Jump to content

Ankring med kjetting eller blytau


MaxiLola

Recommended Posts

Hei!

Vi kjøpte en 31ft seilbåt (Maxi 95) i fjor etter mange års drømming om båtlivet. Dette er vår første båt, så det er en del ting å lære. 
Vi liker oss best i uthavn på svai. Per i dag har vi et bruce-anker med 4-5m 8mm kjetting nærmest ankeret og ca. 30m 10mm tau. Vi har opplevd at ankeret løsner seg på natten, noe som ikke er så morsomt. Vi ankrer vanligvis på inntil 10m dybde. Jeg har vurdert løsningen med en 'daumann', men tenker at kjetting/blytau er den beste løsningen når vi planlegger å ligge mye på svai.


Jeg har lest forskjellige plasser at vi trenger 1:3 lengde på kjetting og 1:5 på blytau. Hva er deres erfaring med kjetting vs. blytau på Vestlandet? 

 

Vi har ikke ankervinsj, men ankerrulle blir montert innen så lenge. Er det realistisk å kunne dra opp ankeret med kjetting eller blytau for håndkraft når ankerrulle er montert? 

Link to post
Share on other sites

Det er verken vekten av kjetting eller tau som holder båten fast i bånn, det er effekten av ankeret. Fortom av kjetting er greit for å unngå gnag fra steiner på tauet. Kjetting hele veien er greit når man må bruke winch. Så, i ditt tilfelle, ville jeg dumpet Bruce'n og kjøpt eks. Rockna. 10 meter kjetting og synketau. Blytau er etter min mening unødvendig og uhåndterlig.

 

I andre enden finner du slike som Hulda. 30 kg Bruce-kopi, 98 meter 10 mm kjetting og 1500 W ankerwich. Når vi ligger på 10 meter dyp og 50 meter kjetting ute, er det 60 kg ankergods som skal løftes fra bunnen og opp. Pluss det som Bruce skuffer med seg. 30 kg Bruce er helt utmerket i sand og mudder som er ankerbunden der vi ferdes. Men det gjelder ikke over alt. 

Link to post
Share on other sites

MaxiLola skrev 17 minutter siden:

Jeg har lest forskjellige plasser at vi trenger 1:3 lengde på kjetting og

Velkomme på Baatplassen

 

 

 

 

1:3 lengde  det er kaffe dregging.  

 

Kjetting og et bra anker.

 

Bruk søkerfeltet og  trekk egen konklusjon.

image.png.9b1dc33da69982797058f820fa09d682.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er givetvis flere meninger om ankring enn det er medlemer her på forumet, og du finner timesvis med leseing. Og blant de hundredevis av videoer på YT er der en som går lengre enn de fleste, https://www.youtube.com/@flygoodwin/videos Denne mann tar testing av ankre et skrit videre. Ellers fikk jeg selv flere gode tips, og lidt å tenke på angående ankerkjetting vs anker etter å ha sett denne video: 

 

Har dere planer om å ankre mye ville jeg prioritere en ankervinsj, det er et liv før og etter...

Link to post
Share on other sites

Hei, min erfaring med min private seilbåt, ferieseiling Oslofjorden. 36 fot. Når jeg kjøpte båten var det kjetting og vinsj på hekken. Ikke vinsj foran. Tidligere eier lå vel vanligvis med akteranker og baug inn mot land, som vi kan gjøre her hvor det er lite tidevann. Foran har jeg 15 kg vulkan, 8 m med kjetting (10 mm? ) og 30 m blytau. Det haler jeg manuelt over baugrulla. Tips: bruk motor for å kjøre fremover, så du bare haler inn slakk. Når tau / kjetting peker loddrett ned på ankeret så surrer du fast på kryssholdt så ankeret brekkes løs. Så drar du opp anker og kjetting. Så jeg må dra 15 kg + 6-8 m kjetting på det meste. Sitt på baken,  Len deg fram, ta tak, len deg baover (som et ro-tak), gjenta til ankeret er oppe. Så i rimelig form på en 31 fot klarer man seg uten vinsj om du vet du ankrer på under 10 meter. Selv med 100 m ute drar du bare inn det som henger loddrett ned, bruk motor så du ikke må dra båten fremover mot vind.

Link to post
Share on other sites

Daumann har minimalt effekt i forhold til det mikkmakket det er, så det hadde jeg droppet.

 

Kjøp et moderne anker og legg helst ut 5x dybden (det finnes mer nøyaktige formler som tar hensyn til dybden), men det er det enkleste.

La båten drive bakover til den stopper, så bakker du den fast med motor til du er sikker på ankeret sitter skikkelig.

 

Ha alltid kjetting de siste meterne før ankeret, så unngår du at tauet gnages av mot steiner på bunnen når båten svinger frem og tilbake.

