function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Noen tanker rundt båtbransjen


bliss X

Recommended Posts

Skjer det egentlig noen utvikling i båtbransjen? Det jeg tenker på er endringer i bransjen som følge av at tidene og behovene har endret seg og kommer fortsatt til å endre seg. Jeg følger ikke så mye med lenger så jeg er kanskje ikke kvalifisert til å mene så mye men når jeg skriver båtbransjen så mener jeg hele bransjen. Alt fra reservedeler, utstyr, reparasjoner, montering, vedlikehold, rådgivning til salg av nye og brukte båter ++

 

Sammenligner jeg med bil så bruker jeg et firma som jeg stoler 100% på og som tar seg av det meste. Det har de gjort i mange år, de kjenner bilen min og vet hva som bør gjøres. Jeg trenger ikke holde styr på alle detaljer og duppeditter og jeg kjører ikke lenger rundt med verktøykasse, flasker med bremsevæske, olje ++ i bagasjerommet slik jeg gjorde for mange år siden.

 

Med båt derimot er det som det alltid har vært. Verktøy, reservedeler og masse greier man kanskje ikke trenger men som kan komme til nytte en dag flyter rundt i de indre gemakker for det er ingen der ute jeg kan stole på og som jeg kan sette bort båten til og ha fornuftige dialoger med uansett hva behovet måtte være. De finnes i Sverige men det blir for langt unna.

 

En kundeorientert og moderne båtbransje hadde vært gull. 

Har heller ikke klart å finne personer eller organisasjoner i bransjen som er i nærheten av å kunne kalles visjonære. Finnes de?

 

 

Link to post
Share on other sites

Visjonære - i betydningen av å ha "et tenkt og ønsket bilde av en fremtidig båtbransje" - det finnes sikkert.

Men de er kanskje godt gjemt, og driver kanskje i det minimalistiske. Kanskje mest på service-siden. 

 

Dengang på 70- og 80- tallet da vi kjørte rundt i Amazon eller Mustang, eller hva det nå var, kjente vi folk overalt.

Det var alltids en eller annen som kjente en eller annen som kunne fikse og ordne.

Disse våre gode hjelpere var nok visjonære, og ville skape noe og ville opp og fram.

Sånn var det med båt også på den tiden. Og det er nok slik nå også. 

 

Disse "visjonære" menneskene eksisterer

Det er bare å finne dem før de går av med pensjon, og bli kjent med dem. 

Finnes nok mange båtfolk her på Baatplassen som har visjoner om en fremtidig båtbransje, og ser klart veien for å komme dit.

 

Om den store hop av de store bedriftene som markedsfører seg i bransjen er så veldig "visjonære" - er noe uklart.

Jeg kan ikke huske å ha sett en reklame for noe selskap i båtbransjen som skriver "Vår visjon er at våre kunder og båtbransjen skal flyte og seile opp og frem" ...eller noe slikt. 

 

De visjonære og visjonene finnes - ikke bare i Sverige.

I dag har ikke båtbransjen krefter til å rope høyt om sin visjon, selv om tanken og bildet forhåpentligvis ligger et eller annet sted i bevisstheten. 

De har kanskje nok med å komme seg gjennom hverdagens økonomiske og praktiske utfordringer, og lar visjoner være visjoner, og kundeservicen tas ad hoc.  Kan vi bidra med forslag til kursendring? 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev for 3 timer siden:

Sammenligner jeg med bil så bruker jeg et firma som jeg stoler 100% på og som tar seg av det meste. Det har de gjort i mange år, de kjenner bilen min og vet hva som bør gjøres. Jeg trenger ikke holde styr på alle detaljer og duppeditter og jeg kjører ikke lenger rundt med verktøykasse, flasker med bremsevæske, olje ++ i bagasjerommet slik jeg gjorde for mange år siden.

