Jump to content

Koking på induksjonsplata i båt. Straum frå batteribanken.


Ask

Recommended Posts

Hei

 

Eg ser at enkelte kokar på induksjonskomfyr.

Etter kva eg forstår krev dette vekselstraum.

Altså er det naudsynt med ein inverter for å kunne bruka induksjonsplatene.

Er det mest praktisk å ha ein stor inverter, og 230 v frå inverteren?

Er det invertarar som slår seg på automatisk når dei ein skrur på kokeplata/ ønsker vekselstraum?

 

Kor stor bør batteribanken vera?

Er 220 ah lithium tilstrekkeleg?

(Det kjem sjølvsagt an på anna forbruk òg, så eg forstår at det er uråd med eit eksakt svar.)

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Victron og sikkert mange andre har invertere med ‘økomodus’ som aktiveres når de detekterer strømtrekk men det vil alltid være et visst forbruk så en egen av/på knapp er lurt.

 

Lithium er optimalt pga evne til å gi høye strømstyrker fra relativt små batterier. Du må nesten se på en konkret kokeplate for å bestemme deg for størrelse på batteri og BMS (som må ha evne til å supplere høye nok strømstyrker).

 

Et billig alternativ kan være denne feks: https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/komfyr-stekeovn/kokeplate/logik-induksjonsplate-lsihob20e/207733

 

For å levere 2000W må 12V batteri/BMS kunne levere rundt 170A på maks og inverter bør ha maks kapasitet godt over 2000W. Et 220Ah batteri bør klare en drøy time på denne effekten, men i praksis skrur en vel ned etter få minutter med mindre det er 20 liters krabbegryte som skal varmes opp.

Link to post
Share on other sites

Husk god dimensjon (overdimensjonerte) på kabler. Det er forskjell på nødvendig dimensjon for en et kortvarig høyt strømtrekk og et langvarig som her kan bli aktuelt
Inverteren vår har trådløs fjernkontroll for på/av (fra Skanbatt husker jeg ikke helt feil)

For enda bedre svar kan det være lurt å beskrive mer spesifikt hva denne kokeplaten skal brukes til

Og billig blir det ikke

Det enkle er ofte det beste 🙂

https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/kokeapparat-rustfritt-22-kw-2000051515

D5L

Link to post
Share on other sites

Har 2 Induksjonsplater i båten, max på 3650 watt. Bør vel ha rimelig stor batteribank skal det være forsvarlig å drifte dette over inverter. Selv om man "kokkelerer" typisk i 30min og platene ikke står på fullt, vil det bli et betydelig forbruk fra banken.

 

Typisk man er i naturhavn og ligger der en helg, koker kaffe, middag til kvelds x 2, så kommer normalt forbruk gjennom helgen i tillegg.. Aner ikke hvor stor båt du har, eller hva du ellers bruker, men hos meg går det fort 100ah i døgnet, med 2-3 kjøleskap, lys, doer og pumper. kokeplater driftes fra generator.

 

Jeg har generator og 4 x 235ah bly/syre batterier.

I tilleg har jeg Victron lader/inverter dvs jeg har 220v i alle stikk hele tiden, den går på tomgang på invertersiden hele tiden og trekker dermed noe små amp gjennom døgnet.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Takk for alle svar.

Båten er ein seglkatamaran på 38 fot.

Det er ikkje generator om bord.

Inverteren er ein 20 år gamal liten sak frå Clas O.

 

Matlaging skjer på ein koketopp med tre propanbluss. Denne er moden for utskifting.

 

Steikeomn med for liten effekt.

 

Eg slår frå meg tanken om skifte frå propan til induksjon.

 

Kokeapparatet frå Biltema, som det er linka til over, er ikkje aktuelt. Slike har vel neppe noko i båt å gjera.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Vi har induksjonstopp ombord i POSEIDON IV og det er kjempefine greier.
Men jeg vil si at induksjonstopp forutsetter enten stor nok generator  -  eller solid landstrøm.
Andre løsninger kan fort bli mer ergrelse enn glede.

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har 1200 Ah lihtium og 3 kW inverter. Av tunge forbrukere på 230V-siden er det induksjonstopp, komfyr/mikro og varmtvannsbereder. Dette forsynes til vanlig fra inverteren.

 

Har også generator, men denne startes kun når batteribanken er tappet ned og får da samtidig lov til å gå noen timer og ikke bare 20 minutter mens man snur noe i panna og så av igjen.

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 7 timer siden:

Matlaging skjer på ein koketopp med tre propanbluss. Denne er moden for utskifting.

Steikeomn med for liten effekt.

Nye komfyrer har nok efekt så det er lurt å kjøpe ny,

Gass er topp når  en følge forskriften.

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ikea har en meget fin induksjonekoketopp som kan felles inn. Jeg har gjort dette i min bysse. Den er vel på maks 3600W, men det er svært sjelden man bruker så mye, kun ved oppkok av vann etc.