 

Marker tauet/kjettingen med farger, så du vet hvor mye som er ute - og kjøp en elektrisk vinsj. Og husk i så fall strekkavlaster til kryssholt. Ikke la ankringsutstyret henge i vinsjen.

 

Ellers er det bare å hoppe ned i det kaninhullet som er ankringsvideoer på YouTube. Der er dagesvis med info.

Link to post
Share on other sites

Det er ankerets egenskaper ved de aktuelle bunnforholdene og vinkelen på kjettingen/tauet som avgjør hvor godt hold det har og ikke materialet eller vekten på kjettingen/tauet i seg selv som vil være avgjørende.   En tung kjetting kan hjelpe deg til å få en bedre vinkel under forhold med lite vind, men samme effekt får du jo ved å kjøre ut mer tau.  Når det er mye vind strekker du ut kjettingen/tauet uansett. 

 

Kjøp et større og mer moderne anker før du monterer winsj og se hvordan det går. 

 

 

 

Lek deg litt i denne kalkulatoren for å se på vinker når man bruker kjetting eller tau

 

https://svamanda.dk/anchor/simple

 

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 2 timer siden:

Når jeg kjøpte båten var det kjetting og vinsj på hekken.

Det går fint å bruke Aktervinsjen , slipp ut nødnendig  lengde . huk på  image.png.a2aeb1e02274e595e1fef6a220588f75.png

Kjettinglåsen med  3-4 m tau og før den frem og sett fast.

 

hvis det er samsvar med anker / kjetting  og båt vekt.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
MaxiLola skrev On 12.4.2024 at 11.43:

Vi har ikke ankervinsj, men ankerrulle blir montert innen så lenge. Er det realistisk å kunne dra opp ankeret med kjetting eller blytau for håndkraft når ankerrulle er montert? 


Jeg har Bruce 15kg anker og 8 meter kjetting av typen "den tykkeste de hadde". Resten Ankarolina. Dette baler jeg med av ren latskap, fordi det er så mye annet som må fikses før jeg får fiksa ankervinsjen. Så ja, det er mulig, men mest for "spesielt interesserte", og noe særlig mer hadde jeg heller ikke klart. Og; dette er altså til feriebruk i forutsigbart godvær og ikke noe som er ment å holde i allslags vær. Ideelt for nattesøvn er det heller ikke, men det går greit med ankervakt i tillegg. Erfaring med Bruce er at det sitter bra nok, men ikke på bunn med sjøgress, der blir det bare liggende oppå og trenger ikke ned i bunnen som et ploganker ville gjort. 

Fordelen med daumann er at den kan hoppes over når den ikke trengs, og den kan dras opp separat, så når den behøves kan man i praksis ha mer vekt ute enn man ville kunnet håndtere med kjetting/blytau. (I teorien ingen begrensning i det heletatt!) Pt. bruker jeg en 28kg kettlebell som daumann og den veier vel omtrent det samme som 12m 10mm kjetting. Vektmessig har jeg da tilsvarende 20m kjetting og dermed en slags dybdebegrensning på 6-7m om jeg vil ankre med 3ggr dybden. 

Link to post
Share on other sites

Hvilken størrelse har dere på ankeret?

 

Jeg har også bruce på min maxi 68, som aldri har mistet taket/slept når det har satt seg.

 

Men jeg har overdimensjonert grovt med 15kg, så dersom du f.eks har 10kg er det ikke rart at det slipper, særlig med så kort taulengde.

 

Hadde 5M kjetting og 45M blytau før, har nå gått over til samme lengde kjetting da blytauet ble kappet tvert over. Ankrer somregel på 5-10 meters dyp.

Link to post
Share on other sites

Trådstarter skriver at han ankrer opp hvor det er opp til 10 meter dypt med 30+5 meter totalt ankerline. Og så løsner det på natten....

Før man foreslår innkjøp av det ene eller andre kan man jo begynne med noe som er helt gratis - å ankre opp slik at man har minimum 5:1 dybde/ankerline.  Det hjelper veldig.

Neste trinn kan være å forsikre seg om at stedet man ankrer opp har en bunn som egner seg for ankring.

Helt uten å bruke en krone kan man teste hva som funker, før man skal bruke tusenvis av kroner på nye ankre eller kjetting eller annet.

 

15kg bruce + 50 meter kjetting i en Maxi 68 høres gøyalt ut. Så du har faktisk over 80 kg ankerstasj i baugen på en båt som er 22 fot lang?

 

Link to post
Share on other sites

Nå må du'kke være så spiss @Grønnskollingen. Leser du svarene 1, 2 og 3, belyser de akkurat det du bemerker. Bortsett fra vekt i baugen. Som mange med rette frykter over alt annet. Uten å egentlig skjønne at båter er forskjellig konstruert. Hulda har hele 250 kg foran der. Mens resten av vektkonsentrasjonen er godt aktenfor masten. Inkludert vanntank og 5 tonn kjøl og 500 kg diesel og alt annet.