 

Det er en god observasjon som jeg også kjenner meg igjen i.  De erfaringene jeg har med båtbransjen her i Rogaland er jevnt over dårlige.  Når jeg skal ha service på vår utenbordsmotor så vil jeg levere den inn en dag og hente den maks en dag senere. Jeg vil ha en utskrift som viser hva som er gjort og byttet og gjerne et par setninger om generell tilstand og hva jeg bør tenke på i forhold til vedlikehold videre. Virkeligheten er at motoren leveres inn, de skal prøve å ta den når de har tid og ukene går. Når jeg endelig skal hente den så er det ingen som vet helt konkret hva som er gjort, på kvitteringen står det kun årlig service utenbordsmotor og ingen vet hva som ble gjort på motoren på tidligere servicer. Kundemottaket (hvis det i det hele tatt er noen til stede) virker rotete, stressfaktoren er høy og det inngir lite tillit. 

 

Det er godt mulig kvaliteten på arbeidet er ok, kanskje særlig på standardoppdrag som å serve en utenbordsmotor eller bytte noe helt konkret og enkelt. Men jeg tør ikke tenke på hvordan det hadde vært om jeg hadde kommet med en litt mer diffus problemstilling og et mer omfattende arbeid som skulle gjøres.  

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev for 3 timer siden:

Med båt derimot er det som det alltid har vært. Verktøy, reservedeler og masse greier man kanskje ikke trenger men som kan komme til nytte en dag flyter rundt i de indre gemakker for det er ingen der ute jeg kan stole på og som jeg kan sette bort båten til og ha fornuftige dialoger med uansett hva behovet måtte være.

Det blir en smule vanskelig å sammenligne bil og båt for på veien er det bare å ringe Viking e.l. så ordner det seg samme hva som har skjedd. På sjøen, derimot, så er du mye mer avhengig av å være selvhjulpen. En har jo NSSR og andre men de kan være litt for langt unna om du virkelig trenger dem. Jeg har trengt NSSR en gang og den halvtimen det tok før de kom fra bare noen få km unna var laaaaaaang når en står til knes i vann og prøver å holde båten unna land... og dette var jo egentlig en lite kritisk situasjon...

 

Båtbransjen har jeg veldig lite med å gjøre (heldigvis).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Som en som jobber i båtbransjen, har vært rundtomkring på mange forskjellige opplag og verksteder, så jeg kjenner meg igjen i mye av det som står over her, cowboy bransje. Men det finnes fortsatt noen få seriøse der ute, men jeg hadde styrt unna 7 av 10 verksteder 

Link to post
Share on other sites

Er vel ofte på mindre steder uten for storbyen de ennå har god servise.

Kan ikke klage her i byen. Får alltid den hjelpen jeg trenger, sjøl når de har alt for mye å gjøre.

Men var ikke imponert når jeg hadde båten på land i Stavanger i fjor. Der fantes det lite service, men høy pris, det hadde de hehe

 

Men ellers så er det vel ikke helt så enkelt med fremtids visjoner i båtbransjen. I bil verden, så er det jo enkelt å kjører på med det som idag er fremtiden(Elbiler) i Båt bransjen, så er liksom ikke dette noe som er brukbart ennå for den store gruppen av båtfolk. Så er vel ingen som riktig vet hva som blir fremtiden innen båt. Blir det Elbåter, Seilbåter, Hydrogen båter, eller kanskje nye moderne forbrennings motorer uten utslipp, eller må vi alle gå over til robåt igjen??

Var vel Mercedes eller var det BMW som nylig proklamerte at de hadde komt ennå lengre med dieselmotorer, som omtrent ikke har utslipp av forurensning lengre.

 

Så tror faktisk ikke det er så enkelt å være visjonær inne denne bransjen. Men når det gjelder service, så er det er jævla mye å gå på mange plasser.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Båtbransjen er en cowboybransje.

Gamle sjefen min har gått konkurs med tre selskaper, og har et fjerde på gang på en ny plass.
Siste konkursen kostet meg personlig, da jeg hadde penge utestående i firmaet.
Jeg venter fortsatt på oppgjøret fra lønnsgarantifondet. på 9nde måned nå.
Alle vi som satte foten ned, for å unngå store tap for kunder og kreditorer, ble taperne her.
Han driver videre under et nytt navn.

 

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev for 9 timer siden:

Sammenligner jeg med bil så bruker jeg et firma som jeg stoler 100% på og som tar seg av det meste. Det har de gjort i mange år, de kjenner bilen min og vet hva som bør gjøres. Jeg trenger ikke holde styr på alle detaljer og duppeditter og jeg kjører ikke lenger rundt med verktøykasse, flasker med bremsevæske, olje ++ i bagasjerommet slik jeg gjorde for mange år siden.

