Jump to content

Hva er stb/bb på ro/ro ferger i skytteltrafikk?


Hekri

Recommended Posts

husky dane 85 skrev for 6 timer siden:

Ja og då går den forrover mot eit fergestø

Eller forover mot det andre. Eller den bakker og skal i noen tilfeller holde av veien.

 

Jeg forstår at det er vanskelig for dere som "kjører" rundt i motorbåter å forstå denne problematikken. Men for eksempel under en seilregatta, kan vi ikke avlyse hver gang et nyttefartøy dukker opp på banen. Da er det viktig at alle forstår de andres intensjoner.  Typisk vil da kryssende seilbåter gå aktenfor et fartøy som har stoppet opp. Da er det altså greit å vite hvilken ende det er.

Link to post
Share on other sites

Fergene er jo enkle og forutsigbare. Man kan tilogmed sjekke fergerutene på telefonen hvis man er litt våken og forutse når de kommer.
 

En ferge som ligger i ro er jo ingen trussel, og hvis den gjør det trenger den som regel hjelp. Hvis de ligger stille i drift, så kanskje de venter på en annen ferge og skal slippe de inn i fergeleiet først. Bare ikke gå mellom ferga og kaia så er man trygg. Blir som å ikke gå mellom elgkua og kalven, sunn fornuft. Det er fint å tenke utfor boksen men jeg mener dette ikke er et problem. Har aldri vært et problem og klarer ikke se for meg hvordan det skal bli det heller. 

Link to post
Share on other sites

Poseidon skrev for 23 timer siden:
-morten- skrev On 2.3.2024 at 20.28:

 

Etter å ha holdt båtførerkurs, D5L og D5LA i mer enn 30 år må jeg innrømme at akkurat dette, dvs kjernen i  Regel 44 er noe av det tyngste å formidle på en god måte.

Det kan jo være at den særnorske regelen, mest sannsynlig er lager av en gjeng pensjonerte gretne gamle forhenværende skippere, som har fått seg en pensjonsjobb i sjøfartsdirektoratet.

Lurer egentlig på om det en regel som er laget for at enkelte kan kjøre andre i senk, med loven i hånd.

 

Alt som står i regel 44, står i de internasjonale sjøveisreglene.

Når det gjelder den såkalte vikeplikten man har etter regel 44, er heller ikke dette nevnt med ett ord.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

dobsen62 skrev 43 minutter siden:

Det kan jo være at den særnorske regelen, mest sannsynlig er lager av en gjeng pensjonerte gretne gamle forhenværende skippere, som har fått seg en pensjonsjobb i sjøfartsdirektoratet.

Lurer egentlig på om det en regel som er laget for at enkelte kan kjøre andre i senk, med loven i hånd.

 

Alt som står i regel 44, står i de internasjonale sjøveisreglene.

Når det gjelder den såkalte vikeplikten man har etter regel 44, er heller ikke dette nevnt med ett ord.

 

Tja, hva skal man si til slike kommentarer?

Hvem som har laget regel 44, hvor gamle de måtte være og hvordan det står til med humøret.
Det er vel temmelig irrelevant.

Regel 44 står i de norske særreglene, dvs seiler man i norsk territorialfarvann da må man rette seg etter den   -   det er ikke en regel man kan velge bort fordi man ikke liker den .....

 

Når det gjelder ordet "vikeplikt" så brukes det ganske hyppig blant fritidsbåtfolket.
Men ser vi nærmere etter i sjøveisreglene så brukes ikke ordet "vikeplikt" i det hele tatt.

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Poseidon skrev for 17 timer siden:

 Å har den det?
På hvilket grunnlag?
Kan det være at du forveksler sjøveisreglene med veitrafikkloven?

Retter til "Holde av veien", Takk for korreksjon. Men (uten å trekke inn regel 44 her) når et vanlig  fartøy bakker så er vel dets styrbord side fortsatt dets styrbord side, og det skal da holde av veien for fartøy på dets styrbord side . La oss si et fartøy som prøver å passere aktenfor det bakkende fartøyet.  Mens hvis en pendelferge bytter retning så er dette andre fartøyet foran baugen på babord side??

