Jump to content

Optimal vinkel på V-bunn?


Maxx223

Recommended Posts

Hva er den optimale vinkelen på V-bunn? Det vil kanskje være vanskelig å svare på uten mer opplysninger om båten. Prosjektet er foreløbig bare på tenkestadiet.

Lengde: 27-30 fot

Bredde: 2,8-3 meter

Motor: Hekkagregat 200-300 HK

Overbygd, type Cabincruser

Byggemateriale: Karbonfiber bygd på sandwichprinsippet.

Egenskapene forandres vel med vinkelen på bunnen? Flatere bunn gir kanskje mere fart og lettere å få i plan, men dårligere egenskaper i bølger? Eller har jeg misforstått?

Vil prioritere sjøegenskaper fremfor fart.

Har tenkt på en vinkel på 22 gr. Er dette mye?

Hva er ”normal” vinkel på litt hurtiggående båter?

Link to post
Share on other sites

Egenskapene forandres med vinkelen på bunnen ja. Flatere bunn krever mindre motor og får båten lettere i plan. Båten er også mer stabil når den ligger i ro. Men med en gang det blir litt sjø så er flat bunn dårlig. I større hastigheter er det V bunn som gjelder. Men du finner det ikke på de "vanlige" båtene som for eksempel Yamarin og Askeladden for de vil heller ha praktiske båter fremfor sjøegenskaper. Ta for eksempel Smuggler 18, den er liten plass i og dårlig stabilitet når den ligger i ro, men til gjengjeld en drøm og kjøre!

Redigert av Anders (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men du finner det ikke på de "vanlige" båtene som for eksempel Yamarin og Askeladden for de vil heller ha praktiske båter fremfor sjøegenskaper.

Er du sikker på at du har peiling på dette nå ?

Tildeldigvis satt jeg på driter'n idag og leste gamle Båtmagasin...........

I denne testen jeg tilfeldigvis leste ble Yamarin 6230 fremhevet pga. særs gode sjøegenskaper, den hadde en V-bunn på hele 20,5 grader.

Nå er ikke joller rundt 20 fot min sterke side men, 20,5 grader V-bunn på en såpass liten båt må vel sies å være over det en kaller "moderat V" ??

 

 

Link to post
Share on other sites

Hadde en Joda 5700 (toppfart 35 knop) som var helt fantastisk i både flatt vann og i bølger. Kanskje dette hadde med "kombinasjonen" i skroget - spiss V framme, og mer U-form akter...

 

Denne lå i allefall ikke å "vippet" på V-skroget verken i fart eller i stillstand, som jeg har kjent på andre V-båter.

Link to post
Share on other sites

Som Anders skriver , forholdet mellom lenge og bredde har også mye å si for oppførselen i sjø. Og generell oppførsel ellers også.

 

Har selv en Yamarin , en 5940. Denne har et skrog med en v-bunn på et sted rundt 18-19 grader. Den har gode sjøegenskaper til sitt bruk - men temmelig ubehagelig i motsjø dersom ikke farta reduseres. Dette fordi skroget er bygd med mye bæring forover , noe som gir gode egenskaper på andre områder. F.eks ingen planingsterkel og nøytral oppførsel i sidesjø og medsjø.

 

Og for at et langsmalt skrog med dyp (22grader eller mer) V-bunn skal fungere godt i praksis, så er det også avhengig av at vekta ikke blir for høy - skroget må få løfte seg ut av vannet etter hvert som farta øker. Ta f.eks en Avanti/Cobra , putt inn en lat diesel og full ferieinnredning - det kommer nødvendigvis ikke til å funke så bra i praksis...!

Har en kamerat som har en Avanti 31 med 2stk slitne Ford 150hk diesel og vannjet, hver motor veier 700kg... toppfart 25 knop..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

F.eks ingen planingsterkel og nøytral oppførsel i sidesjø og medsjø.

Rett skal være rett. Joda 5700 har veldig markant planingsterskel, men siden den kjører "oppå vannet" merkes ikke side/medsjø annet enn "hopping".

Den har gode sjøegenskaper til sitt bruk - men temmelig ubehagelig i motsjø dersom ikke farta reduseres.

Her var Joda så spiss i bunnen i fremre del at den tok sjøen elegant, og sammen med trim på hekkaggregat som gir deg mulighet til å bestemme hvor høyt eller lavt baugen skal løftes, var dette en enormt godt skrog. Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gjelder sikkert ingen av Baatplassens medlemmer, men har sett før at folk snakker om at båter er gode i sjøen fordi de har dyp V-bunn og da tenker de på at baugen er spiss og skjærer sjøene godt, men det vi snakker om er vel vinkelen mellom horisantalt plan (vannspeilet) og bunnen av båten ved hekken?

