dieselfan Svart 21.April.2024 Link til dette innlegget Svart 21.April.2024 jerognal skrev 38 minutter siden: Får du støt av å ta på de når motor går er de gåen. Bra test som også er gratis Noen er livredde for den testen.... Andre synes det er deiiiliiig Rart det er så stor forskjell på oss Link to post
jerognal Svart 21.April.2024 Link til dette innlegget Svart 21.April.2024 Har fått noen sånne karameller. Det kjennes i fingrene men er helt ufarlig.... Link to post
dieselfan Svart 21.April.2024 Link til dette innlegget Svart 21.April.2024 ivar skrev for 4 timer siden: Også vært borti overslag i coil , som oppsto når motor fikk driftstemperatur. Dvs hadde det vært det som skjer så skulle motor gått lengre enn 20 sek Har også vært borte i coiler med den feilformen, men da har det ofte vært synlig sprekk i plastikkhuset. Igjen så er det kjapt å avsløre med en nattest... Link to post
Skrotnisse Svart 22.April.2024 Link til dette innlegget Svart 22.April.2024 Tipper forgasser trenger en ultralydrens jeg..... Link to post
ivar Svart 22.April.2024 Link til dette innlegget Svart 22.April.2024 ultralyd kommer til på steder hvor alskens spray og trykkluft ikke har allverdens virkning Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 22.April.2024 Link til dette innlegget Svart 22.April.2024 Skrotnisse skrev for 5 timer siden: Tipper forgasser trenger en ultralydrens jeg ivar skrev for 1 time siden: ultralyd kommer til på steder hvor alskens spray og trykkluft ikke har allverdens virkning Det er jeg ca 110% enig i... men hvilket rensemiddel har dere best erfaring med? Og hvor kan det skaffes? Link to post
subwoofer Svart 22.April.2024 Link til dette innlegget Svart 22.April.2024 https://www.metalsupply.no/product/view/167017/markedsledende_kjemi_for_ultralydvaskere_brulin_aquavantage_815gdnf_fra_morten_authen_as Er et bra middel, men koster "litt". Og du må ha firma for å handle der. Link to post
ivar Svart 22.April.2024 Link til dette innlegget Svart 22.April.2024 dieselfan skrev for 1 time siden: men hvilket rensemiddel har dere best erfaring med? sant å si så har jeg ikke prøvd allverden. Har testet med sitronsyre+zalo (og deretter rent vann for å få bort syrerester) , samt å ha deler i en beholder med parafin i "vannbad" Må tro det er endel mer effekt i et "proffmiddel" Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars Hansen Svart 22.April.2024 Link til dette innlegget Svart 22.April.2024 dieselfan skrev for 7 timer siden: Det er jeg ca 110% enig i... men hvilket rensemiddel har dere best erfaring med? Og hvor kan det skaffes? Fulgte et tips på YouTube om å bruke bensin, og det fungerte bra. Vann i vaskeren, og en beholder med bensin oppi der igjen som forgasseren legges i. Men min vasker er ikke stor nok til det, så bruker bensin rett i vaskeren. Slår av varme, blir varmt nok uten...?? Tar med hele greiene ut på en åpen plass, lang skjøteledning... Link to post
dieselfan Svart 22.April.2024 Link til dette innlegget Svart 22.April.2024 Har vi en "Ultralyd-vasker-tråd" her inne? Link to post
paxo Svart 23.April.2024 Link til dette innlegget Svart 23.April.2024 Hvis choken står på i 30sek. hender dette. Husk at den skal slås av etter få sekunder. Link to post
