Jump to content

Gravrust på propellaksel under simmerring


ezach

Recommended Posts

40 mm propellaksel er tatt ut for å bytte cutlesslager i stevn og tre simmeringer i oljesmurt Sleipner pakkboks.

Årsaken til tiltakene er i hovedsak at akselen går tregt i cutlesslageret og mistanke om lekkasje av sjøvann via pakkboksen. Må lense ca 8 liter etter hver tur...

 

Ved rengjøring av en ganske tilgriset aksel, oppdaget jeg flere små felter med korrosjon, også der bakerste simmering har sittet. Kanskje det er kilden til lekkasjen.

 

Her på forumet har jeg funnet at trikset er å kappe litt av gummihylsa for å plassere simmerringene lenger bak. Utfordringen er felt med gravrust også i området bakenfor opprinnelig plassering av pakkboksen.

 

Hva kan løsningen være?

Sveis eller kjemisk metall etterfulgt av sliping?

 

På bildet skal det være mulig å se slitesporet fra simmerring med rustgrop.20240323_121340.jpg.01da74e23207b482c5770ae777af3741.jpg 

Takknemlig for veiledning.

🙂

Link to post
Share on other sites

Stormwatch skrev 26 minutter siden:

Mulig et dumt spørmål, men er det en mulighet å sette på en lengre gummihylse?

 

Overhodet ikke et dumt spørsmål. Tenkte akurat det samme . . :wink:

 

Kjemisk metall kan kanskje være en løsning for å stoppe videre angrep, men litt tvilsomt som tetningsflate. Å sveise på akselen ville jeg glemme . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 50 minutter siden:

Du har propellaksling av dårlig kvalitet. Skal du beholde båten, bytt aksling. 

Håper det ikke blir nødvendig.

Årsaken til korrosjon er trolig at propellen manglet sink noen sesonger inntil nåværende båteier lærte at det var dumt...

😬

Link to post
Share on other sites

Du må være klar over at i austenitt, så stopper ikke denne korrosjonen så lenge det spenning, elektrolytt og/eller vibrasjon til stede. Nå vet jeg ikke materialet i akslingen. Prøv med en magnet. Lite tiltrekking er dårlig nytt.

Link to post
Share on other sites

ezach skrev for 3 timer siden:

Hva kan løsningen være?

Sveis eller kjemisk metall etterfulgt av sliping?

 

På bildet skal det være mulig å se slitesporet fra simmerring med rustgrop.20240323_121340.jpg.01da74e23207b482c5770ae777af3741.jpg 

 

Tja, det er jo alltid flere veier til Rom... 

 

Hva som er løsningen for deg kommer vel an på flere ting. For det første har det litt å si om du har mulighet til å flytte pakkboksen den ene eller den andre veien. Går ikke det så er nok det beste å bite i det sure eplet og kjøpe ny aksel. Men har du 40mm aksel? Mente du sa den var 35mm. Jeg har en flett ny 40mm aksel stående i garasjen. Den er egentlig i reserve tilfelle jeg går på grunn, men... 

 

Et annet alternativ som er fullgodt er å dreie ned det korroderte partiet og metallisere. Vet ikke om noen firmaer i distriktet som metalliserer, og det kan fort bli like dyrt som å kjøpe ny aksel. Men metoden er god. Har gjort det selv på en av mine tidligere arbeidsplasser. Vet ikke om de har utstyret lenger. 

 

Det kan sikkert gå an å sveise opp skaden også. Ville da dreid ned det korroderte området ned til friskt stål, og sveiset opp med MMA og 3,2mm tråd evt. MIG, og påfølgende neddreiing til mål. Etter en slik operasjon må imidlertid akselen klokkes opp, for all varme gjør at stålet drar seg. 

 

Hulda skrev 1 time siden:

Du må være klar over at i austenitt, så stopper ikke denne korrosjonen så lenge det spenning, elektrolytt og/eller vibrasjon til stede. Nå vet jeg ikke materialet i akslingen. Prøv med en magnet. Lite tiltrekking er dårlig nytt.

Nå er vel ikke akkurat det martensittiske stålet som Sleipner bruker i akslene sine rustfrie aksler fritt for den problematikken heller. 