 

En båt med dyp V-bunn trenger mere motorkraft, er rankere i bruk, høyere planingsterskel, trenger høyere hastighet for å holdes i plan og som oftest bygget for høyere fart. Ofte også nokså smale som gjør at de har relativt lite plass innvendig. Jeg vet jeg generaliserer, men nevner noen kjente hovedtrekk. Hva man til slutt velger kommer vel an på den enkeltes ønsker og prioriteringer.

 

Jeg hadde en Ibiza 20 for noen år siden og mener den var bygget på basis av Joda 5700 og forlenget. Ikke så vellykket og er senere modifisert. Både Joda5700 og Ibiza var/er bygget av Helge Duus.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Poenget mitt er at skroget på joda 5700 ikke har lik V hele veien, spesielt blir spissen mer og mer avrundet jo lenger bak i skroget man kommer. Innbiller meg at dette gjør at båten ikke "vipper" slik som enkelte ren V-båter.

 

Det som gjør at båter bygd for (høy) fart er smale, har med regelen: jo mindre skrog i kontakt med vann --> mindre motstand --> større fart...

Link to post
Share on other sites

Jeg mener og tror at det er ganske normalt med 18 graders v-bunn på planende cabincruiere i 30 fots størrelse. Dette gir en båt som går greit med en motor. Slutter meg ellers til det som andre skriver om prioritering når du planlegger skroget. Skal det være komfort og plass eller sjøegenskaper, valg må tas.

Link to post
Share on other sites

Crum 21

 

24 grader vinkel på hekken som gradvis øker til kniv helt fremme.

Går ca. 70 knop med 275 hk, heis, pedal, presis styring og en svært rutinert fører.

Helt problemfri å kjøre i 45 knop. Sjø fra en halvplaner får den bare til å rugge på seg.

Men plass til innredning a la hotelsuite har den ikke. Den har egentlig ikke plass, eller bæreevne, til noe som helst. Den er kun laget for å gå fort.

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei

 

Jeg holdt på å starte en ny tråd, men så fant jeg denne.

 

Jeg har en Marex 270, som har såkallt dyp v-bunn. Jeg har fortsatt tilgode å oppleve skikkelig ubehagelige slag i den. Men den er veldig følsom for bruk av trimflaps. Den legger seg godt over i sidevind, men QL Tabsene er bra til å korrigere dette raskt. Jeg opplever den som kjempegod i sjøen. Jeg hadde tidligere en Yamarin 76, som også hadde dyp v-bunn, og var en god sjøbåt. Imidlertid landet den hardere hvis man var uheldig å ta av fra bølgene litt. Noe skyldes selvsagt at Marexen er en god del tyngre, men jeg tror også at V-bunnen er mer markert på Marexen. Jeg vet imidlertid ikke sikkert.

 

Yamarinen hadde en Yamah F250, og skvatt opp i plan uten noen særlig planingsterskel, uten bruk av verken trimplan eller tilting. Det var riktignok største firetakter som var tilgjengelig med den båten. Motoren i Marexen er den minste diesel som selges i kombinasjon med båten, en D4 260. Den går uproblematisk i plan uten trimplan/trimming av drev, men med en betydelig planingsterskel. Tyder dette på at den har en mer markant V-bunn, eller kun at den har mer vekt bak?

 

På vei til jobben idag gikk jeg forbi en Smuggler 21 som lå på land. Den har en ekstrem V-bunn langs hele skroget, og helt bak til akterenden. Den må være en fantastisk sjøbåt, men uten trimplan pg med sidevind, må den være nesten ubrukelig?

 

Er det noen som har oversikt over de forskjellige v-bunn vinklene. Hadde vært morsom å vite hvor skarpe skrog jeg har/har hatt. Og hvor mange grader har den Smuggleren?

Redigert av Los Endos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er mange ting som spiller inn på egenskapene til en båt og hvordan den oppleves, ikke bare vinkelen på v-bunnen. Båtens lengde, båtens bredde, forholdet mellom lengde og bredde, skrogets fasong i forholdet bredde og lengde, antall steglister og størrelsen på disse. Mange store steglister på en dyp v-bunn vil f.eks oppleves hard i landingene pga. flaten steglistene utgjør. Det som heller ikke må glemmes er hvilke hastigheter skroget er designet for, det som funger godt i 25 knop kan være helt rævva i 50 knop, rett og slett farlig. Med i beregnigene må det også være med vektfordeling ombord. Utstyres en båt eksempelvis med for tung eller for lett maskin vil ganske sikkert gode egenskaper spoleres.