Goodspeed Svart 23.April.2024 Link til dette innlegget Svart 23.April.2024 Du har gått grundig til verks, så mulig dette blir litt banalt innspill, men bare for å avsjekke alle enkle løsninger - du sier du bruker mye choke. Har du testet å prøve å starte den med mindre choke, noen drag først med choke og så uten choke til starter? Jeg opplevde det samme på en totakter jeg hadde (riktignok en 115 hk), men samme symptomer - veldig tungstartet og så startet den, stoppet etter kort tid og måtte vente igjen en stund før den startet. Da var det for mye choke under start som druknet pluggene. Etter vi fant ut av det så var det kortere tid med choke og så normal start, og da ble alt bedre. Som sagt, litt grunnleggende sak, men alltid greit å avklare de enkleste tingene også :) lykke til med motoren! Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
subwoofer Svart 23.April.2024 Link til dette innlegget Svart 23.April.2024 Min erfaring med Yamaha 9.9 fra den tidsperioden var at choken må av så fort den sviver, i det du slipper snora er det bare å dytte den inn. Venter du noen få sekunder mer drukner den og du har et helsike. Sommerstid fungerte det helt fin med minimalt med gass på kaldstart. Yamaha 9.9 2-takt er verdens snilleste motor hvis du stryker den med hårene. Link to post
Skrotnisse Svart 23.April.2024 Link til dette innlegget Svart 23.April.2024 Ikke uten grunn at jeg har 6 stk av disse Link to post
Komodo Svart 23.April.2024 Link til dette innlegget Svart 23.April.2024 dieselfan skrev for 20 timer siden: men hvilket rensemiddel har dere best erfaring med? Har ikke personlig erfaring med dette, men i forbindelse med overhaling av pusteventiler fikk jeg tips av en kompis om et middel som heter Blue Gold https://www.scubasupport.nl/us/blue-gold-cleaners-blue-gold-oxygen-service-cleane.html Men så vidt jeg forstod på ham så fungerte det egentlig like bra med eddik og zalo. En dl eddik per liter vann, og en sprut med zalo. Han vasket delene 10 minutter på 45 grader. Tror faktisk han brukte eddik i tillegg til det Blue Gold middelet også. Det som er greia med pusteventiler er avleiringer av salt, korrosjon (irr) på forkrommede messingdeler, samt gammelt silikonfett. Utfordringene med en forgasser er kanskje litt annerledes, men det kan kanskje sammenlignes? Eddik er i alle fall bra til å løse opp korrosjon, der kommer jo også sitronsyra til @ivar inn i bildet. Jeg har veldig god erfaring med Effekt kraftvask fra Europris til en rekke formål. Når jeg drar fram ultralydsvaskeren min kommer jeg til å prøve med vann, eddik og en skvett den kraftvasken. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
paxo Svart 24.April.2024 Link til dette innlegget Svart 24.April.2024 Husk at eddik er en syre og de fleste vaskemidler er basiske. Du vil dermed få en reaksjon som nedsetter/fjerner endel av egenskapene. Link to post
Komodo Svart 24.April.2024 Link til dette innlegget Svart 24.April.2024 Godt poeng, tenkte ikke på det i farta. Det er jo lut som vasker. Kanskje det beste er å kjøre to runder, en med syre og en med lut. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 24.April.2024 Link til dette innlegget Svart 24.April.2024 Komodo skrev On 23.4.2024 at 11.32: Det som er greia med pusteventiler er avleiringer av salt, korrosjon (irr) på forkrommede messingdeler, samt gammelt silikonfett. Jeg jobbet i offshorebransjen tidligere, og der brukte vi Freon til rengjøring av pusteventiler og annet pusteluftrelatert. Også i ultralydvasker. Men da denne ble forbudt å omsette gikk vi rett og slett over til vann med noen dråper zalo i vaskeren. Og delene ble akkurat like rene som før. Så det skal ikke alltid så avanserte greier til for å få ting rent. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jonasran72 Svart 12.