Jump to content

Hva er stb/bb på ro/ro ferger i skytteltrafikk?


Hekri

Recommended Posts

Jeg traff en fyr på Moss/Horten-ferga i dag, og stussa litt på dette:

 

Det står Fore og Aft på baugportene for og akter. 

Men hva bruker dere som styrbord og babord når dere "bakker" fra Moss til Horten? 

 

Skuta er for så vidt "speilvendt", men hvis noe skal repareres på en bestemt side - blir det da sydsida eller nordsida? Eller hva? 

 

På brua må vel stb og bb bytte side annenhver tur - ellers blir det vel bare surr. 

 

Fyren rakk aldri å svare - noen her som har erfaring fra denne type ferger?  

 

Mye greiere på en daværende danskebåt når jeg jobba der på 70-tallet - hvis vi så land på stb, var det mest sannsynlig Sverige, og vi var på vei nordover - kanskje....

 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

En båt har alltid en styrbord og en babord side. Like så en baug og en hekk. Forskjellen på klassiske båter og en pendelferge er at de vrir om retningen på lanternene og resten av manøversystemet når de går fra kai så ikke resten av verden tror de bakker i 13 knop. Skal babord hjelpemotor overhales så er det fortsatt snakk om den ene motoren, selv om ferga skifter lanterner og retning utallige gang i døgnet. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Stemmer som timmeeh sier, seilingsmessigt, så går en jo utifra styrbord babord etter hvilken retning en går i, så roper en opp ett anna skip å spør om å passerere babord babord når en går med akterenden forover blir jo da skipets opprinnelige babord styrbord og visa versa. 

Link to post
Share on other sites

Alle skip har nummererte spant. På normale skip er 0-spantet igjennom rorstammen og alle spant som kommer bak rorstammen blir betegnet som minus-spant. På en pendelferge er det litt annerledes, der er nullspantet akkurat midskips og alle spant akterover derifra blir betegnet som minus-spant. Så alle pendelferger har en bestemt baug og hekk, og likeså styrbord og babord. Men når pendelfergene seiler, så gjør enn det ikke mer komplisert enn at det er seilingsretningen som bestemmer hva som er styrbord og babord.

Link to post
Share on other sites

Ja, det blir jo fartsretningen som avgjør stb/bb når man kommuniserer med andre fartøy. Men hvis jeg ber matrosen gå brannrunde i aktre maskinrom så er det bare en plass han skal gå, uavhengig hvilken vei vi seiler. 

Link to post
Share on other sites

Det er egentlig rart at disse fergene ikke er pålagt å vise et dagsignal som angir fartsretning. Det kan jo oppstå tvil hvis de av en eller annen grunn blir liggende i ro eller tilnærmet i ro under seilasen.  Hvis man er i tvil så bør man holde styrbord  hvis man må passere en stilleliggende pendelferge fra siden. 

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, J-Å said:

Det er egentlig rart at disse fergene ikke er pålagt å vise et dagsignal som angir fartsretning. Det kan jo oppstå tvil hvis de av en eller annen grunn blir liggende i ro eller tilnærmet i ro under seilasen.  Hvis man er i tvil så bør man holde styrbord  hvis man må passere en stilleliggende pendelferge fra siden. 

En problemstilling jeg aldri har tenkt på! når de seiler sier det jo seg selv Og ligger de i ro er det vel ikke noe stort problem! uansett har du jo vikeplikt for yrkesfartøy og ferger uansett!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 2 timer siden:

..... uansett har du jo vikeplikt for yrkesfartøy og ferger uansett!

Etter å ha holdt båtførerkurs, D5L og D5LA i mer enn 30 år må jeg innrømme at akkurat dette, dvs kjernen i  Regel 44 er noe av det tyngste å formidle på en god måte.
Når dette er tema kommer massevis av "men", "men", "men"  -  spesielt seilere har ofte en misoppfatning av at hvis de har et seil oppe, da skal alle andre holde av veien for dem. :smiley:

Jeg vet at dette er et ormebol, men jeg har hørt alle motargumentene før  -  og Regel 44 gjelder fortsatt.....

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 9 timer siden:

Det er egentlig rart at disse fergene ikke er pålagt å vise et dagsignal som angir fartsretning.

