Jump to content

2,5 dl i hver celle - må jeg regne forbruksbatteriet som ødelagt?


Mastiff

Recommended Posts

Interessant, takk for svar, alle sammen! Jeg trodde faktisk det var en stor forskjell i utladningsprofilen, og at jeg ikke kunne bruke et startbatteri der framme. Men da tror jeg at jeg vil beholde det startbatteriet fra vår solgte Volvo XC60 så lenge det holder, før jeg kjøper noe nytt. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner på gikta att jeg før eller siden denne påsken må jeg en tur innom jobben så skal da gå innom spiserommet og knipse ett bilde av kampanje bladet.
Men som skrevet før så er dette en proff kunde kampanje og neppe priser som slutt bruker får i butikken men nå er det vel snart slutt for butikk delen.
Så de fleste kundene som blir igjen i det nye firmaet som Mekonomen har opprettet er vel nettopp det.
 

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 13 minutter siden:

Interessant, takk for svar, alle sammen! Jeg trodde faktisk det var en stor forskjell i utladningsprofilen, og at jeg ikke kunne bruke et startbatteri der framme. Men da tror jeg at jeg vil beholde det startbatteriet fra vår solgte Volvo XC60 så lenge det holder, før jeg kjøper noe nytt. :thumbsup:

Da er du jo på AGM kjøret du også.
I teorien vil ett start batteri som blir brukt som forbruksbatteri ha en noe kortere levetid da de ikke tåler like mange syklinger.
Men for meg så høres bruken din ut som det som typisk startbatteri der spenningen ligger i området 80-100% så du kan sikkert like gjerne også bruke ett startbatteri uten att det går noe utover teoretisk levetid.
Før så fantes det jo ikke fritidsbatterier over 115AH og vi brukte to digre lastebil batterier som er startbatterier.
Kan ikke huske att levetiden på dette var noe særlig dårligere enn dagens fritidsbatterier og Lars her inne holder på enda med det oppsettet.
 

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 4 minutter siden:

Takk for det! Men jeg trodde ikke det var AGM. Jeg mener det er et standardbatteri, bare lukket. Men jeg kan selvsagt ta helt feil, jeg har ikke sett så nøye på det.

Hvis du har start og stopp teknologi som jeg tror du har på den bilen basert ut i fra kone bilen som har og er en første års V60 så er det AGM.
Byttet batteri på denne og det står ingen ting på det gamle batteriet om AGM men hvis man googler volvo sitt nummer som står på batteriet så vil det krysse over til AGM batteri til andre fabrikanter.
Har du fått satt inn ett bly syre her blir det problemer snart og da ville jeg brukt batteriet i båten og kjøpt ett nytt AGM til bilen hvis det er det som skal være der da.

Link to post
Share on other sites

Nei, det var ikke start/stopp på en XC60 D4 2013-modell. Og bilen er som sagt solgt, jeg byttet til et Biltema-batteri, og det funket helt greit det året vi hadde den etterpå. Det er to år siden den ble solgt, og det er noen andres problem. Den bilen vi har nå, må vi lade ganske mye oftere. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 1 minutt siden:

Nei, det var ikke start/stopp på en XC60 D4 2013-modell. Og bilen er som sagt solgt, jeg byttet til et Biltema-batteri, og det funket helt greit det året vi hadde den etterpå. Det er to år siden den ble solgt, og det er noen andres problem. Den bilen vi har nå, må vi lade ganske mye oftere. :giggle:

Så bra...ett problem mindre skjønner jeg.:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Vel, selve bilen var ikke noe problem, jeg tenkte på det med batteriet. Volvoen funket veldig greit for oss, men vi hadde lyst på noe nyere, så vi kjøpte en EQC. Veldig mye lavere driftsutgifter også, siden vi hjemmelader 99 % av tiden.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 9 minutter siden:

men vi hadde lyst på noe nyere, så vi kjøpte en EQC. Veldig mye lavere driftsutgifter også, siden vi hjemmelader 99 % av tiden.