Link to post
Share on other sites

Du har helt rett i at trådstarters kjerneproblem ble adressert tidlig. Og så ofte påhengt oppfordring til "mer anker", "bedre anker", "mer kjetting" etc.

Det jeg prøver å si er at trådstarter kan starte med 5:1 og se om det løser problemet med utstyret han allerede har.

Link to post
Share on other sites

I min ungdom hadde jeg noen meter kjetting og masse tauverk til ankring. Kun paraplydregg ! Snekke 23 fot på Finnmarkskysten. Aldri problemer, og det var aldri tungt å dra opp noe for hånd. Som pensjonist er det vinsj. Ikke uoverkommelig investering. Har hatt tungt Engbo anker med blytau, aldri feste noe sted.  Bytta til Rockna, alltid feste.

På nåværende Saga 315 er det Bruce og blytau. Sålangt helt greit.

Ut fra egen erfaring og leste erfaringer så er det klart at mer moderne ankere biter godt på det meste av havbunn. I 1990 åra brukte jeg et ploganker,kjetting og tau på vår seilbåt. Dro opp for hånd.

 

 

Link to post
Share on other sites

Grønnskollingen skrev for 7 timer siden:

Du har helt rett i at trådstarters kjerneproblem ble adressert tidlig. Og så ofte påhengt oppfordring til "mer anker", "bedre anker", "mer kjetting" etc.

Det jeg prøver å si er at trådstarter kan starte med 5:1 og se om det løser problemet med utstyret han allerede har.

Jeg vil si at å opplyse om størrelse på ankeret i aller høyeste grad også er relevant.

 

Senest for et par uker siden var jeg ombord i en 40 fots skøyte med 7,5-10kg bruce, der tidligere eier faktisk ikke var klar over at det var underdimensjonert.

Link to post
Share on other sites

Grønnskollingen skrev for 8 timer siden:

Trådstarter skriver at han ankrer opp hvor det er opp til 10 meter dypt med 30+5 meter totalt ankerline. Og så løsner det på natten....

Før man foreslår innkjøp av det ene eller andre kan man jo begynne med noe som er helt gratis - å ankre opp slik at man har minimum 5:1 dybde/ankerline.  Det hjelper veldig.

Neste trinn kan være å forsikre seg om at stedet man ankrer opp har en bunn som egner seg for ankring.

Helt uten å bruke en krone kan man teste hva som funker, før man skal bruke tusenvis av kroner på nye ankre eller kjetting eller annet.

 

15kg bruce + 50 meter kjetting i en Maxi 68 høres gøyalt ut. Så du har faktisk over 80 kg ankerstasj i baugen på en båt som er 22 fot lang?

 

60kg. Ja, jeg har det. Bor i båten hele året, og har ankret flere ganger i storm.

Fra mai til oktober bor jeg på svai, så har ca 100 dager i året for anker.

 

Ankeret er forøvrig ikke i baugen, men i cockpitluke akter. Bruker tau til en natt her og der, kjettingen pakker jeg frem ved uvær, eller dersom jeg skal forlate båten.

 

Oppsettet mitt er garantert overkill, men i motsetning til veldig mange andre jeg har delt en bukt med, våkner jeg alltid på samme sted som jeg sovnet :smiley:

 

 

Link to post
Share on other sites

Bjørkski skrev On 12.4.2024 at 13.35:

Det er givetvis flere meninger om ankring enn det er medlemer her på forumet, og du finner timesvis med leseing. Og blant de hundredevis av videoer på YT er der en som går lengre enn de fleste, https://www.youtube.com/@flygoodwin/videos Denne mann tar testing av ankre et skrit videre. Ellers fikk jeg selv flere gode tips, og lidt å tenke på angående ankerkjetting vs anker etter å ha sett denne video: 

 

Har dere planer om å ankre mye ville jeg prioritere en ankervinsj, det er et liv før og etter...

Steike bra video, takk for deling! Han har fått en ny følger. :D 

Link to post
Share on other sites

Det er mange nye brukere som ikke kommer på igjen....

 

Jeg så forresten en video på gruppen "Seilere på Facebook". Der var den en som hadde en tommelfingerregel for hvor mye kjetting ut: Båtens lengde + 2 x dybde. Jeg tolker det som et minimum, siden han sa legg ut mer ved mer/mye vind.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev for 3 timer siden:

Er det om å gjøre å ha brattest mulig vinkel mot ankeret?

 

Slipp ut så mye det er plass til å svinge rundt, innen rimelighetens grenser.

Enig. En kamarat av meg sier det så bra "ankerkjettingen gjør ingen nytte i ankerbrønnen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...