Jump to content

Batteri til baugthruster ah vs cca


pobre gringo

Recommended Posts

Hei,

 

Batteriene til baugthrusteren tok kvelden sammen med forbruksbanken i vinter.

 

Fra før sto det 2x (24 volt) Biltema AGM 70ah 760cca der med artikkelnummer 80-700, Baugthrusteren har vært betraktelig svakere enn hekkthrusteren av samme type men som har andre batterier. Jeg har alltid mistenkt batteriene mens andre har hatt en teori om at det var thrusteren som sto nærmere senter av båten og derfor fikk redusert effekt. Hadde planer om å måle spenning og amper trekk med en shunt nå på våren, men det nytter jo ikke med døde batterier.

 

Seatronic anbefaler Exide AGM EM 1000 50ah 800cca til denne thrusteren.

 

Til hekkthrusteren av samme type bruker jeg Exide Dual AGM EP600 72ah 760cca.

 

Lurer nå på om jeg skal gå for EP600 med lavere CCA men høyere ah, eller om jeg vil oppleve enda bedre effekt av thrusteren med Exide AGM EM 1000, blir jo noe høyere CCA selv om ah er mindre (thrusteren blir jo ikke så mye brukt).

 

Hva mener guruene her inne?

 

 

Link to post
Share on other sites

Gå for CCA og ikke Ah, og legg deg gjerne over spec. Angående forskjellen så var det litt utypisk at hekkthruster var hvassest. Er det langt kabelstrekk til baugthruster ift hekkthruster evt? Andre feilkilder kan være at motor bør åpnes og blåses ren for karbonstøv fra børster. Et multimeter med tangamperemeter er kjekt å ha for å sjekke, koster noen hundrelapper på Biltema.

 

Og hvordan lades thrusterbatteriene - siden de tok kveld? Kan det være høy floatspenning som er årsaken?

Link to post
Share on other sites

Kortere kabelstrekk fra baugthrusterbank til baugthruster enn det er fra hekkbank til hekkthruster.

 

Begge bankene lades med hver sin 12-24 dc-dc lader. Har sliti med att bankene blir skjeve (forskjellig spenning på batteriene i banken) og mistenker at det er en dum balanserer som har tappet ned banken i vinter.

 

Tenke å kjøpe nye batterier før sjøsetting, så det blir nok ikke ampertesting med det første. Men fint å se der blir hyggeligere priser på tangampermeter :-)

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev for 6 timer siden:

Bruk 12-12 DCDC på hvert batteri så slipper du at det blir forskjeller mellom de.

Tenkte samme tanke - men da må de være av ‘isolert type’ / med flytende minus. Vet ikke hvor mange av de som er i salg som er det? Victron har vel og de har og en slik balanserer, men det er gjerne denne som er ‘tyven’?..

Link to post
Share on other sites

Jeg ville installert 2×220 Ah startbatterier som ville gitt CCA >2000 A. Dessuten lagt frem 95 kvadrat kabler. Det burde være mer enn nok til alle elektriske baugpropellmotorer som tilbys markedet i dag. Gitt at TS spør etter konkret løsning uten å oppgi hverken båt/installasjon/fabrikat- type baugpropell.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 6 timer siden:

Jeg ville installert 2×220 Ah startbatterier som ville gitt CCA >2000 A. Dessuten lagt frem 95 kvadrat kabler. Det burde være mer enn nok til alle elektriske baugpropellmotorer som tilbys markedet i dag. Gitt at TS spør etter konkret løsning uten å oppgi hverken båt/installasjon/fabrikat- type baugpropell.

Tenkte det samme. Jeg ser ingen info om hvilke trustere det er snakk om, og heller ikke hvor mye strøm de trekker, eller hvor stor effekt de er oppgitt til. Slik info ville vært nyttig for å vite hva man skal putte på av batterier. 

 

Fantino skrev for 16 timer siden:

Gå for CCA og ikke Ah,

I prinsippet ja, men hvis TS har truster med hold-funksjon, kan det fort være at driftstiden blir vesentlig lengre enn normalt. Da kan det være greit med litt mer kapasitet også.

 

pobre gringo skrev for 15 timer siden:

Begge bankene lades med hver sin 12-24 dc-dc lader. Har sliti med att bankene blir skjeve (forskjellig spenning på batteriene i banken)

En måte å løse det problemet kan være å bygge et 24V batteri av lithiumceller, og styre dem med en 8S BMS. Da vil du plutselig oppleve en helt annen skyv i trusteren din også. Men selv om du nå bytter ut batteriene, bør du i tillegg plukke ut motoren og rengjøre den for børstestøv. 

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 12 timer siden:

Jeg ville installert 2×220 Ah startbatterier som ville gitt CCA >2000 A. Dessuten lagt frem 95 kvadrat kabler. Det burde være mer enn nok til alle elektriske baugpropellmotorer som tilbys markedet i dag. Gitt at TS spør etter konkret løsning uten å oppgi hverken båt/installasjon/fabrikat- type baugpropell.

