ezach Startet 23.Mars.2024 Link til dette innlegget Startet 23.Mars.2024 40 mm propellaksel er tatt ut for å bytte cutlesslager i stevn og tre simmeringer i oljesmurt Sleipner pakkboks. Årsaken til tiltakene er i hovedsak at akselen går tregt i cutlesslageret og mistanke om lekkasje av sjøvann via pakkboksen. Må lense ca 8 liter etter hver tur... Ved rengjøring av en ganske tilgriset aksel, oppdaget jeg flere små felter med korrosjon, også der bakerste simmering har sittet. Kanskje det er kilden til lekkasjen. Her på forumet har jeg funnet at trikset er å kappe litt av gummihylsa for å plassere simmerringene lenger bak. Utfordringen er felt med gravrust også i området bakenfor opprinnelig plassering av pakkboksen. Hva kan løsningen være? Sveis eller kjemisk metall etterfulgt av sliping? På bildet skal det være mulig å se slitesporet fra simmerring med rustgrop. Takknemlig for veiledning. ⚓️🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Stormwatch Svart 23.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2024 Mulig et dumt spørmål, men er det en mulighet å sette på en lengre gummihylse? Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 23.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2024 Usikker. Skal måle den gamle og sammenlikne med ny. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2024 Stormwatch skrev 26 minutter siden: Mulig et dumt spørmål, men er det en mulighet å sette på en lengre gummihylse? Overhodet ikke et dumt spørsmål. Tenkte akurat det samme . . Kjemisk metall kan kanskje være en løsning for å stoppe videre angrep, men litt tvilsomt som tetningsflate. Å sveise på akselen ville jeg glemme . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 23.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2024 Du har propellaksling av dårlig kvalitet. Skal du beholde båten, bytt aksling. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 23.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2024 Hulda skrev 50 minutter siden: Du har propellaksling av dårlig kvalitet. Skal du beholde båten, bytt aksling. Håper det ikke blir nødvendig. Årsaken til korrosjon er trolig at propellen manglet sink noen sesonger inntil nåværende båteier lærte at det var dumt... 😬 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2024 Du må være klar over at i austenitt, så stopper ikke denne korrosjonen så lenge det spenning, elektrolytt og/eller vibrasjon til stede. Nå vet jeg ikke materialet i akslingen. Prøv med en magnet. Lite tiltrekking er dårlig nytt. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 23.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2024 Her har jeg tydeligvis en del (alt) å lære... 🤔 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2024 ezach skrev for 3 timer siden: Hva kan løsningen være? Sveis eller kjemisk metall etterfulgt av sliping? På bildet skal det være mulig å se slitesporet fra simmerring med rustgrop. Tja, det er jo alltid flere veier til Rom... Hva som er løsningen for deg kommer vel an på flere ting. For det første har det litt å si om du har mulighet til å flytte pakkboksen den ene eller den andre veien. Går ikke det så er nok det beste å bite i det sure eplet og kjøpe ny aksel. Men har du 40mm aksel? Mente du sa den var 35mm. Jeg har en flett ny 40mm aksel stående i garasjen. Den er egentlig i reserve tilfelle jeg går på grunn, men... Et annet alternativ som er fullgodt er å dreie ned det korroderte partiet og metallisere. Vet ikke om noen firmaer i distriktet som metalliserer, og det kan fort bli like dyrt som å kjøpe ny aksel. Men metoden er god. Har gjort det selv på en av mine tidligere arbeidsplasser. Vet ikke om de har utstyret lenger. Det kan sikkert gå an å sveise opp skaden også. Ville da dreid ned det korroderte området ned til friskt stål, og sveiset opp med MMA og 3,2mm tråd evt. MIG, og påfølgende neddreiing til mål. Etter en slik operasjon må imidlertid akselen klokkes opp, for all varme gjør at stålet drar seg. Hulda skrev 1 time siden: Du må være klar over at i austenitt, så stopper ikke denne korrosjonen så lenge det spenning, elektrolytt og/eller vibrasjon til stede. Nå vet jeg ikke materialet i akslingen. Prøv med en magnet. Lite tiltrekking er dårlig nytt. Nå er vel ikke akkurat det martensittiske stålet som Sleipner bruker i akslene sine rustfrie aksler fritt for den problematikken heller. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ezach Svart 23.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2024 Trodde selv jeg hadde 30 mm, inntil jeg måtte jobbe med propellanlegget. Skyvelæret viser 40 mm. Litt flaut. Takk for veiledning og innsats med ters, @Komodo. Det løste seg med gassflamme for å få løsnet propellen. (En annen tråd. Beklager). Man får starte med å sjekke om gummihylsa er lang nok til å flytte pakkboksen frem til et parti med frisk og ren aksel. Evt. få fagfolka hos Engelsviken Slipp til å vurdere tilstanden på den. Sitér dette innlegget Link to post