 

Med båt derimot er det som det alltid har vært. Verktøy, reservedeler og masse greier man kanskje ikke trenger men som kan komme til nytte en dag flyter rundt i de indre gemakker for det er ingen der ute jeg kan stole på og som jeg kan sette bort båten til og ha fornuftige dialoger med uansett hva behovet måtte være.

En faktor kan jo være att endel her inne har kommet ditt i livet att bilene er av nyere dato men oppdateringen på båt fronten henger etter så båt skitten er + 20-30 år.
Det krever jo endel av eier å holde dette flytende så hadde bilen vært like gammel hadde man sikkert hatt verktøy og dritt flytende i kofferten for å holde den i gang.
Bare en tanke for jeg husker jo bilholdet før i tiden og da var ikke problemet dårlige bilverksteder men begrenset økonomi og måtte man koste på den gamle dritt bilen enda mer penger så fikk ordne det selv billigst mulig.
Tror mange har en slik båt.
Og det høres kanskje bedre ut å si att båtverksteder er bare dritt så jeg gjør alt selv selv om den egentlig grunnen kanskje er att man må gjøre det selv for å kunne være med på båtlivet uten å blø for mye.

Link to post
Share on other sites

Noe av grunnen til denne forskjellen mellom bil og båt er volum.

Det er mange fler biler som har servicebehov enn båter, biler blir også mer brukt.

 

Mitt inntrykk er også at mange med båt har lyst til å utføre reparasjoner, servicer ol. selv. Det er mer hobby enn å f.eks. skifte bremser på bilen.

 

Og hva er den vanlige båtbruker villig til å betale da?

Verkstedtimer hos bilforhandlere ligger på nærmere 2000 kr/pr. time, legg oppmøtekostnader osv. så blir det fort penger av det.

Da hadde ihvertfall ikke jeg hatt råd til båt.

 

Mange som har bil idag, har både garanti og serviceavtale, dermed blir det ikke så mange verkstedtimer de betaler selv.

 

Min erfaring er forøvrig at det er mye slurv og "dritt" i bilbransjen også.

 

Heldigvis gidder og evner jeg å gjøre alt arbeid på bil, båt og hus selv. Da vet en ihvertfall hvor man skal henvende seg hvis man er misfornøyd med jobben som er utført😉😄

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Med ny båt med motortrøbbel hørte jeg ofte: Ta kontakt med Volvo Penta.

 

Det skulle ha tatt seg ut om radioen i bilen ikke fungerte og man fikk beskjed om å ta kontakt med "Phillips".

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg ble forstått i mitt første innlegg siden jeg dro inn bilbransjen som et eksempel så da prøver jeg en annen vri: For noen år siden fikk jeg huset totalrenovert innvendig. Det var ikke vanskelig å finne totalleverandører som gjorde alt arbeidet. Hva hvis jeg ønsket å få gjort noe tilsvarende med båten? Det er ingen der. 

Link to post
Share on other sites

Vet om ett par seriøse firma'r som tilbyr sånt, men svært få firma'r har råd til og ha en som kan sy puter/kalesje, møbelsnekkere, plastarbeidere og mekanikere ansatt på heltid, derfor setter de gjerne vekk deler av jobben til folk som lever av og gjøre kun syjobben for eks. Også er det ikke mange kunder som tar seg råd til og betale noen for å bruke 2-3-4-500 timer for og totalrenovere en båt som faktisk ikke øker like mye i verdi. Hadde etterspørselen vært større, hadde flere tilbudt det 

 

Hvor mye ekstra koster det i året og ha ett eget verksted og en ansatt som syr ? Ett eget verksted til møbelsnekkeren ? Hvor mange timer i året sitter disse på ræva uten og ha nok jobb til de ? 

 

De som renoverer biler, bruker gjerne flere forskjellige underleverandører som spesialiserer seg på spesielle felt

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev 28 minutter siden:

Ja de fleste bransjer bruker et nettverk av underleverandører men ikke båtbransjen

 

Det er ikke min erfaring, jeg ser ofte de samme kalesje/putetrekk leverandørene på forskjellige opplag, jeg møter de samme møbelsnekkerene på forskjellige opplag, de møter meg som plastmann på forskjellige opplag. 