Link to post
Share on other sites

Trodde selv jeg hadde 30 mm, inntil jeg måtte jobbe med propellanlegget. Skyvelæret viser 40 mm. Litt flaut.

 

Takk for veiledning og innsats med ters, @Komodo. Det løste seg med gassflamme for å få løsnet propellen. (En annen tråd. Beklager).

 

Man får starte med å sjekke om gummihylsa er lang nok til å flytte pakkboksen frem til et parti med frisk og ren aksel.

Evt. få fagfolka hos Engelsviken Slipp til å vurdere tilstanden på den.

Link to post
Share on other sites

Gulborg skrev 3 minutter siden:

Går det ikke ann å legge noe i mellom flensene også da ?

Jo. Man kan sette på en fleksibel kobling, f.eks. R&D, da flytter man hele akselen bakover. Det går også an å dreie et mellomstykke og legge mellom flensene. Mulig at akselen bør kappes i andre enden og få ny konus, det vet jeg ikke.

 

ezach skrev 24 minutter siden:

Evt. få fagfolka hos Engelsviken Slipp til å vurdere tilstanden på den.

Hvor står båten?

Link to post
Share on other sites

Det har vel lite for seg å diskutere det ene mot det andre, om man ikke vet hvilket materiale man har for seg. Jeg prøver kun å etablere en forståelse for hvordan sjekke hvilket materiale det er i akslingen. Så får man sveise, slipe, metallisere og flytte så mye man finner det nødvendig. Uten å vite hvor dypt skaden går eller progresjon. Hadde det skjedd på Hulda, aksling fra Sleipner i 1999, så hadde akslingen blitt byttet tvert. Og hvilke feil, uhell eller hva som helst betreffende akslinger fra Sleipner, vet jeg ingenting om.

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 21 minutter siden:

Hvor står båten?

Råde båtforening, Krogstadfjorden.

Akslingen er tatt med hjem, Fredrikstad.

 

Hulda skrev 4 minutter siden:

Det har vel lite for seg å diskutere det ene mot det andre, om man ikke vet hvilket materiale man har for seg. Jeg prøver kun å etablere en forståelse for hvordan sjekke hvilket materiale det er i akslingen. Så får man sveise, slipe, metallisere og flytte så mye man finner det nødvendig. Uten å vite hvor dypt skaden går eller progresjon. Hadde det skjedd på Hulda, aksling fra Sleipner i 1999, så hadde akslingen blitt byttet tvert. Og hvilke feil, uhell eller hva som helst betreffende akslinger fra Sleipner, vet jeg ingenting om.

 

Vurderer som sagt å få en faglig vurdering.

Link to post
Share on other sites

Formell utdanning som matcher NTNU korrosjonsingeniør og fire år som spesialist offshore. Det er CV'n. Om gutta på et lokalt båtverksted matcher, så for all del.

 

Men, det er et 'men'. Og det går på risiko. Og jeg har ingen formening om 'når' havari inntreffer. Overhode ingen aning. Men jeg har en formening om at det er mer enn 50 % sjanse for at havari vil inntreffe. Og den sjansen tar ikke jeg på Hulda. Og Hulda har seil i tillegg til motor. Og da skal jeg avholde meg fra vidre argumentasjon. For jeg har ikke sett akslingen. Det som i praksis skjer er at korrosjonen starter. Og den beveger seg i 3D retning på korngrensene (krystallinsk korrosjon). Det er slik at kreftene i 'korrosjonsspissen' er svært høy. Etter hvert vil materialet bli svekket, og belastningen fra driften vil bli 'merkbar' på korrosjonsprosessen. Da vil korrosjonen speede opp og gå både interkrystallinsk og transkrystallinsk (korrosjonskraften splitter kornene). Når man har kommet et gitt stykke i prosessen, så er den verken reverserbar eller kan stanses. Prosessen har blitt selvpropellerende. 

 

Og da skal jeg gi meg, helt sant!

