter siden:

Det er masthead ja, men en Bostrøm 31. Det er en god bøy i masten, men er det ikke urovekkende at det plutselig ikke skal være noe igjen å stramme i strekkfisken? 

Alle pluselige endringer i riggen må sjekkes. Jeg antar at masten er gjennomgående, så sjekk at masten står godt i dekket (kiler eller likende er på plass og der ikke er bevegelse), sjekk også at masten ikke har flyttet seg i mastefoten (nok mindre sannsynlig). Dernest sjekk at aller terminaler og innfestinger i masten er OK, samt at wierene er hele og uten "løse" kordeller.

Har du seilt hard med bare fokk kan masten ha stått og "pumpet", noe som er en ekstra belastning på riggen. Gjett hvordan jeg vet ;-)

Link to post
Share on other sites

Bjørkski skrev for 3 timer siden:

Alle pluselige endringer i riggen må sjekkes. Jeg antar at masten er gjennomgående, så sjekk at masten står godt i dekket (kiler eller likende er på plass og der ikke er bevegelse), sjekk også at masten ikke har flyttet seg i mastefoten (nok mindre sannsynlig). Dernest sjekk at aller terminaler og innfestinger i masten er OK, samt at wierene er hele og uten "løse" kordeller.

Har du seilt hard med bare fokk kan masten ha stått og "pumpet", noe som er en ekstra belastning på riggen. Gjett hvordan jeg vet ;-)

Takk for tips, det skal sjekkes! Masten er gjennomgående og alle andre stag er forsåvidt stram og fin. Jeg kan gjette på hvordan opplevelsen din var 😅

Link to post
Share on other sites

Vel, hvis akterstaget på en Boström 31 plutselig har blitt veldig slakt, og vantene er like stramme, så er det noe som skrur seg ut. Eller det er en svikt i innfestingen av for- eller akterstag. Og hvis du har samme fabrikat på rullesystemet som Hulda, så er det ikke noe der som skrur seg opp.

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 1 time siden:

Det fins mange rulleforstag der strekkfisk er inne i trommelen, men du er sikker på at det ikke gjelder din?

 

Når du sier det har jeg faktisk ikke sjekket inne i trommelen. Er litt frossent fortsatt så må vente til det tiner, men skal få sjekket da.

 

 

Hulda skrev 43 minutter siden:

Vel, hvis akterstaget på en Boström 31 plutselig har blitt veldig slakt, og vantene er like stramme, så er det noe som skrur seg ut. Eller det er en svikt i innfestingen av for- eller akterstag. Og hvis du har samme fabrikat på rullesystemet som Hulda, så er det ikke noe der som skrur seg opp.

 

Det er en furlex-ettellerannet. Som personen over nevnte så har jeg ikke sjekket om det er noe strekkfisk inne i rullesystmet. Forsåvidt så kan det være at akterstaget har vært så løst som det var lenge. Kjøpte båten i fjor og har forsåvidt ikke vært å tatt så veldig mye i akterstaget. Var bare nå når jeg klatret ombord fra akter at jeg merket det når jeg skulle bruke akterstaget til å ta meg i mot. Er forsåvidt usikker hvor stramt et akterstag skal være. Skal den være like stram som vantene f.eks?

 

Jeg fant et bilde jeg tok av festet til akterstaget i toppen av masten i fjor sommer. Ser den kanskje litt sliten ut der oppe?

 

image.png.f2ce92599c9e232db28ea5cb2df0c60b.png

 

Code0 skrev 36 minutter siden:

Står båten på land?

 

Den står på sjøen nå

Link to post
Share on other sites

Hvor gamel er stående rigg?  Ikke for at jeg tror wirene strekker seg, men hvis du har planer om å bytte stående rigg antar jeg at den er gammel.  Med mindre forstaget er byttet i ettertid bør du ta alt når du først er i gang.  Forstaget utgjør en vesentlig del av kostnadene ved å bytte stående rigg, men det må da være mere komfortabelt å seile når man vet at man kan stole på båt og rigg.

Link to post
Share on other sites

Nevermind skrev 7 minutter siden:

Hvor gamel er stående rigg?  Ikke for at jeg tror wirene strekker seg, men hvis du har planer om å bytte stående rigg antar jeg at den er gammel.  Med mindre forstaget er byttet i ettertid bør du ta alt når du først er i gang.  Forstaget utgjør en vesentlig del av kostnadene ved å bytte stående rigg, men det må da være mere komfortabelt å seile når man vet at man kan stole på båt og rigg.

 

Alderen på riggen er ukjent, dvs på tide å bytte tenker jeg. Mistenker det er originalriggen fra 1977. Eneste jeg vet er at forstaget er nyere enn resten av riggen siden rullesystemet er montert i ettertid. Det er heldigvis ikke kostnaden det står på, det er arbeidet. Blir å bytte riggen selv siden det ikke eksisterer riggere nord for Bodø, så da var tanken å spare styret med å prøve å skifte forstaget siden det virker som en stor jobb sammenlignet med resten. Som du sier er det kanskje best å skifte hele opplegget når man er i gang. Sikkerheten skal jo uansett alltid stå først!

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en tråd om lignende problematikk her inne tidligere, og det jeg lurer på om er skjedd er at båtens fasong etterhvert har gitt seg en smule. Uten videre ekspertise, så ville jeg tenke at det ville kunne være et sannsynlig scenario på 30-40 år gamle båter, da det er veldig få mm det er snakk om før det kan få utslag på riggen. Noen med kompetanse som kan uttale seg om det?