 

Et fartøy som bakker kan vel heller ikke hevde at et fartøy aktenfor er innhentende?

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 21 timer siden:

Retter til "Holde av veien", Takk for korreksjon. Men (uten å trekke inn regel 44 her) når et vanlig  fartøy bakker så er vel dets styrbord side fortsatt dets styrbord side, og det skal da holde av veien for fartøy på dets styrbord side . La oss si et fartøy som prøver å passere aktenfor det bakkende fartøyet.  Mens hvis en pendelferge bytter retning så er dette andre fartøyet foran baugen på babord side??

 

Et fartøy som bakker kan vel heller ikke hevde at et fartøy aktenfor er innhentende?

Beklager om jeg misforstår, men jeg måtte nesten lese dette innlegget som en spøk  -  eller kanskje et eksempel på hvordan det er mulig å vri og vrenge på det meste.
Etter å ha vært gjennom ganske mange eksamener i sjøveisregler opp gjennom tiden tillater jeg meg å tvile på om denne fantasifulle fortolkningen hadde imponeret sensor.
Det hadde muligens blitt ett poeng for kreativiteten, men ellers lite ....  :-)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Poseidon skrev 15 minutter siden:

Den som gidder kan jo legge Regel 44 og Regel 9 side om side og sammenligne  :-) :-)

b.

Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et

seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.
 

Regel44:

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde

 

Ser ingen forskjell, bortsett fra rutegående ferger.

Link to post
Share on other sites

dobsen62 skrev 15 minutter siden:
 

 

 

Ser ingen forskjell, bortsett fra rutegående ferger.

 

Jeg holdt på å si: "Har du forsøkt Spec-savers"?  :-)
Men i alvor snakk, vår nasjonale Regel 44 er en betydelig innskjerping sammenlignet med den internasjonale Regel 9. 
At innskjerpingen har både fordeler og ulempler det er helt sikkert, men det er en endeløs diskusjon.
Pr idag har vi ikke noe annet valg enn å forholde oss til det enkle faktum at begge reglene finnes og må følges.
(Jeg husker en tidligere diskusjon om det samme tema her på Baatplassen, da var det en som var så bastant at han utbasunerte: "Jeg kjenner flere som sitter på Stortinget  -  og jeg skal sørge for at Regel 44 forsvinner før jul"!
Det er minst 15 juler siden :-)   )

 

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Poseidon skrev 1 time siden:

tillater jeg meg å tvile på om denne fantasifulle fortolkningen hadde imponeret sensor.
 

Det får så være :). Men hva mener du gjelder for et bakkende fartøy da, i forhold til et fartøy som ligger aktenfor eller prøver å krysse aktenfor?

Link to post
Share on other sites

Poseidon skrev 4 minutter siden:

(Jeg husker en tidligere diskusjon om det samme tema her på Baatplassen, da var det en som var så bastant at han utbasunerte: "Jeg kjenner flere som sitter på Stortinget  -  og jeg skal sørge for at Regel 44 forsvinner før jul"!
Det er minst 15 juler siden :-)   )

 

 


For en som begynner å nærme seg pensjonist alderen, kan jeg konstanterer at du har rett i en ting,


Det værste man kan gjøre er å tråkke på stoltheten til gamle sure menn, som stadig gjentar seg selv.

Det er vel derfor det som engang var Norges lover, er blitt ett makkverk av lover, som ingen finner ut av lenger.


Glad jeg jobber med unge mennesker, som setter meg på plass av og til.

 

God natt🥱

Link to post
Share on other sites

dobsen62 skrev for 10 timer siden:

Det er vel derfor det som engang var Norges lover, er blitt ett makkverk av lover, som ingen finner ut av lenger.