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke med min beste vilje få noen ide om omfanget og dybden av skaden ved å betrakte bildet i det første innlegget.  Det kunne vært artig å få se et bilde som viser skadeomfanget i forhold til akseldiameteren. Er dette smårusk eler en skade av betydelig størrelse . .?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 13 timer siden:

Jeg kan ikke med min beste vilje få noen ide om omfanget og dybden av skaden ved å betrakte bildet i det første innlegget.  Det kunne vært artig å få se et bilde som viser skadeomfanget i forhold til akseldiameteren. Er dette smårusk eler en skade av betydelig størrelse . .?

Her er bilder som viser omfanget i relasjon til størrelsen på propellakselen.

20240324_111812.jpg.30eb5ebebd3da6f7eee24ac74538130b.jpg

 

20240324_111825.jpg.07cfb128369d489d8ac2c42b01aa7108.jpg

 

20240324_111832.jpg.ee55916fa6db262cae2d14644f91bb02.jpg

Link to post
Share on other sites

ezach skrev 31 minutter siden:

Her er bilder som viser omfanget i relasjon til størrelsen på propellakselen.

Problemet ditt er at dette bildet ikke viser omfanget av korrosjonsangrepet, det viser bare hva som er synlig på overflaten. Slike korrosjonsangrep kan gå tvers gjennom stålet, det er det som er så skummelt med disse legeringene. 

 

Men når vi ser bildene dine så ser vi jo også at angrepet er omtrent midt på akselen. Det betyr for min del at jeg i alle fall ville slått fra meg å sveise opp dette. Blir håpløst å få den akselen rett etterpå. Og mest sannsynlig så er vel dette en aksel i martensittisk akselstål, ikke austenittisk, noe som betyr at du får problemer med sveisingen. 

 

For å finne ut omfanget av korrosjonsangrepet må du enten dreie ned skaden til du er inne på rent stål, eller slipe. Deretter sprekksøke overflaten på stålet med f.eks. penetrant for å utelukke ikke synlige sprekker som fortsetter videre innover. Mistenker nok at dette betyr ny aksel for deg. 

 

Her ser du bilde av en mutter i rustfritt/syrefast stål som er angrepet av en slik korrosjonsform. Ser ut som om den er markspist. 

IMG_4354.JPG.18ca8f6babe89baca297ae9e350e2b16.JPG

 

IMG_4356.JPG.388a39172279b79cb195a29d082005d8.JPG

 

Og her ser du en bit av en aksel med samme sykdom. Det korroderer rett inn i materialet, hva du ser på overflaten sier lite om hvor ille det kan være. Angrepet har (ikke overraskende) startet ved en påsveist bøyle.

20221117_173904.jpg.048c88b997d5665d1bdda1fe2610dbd1.jpg

 

Jeg kappet vekk bøylen, og dreide innover i materialet for å komme inn på rent stål. Men som du ser her så dukker det plutselig opp hulrom midt inne i bolten som ikke en gang har synlig forbindelse med overflateangrepet. 

20221117_174918.jpg.08505aae89de6c82afded033f5155131.jpg

 

Etter litt mer dreiing ble det enda verre.

20221117_175217.jpg.62413c344bf86743c47c357230790c99.jpg

 

Her ser det ut som om det begynner å bli bedre.

20221117_175542.jpg.ae066be0a686da0d4bbf721aa47f2940.jpg

 

Måler dybden på dette hullet med skyvelæret.

20221117_175746.jpg.1fd8598ccb62ea48bdc8a627a87561fb.jpg

 

24,4mm!

20221117_175758.jpg.1dc29c7cc58034fc2268f130dc69463d.jpg

 

Stikker av en god bit.

20221117_180420.jpg.e83ad9e5adf1022988674c0708a1d9f9.jpg

 

Og der er jeg inne på friskt stål. 

20221117_181315.jpg.5e490c81c7b3a03a9161875c60f056b1.jpg

 

 

Nå er ikke propellakselen din like angrepet som disse to rustfrie delene, men moralen er at disse legeringene er utsatt for interkrystallinsk korrosjon. Den følger korngrensene innover i stålet, og du har ingen kontroll på hvor dypt angrepet er bare ut fra arealet du ser på overflaten. Det er derfor lite hjelp i å få de på Engelsviken slipp til å se på akselen for deg. Skal du gjøre noe uten å dreie eller slipe i den, må du ta ultralyd eller røntgen. Konklusjonen er derfor at du mest sannsynlig bør bytte denne akselen. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...