Jump to content

Hva er stb/bb på ro/ro ferger i skytteltrafikk?


Hekri

Recommended Posts

Baugen er i den retningen ferja seiler, men det har strengt tatt ingen  ingen betydning for hvordan andre forholder seg til ferja.

 

Vi skal forholde oss til dette fartøyet etter sjøveisreglene, som man forholder seg til alle andre:

-Som fritidsfartøy: Mest mulig holde av veien for større fartøy (Regel 9b, 18 & 44 ). Dette gjelder uansett hvilken ende som er baug, eller hvilken retning ferja har.

 

-Andre nytte fartøyer benytter Kap II. Reglene sier noe om kurslinjer som krysser hverandre, ingenting om hva som er forut eller akter på de fartøy som har kryssende kurser. For reglene sin del, må de gjerne bakke begge to. 

 

-God sjømanns skikk (Regel 2 & 8) blir uansett å ikke oppsøke konfliktsituasjoner, og gi ferja anledning til å utøve sitt samfunnsoppdrag.

Man har uansett ikke noen 'påkjørsrett' på andre fartøyer.

Link to post
Share on other sites

Godt oppsummert havarita :thumbsup: 

 

men for å kverulere litt så har ferga bare en baug. For de som jobber om bord. Hvordan den oppfattes for resten av verden er jo mer som 50/50. Men hvis jeg ber matrosen gå og smøre kjørelem i baugen, og vedkommende går og smører den i hekken fordi bilene sto den veien på det tidspunktet så blir det stryk!

Link to post
Share on other sites

husky dane 85 skrev 3 minutter siden:

Matrosen gå til bauen og ikkje til da som er fartrettningen i øyeblikket,fergene er merkt med Forrut og Akterut.

Ja, det er poenget mitt. Men les øverste avsnitt i innlegget til havarita så ser du hvorfor jeg måtte legge til et aldri så lite kverulerende innlegg :thumbsup: 

Link to post
Share on other sites

On 3/3/2024 at 11:02 PM, Poseidon said:

Å har den det?
På hvilket grunnlag?
Kan det være at du forveksler sjøveisreglene med veitrafikkloven?

 

En båt som bakker har normalt mindre kontroll enn en båt som går forrover, og dersom man bakker har man som regel en god grunn til dét - sunn fornuft tilsier derfor at man skal gi båten som bakker tilstrekkelig med plass.

 

I forgårs skulle jeg inn til en havn og fylle diesel, og det var to skolebåter der som praktiserte bakking (bakking vinkelrett inn til kai bør man beherske i middelhavet).  Det tok lang tid før jeg forstod situasjonen.  Først så jeg bare seilbåtmaster i bevegelse inne i havna, og tenkte at det var best å slakke ned farta og la utgående båter få slippe ut først.  Neste tanke: "jeg aner ikke hva de egentlig tuller med, men best å gi de tilstrekkelig plass".  På vei ut av havna: "Faen heller, nå kommer du fra babord side og driver på med tullball, jeg går med stø kurs og fart, så får du ta ansvar for å ikke bakke inn i meg!".

 

Definisjonen av "nyttefartøy" i Norge er vel at fartøyet benyttes i kommersiell øyemed, så ihht norske regler blir vel disse skolebåtene å regne som "nyttefartøy"?

Link to post
Share on other sites

Dette gjelder ikke bare "ro-ro-ferger", Nesoddferga er vel mer en "wo-wo" (walk-on-walk-off?) :-)

 

Jeg har lurt på samme greie - har de noen definisjon av styrbord og babord der?  Så etter å ha lest tråden forstår jeg det slik:

 

* I navigasjonssammenheng (hva andre båter trenger å forholde seg til, og hva bromannskapet forholder seg til dersom de diskuterer navigasjon), så er baug/hekk og styrbord/babord definert etter fartsretningen.

* Internt på skipet har man faste definisjoner på hva som er baug og hekk, styrbord og babord, uavhengig av fartsretning.

 

Jeg synes det høres nokså forvirrende ut at "styrbord" kan mene to forskjellige ting i setningene  "Vi skal passere med øya på vår styrbord side" og "aktre styrbord toalett er gått tett" :-)

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 1 time siden:

 

En båt som bakker har normalt mindre kontroll enn en båt som går forrover, og dersom man bakker har man som regel en god grunn til dét - sunn fornuft tilsier derfor at man skal gi båten som bakker tilstrekkelig med plass.

