Jump to content

planlegging før ombygging av 46ft stålbåt


Ø.L

Recommended Posts

Er i tenkeboksen på å gjøre noen modifiseringer på vår eksisterende 46ft. stålbåt, og ønsker å høre deres erfaringer rundt planleggingsfase(ne).
Båten er Hollansk verftbygg, antakelig bygget over samme lest som andre båter derfra. Styrhus og salong sentrert med liten fly på topp.
Jeg ønsker meg "trawleraktig" styrhus i forlengelse mot baug, heve fribord fra senter båt til baug og forlenge hekken og badeplattform et parr fot.
Ser av "balanse" i båten at denne vekten vil tyngde i front, og tenkte mulig bulb for motløft men også av driftshensyn da bølgekurve vil flate noe ut og teoretisk gi bedre driftsøkonomi.
Før jeg beslutter å gå i gang med prosjekt, føler jeg behov for å få tegnet endringer og kalkulert disse mht utseende, praktikaliteter og feste noen tall til funksjonalitet og effekt.
Hva anbefales av tegneprogram?
Anbefalte tegnere og kalkulatører som bistår slikt?
 
I mellomtiden i påventa av gode svar; Ship O'hoy

Profil.png

Link to post
Share on other sites

Om du skal få utført tegning/konstruksjon/beregning av noen vil dette komme til å koste en god del. Så kommer ombygging material og sveisere.  Det kan bli et dyrt prosjekt med et halvbra resultat!  Personlig ville jeg sett meg om etter en Trawler om det er det du ønsker!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Om alt skulle forbli arbeid satt bort, er jeg helt enig med deg Morten. 

Tenkte litt selvopplæring om der fantes gratis programvare noen plass, for derfra bedømme gjennomførbarhet og kvaliteter.

Skulle jeg fremdeles se lyst på et mulig sluttresultat, er et store deler av arbeidet jeg kjøper over bekjentskap og møbleringsdetaljer jeg sikkert kunne gjort selv.

Altså; det hele ligger bare som teoretiske øvelser p.t. ;-)

Link to post
Share on other sites

Veldig interessante tanker du har, det skal bli spennende å følge dette prosjektet hvis det blir en realitet :thumbsup:

 

Ø.L skrev On 10.4.2024 at 14.26:

Ser av "balanse" i båten at denne vekten vil tyngde i front, og tenkte mulig bulb for motløft men også av driftshensyn da bølgekurve vil flate noe ut og teoretisk gi bedre driftsøkonomi.

Angående bulb så er det også en interessant tanke. Men det vil være begrenset hvor mye løft den gir deg. Den skal være ganske stor for at det skal bli noe volum å snakke om, og materialene som går med har en del vekt. En liter stål veier ca 7,8 kg, så mye av oppdriften bulben gir deg går tapt bare i vekten på materialene. Det kan derfor være lurt å regne litt på dette. Vet ikke hvor tykke stålplater du ser for deg til dette, men de blir jo ikke en del av skrogets styrke, så 4 burde vel være plenty? Hvis du får valset og stivet av litt så går det kanskje med 3 også? Kanskje @Hulda har noen tanker om dette?

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke om båten er 32- eller 46 fot. Jeg skjønner jo at den er over 32. Bredde? Aner ikke. Bulb blir nok uansett et blindspor. Det er noe man bruker på skip der det er regnet ut en økonomifart som skal holde en ukes tid, døgnet rundt. Bulb vil forlenge vannlinjen, så noen tidels knop kan kanskje hentes inn. 

Link to post
Share on other sites

En liten oppklaring:

Hulda skrev 1 minutt siden:

Nå vet jeg ikke om båten er 32- eller 46 fot.

 

Ø.L skrev On 10.4.2024 at 14.26:

Er i tenkeboksen på å gjøre noen modifiseringer på vår eksisterende 46ft. stålbåt, og ønsker å høre deres erfaringer rundt planleggingsfase(ne).

 

Nå var det ikke bare for hastighet og økonomi han ville bygge bulb, men også oppdrift. Hva tenker du at han bør ha av platetykkelse i den?

Link to post
Share on other sites

46 fot, bunnplater min. 5 mm. Det handler også om hvor mye man kan sveise uten at platene bukler for mye. At platene skal tåle en del korrosjon, etc. Selv om riktig behandlet stål ikke ruster. Etter 20 år har jeg muligens fem gram rust på Hulda. Og stålet i Hulda veier vel 7- til 8 tonn. Uansett må det inn avstivinger slik at platene ikke ligger og 'klunker' i sjøene. Det kan gi 'fatigue', utmatting er vel et bedre ord. Altså, resultere i sprøbrudd. 

 

Jeg vet ikke om jeg hadde giddet å startet en slik jobb. For at båten skal bli manøvreringsdyktig, bør flytting av ror og propell vurderes. Dessuten at man, grunnet mer volum i hekken, lager seg en båt som pløyer trynet ned i sjøen og blir liggende å banke. Det er en del parametere som må vurderes for å få et godt resultat. Det er vel også grunnen til at når man forlenger båter, kutter man båten i to og setter inn en ny seksjon.

Link to post
Share on other sites

Ø.L skrev On 10.4.2024 at 14.26:
 
I mellomtiden i påventa av gode svar; Ship O'hoy

:rolleyes: er ikke båten din en nederlandsk Rismar (mener å ha lest at de ble bygget med skrog i stål og overbygg i alu, men også alt i stål), mener å ha sett noen tidlige brosyrer på båten. Jeg liker designet på denne og synes det ville være synd å ødelegge det. Jeg tror at det beste resultatet du kan få er å selge denne og kjøpe deg en tråler (Grand Banks, Marine Trader el.lign) Lykke til :thumbsup: :sailing:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...