Jump to content

Gelcoat løsner på kjølen (seilbåt)


Vegaseiler

Recommended Posts

Har seilbåt fra 80-tallet (Trio 80) med blykjøl. Gelcoat’en har flasset av to-tre stedet på kjølen ca 5x5 cm. Virker som lokal delaminering, men ser ikke typiske tegn på pest (blærer). Hvor bekymret bør jeg være? Hva bør jeg gjøre? Båten hadde ligget i boblehavn året før, men har stått på land i vinter.

Link to post
Share on other sites

Trodde ikke det. Men viktig at delaminering stopper og at reparasjon vil holde (god heft og robust). Har tidligere reparert kjølskade (annen båt) med epoxy og glassfiber og gelcoat til slutt. Brukte vinkelsliper for å fjerne løst/skittent og få jevn overflate. Er det bare å gjøre det samme her? Noe jeg bør gjøre annerledes eller tenke på?Kjlskade.jpg.3d89ea2450ff44af0ba26c81559550c3.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde en blykjøl var konstruert slik at blyet var innstøpt i glassfiber ...? Det er kanskje bly (ikke betong) det vi ser på bildet? Er det slik at kjølen (bildet over) er massivt bly og gelcoat bare lagt som en beskyttende hinne utenpå?

Link to post
Share on other sites

index skrev for 4 timer siden:

Sprukket kjøl? Kan det skje med blykjøl? 

I utgangspunktet skulle man jo ikke tro at bly kan sprekke, det er jo så duktilt. Men det kan faktisk skje. Dersom blyet har blitt varmet opp til for høy temperatur ved støping kan det det dannes lange krystaller som gjør at det ramler i biter når det avkjøles. Det sier seg vel nesten selv at blyet ikke blir støpt rett i en glassfiberkjøl, da ville polyesteren brent. Vil derfor tro at en blykjøl blir enten malt eller dekket med glassfiber og polyester/epoxy etterpå. Her ser det jo ikke ut som om det er glassfiber, men det ser ut som om det er et ganske tykt lag med enten sparkel eller gelcoat. Om kjølen er av bly eller betong klarer ikke jeg å se av bildet, men det finner man jo lett ut med en tollekniv. Bly kan man skjære biter av med kniv. Uansett pussig med den sprekken. 

Link to post
Share on other sites

For meg ser det ut som vanlig to-komp epoxysparkel. Det er håpløst å få sparkel over tid til å feste til bly. Utvidelseskoeffesienten er forskjellig på de to produktene. Og oksidskiktet til bly bygger seg opp flere atomplan i løpet av sekunder. En liten sprekk i epoxyen, og løpet er kjørt.  Det er ikke for ingenting at bly ligger helt øvre del av en hver spenningsrekke. Det er vel på linje med gull, platina og de gutta der. Selv om jeg ikke gidder å sjekke påstanden min. Uansett, det blir en evig vedlikeholdsøvelse. Epoxy vil feste mye bedre til betong. 

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje en idé å avlaste kjølen, og se om det er bevegelse i sprekken.  Det er jo også greit å vite om kjølboltene holder delene på hver side av sprekken sammen.

 

Min erfaring er at langtrådet glassfibersparkel sitter ganske bra på bly (så lenge en ikke grunnstøter igjen på det reparerte stedet). En kan jo også sette i noen skruer eller plugger som forankringspunkter. 

Link to post
Share on other sites

Det er ingen sprekk langs innfestingen og kjølboltene ble inspisert og funnet i orden før opptak. Er ikke bekymret for lekkasje. Dersom det er massivt bly under gelcoat så kan det jo heller ikke trenge inn vann. Men gelcoat kan løsne mer og mer hvis jeg ikke reparerer. En type sparkel bør ha god heft. Bly bør vel også dekkes til mtp galvanisk tæring - eller kanskje akkurat det ikke betyr så mye?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det var massivt bly under ... noe som må være flere tykke lag med bunnstoff og sparkel, kanskje. Tror ikke det er lagt gelcoat utenpå for andre steder er det et mye tynnere skikt. Tenker nå bare å sparkle der det er bart og male over med bunnstoff.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...