 

Det største opplaget jeg har jobba på har 22ansatte, 9000kvm innelagring og 20 000kvm utelagring, de har eget snekkerverksted, stort plastverksted med plass til 80fots båter inne, eget drev verksted, eget verksted til større motor jobber, de leier ut verkstedplass til propell reparatør, leier ut verkstedplass til noen som kun holder på med rigger og seil. Men de 10 settene med kalesjer og puter som blir bestilt i året kommer fra andre anerkjente firma'r som de har gode erfaringer med 

 

Hvis ett båtfirma IKKE har gode underleverandører, så vil jeg ikke anse de som seriøse, for de seriøse vet akuratt hvem de skal ringe og når de skal ringe, for og tilby det kunden ønsker.

 

Det er somregel kunden sin lommebok/fornuft som sier stopp. Ikke opplagene/verkstedene 

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev for 5 timer siden:

Tror ikke jeg ble forstått i mitt første innlegg siden jeg dro inn bilbransjen som et eksempel så da prøver jeg en annen vri: For noen år siden fikk jeg huset totalrenovert innvendig. Det var ikke vanskelig å finne totalleverandører som gjorde alt arbeidet. Hva hvis jeg ønsket å få gjort noe tilsvarende med båten? Det er ingen der. 

Du sammenligner pærer og bananer Bliss. 

 

For det første, hvilken årsmodell er bilen din, og hvilken årsmodell er båten din?

 

For det andre, hva gjorde oppgraderingen av huset ditt med verdien på huset, og hva ville en tilsvarende oppgradering av en Scand Baltic fra 1986 gjort med verdien i forhold til innsatsen?

 

For det tredje, hvor avhengig er folk flest (Ikke @index :giggle:) av båten i hverdagen i forhold til bilen?

 

Og hva gjør disse faktorene med rammevilkårene for å drive en bedrift i Norge med det byråkratiet og det avgiftsnivået vi har? 

 

Kan ta et eksempel på sidelinja. Min svoger driver et snekker- og tømrerfirma. Kun han og en til. Har et digert, nedbetalt godt utrustet snekkerverksted som nesten ikke blir brukt. Det er tømrerjobbene som er de lettjente pengene, og det er også der folk flest må prioritere. Folk må ha tak over hodet, og det å putte penger inn i boligen er sjeldent bortkastet. Snekkerjobber derimot er det vanskeligere å livnære seg på. Det er ofte meget omstendelige og tidkrevende jobber, og produkter har gjerne en begrenset markedsverdi i forhold til prisen.

Link to post
Share on other sites

Mitt inntrykk er at om en sammenlikner 1990 med 2024 så har ledelsen blitt kynisk, reparatørene blitt komponentbyttere, kunnskapen om andre motorer enn det merket er nesten borte....
Det er ikke min mening at det ikke er dyktige mekanikere i dag men generell bredde mangler... vet om verksmestere som ikke kan forklare hvordan en firetakter fungerer... det gjør vondt å vite.

Det er overraskende stor forskjell på hvordan forskjellige "båtbuler" drives, i 1990 var driften mye likere, med kanskje en "spesialitet" ved siden av en kjernedrift.

 

Som @Komodo nevner så kan en totalrenovere en Scand Baltic fra 1986, og min mening er at det koster vel fra 400' kr og verdien på båten øker kanskje fra 260' til 390'...
Om de tallene stemmer så sier det seg selv at totalrenovering i Norge er :crazy: :diving: 

 

Vi er vel generelt fullstendig besatt av verdifastsettingstabeller basert på nesten kun en faktor, produksjonsår, i dette landet :cryin: 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 7 timer siden:

Du sammenligner pærer og bananer Bliss. 

 

For det første, hvilken årsmodell er bilen din, og hvilken årsmodell er båten din?

 

 

 

Beklager men jeg har nok ikke klart å formidle det jeg prøver å få fram. Jeg brukte bil og hus som eksempler på bransjer.

Bransjer tilpasser seg med tiden. Noen bransjer gjør store tilpasninger for å imøtekomme markedets (dvs kunders) behov mens andre bransjer bryr seg lite.