 

I forgårs skulle jeg inn til en havn og fylle diesel, og det var to skolebåter der som praktiserte bakking (bakking vinkelrett inn til kai bør man beherske i middelhavet).  Det tok lang tid før jeg forstod situasjonen.  Først så jeg bare seilbåtmaster i bevegelse inne i havna, og tenkte at det var best å slakke ned farta og la utgående båter få slippe ut først.  Neste tanke: "jeg aner ikke hva de egentlig tuller med, men best å gi de tilstrekkelig plass".  På vei ut av havna: "Faen heller, nå kommer du fra babord side og driver på med tullball, jeg går med stø kurs og fart, så får du ta ansvar for å ikke bakke inn i meg!".

 

Definisjonen av "nyttefartøy" i Norge er vel at fartøyet benyttes i kommersiell øyemed, så ihht norske regler blir vel disse skolebåtene å regne som "nyttefartøy"?

 

Hei tobixen,

mange takk for et klargjørende eksempel og gode kommentarer til dette tema  -  jeg er 100% enig med hele innlegget ditt!

Når det gjelder spørsmålet til slutt er det kanskje ikke alltid like klart hva som er "nyttefartøy" og jeg kan iallefall love at Sjøfartsdirektoratet og Skatteetaten har høyst ulik fortolkning av hva som er "næringsdrift" i denne sammenheng.

Når det gjelder de forskjellige båtskolene og hvilke båter de benytter har vi akkurat hatt en runde med problemer i forbindelse med det nye D6-sertifikatet. Der viser det seg nemlig at en del skoler har gjennomført de praktiske prøvene med båter som har riktig størrelse og utstyr, men som er registrert "Fritidsbåt"  -  og der slo direktoratet plutselig "Full stopp". Etter å ha godkjent dusinvis av sertifikatsøknader hvor prøvene er gjennomført med skolens "Fritidsfartøy" nektet de plutselig å godkjenne dette.
Fartøyet skulle ikke være fiskefartøy, ikke passasjerbåt og ikke fritidsfartøy, det skulle altså pr definisjon høre hjemme i den store sekkeposten "Lasteskip"  -  noe som ble en stor overraskelse for sertifikatsøkere som fikk avslag på D6.

 

Her hos oss er POSEIDON II "Skoleskip" siden 2010:

image.png.fb4af7f6c8d670bd14394b43713c0057.png

 

Den mindre POSEIDON IV måtte vi omregistrere til "Opplæringsfartøy" for å unngå problemene:

image.png.265a1c882767137ee3ec1f8aed6ce028.png

 

Både "Skoleskip" og "Opplæringsfartøy" hører hjemme i den store sekkeposten "Lasteskip" og begge er naturlig nok "Næringsfartøy" både hos Sjøfartsdirektoratet og Skatteetaten :-) :-)

 

 

 

 

 

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Disse "skoleskipene" var vanlige seilbåter, og ikke merket på noe vis.  Det kan jo godt hende de er registrerte som "opplæringsfartøy".  Nå er neppe paragraf 44 ment dithen at man skal sjekke skipsregisteret for å finne ut om man har vikeplikt eller ikke :-)

 

(Jeg er i Tyrkia nå - så paragraf 44 gjelder uansett ikke her).

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 1 minutt siden:

....  Nå er neppe paragraf 44 ment dithen at man skal sjekke skipsregisteret for å finne ut om man har vikeplikt eller ikke :-)

Derfor er jeg alltid ytterst oppmerksom i slike situasjoner; vi kan aldri ta det for gitt at vi oppfattes som næringsfartøy.
Det eksemplet jeg ofte bruker er at ungdommene som selger mineralvann, is og aviser fra deres joller i Kragerøskjærgården  -  de kan i ytterste konsekvens defineres som yrkesfartøy, de holder på med næringsdrift. :-)

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se at sjøfartsdirektoratet skulle kunne ha noe mer informasjon eller noe mer autorativ informasjon enn det som allerede har kommet frem her i tråden.  Ifht allminnelige sjøregler er det vel ganske opplagt at det er fartsretningen som teller, og det at disse skipene "snur" lanternene etter kjøreretningen bekrefter jo på lang vei dette.  Hva slags begreper man bruker internt på skipet (som "babord motor") burde vel strengt tatt ikke være noe anliggende for sjøfartsdirektoratet.  Det har vel også kommet frem i tråden at det er fartsetning som er avgjørende for hvordan sjøfartsreglene skal tolkes også når et normalt skip mot formodning skulle velger å bakke fremfor å gå fremover, selv om lanterneføringen da blir gal.  Forøvrig tilsier sunn fornuft at dersom et skip bakker, så bør man gi dette skipet plass til å fullføre manøvrene sine.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...