Gulborg Svart 23.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2024 Går det ikke ann å legge noe i mellom flensene også da ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2024 Gulborg skrev 3 minutter siden: Går det ikke ann å legge noe i mellom flensene også da ? Jo. Man kan sette på en fleksibel kobling, f.eks. R&D, da flytter man hele akselen bakover. Det går også an å dreie et mellomstykke og legge mellom flensene. Mulig at akselen bør kappes i andre enden og få ny konus, det vet jeg ikke. ezach skrev 24 minutter siden: Evt. få fagfolka hos Engelsviken Slipp til å vurdere tilstanden på den. Hvor står båten? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 23.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2024 Det har vel lite for seg å diskutere det ene mot det andre, om man ikke vet hvilket materiale man har for seg. Jeg prøver kun å etablere en forståelse for hvordan sjekke hvilket materiale det er i akslingen. Så får man sveise, slipe, metallisere og flytte så mye man finner det nødvendig. Uten å vite hvor dypt skaden går eller progresjon. Hadde det skjedd på Hulda, aksling fra Sleipner i 1999, så hadde akslingen blitt byttet tvert. Og hvilke feil, uhell eller hva som helst betreffende akslinger fra Sleipner, vet jeg ingenting om. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 23.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2024 Komodo skrev 21 minutter siden: Hvor står båten? Råde båtforening, Krogstadfjorden. Akslingen er tatt med hjem, Fredrikstad. Hulda skrev 4 minutter siden: Det har vel lite for seg å diskutere det ene mot det andre, om man ikke vet hvilket materiale man har for seg. Jeg prøver kun å etablere en forståelse for hvordan sjekke hvilket materiale det er i akslingen. Så får man sveise, slipe, metallisere og flytte så mye man finner det nødvendig. Uten å vite hvor dypt skaden går eller progresjon. Hadde det skjedd på Hulda, aksling fra Sleipner i 1999, så hadde akslingen blitt byttet tvert. Og hvilke feil, uhell eller hva som helst betreffende akslinger fra Sleipner, vet jeg ingenting om. Vurderer som sagt å få en faglig vurdering. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2024 Du har allerede fått en faglig vurdering fra en spesialist innen våtkorrosjon på 'rustfrie' materialer. Lykke til :-) Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 23.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2024 Aha! 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2024 Formell utdanning som matcher NTNU korrosjonsingeniør og fire år som spesialist offshore. Det er CV'n. Om gutta på et lokalt båtverksted matcher, så for all del. Men, det er et 'men'. Og det går på risiko. Og jeg har ingen formening om 'når' havari inntreffer. Overhode ingen aning. Men jeg har en formening om at det er mer enn 50 % sjanse for at havari vil inntreffe. Og den sjansen tar ikke jeg på Hulda. Og Hulda har seil i tillegg til motor. Og da skal jeg avholde meg fra vidre argumentasjon. For jeg har ikke sett akslingen. Det som i praksis skjer er at korrosjonen starter. Og den beveger seg i 3D retning på korngrensene (krystallinsk korrosjon). Det er slik at kreftene i 'korrosjonsspissen' er svært høy. Etter hvert vil materialet bli svekket, og belastningen fra driften vil bli 'merkbar' på korrosjonsprosessen. Da vil korrosjonen speede opp og gå både interkrystallinsk og transkrystallinsk (korrosjonskraften splitter kornene). Når man har kommet et gitt stykke i prosessen, så er den verken reverserbar eller kan stanses. Prosessen har blitt selvpropellerende. Og da skal jeg gi meg, helt sant! Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 23.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2024 Eg bytta min med tilsvarande skade,høyr på Hulda han har peiling på dette Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2024 Jeg kan ikke med min beste vilje få noen ide om omfanget og dybden av skaden ved å betrakte bildet i det første innlegget. Det kunne vært artig å få se et bilde som viser skadeomfanget i forhold til akseldiameteren. Er dette smårusk eler en skade av betydelig størrelse . .? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