Konkrete løsninger til forbedring mottas med entusiasme.

 

Er forøvrig en Bavaria 37 Cruiser, med en Sleipner EX 75s utenpåliggende thruster.

 

 

 

 

Komodo skrev for 6 timer siden:

Tenkte det samme. Jeg ser ingen info om hvilke trustere det er snakk om, og heller ikke hvor mye strøm de trekker, eller hvor stor effekt de er oppgitt til. Slik info ville vært nyttig for å vite hva man skal putte på av batterier. 

 

I prinsippet ja, men hvis TS har truster med hold-funksjon, kan det fort være at driftstiden blir vesentlig lengre enn normalt. Da kan det være greit med litt mer kapasitet også.

 

En måte å løse det problemet kan være å bygge et 24V batteri av lithiumceller, og styre dem med en 8S BMS. Da vil du plutselig oppleve en helt annen skyv i trusteren din også. Men selv om du nå bytter ut batteriene, bør du i tillegg plukke ut motoren og rengjøre den for børstestøv. 

 

Det er snakk om Sleipner EX 75s utenpåliggende thruster. Nominelt strømstrekk 120a (24 volt) og oppgitt effekt 2.3kw.

 

Ingen holdfunksjon på denne. Å rengjøre for børstestøv er nok en større operasjon da disse går for å være ett lukket system og må nok demonteres fra båten for å åpnes, men siden baugthrusteren er så svak så er det jo hekkthrusteren som blir mest brukt, så rart ikke den har blitt svekket av eventuelt børstestøv.

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Mitt beste tips er å google opp Sleipners hjemmeside. Der finnes en 40-siders instruks. Der finner du instruks om plassering, som avstand fra baug, kvadrat på kabler, anbefaling til batterier, etc. etc. Det er en meget informativ blekke.

Link to post
Share on other sites

pobre gringo skrev 48 minutter siden:

Konkrete løsninger til forbedring mottas med entusiasme.

 

Er forøvrig en Bavaria 37 Cruiser, med en Sleipner EX 75s utenpåliggende thruster.

 

 

 

 

Det er snakk om Sleipner EX 75s utenpåliggende thruster. Nominelt strømstrekk 120a (24 volt) og oppgitt effekt 2.3kw.

 

Ingen holdfunksjon på denne. Å rengjøre for børstestøv er nok en større operasjon da disse går for å være ett lukket system og må nok demonteres fra båten for å åpnes, men siden baugthrusteren er så svak så er det jo hekkthrusteren som blir mest brukt, så rart ikke den har blitt svekket av eventuelt børstestøv.

 

 

 

 

 


Alle batterier du har skissert burde kunne drifte denne baugpropellen effektivt, med plenty ekstra kapasitet. Kan forskjellen i effekt skyldes at baugpropellen ligger nærmere kjølen/skroget sitt naturlige rotasjonssentrum? Tilskrekkelig kabling er også viktig, ref tips om Sleipner installasjonsmanual der det angis kabelstørrelse ift lengder. Men jeg ville begynt med å måle spenning på thruster så nært det går an å komme til (på en utenpåliggende) når den kjøres. Og sammenlignet med hekkthruster. Sleipner oppgir effekt ved 10.5V (antar det er ved 21V for 24V thruster da) men jo høyere jo bedre.

 

Dernest ville jeg gjort noe for å unngå problem med ubalanse mellom de to nye (dyre..) batteriene. 2 stk isolerte dc-dc 12-12V ladere er en mulighet. Men det står jo en balanser der allerede, hvilken type er dette og er det samme arrangement på hekkthruster? (Og hvis ja, fønker det greit der?)

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 44 minutter siden:

Mitt beste tips er å google opp Sleipners hjemmeside. Der finnes en 40-siders instruks. Der finner du instruks om plassering, som avstand fra baug, kvadrat på kabler, anbefaling til batterier, etc. etc. Det er en meget informativ blekke.

Stemmer, har bladd igjennom den. Men skal se igjennom en gang til i forhold til kabelstørrelse neste gang jeg er i båten.

 

 

 

Fantino skrev 5 minutter siden:


Alle batterier du har skissert burde kunne drifte denne baugpropellen effektivt, med plenty ekstra kapasitet. Kan forskjellen i effekt skyldes at baugpropellen ligger nærmere kjølen/skroget sitt naturlige rotasjonssentrum? Tilskrekkelig kabling er også viktig, ref tips om Sleipner installasjonsmanual der det angis kabelstørrelse ift lengder. Men jeg ville begynt med å måle spenning på thruster så nært det går an å komme til (på en utenpåliggende) når den kjøres. Og sammenlignet med hekkthruster. Sleipner oppgir effekt ved 10.5V (antar det er ved 21V for 24V thruster da) men jo høyere jo bedre.