Er båten for tung bak så kan baugen begynne å ri, får man et luftig svev så lander båten på rævva og slamrer ned baugen.

Er båten for lett i hekken så kjører man rundt og subber baugen ned i vannet og gjør båten ustabil, den vil krenge i fra side til side og styre motsatt av det båten krenger. Får man her et luftig svev så lander man med nesen nedover og kan i værste fall ende opp som u-båt.

Å designe et godt skrog innebærer å ta hensyn til mange faktorer/ variabler og er ikke for oss vanlige meninge.

Link to post
Share on other sites

Enig med Hydrox her. Mange variabler, og forhold mellom lengde/bredde , og fasong ellers under vann har nesten like mye å si som bunnvinkelen.

 

Når det gjelder Smuggleren så menere jeg å ha lest et eller annet sted at enkelte av de hadde 25 graders vbunn...? Har også lest at Flipper 905 Offshore hadde hele 29 grader V-bunn (men neppe målt ved akterspeilet)

Ellers virker det som de fleste offshoreskrog har 23-24 grader.

 

Ellers, man ser jo ofte nevnt som en ulempe med v-bunn skrog at de legger seg inn mot vinden v/ sidevind. Det som egentlig skjer er at båten blir blåst ut av kurs, og når man da svinger for å holde båten på kurs, så vil den legge seg innover i "svingen"

 

Los Endos,

Yamarin er flinke til å lage skrog som oppfører seg nøytralt og har liten planingsterskel. Virker som at det gir et skrog med "fyldigere" linjer under vann, og en av ulempene blir da noe hardere gange i motsjø.

 

Her er litt om han som vel regnes som opphavsmannen til v-bunnen, Ray Hunt:

http://www.huntdesigns.com/about_deepv.htm

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk for fint svar, Ivar.

 

Jeg leste i Vi Menn Båt eller Båtmagasinet for noen nummer siden en test av 3 forskjellige Offshore båter, og alle hadde 24 graders vinkel. Lasse Kjus og noen andre testet båtene. Smuggleren var vel kjent for å være god i sjø, og har nok ikke mindre vinkel enn disse.

 

Er det noen som vet vinkel på v-bunnen på min nåværende båt? Marex 270 Estremo. Så vidt jeg vet er det et oppskalert skrog basert på Marex 2300 DC, Joda Comet 23 med flere. Jeg synes den er god i sjøen. Den har en ganske markert planingsterskel, men med 650 kilo jern under motorhuven, er det kanskje ikke så rart at den reiser seg mer enn min gamle Yamarin med 272 kg på hekken. Marexen er kjempegod i kraftig sving i høy hastighet. Der Yamarinen fikk tendenser til å "skli" ut litt med hekken, henger skroget på Marexen med. Det er bare å svinge. Og Yamarinen var også veldig bra.

 

Anyone?

Link to post
Share on other sites

Høres ut som at den Marex'en har et hvasst skrog ja... Tør ikke gjette på bunnvinkel. Lurer på om det kan være Alf Jensen (som også står bak Scand Dynamic serien) som har tegnet skroget..?

 

Du får ta noen mål, og så så se om du husker Pytagoras' ligninger neste gang du har båten på land.... :cheers:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hehe, tror jeg sliter litt der...

 

Hypotenus i annen = Kateter i annen gange med kateter i annen... Var det noe slikt?

Det var det da, fyller ikke opp hardisken min med den slags uviktig info. Kjøp en formelsamling og lur den inn i bokhyllen, kommer godt med i mange sammenhenger :wink:

Link to post
Share on other sites

ellers så fins det div greier på nettet, f.eks denne: http://www.visualtrig.com/angles.aspx

 

(Må nok innrømme at jeg ville slitt med å huske noe særlig av trigonometrien, men formelen Los Endos er inne på er vel for å finne lengden på sidene i trekanten. For å regne vinkler må det vel til slikt som sinus/cosinus etc

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

På vei til jobben idag gikk jeg forbi en Smuggler 21 som lå på land. Den har en ekstrem V-bunn langs hele skroget, og helt bak til akterenden. Den må være en fantastisk sjøbåt, men uten trimplan pg med sidevind, må den være nesten ubrukelig?

 

Er det noen som har oversikt over de forskjellige v-bunn vinklene. Hadde vært morsom å vite hvor skarpe skrog jeg har/har hatt. Og hvor mange grader har den Smuggleren?

 

Jeg har Smuggler 21, og kan bekrefte at den har 25` målt ved akterspeilet. Kjenner godt at den er smal og dyp når man går langs siden på den når den ligger på vannet ja. Men problemene med sidevind har jeg overhode ikke merket.

Fart og høy sjø er helt udramatisk i denne båten.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...