Jump to content

2,5 dl i hver celle - må jeg regne forbruksbatteriet som ødelagt?


Mastiff

Recommended Posts

Fantino skrev for 2 timer siden:

 For å måle 5A trenger du normalt ikke tangamperemeter. De fleste multimetere har en egen inngang for opp til 10/20A måling evt moderne som finner ut av det selv opp til max Amp.

 

Vel, jeg har 6 multimetre, men bare 2 av dem har 10/20A områder. Og det er jo greit med et tangamperemeter slik at en slipper å åpne en forbindelse og måle. De multimetrene har gjerne en innebygget glassikring som går om en måler over 10 eller 20A. sikring, og da må en frem med skrujernet og åpne multimeteret om en er uheldig.

 

Hvordan det du la ut bilde av fungerer, vet jeg ikke, men tekst og symboler på det må jo skremme livskitten ut av en som ikke er elektroingeniør!

 

vender.jpg.15aca45995a91d8c3f7752de6c1159de.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

 

Vel, jeg har 6 multimetre, men bare 2 av dem har 10/20A områder. Og det er jo greit med et tangamperemeter slik at en slipper å åpne en forbindelse og måle. De multimetrene har gjerne en innebygget glassikring som går om en måler over 10 eller 20A. sikring, og da må en frem med skrujernet og åpne multimeteret om en er uheldig.

 

Hvordan det du la ut bilde av fungerer, vet jeg ikke, men tekst og symboler på det må jo skremme livskitten ut av en som ikke er elektroingeniør!

 

vender.jpg.15aca45995a91d8c3f7752de6c1159de.jpg


Jeg har bare 2 og begge har slik inngang da 😁, tangamperemeteret jeg har mangler, naturlig nok. Enig i at tangamperemeter er hendig men det er vel ofte ikke supernøyaktig på lave strømstyrker. Og siden Mastiff ikke hadde et regnet jeg med at han hadde et multimeter. 

Link to post
Share on other sites

Tangamperemetere kommer i mange varianter. Jeg kjøpte et billig fra eBay, ganske lite og hendig for max 100A, og det er faktisk ganske nøyaktig på lave strømmer, "supernøyaktighet" trenger jeg ikke for målinger i båten. For måling av spenning stemmer det også ganske bra rundt 12volt.

 

current_volt.jpg.8727a081c846d79c184f60ac31cd7061.jpg

 

clamp.jpg.719f28bf1d68633a48a2cf7b1fb0f052.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 8 timer siden:

Tangamperemetere kommer i mange varianter. Jeg kjøpte et billig fra eBay, ganske lite og hendig for max 100A, og det er faktisk ganske nøyaktig på lave strømmer, "supernøyaktighet" trenger jeg ikke for målinger i båten. For måling av spenning stemmer det også ganske bra rundt 12volt.

 

current_volt.jpg.8727a081c846d79c184f60ac31cd7061.jpg

 

clamp.jpg.719f28bf1d68633a48a2cf7b1fb0f052.jpg


Det er antakelig et ganske bra tangamperemeter med den lille rangen på 6A. Mener mitt billige fra Biltema bare har 40/400 (det ligger i båten der det har fast bosted 😁). 

Link to post
Share on other sites

@Fantino Vet du om det fins noe kraftig amperemeter for ESP, som tåler opptil 200 ampere? Det hadde vært hendig å koble til ett på batteriet framme i baugen og ett på det i hekken (da selvsagt ikke på den kabelen som går til motoren, det ville nok blitt mange morsomme gnister) for å kunne følge strømforbruket om bord.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 1 time siden:

Mener mitt billige fra Biltema bare har 40/400 (det ligger i båten der det har fast bosted 😁). 

:pray: JAAAAAsåbra  :thumbsup:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 41 minutter siden:

@Fantino Vet du om det fins noe kraftig amperemeter for ESP, som tåler opptil 200 ampere? Det hadde vært hendig å koble til ett på batteriet framme i baugen og ett på det i hekken (da selvsagt ikke på den kabelen som går til motoren, det ville nok blitt mange morsomme gnister) for å kunne følge strømforbruket om bord.

Klart det finnes på Ali 😄 Jeg har en boks med slike liggende i ulike størrelser. Har brukt et par for å monitore strøm fra to dynamoer og det fønker bra. Du måler bare spenning ut med feks en INA og regner denne om til A.

 

Red: Når du ser på output så kan du forsåvidt måle direkte med analog input på ESP men den har såpass laber oppløsning at resultatet blir ganske unøyaktig. Kan dog forbedres ved å ta ørten samples og midle resultatet. 