 

For båtbransjen i Norge (hele bransjen) virker det som tiden har stått stille. Bransjen er nærest usynlig og har aldri noe nytt å komme med av tjenester. Jeg synes det er synd. Hadde ønsket meg en bransje som var litt mer framtidsrettet og opptatt av kundenes ønsker og behov.

 

Svenskene ligger milevis foran Norge på dette. 

Link to post
Share on other sites

Dette har mye med profesjonalitet å gjøre. Bilbransjen har blitt mye bedre de siste årene, mye på grunn av sammenslåinger og internasjonale krav fra produsentene. Det stilles krav til styringssystemer, kompetanse og dokumentasjon. Resultatet blir høyere kvalitet. Båtbransjen består fortsatt av mange små virksomheter som ikke hver for seg har ressurser til å tilfredsstille de kvalitetskravene resten av samfunnet forventer. Mye blir overlatt til tilfeldigheter og den enkelte mekanikers interesser og (in)kompetanse.

Link to post
Share on other sites

I byggebransjen er det normalt med totalentrepriser.

Dvs at vi leverer ett ferdig produkt til kunde.

Dette gjelder også ved rehabilitering av bygg.


Det betyr ikke at har alle fag i bedriften.

Vår jobb er å leie inn og sørge for å koordinere alle fag, slik at kunden får levert ett ferdig produkt til avtalt dato og pris.

 

Dette burde ikke vært noe problem i båtbransjen heller.

 

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 8 timer siden:

Vi er vel generelt fullstendig besatt av verdifastsettingstabeller basert på nesten kun en faktor, produksjonsår, i dette landet :cryin: 

Velkommen til bruk og kast samfunnet.

Bare husk og sortere avfallet, når du kaster søppelet🙂

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev for 12 timer siden:

Ja de fleste bransjer bruker et nettverk av underleverandører men ikke båtbransjen

Dette er heller ikke min erfaring. flere som bruker (mange de samme) underleverandører på mange områder der det er vanskelig å ha spesialiserte folk selv.

 

Jeg har også inntrykk av at det er mange i denne bransjen som ikke leverer på tid og kvalitet.. Har selv fått erfare det.  Er kjipt å miste deler av en allerede kort båtsesong på grunn av andres rot.

 

Ser ut som de virkelig gode firmaene i bransjen har i alle fall mer enn nok oppdrag.

 

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev for 2 timer siden:

... For båtbransjen i Norge (hele bransjen) virker det som tiden har stått stille. Bransjen er nærest usynlig og har aldri noe nytt å komme med av tjenester. Jeg synes det er synd. Hadde ønsket meg en bransje som var litt mer framtidsrettet og opptatt av kundenes ønsker og behov.

 

Svenskene ligger milevis foran Norge på dette. 

 

Du skriver at svenskene ligger milevis foran Norge på dette. Hva, konkret, er det de ligger foran oss på? Jeg får ikke helt tak på hva du mener.

Link to post
Share on other sites

Det @bliss X mener er at båtbransjen stort sett ikke tenker fremover, og har en visjon som defineres slik:

 

En visjon er bedriftens langsiktige mål og en beskrivelse av hvordan de skal oppnå det målet. Visjonen er ofte ambisiøs og gir bedriften noe å strekke seg etter. Hva skal en visjon være? Visjonen kan gjerne være en «drøm» om fremtiden og forklarer hvilken retning selskapet ønsker og gå og hvilke mål de ønsker å oppnå.

 

Finnes det noen virksomheter i båtbransjen som markedsfører sin egen visjon, eller som har en visjonær tenkning?

Eller har de fleste nok med å komme seg gjennom sesongen og stoppe kjeften på krevende kunder? 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Jeg kan legge til en ting til som kan knyttes til en visjon:

Hva er det som får folk i Båtbransjen til å stå opp om morran? Og glede seg til å sette i gang å jobbe???

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Man kan jo bare se på hva som skjer her inne på båtplassen... For 10 år siden florerte det av renoveringstråder, og mange behersket det å sette i stand ting, dele kunnskaper og ideer. Det har blitt betraktelig færre nå.  I dag handler det mest om å finne ut hvor fort ting kan gå, klage på ting eller harselere. Jada, det er satt på spissen. Men kunnskap på relativt store områder er i ferd med å dø ut.  Dessverre synes jeg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...