EQC er en skikkelig fin bil.
Vi trenger en ny bil her i huset også så game planen er å vente å se hva Jaguar skal produsere nå som de heldigvis skal gå tilbake til å bli en nisje produsent igjen.

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev for 2 timer siden:

I prinsippet er et startbatteri bare et forbruksbatteri med større dimensjoner i alt som leder strøm...

Det er vel ikke fullt så enkelt? Et dedikert startbatteri har tynne blyplater som til sammen har større overflateareal, og dermed kan gi fra seg mer strøm fort enn et dedikert forbruksbatteri som har tykke blyplater. 

 

Her har du et greit batteri til teinehaleren din. De utfordringene du skisserer lenger opp her med å kombinere AGM og flytende syrebatteri tror jeg du overdriver. Et AGM batteri egner seg bedre i en planende båt som slår i sjøen enn et batteri der syra spruter rundt over alt. For min del hadde jeg helst gått for AGM, hvis ikke ville jeg hatt et åpent syrebatteri med korker. Ikke disse såkalt "vedlikeholdsfrie" batteriene, som egentlig bare er et vanlig syrebatteri som ikke kan vedlikeholdes.

 

Edit:

Ser nå at du hadde stående et batteri som du vil bruke. Da er jo problemet løst så langt :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket det batteriet fra Volvoen nå, det er et Flooded & Sealed battery på 90 amperetimer, så det er "vedlikeholdsfritt", men ikke AGM. Men jeg skal kjøre det på en test nå i helga, hvis det gir greit resultat, bruker jeg det så lenge det varer. Så får jeg vurdere AGM etterpå.

Link to post
Share on other sites

Det var ikke så mye igjen av det Volvo-batteriet som jeg håpet (bare Pi-er og ESP-er dro den ned 0,1V i timen), så nå har jeg kjøpt et pent brukt (90 % på batteritest) Varta 105 amperetimers AGM-batteri på Finn for 800 kroner. Satser på at det holder noen år, når jeg setter CTEK-en på AGM-innstillingen. Så får jeg jo også testet AGM-batteri for en grei pris.

Link to post
Share on other sites

.... da kommer pekefingeren som det pleier :smiley:

Vi begynner vel ikke å ignorere det vi har diskutert og lært de siste 20 år?

Resterende 90% betyr allerede 20% under "helt ny", og knapt 10% før batteriet anses som teknisk uforsvarlig til bruk som startbatteri.

Som Komodo og andre antyder, det finnes ganske kraftige forskjell mellom start og forbruksbatterier. Et dedikert traksjonsbatteri ("forbruksbatteri") pleier å ha lange tykke plater (leverer gjerne litt mindre strøm, men til gjengjeld over lengre tid og med stabilere spenning ved utlading, som krever mer material (dyrere). Start derimot pleier å være det omvendte (leverer mer strøm, men da over kortere tid og mister rask spenning mens) og krever mindre material (betydelig billigere, lettere).
Det finnes faktisk en god del tekniske forskjell mellom start, forbruk, og  "kombinasjonsbatterier" (så sant sistnevnte faktisk fortjener betegnelsen,
for det er ikke ofte slik).
Noe kombinasjon, som skal dekke begge deler, kan ikke være enklere. Et slik kombinasjon må tross alt følge reglene og ha material (og kapasitet) samtidig den må kunne frakte mye mer strøm enn vanlig forbruk ville kreve. HD-batterier som antydet har vanligvis mye bly i seg, og pleier å leve betydelig lengre allerede grunnen det. Så har alle type batterier sine fordeler og ulemper. Et billig og enkelt batteri (som hele SR-serien både er og var, slik jeg oppfatter dem) er egentlig vel kjent for kort levetid (gjerne knapt 2 år før første svakheter blir synlig) som da såvidt dekker garantitiden. Når det finnes noen som klarte seg lengre var det i alle fall for meg bekjent egentlig kun folk som har ganske så begrenset behov for kapasitet, kan nøye seg med lite utlading, der batteriene får mye ladetid med gjerne (for en saks skyld omvendt) ikke så høye spenninger.