 

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! NOK116.10 | Output 2.5±0.625V +5V 1% YHDC Hall Split Core Current Sensor HSTS016L Input ±10A ±20A ±30A ±50A ±100A ±150A ±200A
https://a.aliexpress.com/_ExyqzG7

Link to post
Share on other sites

Se der, ja. Selvsagt har Ali det også. :giggle: Jeg har allerede INA-voltmeter på batteriene framme og bak, så da kan jeg vel bruke dem i beregningen?  Men hvilken type bør jeg velge til dette? Vanligvis vil det jo bare være opp til rundt 40-50 ampere (når teinehaleren går) framme og mindre på batteriet bak, det driver stort sett bare motorgreiene, kartplotter og sånt. Det er vel forskjell på nøyaktigheten avhengig av hvor høyt det går, skjønner jeg. 1 % av 200A er jo mye mer enn 1% av 50. Eller er det ikke sånn det funker?

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 10 timer siden:

 

clamp.jpg.719f28bf1d68633a48a2cf7b1fb0f052.jpg

 

Jeg har tre tangamperemetere, et i båten, og to hjemme. I båten ligger det gamle gule fra BT, det er ikke helt stabilt lenger. Men jeg kjøpte dette som @Lars H. viser fram bilde av her etter en tidligere anbefaling, og det er jeg veldig fornøyd med! Kjøpte også et annet større for måling av f.eks. strøm til baugtruster osv., det også fra ebay eller aliexpress (husker ikke), veldig fornøyd med det også :thumbsup:  Ikke var de dyre heller.

 

Gammelt BT amperemeter. Disse har jeg brukt opp to av:

IMG_4170.JPG.173c606a3a3e30d16f395ce26165f753.JPG

 

Kinatang:

IMG_4173.JPG.f25e1b1263d731f77c28d732dd172d73.JPG

 

IMG_4176.JPG.9bdf3b2d58dd8506741bb253085d078a.JPG

 

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 3 minutter siden:

Se der, ja. Selvsagt har Ali det også. :giggle: Jeg har allerede INA-voltmeter på batteriene framme og bak, så da kan jeg vel bruke dem i beregningen?  Men hvilken type bør jeg velge til dette? Vanligvis vil det jo bare være opp til rundt 40-50 ampere (når teinehaleren går) framme og mindre på batteriet bak, det driver stort sett bare motorgreiene, kartplotter og sånt. Det er vel forskjell på nøyaktigheten avhengig av hvor høyt det går, skjønner jeg. 1 % av 200A er jo mye mer enn 1% av 50. Eller er det ikke sånn det funker?


Ja det er riktig oppfattet med nøyaktigheten. Når du skal måle output som varierer med 0.625V så vil hver mV du måler representere flere A på en 200A enn på en 50A versjon. Så vidt jeg kan se av spec på INA226 så er det 16 bits men er skalert fra -40/40V så oppløsningen er 1.25 mV. På en 50A vil du vel da få en oppløsning (ikke nøyaktighet) på 0.1A, med 200A blir oppløsningen 0.4A.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 11 minutter siden:

 

 

Gammelt BT amperemeter. Disse har jeg brukt opp to av:

IMG_4170.JPG.173c606a3a3e30d16f395ce26165f753.JPG

 

 

 

 


Er dette jeg har. Ser nå at måleområde DC er 40/200A 😄 Mulig jeg må kjøpe et lekrere til meg selv i bursdagspresang.

 

Til ‘daglig’ har jeg et Hantek2D72 på ‘labben’ og er godt fornøyd med det, ikke minst scope-funksjonen.

 

IMG_1682.jpeg.ebb7700c0947291369551ef161844adc.jpeg

 

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! NOK1,595.77  30% Off | Hantek Oscilloscope automotive+multimeter +Waveform Generator 3 in 1 oscilloscope handheld USB 2 Channels 40mhz 70mhz tools
https://a.aliexpress.com/_Evdr6SF

 

(Da regner jeg med at det rykker i ‘bestill’-fingeren @Komodo? 😜😂)

 

 

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 2 minutter siden:

@Fantino Skjønner, takk. Men så nøye er egentlig ikke dette, så da er det like greit å ta et som tar hele omfanget. 

Når jeg ser en gang til på dette så kan du egentlig bare bruke Analog inngang på ESP direkte da INA er skalert så høyt at en mister fordelen med 16 bit kontra 12. ESP får faktisk i praksis bedre oppløsning. Det er jo enklere også. Jeg plukket nok i sin tid disse fordi de kan ta signal direkte inn på en 0-3.3V analog pinne.

Link to post
Share on other sites

Dette BT instrumentet har jeg også, men det ligger nederst i en haug av ubrukelige ting og tang. Nøyaktigheten på målinger, både spenning og strøm er suverent dårligst av de multimetrene jeg har. Som tanginstrument virker det av og til på 400A området. 40A området har vært dødt i flere år.