ezach Svart 23.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2024 Smårusk, i mine amatørøyne... Skal gjerne bidra med bedre bilder i dagslys. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 23.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2024 Da er da som ein ikkje ser som burde uroa ein Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 24.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2024 NilsPils skrev for 13 timer siden: Jeg kan ikke med min beste vilje få noen ide om omfanget og dybden av skaden ved å betrakte bildet i det første innlegget. Det kunne vært artig å få se et bilde som viser skadeomfanget i forhold til akseldiameteren. Er dette smårusk eler en skade av betydelig størrelse . .? Her er bilder som viser omfanget i relasjon til størrelsen på propellakselen. Sitér dette innlegget Link to post
oystein_k Svart 24.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2024 Om det er ny tetningsflate du trenger primært så kan du bruke en speedi- sleeve fra SKF. har selv brukt på drev hvor vann kom inn i olje via pakkboks https://www.skf.com/au/products/industrial-seals/power-transmission-seals/wear-sleeves/skf-speedi-sleeve Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2024 ezach skrev 31 minutter siden: Her er bilder som viser omfanget i relasjon til størrelsen på propellakselen. Problemet ditt er at dette bildet ikke viser omfanget av korrosjonsangrepet, det viser bare hva som er synlig på overflaten. Slike korrosjonsangrep kan gå tvers gjennom stålet, det er det som er så skummelt med disse legeringene. Men når vi ser bildene dine så ser vi jo også at angrepet er omtrent midt på akselen. Det betyr for min del at jeg i alle fall ville slått fra meg å sveise opp dette. Blir håpløst å få den akselen rett etterpå. Og mest sannsynlig så er vel dette en aksel i martensittisk akselstål, ikke austenittisk, noe som betyr at du får problemer med sveisingen. For å finne ut omfanget av korrosjonsangrepet må du enten dreie ned skaden til du er inne på rent stål, eller slipe. Deretter sprekksøke overflaten på stålet med f.eks. penetrant for å utelukke ikke synlige sprekker som fortsetter videre innover. Mistenker nok at dette betyr ny aksel for deg. Her ser du bilde av en mutter i rustfritt/syrefast stål som er angrepet av en slik korrosjonsform. Ser ut som om den er markspist. Og her ser du en bit av en aksel med samme sykdom. Det korroderer rett inn i materialet, hva du ser på overflaten sier lite om hvor ille det kan være. Angrepet har (ikke overraskende) startet ved en påsveist bøyle. Jeg kappet vekk bøylen, og dreide innover i materialet for å komme inn på rent stål. Men som du ser her så dukker det plutselig opp hulrom midt inne i bolten som ikke en gang har synlig forbindelse med overflateangrepet. Etter litt mer dreiing ble det enda verre. Her ser det ut som om det begynner å bli bedre. Måler dybden på dette hullet med skyvelæret. 24,4mm! Stikker av en god bit. Og der er jeg inne på friskt stål. Nå er ikke propellakselen din like angrepet som disse to rustfrie delene, men moralen er at disse legeringene er utsatt for interkrystallinsk korrosjon. Den følger korngrensene innover i stålet, og du har ingen kontroll på hvor dypt angrepet er bare ut fra arealet du ser på overflaten. Det er derfor lite hjelp i å få de på Engelsviken slipp til å se på akselen for deg. Skal du gjøre noe uten å dreie eller slipe i den, må du ta ultralyd eller røntgen. Konklusjonen er derfor at du mest sannsynlig bør bytte denne akselen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ezach Svart 24.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2024 Interessant, for å uttrykke seg nøytralt...😬 Hvor DIY-vennlig er tilpasning av lengden på en ny aksel? Kan jeg kappe den med vinkelsliper? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.