1) hvilket dagsignal skulle det være?
2) tør vi satse på at dagsignalene er tilstrekklig kjent blant fritidsbåtfolket?

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 10 timer siden:

Det er egentlig rart at disse fergene ikke er pålagt å vise et dagsignal som angir fartsretning.

Jeg ser ikke på dette som noe problem. Et lite lystfartøy har uansett ikke noe problem med å manøvrere seg unna ganske kjapt om det har oppstått en misoppfatning. Og 99,5% av alle yrkesfartøy har kartplotter og AIS, så der burde det ikke være noe tvil om hvilken vei eller hvor fergen går.

 

Edit: Det er også enkelt å se hvilken vei propellstrømmen/kjølvannet går, så det burde ikke være vanskelig å se hvilken vei fergen går.

Link to post
Share on other sites

Poseidon skrev for 2 timer siden:

1) hvilket dagsignal skulle det være?
2) tør vi satse på at dagsignalene er tilstrekklig kjent blant fritidsbåtfolket?

 

1) Et som ikke kan forveksles med eksisterende, et par kjegler med spissen opp i gjeldende baug for eksempel.

2) Vel, jeg tenkte ikke bare på lystfartøy men også annen nyttetrafikk. 

 

bellen skrev 1 time siden:

Jeg ser ikke på dette som noe problem. Et lite lystfartøy har uansett ikke noe problem med å manøvrere seg unna ganske kjapt om det har oppstått en misoppfatning. Og 99,5% av alle yrkesfartøy har kartplotter og AIS, så der burde det ikke være noe tvil om hvilken vei eller hvor fergen går.

 

Edit: Det er også enkelt å se hvilken vei propellstrømmen/kjølvannet går, så det burde ikke være vanskelig å se hvilken vei fergen går.

Nei, det er normalt ikke et problem, men det er ikke alle som har små kjappe lystfartøy, så hvis en ferge ligger stille i trangt farvann så kan det være det. Hvis et stilleliggende fartøy ligger for anker, så er det jo krav om dagsignal. Hvis det da ikke ligger for anker, så kan det være greit å vite hvilken retning det kan antas å sette seg i bevegelse. Det er som kjent vanlig å krysse bak nyttefartøy, og ikke foran baugen på de. Da kan det være greit å vite hvor baugen er. 

 

Disse fergene har som kjent propell i begge ender, og når de ligger i ro er gjerne begge propeller i bruk. 

 

Vanligvis er det ikke et problem om en seilbåt har både seil oppe og motorfremdrift heller, men likevel er vi altså da pålagt å føre et dagsignal ihht, Sjøveisreglene 25e. 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 7 timer siden:

Nei, det er normalt ikke et problem, men det er ikke alle som har små kjappe lystfartøy, så hvis en ferge ligger stille i trangt farvann så kan det være det. Hvis et stilleliggende fartøy ligger for anker, så er det jo krav om dagsignal. Hvis det da ikke ligger for anker, så kan det være greit å vite hvilken retning det kan antas å sette seg i bevegelse. Det er som kjent vanlig å krysse bak nyttefartøy, og ikke foran baugen på de. Da kan det være greit å vite hvor baugen er. 

Jeg beklager, men jeg ser ikke problemet her. Jeg seiler ofte langs kysten mellom Stad og Vesterålen i jobbsammenheng, og passerer mange ferger på strekningen. Pr. dags dato har jeg aldri vært i tvil om hva hensikt fergen har og det er ekstremt skjeldent ei pendelferge ligger i ro midtfjords. Den har ei rute å forholde seg til og går alltid mellom A og B (og noen ruter også til C, D og E). En ferge har aldri noen grunn til å ligge stille midtfjords.

Om enn holder god avstand og viker tidlig, så skal det mye til for at det blir fare for sammenstøt. Men så klart, jeg ser jo på nyhetene hver eneste sommer om disse "båtfolkene" som på liv og død skal passere store fartøy rett fremfor baugen. Men for disse tror jeg ikke et dagsignal hadde gjort noen nytte uansett.

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 3 minutter siden:

....