 

image.jpeg.c70335a87990242a3282636df1ae5211.jpeg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 13 minutter siden:

Når jeg ser en gang til på dette så kan du egentlig bare bruke Analog inngang på ESP direkte da INA er skalert så høyt at en mister fordelen med 16 bit kontra 12. ESP får faktisk i praksis bedre oppløsning. Det er jo enklere også. Jeg plukket nok i sin tid disse fordi de kan ta signal direkte inn på en 0-3.3V analog pinne.

 

Men når jeg allerede har INA-er på de punktene jeg skal måle strømmen er det vel like greit å bruke den?

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 22 minutter siden:

Dette BT instrumentet har jeg også, men det ligger nederst i en haug av ubrukelige ting og tang. Nøyaktigheten på målinger, både spenning og strøm er suverent dårligst av de multimetrene jeg har. Som tanginstrument virker det av og til på 400A området. 40A området har vært dødt i flere år.

 

image.jpeg.c70335a87990242a3282636df1ae5211.jpeg

Har du skiftet batteri? Jeg har nemlig fundert på hvordan det gjøres 😅😂

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 18 minutter siden:

 

Men når jeg allerede har INA-er på de punktene jeg skal måle strømmen er det vel like greit å bruke den?


Forsåvidt, men da er vel allerede INA opptatt med å måle en annen spenning - eller? Og ESP-en er vel i samme boksen?

 

Husk å lage deg en nullerutine i alle fall (lagre måling ved null strøm i leder), og mange målinger med gjennomsnitt er lurt!

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg er forvirret her nå. Men altså, INA-ene måler strømmen som kommer fra batteriene (egentlig er vel det bare noe stort poeng i å måle batteriene hver for seg når skillereleet har koblet ut, selv om jeg ser at spenningen synker mer framme enn bak når jeg bruker teinehaleren framme), og jeg tenkte å sette de amperemeterne på ledningen fra batteriet på omtrent de samme plassene som jeg måler spenningen. Vil ikke det bli riktig, altså?

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 1 time siden:

😂😂 Ellers hadde jeg glemt å ta det med meg hver gang jeg trengte det. Kjekt for feilsøking uten å skru ting fra hverandre også. 

Jepp, jeg sier det omtrentlig til alle jeg prater med.
Det er et meget godt verktøy på båt, særlig for ukyndige,
og enda mere når dem ringer for å få hjelp.
Ofte kan man bare guide folk til noen kjappe målinger, kjapt fortalt på telefon,
og vet så med 90% sikkerhet hva som kan gjøres for å hjelpe dem videre.
Til slik er det ikke engang viktig hvor nøyaktig måleren er,
kommer da sjelden an på 1 - 2%.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 13 minutter siden:

Kanskje jeg er forvirret her nå. Men altså, INA-ene måler strømmen som kommer fra batteriene (egentlig er vel det bare noe stort poeng i å måle batteriene hver for seg når skillereleet har koblet ut, selv om jeg ser at spenningen synker mer framme enn bak når jeg bruker teinehaleren framme), og jeg tenkte å sette de amperemeterne på ledningen fra batteriet på omtrent de samme plassene som jeg måler spenningen. Vil ikke det bli riktig, altså?


Nå er jeg også forvirret 😂 Du sier INA måler strøm fra batteriene, men du mener spenning? (INA kan vel måle begge deler men ikke særlig store strømmer - alle fall ikke opp til 200A?). Output fra sensoren jeg linket til er jo en spenning på 2.5+/-0.625V. Så hvis INA allerede er busy med å måle batterispenningen så trenger du noe annet til å måle denne spenningen med og regne den om til A. Feks analog pinne på ESP. 

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 1 time siden:

Jeg har allerede INA-voltmeter på batteriene framme og bak, så da kan jeg vel bruke dem i beregningen?

@Fantino Ja, jeg mente spenningen, ikke strømstyrken. :giggle: Men da begynner det å demre. For at et sånt amperemeter skal funke, må jeg måle den spenningen ut fra signalkabelen på den, fordi måleverdien kommer ut som spenning, ikke data, som fra en INA. Og da går det jo greit med en analog pinne, for den kan vel måle opptil 3,3V før den får prolemer?

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 26 minutter siden:

Har du skiftet batteri? Jeg har nemlig fundert på hvordan det gjøres 😅😂

 

Fleiper du nå?

 

multimeter_bt_lite.jpg.0355c440d7adc506903c4cf653f7525d.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 2 minutter siden:

@Fantino Ja, jeg mente spenningen, ikke strømstyrken. :giggle: Men da begynner det å demre. For at et sånt amperemeter skal funke, må jeg måle den spenningen ut fra signalkabelen på den, fordi måleverdien kommer ut som spenning, ikke data, som fra en INA. Og da går det jo greit med en analog pinne, for den kan vel måle opptil 3,3V før den får prolemer?

Jess, det er sånn den fønker. Og analog pinne kan ta dette signalet direkte uten skalering ja. Så skulle være temmelig enkelt å kople opp. 5V strømforsyning til sensor har du allerede på ESP antar jeg. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...