 

Dernest ville jeg gjort noe for å unngå problem med ubalanse mellom de to nye (dyre..) batteriene. 2 stk isolerte dc-dc 12-12V ladere er en mulighet. Men det står jo en balanser der allerede, hvilken type er dette og er det samme arrangement på hekkthruster? (Og hvis ja, fønker det greit der?)

Stemmer, da går jeg for EP600 som for tiden er på tilbud, blir i underkant av 4000kr for to nye, og det oppsettet fungerer greit i hekken.

 

Den står noe nærmere kjølen enn hekkthrusteren og kan muligens gi noe svakere effekt av det, men tror ikke det er hele greia, da den også låter mye svakere selv da jeg står rett over den og kjører med fjernkontroll. Får ordne nye batterier og gå på å måle spenning, kablene ser greie ut men skal sjekkes uansett da det er tidligere eier som har montert den så kan jo være en rar kobling ett sted.

 

Battery Balancer AB heter balansereren, det er ettersom jeg har lest meg til en dum sak som tapper ned det fulleste batteriet så batteriene skal få lik ladestatus (og i teorien lades likt etterpå). Skulle nok heller ha gått for Victron sin som lader det svakeste batteriet fra den sterkeste. Forøvrig samme arrangement på hekkthrusteren ja, men der har det gått bra med batteriene, trolig fordi de var bedre fra før.

 

Battery Balancer AB

 

 

Link to post
Share on other sites

pobre gringo skrev 1 time siden:

Battery Balancer AB heter balansereren, det er ettersom jeg har lest meg til en dum sak som tapper ned det fulleste batteriet så batteriene skal få lik ladestatus (og i teorien lades likt etterpå). Skulle nok heller ha gått for Victron sin som lader det svakeste batteriet fra den sterkeste. Forøvrig samme arrangement på hekkthrusteren ja, men der har det gått bra med batteriene, trolig fordi de var bedre fra før.

 

Battery Balancer AB

 

 


Den selges overalt ser jeg - og burde gjøre jobben så sant den er i orden. Det _kan_ jo også være at det ene batteriet har hatt en gåen celle og dermed vil det alltid være en stor differanse slik at balanseren tapper ned det andre batteriet og knekker det også. Om du har en tilsvarende på batteriene til hekkthruster ville jeg montert samme igjen og så fulgt nøye med på spenning til jeg visste at den fønket. Løsningen er jo i utg pkt fornuftig den. Victron har vel noe lignende mener jeg, men noe dyrere. 

 

Og med en slik sak stående montert ville jeg vært skeptisk til å la batteriene stå for lenge uten lading i opplag. Med mindre tomgangsforbruket kan deaktiveres på et eller annet vis.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 2.4.2024 at 8.10:

Jeg ville installert 2×220 Ah startbatterier som ville gitt CCA >2000 A. Dessuten lagt frem 95 kvadrat kabler. Det burde være mer enn nok til alle elektriske baugpropellmotorer som tilbys markedet i dag. Gitt at TS spør etter konkret løsning uten å oppgi hverken båt/installasjon/fabrikat- type baugpropell.

 

Med en vekt på 55-60 kg pr. stk. tror jeg at jeg hadde funnet en annen og lettere løsning :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev On 2.4.2024 at 23.54:


Den selges overalt ser jeg - og burde gjøre jobben så sant den er i orden. Det _kan_ jo også være at det ene batteriet har hatt en gåen celle og dermed vil det alltid være en stor differanse slik at balanseren tapper ned det andre batteriet og knekker det også. Om du har en tilsvarende på batteriene til hekkthruster ville jeg montert samme igjen og så fulgt nøye med på spenning til jeg visste at den fønket. Løsningen er jo i utg pkt fornuftig den. Victron har vel noe lignende mener jeg, men noe dyrere. 

 

Og med en slik sak stående montert ville jeg vært skeptisk til å la batteriene stå for lenge uten lading i opplag. Med mindre tomgangsforbruket kan deaktiveres på et eller annet vis.

 

Du er nok inne på noe angående tomgangsforbruk og lading.

 

Nye batterier er bestillt, så i første omgang blir det å følge med om batteriene blir skjevt ladet før jeg eventuelt kobler på igjen balansereren. 

 

Neste vinter blir det topplading og alt koblet fra, også følge med spenning og lade etter behov.

 

Blir spennende å se om det blir bedret effekt av thrusteren med nye batterier :-)

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette er jo ikke noen aktuell problemstilling med en ekstern truster, men med tunneller er ikke avrunding av endene diskutert mye. Det går stort sett på batteriplassering, CCA og kapasitet, samt kabeldimensjon og lengde. Beskrivelse av tunnellendeutforming er tydelig beskrevet i Sleipners installasjonsanvisninger, men det blir syndet mye mot dette. Jeg så på mange tunneller utvendig før jeg installerte min egen truster og var overrasket over hva jeg så. De fleste tunnellavslutninger hadde skarpe kanter. Men jeg forstår hvorfor. God avrunding av endene gjør innstøpningen av tunnellen langt mer arbeidskrevende.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...