Men tilbake til det tekniske, alminnelig: Det er bare å finne fram datablader med
utlade-kurver, så vises det forskjellene ganske så tydelig.

God påske.

:easter:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hm... Det er et Varta-batteri 7P0 915 105AH, som riktignok er ansett som et startbatteri, men det er jo helt klare meningsforskjeller her i tråden om forskjellen på det og forbruksbatterier. Den tyngste bruken min er teinehaleren, men da går alltid motoren samtidig. Ellers er det et par Pi-er og en bunke ESP32 som står på konstant, og det må vel anses som lett bruk, det kan ikke være mange wattene til sammen.

 

Men har jeg lurt meg selv ved ikke å forstå hva batteritesten skal bety? Den viste "state of health" 90 prosent, som jeg tolket til at det er 9/10 igjen av den tiden det er brukbart, så hvis vi i verste fall sier fem års total brukstid er det fire igjen. "State of charge" var på 97 prosent, og det tolket jeg til at batteriet enten var 97 prosent oppladet da det ble målt (det viser 12,87 V). Er disse testene helt misvisende for folk som ikke forstår dem, i den grad at de blir ulogiske for menigmann?

Link to post
Share on other sites

Jo, du kan banne på at det finnes mange oppfatninger til et hver spørsmål ang. batterier.

Et forbruksbatteri testes gjerne annerledes enn start.
Og også selve testmetoden (type tester og test) varierer avhengig utstyr som brukes.
Forbruksbatterier bør i alle fall testes for kapasitet, ved utladingstest 100 - 0%
Det, samtidig spenningskurven tegnes opp, er eneste veien til å kunne si noe korrekt.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takk, skjønner! Jeg kommer nok til å ta en "utladningstest" når jeg får det ved å koble fra ladingen og følge spenningen via Home Assistant for å se hva som skjer med det lille strømtrekket fra Pi-ene og ESP-ene.

Link to post
Share on other sites

NB: SoC: SoC (kapasitet) er avhengig beregningsgrunnlaget,
for batterier eldes.
97% av antatte 100% (når ny) er ikke det samme som 97% av 100% når en batterimonitor har anslått 100% f.eks. når det ikke går mere strøm inn i batteriet.
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Foreløpig ser det ikke så ille ut. To og en halv time fra 12,4 til 12,3 med et sted rundt 5 amperes belastning. Jeg tar sjansen på å la den stå uten lading til i morgen tidlig. Da er den  nok død, men jeg kan iallfall se på Home Assistants logg hvor lenge det holdt.

Link to post
Share on other sites

Still going, om ikke "strong". :giggle: Det har nå gått snart ett døgn, og speningen er på 11,7V med rundt 5 amperes belastning.

 

image.png.7f80fc6f64e5ad257521aa63d99c5913.png

Utladningskurven ser ganske jevn og fin ut, syns jeg. Det tyder vel på et batteri som tåler greit å være forbruksbatteri? Ifølge denne tabellen (hentet fra et innlegg her på forumet) er det rundt 30 % igjen på batteriet med 11,7V og 5A belastning:

 

 

image.png.3d5a18310b196d544d5d0595fe6736a6.png

 

 

Og ifølge kalkulatoren her burde 105 ampere egentlig bare være nok til å kjøre 5 ampere i ni timer, ned til 50 % utladning:

 

https://www.batterystuff.com/kb/tools/calculator-sizing-a-battery-to-a-load.html

 

Etter ni timer med den belastningen var spenningen på 12,1V, som ifølge tabellen over er 70 % og altså mer enn godt nok for et 105 AH AGM-batteri. Men jeg tror kanskje jeg bør få lånt meg et tangamperemeter og sjekke om det virkelig er 5 amperes belastning, for sikkerhets skyld. For nå slår jeg på laderen igjen, jeg ser ikke noe poeng i å kjøre batteriet lenger ned.

