Jump to content

2,5 dl i hver celle - må jeg regne forbruksbatteriet som ødelagt?


Mastiff

Recommended Posts

For ganske nøyaktig to år siden kjøpte jeg et pent brukt Banner Energy Bull av denne typen til forbruksbatteri foran i båten, med teinehaleren som hovedområde (jeg stopper ikke motoren, men teinehaleren får mye jevnere strøm med et solid batteri der framme):

 

https://www.anda-olsen.no/banner-marine-energy-bull-95751-100ah-k20-

 

For noen dager siden merket jeg at teinehaleren gikk sakte selv om den ikke burde gjort det, og vel i land koblet jeg fra batteriet for å sjekke hvilespenningen. 12,1 etter et par minutter. Først da åpnet jeg batterikassa og kom på at det ikke var et vedlikeholdsfritt batteri jeg hadde kjøpt! :cryin: Jeg har altså ikke fylt vann på det på to år, og det står stort sett alltid med vedlikeholdslading fra en CTEK MXS 10. Så det er jo ikke rart at det har forsvunnet. Jeg var innom Biltema i går og kjøpte en liter vann til det, men det viste seg ikke å være nok. Det holdt til fire av seks celler, så rundt 2,5 dl i hver celle før det var drøye centimeteren over blyplatene. Jeg kan få tak i mer vann senere i dag, men jeg vil gjerne ha båten i full drift i påska. Så hvis det er håpløst, kunne jeg vel like godt kjørt til Lyngdal og hentet et SMF-batteri på Biltema, enten Marine eller Solar/Wind, jeg er litt usiker på forskjellen på dem, men det ser ut som om Solar/Wind tåler lengre bruk. AGM er uaktuelt fordi ifølge CTEK bør to batterier som lades paralelt i så fall begge være AGM. Men jeg liker ikke å kaste bort penger på grunn av egen dumhet... :worry: 

 

Spørsmålet er om det er verd å gjøre noe forsøk på å gjenopplive det med CTEKs recondition-modus, eller om jeg like greit kan kjøpe et nytt batteri, og denne gangen vedlikeholdsfritt. Har noen en kvalifisert antakelse om det?

Link to post
Share on other sites

@Komodo Det er visst fordi AGM skal ha 14,7 ladespenning mens vanlige skal ha 14,4. Så enten blir startbatteriet overladet, eller så blir AGM-batteriet aldri helt fullt, så vidt jeg forstår. Men det er egentlig en bisetning, det jeg lurer mest på er om jeg kan ha en sjanse til å få liv i forbruksbatteriet igjen. 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde i alle fall gitt recond et forsøk, kanskje flere ganger også.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

@SveinHa Takk for det, da gjør jeg det! Jeg ringte Mekonomen, som ligger i nærheten, og de hadde ei litersflaske igjen med vann. Jeg har også en av Biltemas syrevektmålere, så jeg kan jo se hva som skjer med batteriet når det har stått i et døgn på recondition.

Link to post
Share on other sites

Startbatteriet til Hulda er 225 Ah. Det er 10 år gammelt. Konstant lading. Fylte på 1 liter vann nå. 2 år siden forrige fylling. Det sier vel noe. Baugbatteriet er 11 år, trengte ikke vann. 170 Ah. Konstant lading. Jeg har lav tolleransegrense for å bytte ut batterier. Så batteriet ditt hadde gått rett ut.

Link to post
Share on other sites

@Hulda For meg er det ikke like viktig at batteriet holder spenningen oppe i time etter time, siden jeg alltid vedlikeholdslader og bare belaster det ordentlig mens motoren går. Egentlig kunne jeg vel hatt en stor kondensator der framme istedenfor. :giggle: Men av ren nysgjerrighet, hvilket merke er de batteriene dine? 10 og 11 år er jo veldig bra! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 8 minutter siden:

Så batteriet ditt hadde gått rett ut.

 

Hvis det hadde vært startbatteri elle vanlig forbruksbatteri, ja.

Nå er dette batteriet primært benyttet for teinehaleren. Risken på å prøve gjenoppliving er da kanskje ikke allverden.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

@Hulda, dem har du jammen hatt flaks med! :thumbsup:

 

Jeg glemte forresten å presisere at jeg har Biltemas skillerelé mellom forbruksbatteriet og startbatteriet, så forbruksbatteriet kan aldri tømme startbatteriet hvis båten ikke har lading av en eller annen grunn. Jeg måtte legge båten i nesten to uker på stormplassen i vinter (en jeg låner av en hyttenabo), og der er det ikke strøm. Startbatteriet på 65 amperetimer hadde i den tiden drevet lensepumpa, som er det eneste andre som tapper dette batteriet når hovedstrømmen er slått av, men det var ikke noe som helst problem å tilte motoren ned og starte. Vedlikeholdsladingen er også koblet på startbatterisiden, så først når den siden er oppe i over 13,3 volt vil forbruksbatteriet lades. Men det er ikke mange sekundene, med 10-amperes CTEK-lader.

Link to post
Share on other sites

Du beholder batteriene lenger enn gjennomsnittet beholder bilene! Det er bra og ekte miljøvennlig, ikke sånn poseringsmiljøvennlig "jeg har bytta til den tredje Audio E-Tron på tre år"! :thumbsup:

 

Men nå skjønner jeg absolutt ingenting! Jeg helte på vannet, og det slukte omtrent to liter til sammen! :worry: Det hadde sunket ned noe i de første cellene jeg fylte. Så målte jeg spenningen for moro skyld og regnet med ganske lite. Men nei, den viste 13,4 et par minutter etter at alle cellene var fylt! :confused: Jeg kan null og niks om batterier og batterikjemi, så jeg tør ikke håpe på at det er et godt tegn, men det er forvirrende.