Sjøveisreglene er nå hovedsakelig internasjonale, men nå som det kommer mer og mer avanserte navigasjonssystemer  og computerstyrte fartøyer er det nok behov for en omfattende gjennomgang og ytterligere internasjonal standardisering. Jeg sammenligner ofte med "Racing Rules of Sailing", og ser der et helt annet presisjonsnivå, hyppige revisjoner og mange eksempler. 

 

I det siste har vi til og med fått forskjellige fartsgrenser for fritidsfartøy og nyttefartøy, fastsatt av forskjellige instanser, helt ned på kommunenivå. https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/nye-fartsgrenser-pa-sjoen

 

 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 11 timer siden:

Det får så være :). Men hva mener du gjelder for et bakkende fartøy da, i forhold til et fartøy som ligger aktenfor eller prøver å krysse aktenfor?

Meg bekjent finnes ingen regel i Sjøveisreglene, som dekker denne spesifikke situasjonen.
Da er det automatisk Regel 2, ofte kalt "Ansvarsparagrafen" som kommer til anvendelse.

 

Jeg kom som overstyrmann på Gamle Salten i en lignende situasjon, med en som var i ferd med å bakke/manøvrere seg ut fra Leirivk havn. Jeg var en anelse avventende mht hva jeg skulle gjøre videre.
Da kom det fra han som var kaptein på turen, en pensjonert 6. generasjons los: "Det er nok best å la ham manøvrere seg ferdig før vi går inn"  -  enkelt og greit.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Poseidon skrev for 3 timer siden:

Meg bekjent finnes ingen regel i Sjøveisreglene, som dekker denne spesifikke situasjonen.
Da er det automatisk Regel 2, ofte kalt "Ansvarsparagrafen" som kommer til anvendelse.

Ja, det holder vel i de fleste tilfeller.  Men jeg så en episode her i fjor hvor det kunne vært greit med litt klarere regler. En båt bakker inn mellom to lange bryggerekker for å bakke inn i båsen sin innerst. En annen båt på rekken som den første har til babord går forover ut av sin bås, og har altså også babord side mot den første i  det de kolliderer. Men nå er det vel slik på sjøen at en ofte må dekke sine egne skader uansett, hvis det ikke er grov uaktsomhet. Så det er gjerne ikke like viktig å fordele skyld som på land. 

 

Forøvrig er regattareglene ganske klare :

21.3 A boat moving astern, or sideways to windward, through the water by backing a sail shall keep clear of one that is not.

 

Så spørs det hva de gjør når disse kommer:

https://ras.papercept.net/images/temp/AIM/files/0287.pdf

 

images?q=tbn:ANd9GcQDzeVxxlzJsNifD0zZ0ni

Link to post
Share on other sites

bellen skrev On 2.3.2024 at 1.47:

Alle skip har nummererte spant. På normale skip er 0-spantet igjennom rorstammen og alle spant som kommer bak rorstammen blir betegnet som minus-spant. På en pendelferge er det litt annerledes, der er nullspantet akkurat midskips og alle spant akterover derifra blir betegnet som minus-spant. Så alle pendelferger har en bestemt baug og hekk, og likeså styrbord og babord. Men når pendelfergene seiler, så gjør enn det ikke mer komplisert enn at det er seilingsretningen som bestemmer hva som er styrbord og babord.


Kan man se på dette bildet hva som er bestemt baug og hekk på fergen?


07A7370E-83BC-4EC6-80EC-E50F44014324.png.5b4dabc19028b7104a3dfdcdb6e2f93b.png

 

Link to post
Share on other sites

dobsen62 skrev 27 minutter siden:

Nasjonalflagg skal føres akter

I den tiden Bettum drev Bastø-fergene var det prosedyre å fire flagget i ene enden og heise det i andre enden før de forlot land. På den måten var flagget alltid akter ut fra hvilken vei de seilte. For og akter i forhold til navigasjon var da definert ut fra planlagt seilingsretning. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...