 

Link to post
Share on other sites

Tenker det batteriet fortjener en sjans ja, men lurt å sjekke strømtrekk. For å måle 5A trenger du normalt ikke tangamperemeter. De fleste multimetere har en egen inngang for opp til 10/20A måling evt moderne som finner ut av det selv opp til max Amp.

 

 

 

 

IMG_1676.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ja, Biltema-multimeteret mitt tar opp til 10. Jeg testet det på et annet Pi-oppsett med samme 12V-5V-strømforsyninger, men forsto ikke at det kunne stemme, den viste bare rundt 1 ampere, og en Pi 4 med noen USB-greier pluss en Pi 3B+ skulle jo trekke mer enn det. Så nå målte jeg i båten, og det vippet rundt 2,5 ampere. Jeg må bare anta jeg har forstått det totalt feil og at det er forskjell på hvor mye ampere som trekkes i 5 volt og 12 volt, så 3 ampere i 5 volt blir mindre i 12. Men jeg ser også på tabellen at det bare er 0,1 V forskjell mellom 2,5 ampere og 5 ampere (antar at jeg kan ta midt mellom strømtrekk 0A og strømtrekk 5A), så det er nok fremdeles helt greit for meg.

 

Med 2,5 ampere skal bateriet være på 50 % på 12,0V, og det var det klokka 06.25, altså etter 13,5 timer.

 

Men det hele er jo en akademisk øvelse, det som har noe å si er om jeg må skru opp turtallet på fredag når jeg trekker krepseleka med Hobbyfisheren neste gang. Skal jeg tippe, tror jeg at det vil holde veldig greit i et par-tre år, med konstant vedlikeholdslading på CTEKs AGM-stilling. Så jeg kjører det fram til det igjen blir et problem at jeg må skru opp turtallet for å trekke teiner.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 14 minutter siden:

Ja, Biltema-multimeteret mitt tar opp til 10. Jeg testet det på et annet Pi-oppsett med samme 12V-5V-strømforsyninger, men forsto ikke at det kunne stemme, den viste bare rundt 1 ampere, og en Pi 4 med noen USB-greier pluss en Pi 3B+ skulle jo trekke mer enn det. Så nå målte jeg i båten, og det vippet rundt 2,5 ampere. Jeg må bare anta jeg har forstått det totalt feil og at det er forskjell på hvor mye ampere som trekkes i 5 volt og 12 volt, så 3 ampere i 5 volt blir mindre i 12. Men jeg ser også på tabellen at det bare er 0,1 V forskjell mellom 2,5 ampere og 5 ampere (antar at jeg kan ta midt mellom strømtrekk 0A og strømtrekk 5A), så det er nok fremdeles helt greit for meg.

 

Med 2,5 ampere skal bateriet være på 50 % på 12,0V, og det var det klokka 06.25, altså etter 13,5 timer.

 

Men det hele er jo en akademisk øvelse, det som har noe å si er om jeg må skru opp turtallet på fredag når jeg trekker krepseleka med Hobbyfisheren neste gang. Skal jeg tippe, tror jeg at det vil holde veldig greit i et par-tre år, med konstant vedlikeholdslading på CTEKs AGM-stilling. Så jeg kjører det fram til det igjen blir et problem at jeg må skru opp turtallet for å trekke teiner.


Ja det blir ikke samme strøm ved 12V med samme effekt. Trekker du 5A ved 5V så blir det 5A x 5/12 = 2.08A ved 12V teoretisk, men så har du litt tap i strømforsyningen også så målingen din høres ut til å være innafor. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...