Husk at det her er gjerne kWh som teller og ikke nødvendigvis kW.

 

Jeg har kun 24V 220Ah batteribank og 16A landstrøm. En 5000W Victron Quattro som støtter opp hvis jeg begynner å trekke mer en 14A fra land.

 

Jeg har VVB, induksjon og kombiovn (Micro/vanlig) og kan tidvis ha meget høyt strømtrekk hvis jeg kokkelerer på kjøkkenet. Nå skal det sies at min batteribank er for liten, det er planlagt å øke den, men det funker meget bra.

En induksjonstopp har også en helt annen virkningsgrad enn gass og konvensjonell. For ikke å snakke om sikkerhet...

Link to post
Share on other sites

17 hours ago, Ask said:

Eg slår frå meg tanken om skifte frå propan til induksjon.

 

Det er nok fornuftig hvis det er snakk om batteridrift. Men å koble en "flyttbar induksjonsplate" (som linket opp over) til landstrøm, det krever jo ikke mer enn de 500 kronene. I økonomiklasse (der for eksempel jeg befinner meg) så kan det fungere greit med å bruke propan når man ikke har landstrøm og supplere med en induksjonsplate, når man har landstrøm.

 

En ting som fungerer mye bedre med en induksjonsplate enn en gammeldags elektrisk kokeplate, det er at induksjonsplaten varmer opp kasserollen eller stekeplata og inne så mye annet, mens den tradisjonelle elektriske kokeplata sprer nokså mye varme til omgivelsene. Man kan med andre ord sette induksjonsplata der man ønsker, uten å svi av omgivelsene.

 

En mikrobølgeovn trekker jo ellers bare ca 700 watt, men den tar kanskje litt mer plass, og er litt vanskeligere å stue vekk.   

 

Vanlig landstrøm på 16A har jo null problem med å trekke både induksjonsovn og mikrobølgeovn samtidig. 

 

Jeg har ellers både "svingbar propanovn for seilbåt" og en "billigovn" fra Biltema i reserve. Synes at kaffen koker ganske likt på de to ovnene. Det er i hvert fall ikke noe større forskjell på smaken. (2.5 kilos gassflasker for båt er jo kjempedyre å etterfylle.)

 

Har et bensinaggregat som kan levere effekt nok, og har tenkt tanken, men det blir liksom for mye klabb og babb for å få til et speilegg, så propan blir liksom den naturlige løsningen, eventuelt supplert med en induksjonsplate, som kjører på landstrøm. Passer vel egentlig dårlig å bruke motor for å koke maten ombord i en seilbåt.

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 22 timer siden:

Hei.

Kokeapparatet frå Biltema, som det er linka til over, er ikkje aktuelt. Slike har vel neppe noko i båt å gjera.

Til mitt forsvar så var det ingen info om hvilket type båt eller hvor stor den er, konkret hva du skal lage og over hvor lang tid det skal stå på og ditt innlegg ga også inntrykk av at du ikke er godt informert om strøm og spenning.

Ut fra den informasjonen mener jeg at linken står seg. I vår båt har vi to kokesoner med "lampeolje" som er ufattelig tregt og som alternativ til det fungerer Biltemaen helt utmerket for å varme opp saus til grillmaten og annet småtteri.

 

Vi har inverter på 1000W konstant og kunne nok ha koblet til en induksjonsplate for sausen, men jeg vil heller bruke forbruksbanken til det jeg ikke har mulighet til å bruke gass til. Som feks isbiter til drinken :-)

 

Spennende hva du ender opp med.

 

D5L

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev for 6 timer siden:

Vanlig landstrøm på 16A har jo null problem med å trekke både induksjonsovn og mikrobølgeovn samtidig. 

 

16A, vanlig i gjestehavner? Slik er det ihvertfall ikke i de svenske gjestehavnene vi besøker ned mot Gøteborg. Der er det nesten bare 10A kurser, og noen steder kun 6A. I høysesongen er det heller ikke uvanlig å måtte dele et slikt uttak med nabobåten.

 

Wallasen vår sviktet sist sesong, så da var det frem med vanlig 2-platers kokeapparat for 230V. Skulle vi da bruke begge platene, en for biffen og en for potetene, var det bare å slå av lader og ihvertfall varmtvannberederen. Det med varmtvann er det mange som glemmer. En slik bereder trekker jo 500 - 1000W.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Slik har det blitt i Strômstad også, 10 A over hele linja. Nå kommer vel ikke Ask hit. Vi greier oss utmerket med 2-plater Ikea induksjon og mikro. Vi har så langt ikke savnet gass. Varmtvann går kun på motorvarme, selv om det bare er å plugge inn stikkontakten.

