Jump to content

Gravrust på propellaksel under simmerring


ezach

Recommended Posts

ezach skrev 40 minutter siden:

Hvor DIY-vennlig er tilpasning av lengden på en ny aksel? Kan jeg kappe den med vinkelsliper?

 Klart det , bruk skive for rustfritt.

Pakk inn delen du skal bruke.

 

Er den markspist  her og? Kjøp ny.

 

image.png.fb104f6fc2285bf50ae52e24320323aa.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

ezach skrev 57 minutter siden:

Interessant, for å uttrykke seg nøytralt...😬

 

Hvor DIY-vennlig er tilpasning av lengden på en ny aksel? Kan jeg kappe den med vinkelsliper?

Ja, ikke noe problem å kappe aksel med vinkelsliper. Men du må jo få den maskinert med riktig konus til propellen din da. Hvis de ikke har det på lager i butikken, det kan jo hende. 

 

Hvis du vil kan jeg hjelpe deg å ta en nærmere titt på de korrosjonsangrepene neste gang jeg kjører gjennom byen. Dersom akselen er vrak, så mottas den gjerne som donasjon til Komodos dreie-og-mekke-smie :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

ezach skrev 34 minutter siden:

Et par lapper å spare på Bosvik. Noen kvalitetsforskjeller?

Ser Bosvik sier.Propellakselen lages i rustfri kvalitet 4418.

Det skal være bra. skulle hvert noe foran 4418 @Huldda vet.

Sleipner der finner jeg ikke no.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

BP på sitt beste 😊👍.

Hvor andre steder er det mulig å hente kvalitative svar på dette nivået (og ikke minst handling, @Komodo) på slike avanserte metallurgiske spørsmål?

Jeg forsøkte å utfordre duoen @Hulda/ @Komodo mot AI, som visstnok skal overta all tankevirksomhet om noen år, men det var heller dårlige greier 😅.

 

Screenshot_20240324_191625_ChatGPT.jpg.98c5eb97dff7ab8b5945e35b7e791b8f.jpg

Link to post
Share on other sites

ezach skrev for 2 timer siden:

@Komodo har inspisert, og det ligger an til å anskaffe ny propellaksel.

Takk for hyggelig besøk i garasjen med en liten båtprat @ezach, det er alltid hyggelig 👍 Og som jeg sa, denne akselen ville ikke jeg montert tilbake i min båt.

 

ezach skrev for 2 timer siden:

Har det noen hensikt å vurdere om det skal bli Sleipner eller Bosvik? Eller noe annet? Et par lapper å spare på Bosvik. Noen kvalitetsforskjeller?

Nå har jo @Roger jo kommet opp med at Bosvik bruker 4418 rustfritt stål i sine aksler (egentlig EN 1.4418). Det er samme kvalitet som Sleipner bruker (eller i alle fall brukte), så da hadde jeg nok gått for den billigste. 

Link to post
Share on other sites

AISI 316 er mer utsatt for korrosjon. Egentlig er ikke AISI 316 'korrosjonsbestandig' i sjøvann, spesielt ikke når materialet blir utsatt for last/mekanisk bruk. På Hulda finnes ikke en eneste A4 bolt/skrue/mutter under vann. Glem AISI 316 som akselmateriale.

Link to post
Share on other sites

 

Hulda skrev 1 time siden:

På Hulda finnes ikke en eneste A4 bolt/skrue/mutter under vann. 

Her er jeg for en gangs skyld ikke enig med deg.

Mutteren på Klammeret  var vekke hver 5 til 7 mnd helt til jeg hadde vareopptelling og oppdaget at skuffen med A4 nylocmutter besto av A2 nylocmutter,

Nå har den fått A4 nylocmutter og alt ok siden 1998.

Gjenge stenger og muttere er i A4 kval stått seg bra siden 1987 på bøyetønna. Unntatt den i A2.

 

I 1987 sveiset jeg fast 12mm hodeskruer i A4.  Der jeg skulle ha Sink under vannlinjen  for å kunne skifte anoder lett har samme A 4 mutterene enda..

Så min erfaring er at A4 holder seg godt under vannlinjen,

 

image.png.0065f58c569fe4f0a9b022c3c7ef41f8.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Greit det @Roger jo:-) Jeg testet det den gangen jed studerte, og det reagerer ustabilt på gnidnings-, spennings- og tildekkingskorrosjon samt pitting. Hvilket også er kjent i faglitteraturen. Katodisk beskyttelse hjelper, tildels fjerner risiko. Temperatur og styrken/effektiviteten på elektrolytt spiller vesentlig rolle. Det er en del parametre man kan ha flaks/uflaks med.

 

Så her har dere tildekkingskorrosjon, sjøvann SW Lift pumpetetning, Nordsjøen, Duplex:

Korr140304A.jpg.071fc1afb3a68ebdfa03f64f4b50927c.jpg

 

Og så har dere en spenningskorrosjon, AISI 316L, sjøvann, Nordsjøen, forstørring 300X, krystallinsk og transkrystallinsk:

korrosjonssprekk.png.34c2b1013751826ccd0c388e1cd5b3a5.png

 

Mer? :-)

Link to post
Share on other sites

har de holt i 37 år så får jeg se ved neste opptak.

Reklame er ikke altid sann, men.......... 

Produsert av rustfritt stål av A4-klasse, egnet for bruk utendørs, i saltvann og syrer Produsert i henhold til ISO4014 for A4-80 klasse 80

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jada, du må gjerne argumentere. Eksemplene over viser vel at virkeligheten har fler varianter. Og hvis du ligger i Skienselva, så er saltgehalten lavere enn i Bunnefjorden. Og har du en vanlig stålkjetting koblet til det rustfrie, så vil kjettingen være anode. Og den 'duplex'en' jeg viser bilde av, har gått i en sjøvannspumpe på Valhall A et par år. Og Duplex ligger hakket over AISI 316 i korrosjonsbestandighet. Standarder eller ikke, NORSOK 1998 forlanger flenspakninger med carbon på sjøvannsapplikasjoner. Hvilket er selvmord. Og det var en tidligere sjef av meg som var medforfatter til den standardutgaven. Jeg er imponert :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...