 

Jeg koblet iallfall på CTEK-laderen, som dro det rett opp i 15,8, som reconditioning skal gjøre. For sikkerhets skyld satte jeg selve batteriet på et bord langt fra hytteveggen, jeg vet jo ikke hva som kan skje. Laderen ligger i en sånn "mini-redskapsbod" av plast (som er full av dobber, tau og annet fiskeutstyr) en meter unna. Så satte jeg en plastboks opp ned over batteriet fordi det regner og skal regne mer i morgen, av hensyn til krokodilleklemmene på laderen, jeg tviler på at batteriet tar skade av det! :giggle:

 

Jeg må også finne noe jeg kan bruke som belastningstest, et lys eller noe sånt, etter at recondition-programmet er kjørt. Det er jo ikke noe poeng hvis det holder strøm i ti minutter og så dør kjapt etterpå. Det blir interessant å se hva jeg får ut av dette, hvis batteriet blir brukbart, må jeg jo bare rose kvaliteten på Banner opp i skyene!

Link to post
Share on other sites

Det ble jo av og til solgt såkalte ‘tørrladete’ batterier som ble fylt med syre i butikken og utlevert. Teorien bak dette aner jeg ikke noe om..

 

Beste belastningstesten er vel å hale noen teinelenker? Du høres jo fort om haleren er blitt sprekere og hvor lenge den orker. En lang belastningstest med lav strøm har vel mindre for seg så lenge det ikke er ‘misjonen’ til batteriet?

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, SveinHa said:

Jeg hadde i alle fall gitt recond et forsøk

 

Er ikke recondition noe man bruker på sulfaterte batterier, dvs batterier som har fått for lite lading ?  I dette tilfellet er det jo motsatt, batteriet er uttørket pga av at det har stått med konstant lading uten etterfylling av vann.

Link to post
Share on other sites

@Fantino Problemet er at jeg har batteriet oppe ved hytta for å kjøre recondition og kunne passe på det, og det er ikke noe godt sted å sette det når jeg holder på med dette (jeg har det gamle startbatteriet til Volvoen vi solgte for to år siden som reserve for det). Det er faktisk enklere å dra opp teinehaleren, jeg skal ikke bruke den før på søndag. Så jeg kan jo ta den opp og se hvor lenge den kan kjøre uten annen belastning enn seg selv, lur idé! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev Just now:

 

Er ikke recondition noe man bruker på sulfaterte batterier, dvs batterier som har fått for lite lading ?  I dette tilfellet er det jo motsatt, batteriet er uttørket pga av at det har stått med konstant lading uten etterfylling av vann.

Hm... Det er jeg jammen ikke sikker på. Noen som vet noe sikkert om det?

Link to post
Share on other sites

Så lenge batteriet kan etterfylles tar det vel ikke skade av rekondisjonering ville jeg tro. Har også en oppfatning av at hensikten er å fjerne sulfatbelegg. Men delene av cellene som har stått tørre har sikkert litt oksid-belegg så kan ikke se at du gjør så mye galt. Worst case er gjerne ingen effekt..

Link to post
Share on other sites

Å gi åpne bly/syrebatterier en ekstra "trøkk" nå og da har de bare godt av. Mine åpne batterier varer også 8 - 10 år.

 

Jeg har en PDAR ekstern regulator på dynamoen. Den har jeg satt til å lade med 14,8V til batteriet er fulladet (minst 1 time) før spenningen settes ned til 13,65V.

 

 

batteritype_innstilling.jpg.731eef79858775364399fa5b68568f19.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 3 timer siden:

Så lenge batteriet kan etterfylles tar det vel ikke skade av rekondisjonering ville jeg tro. Har også en oppfatning av at hensikten er å fjerne sulfatbelegg. Men delene av cellene som har stått tørre har sikkert litt oksid-belegg så kan ikke se at du gjør så mye galt. Worst case er gjerne ingen effekt..

Ja, sånn tenker jeg og... 

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Da er batteriet igjennom hele syklusen, det sto på "float", altså 13,6 V vedlikeholdslading, da jeg sjekket for en time siden. Jeg skrudde av laderen, ventet en time og gikk ut for å måle. Jeg fikk først et sjokk fordi multimeteret viste  1 på 20V-stillingen og 222 på 220V-stillingen. Det viste seg å være batteriet i multimeteret som var omtrent oppbrukt! :giggle: Et annet multimeter (man må ha noen stykker når man har både båt, bil og mc) viste 13,03 en time etter lading. Det høres ikke så verst ut for meg, iallfall. Jeg lar det stå noen timer til for å se om det taper seg mye. Hvis ikke, tror jeg at jeg tar sjansen på å bære det ned til båten og koble det opp for test med teinehaleren.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 8 minutter siden:

Det viste seg å være batteriet i multimeteret som var omtrent oppbrukt! :giggle: 

Kjent problem og rett og slett useriøst av multimeterprodusentene å ikke ta hånd om dette på skikkelig vis (og det gjelder også dyre multimetre).

 

Vet ikke om tomgangsspenningen betyr så mye men prøv med teinehaleren og se om der er noe brukbar energi i batteriet...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 1 time siden:

 Et annet multimeter (man må ha noen stykker når man har både båt, bil og mc) viste 13,03 en time etter lading. Det høres ikke så verst ut for meg, iallfall. Jeg lar det stå noen timer til for å se om det taper seg mye. Hvis ikke, tror jeg at jeg tar sjansen på å bære det ned til båten og koble det opp for test med teinehaleren.

Hvilespenning er en ting, ikke sikkert batteriet har noe kapasitet igjen selv om hvilespenning holder seg på 12,7-12,8volt utillkoblet, kjøp en batteritester eller kjør en utladertest.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...