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2024 Jonasran72 skrev On 19.4.2024 at 19.01: Hei Har en Yamaha totakt 9,9 97 mod som er veldig vanskelig å starte. Må trekke gjerne 10 ganger og med masse choke så går motoren i 30 sekunder siden stopper den. Etterpå er det nesten umulig å få start, gjerne etter en god stund. litt info Har helt ny bensin på tanken med rett blanding, lufteskrue åpen. Slanger og pumpen blir hard. forgasser får bensin, helt rensket og fin. reedventiler uten synlige problemer eller rust. kompresjon på øvre 135psi nedre 132. tennplugger ikke helt nye men har virket fint på en annen motor. Når jeg ser på pluggene etter å ha prøvd å starte er dom veldig våte av bensin. Har gnist på pluggene. Kan dette vare ett plugg problem? (Ikke trolig. ) coil problem ? Har jeg for dårlig gnist til at antenne blandingen ? Eller at noe med tenningen ikke stemmer? Har sjekket og mener instillingene skal være ok. Dette er litt merkelig, og hvis noen har ett eller annet tips så vore det fantastisk. Har gått over motoren og prøvd å se om jeg har oversett noe men kan ikke se noe . Tack på forhånd Jonas Hei igjen Da er motoren kontrollert igjen alt fra ledninger til svinghjul, koblinger etc etc. Alt pusset og rensket under svinghjul var noe oljefilm på delerne derunder. Men motor ønsker ikke å starte i det hele tatt nå. Puffer til litt i eksosen kun. Er fortsatt gnist på pluggene. Prøver gjerne ultralydvasker som en siste ting innen den går som delemotor. Men kan ikke skjønne at den ikke skall starte, skitten forgasser bruker jo bare gå ujevnt og litt vanskelig å få start på. jonas Link to post
Hakkannen Svart 12.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2024 Jonasran72 skrev 44 minutter siden: Men kan ikke skjønne at den ikke skall starte, skitten forgasser bruker jo bare gå ujevnt og litt vanskelig å få start på. Sant det, men likevel kan det føre til at ting ikke starter som det skal. Egentlig utrolig hvor små kanaler de har klart å få presset inn i disse små forgasserne. Prøvd med startgass? Ikke ideelt å bruke for mye akkurat, men gir gjerne en indikasjon på om det finnes håp eller ikke. Hvis ikke, har du tilgang til ultralydsvasker? Link to post
Jonasran72 Svart 12.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2024 Hakkannen skrev 35 minutter siden: Sant det, men likevel kan det føre til at ting ikke starter som det skal. Egentlig utrolig hvor små kanaler de har klart å få presset inn i disse små forgasserne. Prøvd med startgass? Ikke ideelt å bruke for mye akkurat, men gir gjerne en indikasjon på om det finnes håp eller ikke. Hvis ikke, har du tilgang til ultralydsvasker? Hei ja er visst en i området her som leier ut vasker til 300kr/dagen. Kan jo vare vært ett forsøk. En Biltema vasker , men ikke noe rens var med. Men såg jo en tråd om eddik og,salo, sitronsyre etc etc . Ska se hva jeg får til. kan si at kåna er mer lei av motoren enn meg nå.???? jonas Link to post
Hakkannen Svart 12.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2024 @Jonasran72Ser du holder til i Stavanger, jeg sender en PM, så kan du få kjørt forgasseren en runde i dag om du har tid og lyst? Har Biltemas «ultralydsvæske», Zaloen skal vi også klare finne fram. Link to post
Jonasran72 Svart 12.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2024 Jonasran72 skrev 6 minutter siden: Hei ja er visst en i området her som leier ut vasker til 300kr/dagen. Kan jo vare vært ett forsøk. En Biltema vasker , men ikke noe rens var med. Men såg jo en tråd om eddik og,salo, sitronsyre etc etc . Ska se hva jeg får til. kan si at kåna er mer lei av motoren enn meg nå.???? jonas Hei igjen ser at jeg har en flaske crc motorstarter her, skal jammen prøve her nå. Om han tender må der jo være litt håp gjerne. ? Link to post
Sinvano Svart 12.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2024 Har du prøvd med nye plugger? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn