Jump to content

2,5 dl i hver celle - må jeg regne forbruksbatteriet som ødelagt?


Mastiff

Recommended Posts

Mastiff skrev for 3 timer siden:

Det høres ikke så verst ut for meg, iallfall. Jeg lar det stå noen timer til for å se om det taper seg mye. Hvis ikke, tror jeg at jeg tar sjansen på å bære det ned til båten og koble det opp for test med teinehaleren.

Nå har du gjort litt med batteriet så da er det jo dumt å ikke prøve det ut også men av erfaring så "dør" den delen av cellene som står i luft før du fikk fylt det.

Så du nevnte Mekonomen.
De har noen rasende billige Eixde forbruksbatterier på verkstedkampanje så kjenner du noen som kvalifiserer for å kjøpe i proff markedet så er det verdt å sjekke ut.
Dette kampanje bladet lå på spiserommet i går og jeg mener å huske 80 amp kostet kr 790 og 115amp lå til kr 1090, riktig nok er det priser + moms men billig nok til at BT kan ta seg ei bolle og det jo ikke vanlig kost for de når det gjelder batterier.

Link to post
Share on other sites

@pipe Det var litt av en pris, ja! Jeg får høre med verkstedet over helga, hvis ikke det er nok igjen på batteriet mitt til at jeg kommer noen vei. Pøsregnet kom før jeg rakk ut for å teste, så det må bli senere i dag, eller i morgen.

Link to post
Share on other sites

Litt pekefinger må vi ha, ..ikke bare med tanke på nye venner som lærer.
Friske, åpne bly-syre har det godt av en regelmessig slump med
kontrollert overlading og koking.
Det renser platene for tykke sulfater, blander syren, og utjevner cellene.
Pøs på, men husk gassing, og regelmessig påfyll med destillert vann,
slik at platene er dekket til.

Men det er også et poeng når dem har stått tørre for lenge.
Ikke bare vil dem oksidere, men platene kan bl.a. vrenges når
dem blir ujevn varm, med en rekke forskjellige utfall, inkl. mulig eksplosjon.

En bør altså følge godt med ved gjenopplivingsforsøk av slike batterier.
Koker det tidelig, forskjellig i cellene, eller blir cellene ujevnt varm,
eller synker ikke strømtrekket jevnt mot 0 Ampere etter beregnet tid når sluttspenningen er nådd,
da betyr dette ENDE, og rett tilbake til sk(r)aperen.

Verneutstyr (minst briller og hansker) er absolutt must,
barn og andre "barnslige" holdes langt unna,
.... og aldri skal en gjøre dette inne i båten. 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Lader du de for hardt så mister de vel syre gjennom ventilsystemet sitt og da er det tricky å få fylt på noe igjen.. Blir vel samme som AGM som er toast om de får gassbobler slik jeg har forstått det. 
 

Red: Så de kunne vel heller hett ikke-vedlikeholdbare batterier 😁

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 1 minutt siden:

Fjollete opplegg... Hvis jeg bytter og kjøper et lukket batteri, må jeg vel bare stole på at CTEK-laderen som skal være så (kunstig) intelligent holder seg innenfor det batteriene skal tåle.

Du burde kunne gjøre det men det viser seg vel at i alle fall AGM som står kontinuerlig med for høy floatspenning ‘dævver’ fort for å sitere en ikke ukjent tråd her inne. Om SMF har samme problem vet jeg ikke. Men det løses nå enkelt ved å kjøpe åpent bly/syre da. 

Link to post
Share on other sites

AGM er uansett ikke aktuelt, jeg trenger ikke det. Men blir ikke et åpent 100 AH batteri så dyrt at jeg omtrent kan kjøpe to SMF for det? Det Banner-batteriet jeg har der, koster nå tre-fire høvdinger, ser det ut til med et raskt søk.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke sett på andre batterier enn det Banner-batteriet, det kan godt være at det er dyrere enn andre.  Jeg ser på batteributikken.no (kom opp tilfeldig på søk) at Scanbat, Varta og Sønnak har lukkede batterier rundt 2000 kroner i området rundt 100 ah, mens det billigste åpne er et Exide 180 ah til nesten 4000. Digert batteri, riktignok, men jeg antar at det sier noe at det ikke fins rimeligere, åpne batterier i sjappa. Til og med gelbatterier er billigere, ser jeg.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 1 time siden:

 Blir vel samme som AGM som er toast om de får gassbobler slik jeg har forstått det.

Du husker riktig, men forvekslet nok de to.
For det er de fleste Gel-batterier som ikke skal lades med
mer enn 14,4V >20°C grunnen nettopp det problemet.
De fleste AGM trives godt med høye bulk-spenninger (forferdelig høye, faktisk), men sliter derimot med langvarig økt float.

:seeya:
Jörg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte 2stk 140Ah Euroglobe semitraction batterier med propper for et år siden. De var kostbare, men de holder nok så lenge jeg har båt. Mine batterier pleier å holde i 8 - 10 år og jeg er 80 år.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 2 timer siden:

mens det billigste åpne er et Exide 180 ah til nesten 4000. Digert batteri, riktignok, men jeg antar at det sier noe at det ikke fins rimeligere, åpne batterier i sjappa. Til og med gelbatterier er billigere, ser jeg.

Exide/sønak SR350 og SR550 er åpne batterier selv om det kanskje ikke ser slik ut men det er bare å jekke opp listen på toppen så følger proppene med.
Det var disse batteriene som jeg nevnte som var rasende billig om dagen.
SR550 er vel noe lenger og høyere enn ditt 100 amp men i båt er der jo ofte plass og du får med  15ah til på kjøpet.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 1 time siden:

Du husker riktig, men forvekslet nok de to.
For det er de fleste Gel-batterier som ikke skal lades med
mer enn 14,4V >20°C grunnen nettopp det problemet.
De fleste AGM trives godt med høye bulk-spenninger (forferdelig høye, faktisk), men sliter derimot med langvarig økt float.

:seeya:
Jörg

 


Ja det stemmer nok. Men trodde mekanismen med uttørkede AGM pga høy float var noenlunde den samme som for GEL, altså bobler som er ‘fanget’ i glassfibermatta. Eller er det noe helt annet?

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 36 minutter siden:

Exide/sønak SR350 og SR550 er åpne batterier selv om det kanskje ikke ser slik ut men det er bare å jekke opp listen på toppen så følger proppene med.
Det var disse batteriene som jeg nevnte som var rasende billig om dagen.
SR550 er vel noe lenger og høyere enn ditt 100 amp men i båt er der jo ofte plass og du får med  15ah til på kjøpet.


Jeg vet du ikke er enig @pipe men SR550 ser helt identiske ut og har samme spec som de ‘gode’ gamle Sønnak Nautilus som jeg og mange andre har elendig erfaring med. Jeg lukter fremdeles nytt navn og klistrelapp. For min del hadde jeg kjøpt hva som helst annet. Har har hatt mange ulike typer batterier, dyre og grisebillige, men ingen som har gått heden så fort. 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 6 minutter siden:

Jeg vet du ikke er enig @pipe men SR550 ser helt identiske ut og har samme spec som de ‘gode’ gamle Sønnak Nautilus som jeg og mange andre har elendig erfaring med. Jeg lukter fremdeles nytt navn og klistrelapp.

Dette batteriet må jo være norges mest kjøpte og det er 10-15 års siden det var ett kor som klaget siden har det stort sett vært stille.
Ikke er jeg spesielt enig i att de ser helt identiske ut heller da batterikassene ikke er like.
Men evig eies kun ett dårlig rykte sies det.

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 10 minutter siden:

Dette batteriet må jo være norges mest kjøpte og det er 10-15 års siden det var ett kor som klaget siden har det stort sett vært stille.
Ikke er jeg spesielt enig i att de ser helt identiske ut heller da batterikassene ikke er like.
Men evig eies kun ett dårlig rykte sies det.

Må vel også si at jeg har god erfaring med SR550. Har fire stk av disse til forbruksbank. De varer 8-10 år hos meg. Og det til tross for at de alltid, hele året ligger med lading fra en C-tec lader så sant ikke båten er i bruk. Er nå på tredje settet med disse batteriene. Som startbatterier har de vart enda lenger.

Link to post
Share on other sites

Da erklærer jeg batteriet for dødt og gidder ikke bære det ned til båten for å teste. 12,3 volt nå, og det har bare stått der  over natta, uten belastning.

 

Jeg må se om jeg kan få tak i et av de Exide-batteriene du nevner, @pipe, det er jo en veldig god pris!

 

Edit: Jeg ser at det står "kombinert start og forbruksbatteri til mindre båter med normalt strømforbruk. Gode startegenskaper." på SR550-batteriet. Blir det riktig, når det ikke skal brukes til start, men rent forbruksbatteri? Hovedsaken for batteriet er teinehaleren, men jeg har en del annen elektronikk på samme batteri som teinehaleren (et par Pi-er og en bunke ESP32-er med releer og sensorer), og de få gangene jeg legger båten fra meg et sted over natta uten å ha vedlikeholdslading, vil det vel kunne dra spenningen nedover raskere enn for et forbruksbatteri? Dette batteriet, da jeg nettopp hadde kjøpt det og før det gikk tørt, kunne greit kjøre de tingene i to døgn uten at jeg måtte skru av noe. Vil det også gå med et sånt kombinert batteri?

Link to post
Share on other sites

Det derre blir mye teori. Batteriet funker sikkert helt greit. Så lenge jeg har hatt båter med batterier, har jeg kun brukt startbatterier, det har fungert helt greit. Og da er vi tilbake til 60-tallet. Det er først da jeg kjøpte lithium i fjor at det ble noe annet enn startbatterier.

Link to post
Share on other sites

I prinsippet er et startbatteri bare et forbruksbatteri med større dimensjoner i alt som leder strøm...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 45 minutter siden:

Edit: Jeg ser at det står "kombinert start og forbruksbatteri til mindre båter med normalt strømforbruk. Gode startegenskaper." på SR550-batteriet. Blir det riktig, når det ikke skal brukes til start, men rent forbruksbatteri? Hovedsaken for batteriet er teinehaleren, men jeg har en del annen elektronikk på samme batteri som teinehaleren (et par Pi-er og en bunke ESP32-er med releer og sensorer), og de få gangene jeg legger båten fra meg et sted over natta uten å ha vedlikeholdslading, vil det vel kunne dra spenningen nedover raskere enn for et forbruksbatteri? Dette batteriet, da jeg nettopp hadde kjøpt det og før det gikk tørt, kunne greit kjøre de tingene i to døgn uten at jeg måtte skru av noe. Vil det også gå med et sånt kombinert batteri?

Ja batteriet kan brukes til begge deler men trenger man ett skikkelig kraftig startbatteri finnes det batteri med høyere cca der ute.
Dog bruker jeg 2 stk ER350 som startbatteri på D6 og det virker veldig bra.
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...