Men så klart, jeg ser jo på nyhetene hver eneste sommer om disse "båtfolkene" som på liv og død skal passere store fartøy rett fremfor baugen. Men for disse tror jeg ikke et dagsignal hadde gjort noen nytte uansett.

Nettopp!
Det var akkurat det som var mitt poeng også  -  jeg ville bare ikke skrive det så direkte :smiley:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 48 minutter siden:

Jeg beklager, men jeg ser ikke problemet her. Jeg seiler ofte langs kysten mellom Stad og Vesterålen i jobbsammenheng, og passerer mange ferger på strekningen. Pr. dags dato har jeg aldri vært i tvil om hva hensikt fergen har og det er ekstremt skjeldent ei pendelferge ligger i ro midtfjords.

Nei, du hadde sikkert ikke sett problemer om fergene ikke hadde hatt røde og grønne sidelanter heller.  Eller kanskje ikke lanterner i det hele tatt, siden du ser dem på plotteren. Sjømerker og fyrlykter trenger du vel heller ikke. 

 

Det er mulig kvaliteten på fergene og værforholdene er bedre nordpå, men på Vestlandet har vi hatt en god det tilfeller av at ferger ligger stille midtfjords med motorhavari. Eller fordi værforholdene ikke tillater at de går inn til kai.  

 

 

Link to post
Share on other sites

Stormwatch skrev 4 minutter siden:

Hvordan er drivlinjen på disse fergene, propell i hver ende?

De gamle har gjerne en vanlig propell og ror i hver ende ja. De nyere har gjerne en eller flere dreibare thrustere i hver ende. Thrustere gir bedre manøvrerbarhet, men er noe mer utsatt for tekniske feil og grunnberøring.  Standarden burde derfor vært minst to thrustere i hver ende, men det er det bare et fåtall ferger som har. 

Link to post
Share on other sites

Har hytte i Trondheimsleia og ferdes med båt på Møre og Trøndelagskysten. relativt mange ferger, men har tilgode å se noen ligge midtfjords. Har også hatt jobbkontor ved Trondheim Havn med utsikt til fergene og reserveferge. Ingen har ligget rolig i leia eller inne i fjorden. Har til gode å oppleve missforståelse under navigering/manøvrering i forhold til skipstrafikken i leia. I sommersessongen er det en mengde Cruiseskip i 300-350 metersklassen som fyker rundt i 18-20 knop, så da er det bare å holde avstand! Fordelen nå er et det nesten ikke er hekksjø, i forhold til 20 år siden! De gamle hurtigrutene med rund hekk laget noen enorme hekksjøer og Tsunamier i båthavna! nå merkes de knapt med tre ganger større tonnasje

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 56 minutter siden:

Nei, du hadde sikkert ikke sett problemer om fergene ikke hadde hatt røde og grønne sidelanter heller.  Eller kanskje ikke lanterner i det hele tatt, siden du ser dem på plotteren. Sjømerker og fyrlykter trenger du vel heller ikke. 

Slike flåsete kommentarer gidder jeg ikke å utdype. Jeg forholder meg til sjøveisreglene, og det innebærer både lanterner, sjømerker og fyrlykter. På dagtid har jeg aldri hatt problemer med å bruke mitt eget syn til å unngå kollisjoner. Om jeg ser ei ferge, eller et hvilket som annet fartøy for den del, som ligger i ro eller tilnærmet i ro, så har jeg ingen interesse om å gå så nært den at det er fare for kollisjon.

Link to post
Share on other sites

Stormwatch skrev 24 minutter siden:

 

Er begge propellene i drift under overfarten, én trekker og én skyver?

Det varierer litt. Det vanlige er at forre konvensjonelle propell er frikoblet eller har bladene i seilstilling ("feathered") , Noen ferger med thrustere bruker forre også. Men jeg ser at en god del ferger nå har fått thrustere med seilstilling.

 

 https://www.smp.no/nyheter/i/5nWrQe/skal-levere-ferjepropeller

 

Sitat

Ifølge pressemelding frå Rolls-Royce vil azimuth thrusterne bidra til at ferjene får god stabilitet og manøvreringsevne. Thrusterne kan settes i seilstilling, og dermed vil drivstoffet bli redusert under overfarten. Fartøyenes totale effektivitet vil øke.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...