Link to post
Share on other sites

Har Ikeas lille enkle induksjonsplate. Kan kjøre den ganske lenge før sikringer går da den pulser så har ikke problem med å bruke denne egentlig. Kjører den aldri på full da den brukes til varming av sauser osv som passer dårlig på grillen.

 

Kan også kjøre den via inverter fra Lithium bank nå på 600 Ah

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 12 timer siden:

Slik har det blitt i Strômstad også, 10 A over hele linja. Nå kommer vel ikke Ask hit. Vi greier oss utmerket med 2-plater Ikea induksjon og mikro. Vi har så langt ikke savnet gass. Varmtvann går kun på motorvarme, selv om det bare er å plugge inn stikkontakten.

 

Eg har ikkje tenkt meg til Strømstad med det første nei.

 

Nederland var ille. Der hadde dei sikringar på to amp. Som kjent er nederlendarar verre enn sunnmøringar.

 

Ei slik enkel kokeplata er nok ikkje dumt. Dersom eg nokon gang skal ligga lenge med landstraum kan det godt tenkjast at eg kjøper ei slik plata.

Bellil skrev for 13 timer siden:

Til mitt forsvar så var det ingen info om hvilket type båt eller hvor stor den er, konkret hva du skal lage og over hvor lang tid det skal stå på og ditt innlegg ga også inntrykk av at du ikke er godt informert om strøm og spenning.

Ut fra den informasjonen mener jeg at linken står seg. I vår båt har vi to kokesoner med "lampeolje" som er ufattelig tregt og som alternativ til det fungerer Biltemaen helt utmerket for å varme opp saus til grillmaten og annet småtteri.

 

Vi har inverter på 1000W konstant og kunne nok ha koblet til en induksjonsplate for sausen, men jeg vil heller bruke forbruksbanken til det jeg ikke har mulighet til å bruke gass til. Som feks isbiter til drinken :-)

 

Spennende hva du ender opp med.

 

Eg har elektro grunnkurs, og eit år elkraft frå ingeniørhøgskule, men jobbar som advokat. Eg forstår mindre og mindre av elektrisitet....

 

Eg endar nok opp med ein ny koketopp, men først skal ein del anna nytt utstyr monterast.

Dersom eg skal bruka båten ved lengre opphald i hamn vil eg nok kjøpa ein slik koketopp.

 

Mange takk for alle svar.

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål til dere strømekspertter, hvilken plate bruker mest strøm totalt av en induksjonsplate og en konvensjonell plate? om man feks skal koke opp noe?  vet jo fra hjemme at induksjon er mye mer effektiv. men på en vanlig plate har man jo og restvarme?  Har selv gassapparat, men kunne godt tenkt meg en portabel dobbellplate når jeg ligger på landstrøm. Prisforskjellen er jo ganske liten.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Har prøvd både induksjonsplate og gammeldags kokeplate i båten(e). Gammeldags kokeplate frarådes og har gitt heller dårlige erfaringer, ved at man får en plate som er ganske mye i veien og som man kan brenne seg på etter at man er ferdig med kokingen. Induksjonsplaten varmer kjelen eller kasserollen, og når man slår den av så er det også en vifte som kjører, slik at den blir nesten umiddelbart kald. Induksjonsplaten veier mindre og kan lett stables vekk og er mye lettere å ha med å gjøre. For alle praktiske formål så bruker den mindre strøm, med mindre at man nå ønsker å bruke kokeplaten til å varme opp båten. Induksjonsplaten varmer stort sett bare opp kasserolle/kjele/mat. Synes at gass og induksjonsplate har noe til felles ved at begge virker med en gang, og så har man en ganske nøyaktig kontroll på effekten og hvor mye varme man tilfører.

 

Og Biltema sin campingovn, den fungerer kjempebra som enkel bacup, både på hytta og i båten. (Og påfyllingen på båtens 2.5 kg propanflasker koster omtrent det samme som gassen til Biltema sin lille ovn.) 

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 2 timer siden:

Et spørsmål til dere strømekspertter, hvilken plate bruker mest strøm totalt av en induksjonsplate og en konvensjonell plate? om man feks skal koke opp noe?

Er ingen strømekspert, men en induksjonsplate har lavere tap av varme til omgivelsene, så den vil bruke minst energi på å koke opp vannet. 

Link to post
Share on other sites

Vi har en Victron multipluss 3000W/120 som driftes av 560ah Lifepo4 parallelt med 280AGM, med 660W solceller, vi har hatt landstrøm under 10% av tiden de siste 2år med vår 1800W induksjonsplate, vi drifter også VV-bereder, lading av alt mulig og vi har ikke generator eller dynamo annet enn original. 

Skal du derimot inn på 2-3platers induksjon så må du nok ha en større inverter og også bank tenker jeg.

 

Det fine med en multipluss forresten er med steder som har 10a landstrøm osv, ligger man på et slikt sted setter landstrømmen til max 10a trekk så tar inverteren over på de tidspunktene forbruket ombord er høyere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...