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

På noen båter vil man kunne se at skroget endrer seg, men dette er ikke noe som plutselig skjer når båtene blir 30-40 år gamle. Det skjer med nye båter, og det er også grunnen til at riggtension bør sjekkes når båtene er et år eller to. 
 

Jeg har rigget båter på land når båtene står i krybbe. Erfaringen der er at riggtension må sjekkes på nytt når båten settes ut da båter på land gjerne har press på kjølen, mens båter på sjøen har motsatt belastning fra kjølen da den nå henger fritt i vannet. 
 

Hvis båten nærmer seg 40 år, og ingen kan dokumentere at stående rigg har blitt byttet de siste 15-20 år er det nok bare å få det gjort. Det handler om sikkerhet først og fremst. Med rette salinger vil et akterstag med lite tension gi stor belastning på bakre undervant. 

Link to post
Share on other sites

Hvis masten bøyer unormalt mye bakover når akterstaget strammes opp igjen, så må alt som har med forstaget og innfesting av dette og mastefoten sjekkes nøye. Hvis det ikke finnes noen feil, så er det ikke så mye annet å gjøre enn å trimme inn masten med ny stående rigg. Hvis det er vanskelig å korte inn forstaget, så kan det være et alternativ å logge hele masten litt bakover ved å justere undervantene

Link to post
Share on other sites

Det kan være at underlaget til mastefoten svikter og den presses ned av for stort trykk. Normalt skal du stramme inntil 25% av bruddbelastning. Dvs at du måler lengden fra overkant av terminalen på vantet og setter en tape 180 cm over den, når den er uten belastning. Deretter strammer du til du måler en forlengelse på wiren til 180,5 cm. Da har du ca 25% av bruddbelastning. Har opplevd at flere båter gir etter, slik at dette blir for stramt for konstruksjonen.

Link to post
Share on other sites

Det er litt vanskelig å definere et akterstag som 'gynger litt'. Det gjør også de doble akterstagene på Hulda. Det er umulig å få dem til å stå som armeringsjern. Man kan se bort fra at mastfoten og det som står i forbindelse med denne har defekter, i og med at vantene er stramme. At masten bøyer seg mye akterover (banan?) skyldes at babystag/forre undervanter er for stramme. Jeg kjenner ikke riggen på denne båten. Dessuten kan det hende at installasjonen av rulleforstaget ikke er optimalt. Mitt system fra Harken har etter husken en justering på noen meget få centimeter, ikke mer enn fem. Så en liten feil her, vil gi problematisk stramming av riggen. 

 

Når det gjelder stramming av riggen, så er dette litt individuelt. Jeg vil anbefale at TS leser seg litt opp f.eks. på hjemmesiden til Seldén. På Hulda har jeg vanter av 10 mm Dyform wire. Jeg kommer ikke i nærheten av 25 % bruddlast. Jeg ligger heller på rundt 10 %. Uten at le vanter slakker seg under seil, selv i hårdt vær. Og da er det godt nok. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei, var å fikk montert et rullesystem på min første seilbåt hos seilmaker Iversen. Det virker veldig løst og jeg rister det lett fram og tilbake da jeg tar i det, det ligger høyt over dekk også som gjør at det virket bevegelig som vist på bildet… det ble ikke det montert strekk fisk heller🧐Vil dette løse seg ved at jeg strammer opp akterstaget? Ny med seilbåt så håpte jeg forklarte meg riktig…. Hilsen Kristoffer

IMG_6747.jpeg

IMG_6746.jpeg

IMG_6745.jpeg

 

Kommentar fra moderator:  Slått sammen 2 like emner.
Link to post
Share on other sites

Kris124 skrev for 5 timer siden:

Vil dette løse seg ved at jeg strammer opp akterstaget?

Det avhenger litt av type rigg. Det kan være nødvendig å gjøre andre justeringer også. Det ser forresten ut til at du har ledige boltehull litt lenger oppe, så du kan korte inn litt. 

Link to post
Share on other sites

kommer an på hva slags rigg du har. Om det er en brøkdelsrigg (dvs at forstaget ikke går helt opp til toppen av masta) så strammer du forstagget med akterstagget.

 

Forstagget skal ikke være stramt - det skal ha "sægg" fordi forseilet får rett profil når forstagsprofilen bøyer seg.

 

På masthead rigger der forstaget går helt opp til toppen av masta får du ikke strammet forstaget like mye med akterstaget. Om det er mulig å stramme forstaget eller ikke med strekkfisk kommer an på hvordan riggen er satt opp fra de som designet riggen

 

trommelens høyde over dekk er vanskelig å se utifra bildene - men den avhenger av båtens konstruksjon og seilets form. Begge avhenger av hva båten er lagd for. ser for meg ut som om trommelen kommer omtrent midt på pulpitens høye - og det er ikke unormalt

 

 

Link to post
Share on other sites

Trådstarter har startet en ny tråd, men har også lagt det samme innlegget her.

https://baatplassen.no/i/topic/173226-veldig-løst-akterstag-på-bostrøm-31/#comment-2451102

Trengs litt opprydding.

 

 

Forøvrig er jeg ikke helt enig med @Bitteliten når det gjelder riggtrim. På en brøkdelsrigg med bakoverskrådde salinger er det vantene (og eventuelle lensetakler) som gir mye av strekket i forstaget. Å stramme akterstaget vil bøye masten, og slik sett påvirke storseiltrimmen. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...