Jump to content

Tips til besøkssteder Østlandet 2006


Verrie

Recommended Posts

Hei alle sammen.

 

I og med at "alle" østlendinger erobrer/okkuperer :wink: sørlandet om sommeren, samt alle de flotte bildene som er under tråden "Hvor er dette kjente stedet" så lurte vi på om vi skulle feriere sommeren 2005 på østlandet.

 

Familien sitter i kveld og diskuterer reisemål. Det som er klart, er at de to minste SKAL innom saltvannsbassenget i Kragerø, 3 av ungene vil gjerne til Tusenfryd, mens 2 gjerne vil innom Høysand i Sarpsborg, på minigolf/tennisområde til campingen der (vi var på ferie i campingvogn der før), mens 4 unger gjerne vil innom Sverige for å handle snop :crazy: (PS, noen har flere ønsker, vi har ikke såååå mange unger, bare 5 /hvorav 1 blir igjen hjemme :lol: )

 

Vi har 3-4 uker på oss, med andre ord riktig så god tid. Deriblant føler jeg meg programfesta til å også besøke San Polè....... Vi har også andre svært så omtalte steder som Skjærhalden (Astor og Amorosa er meget gode ambassadører for respektive steder), men også Grebbestad....

 

Bakgrunnen for denne tråden, er at jeg gjerne vil ha tips fra dere andre medlemmer om hvor/hvilke steder vi bør besøke, for å gjøre "det til en minneverdig tur". Jeg ønsker også tips hvor det kan være populært for ungdommer å gjøre visitter, tenker da blant anna på tilbud som bowlinghaller, spillehaller etc. Jeg kunne også tenke meg tips/forslag om eventuelle større konserter som skal holdes, med tilgjengelighet fra sjøen diverse steder. Men det er viktig å merke seg at naturperler er mest viktig!

 

Tidspunkt for ferien er ikke endelig avklart riktig enda.......Mest sannsynlig hele Juli.

 

Med andre ord, her er det bare fantasien som setter begrensninger. Og for all del, om andre vurderer feriemål på noenlunde samme områder, må dere gjerne låne denne tråden. Jeg fant blant de eksisterende tråder ikke noen som passet så godt til mitt formål.........

 

Redigert : årstall rettet i overskrift.

Link to post
Share on other sites

bra du kommer innover. Har masse fine steder dere må dra til. Vi gleder oss allerede til dere kommer til Aker Brygge. Pokkers til sted, men det hører liksom til. Fler tips kommer, bare jeg får voknet.

 

PS - er dere i Grebbestad, er Koster bare et absolutt must

Samt selvfølgelig Väderörna..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Juli kan være en stille og fin måned her inne i Oslofjorden, for da er alle båtene herfra "utafor". For å begynne innerst - Aker brygge er ei bra gjestehavn, men dyr. Frognerkilen kan være et alternativ, men uten faciliteter å snakke om. Rett opp fra Aker brygge finner du alt du vil ha - spilleautomater, bowling, kino, servering.

Lenger ut: Naturhavnene her inne er begrenset, men Hovedøya/Gressholmen/Langøyene her innerst, Steilene lenger ut, samt havnene rundt Håøya (Gråøya/Pinsehølet/Raudholmene/Dragsund/Askholmene/Sandspollen), er vel verdt et besøk.

 

Oscarsborg - fin dag for hele familien.

 

Så har du Drøbak - egentlig en umulig havn å anløpe (men godsnakk med gutta på foreningskaia), men utrolig hyggelig liten by. Gå ikke glipp av akvariet og avistegnermuseet. Gode restauranter.

 

Gode restauranter også i Son. Denne knøttllle byen holder liv i ikke mindre enn tre gode spisesteder. Ligg evt på Saueholmen, hvis det er trangt i gjestehavna.

 

Midtfjords: Tofteholmen/Mølen/Ramvikholmen og Lars H's Kommersøy - fine, men ikke akkurat Skagerrkysten, kanskje...

 

Horten/Moss - opplagte anløpshavner, særlig Horten .Alle tilbud.

 

Vestsida nedover får andre svare for.

 

Østsida: Lyngholmen/Flatskjæra/Missingen er flotte naturhavner. Hankø er jo et must hvis dere først er på disse kanter.

 

Hvaler - havner nok for ei hel uke.

 

Og så herlige Bohuslân - se emneoversikten.

 

God tur!

Link to post
Share on other sites

Grebbestad er stedet for ungdom... nesten litt Ibiza stemning der utover natta :cheers:

Like sør for Grebbestad har du Tanumstrand, med et kjempeflott innendørs badeland. Mange bassenger, bl.a skikkelig stor (les høy) sklie, boblebad, barnebassenger mm. Dessuten basseng der du svømmer ut og inn som du vil :smiley:

Link to post
Share on other sites

Et selvfølgelig sted å besøke er Holmsbu. Et idyllisk sted enhver sørlending vil kjenne seg hjemme med en gang. Og er dere ikke redd for å bli oppfattet som "harry" så er det slett ikke så værst med en tur inn Drammensfjorden heller. Drammen har fått en flott elvebredd etter hvert, og til sommeren skal det etableres gjestebrygger ved bybroa, rett nedenfor Bragernes tog som sist sommer ble kåret til Norge`s beste uterom. Legg til der, kos dere i sentrum, og ta en fottur opp Bragernesåsen til Spiraltoppen, med "vannhullet" Åspaviljongen halvveis opp.

Velkommen!!!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Aker Brygge er bestemt, da vi tar det som utgangspunkt for Tusenfryd. En annen ting er at der er så mange hyggelige i Oslo :wink:

Hvis du ikke vil ligge på Aker Brygge , kan jeg anbefale Gressholmen rett utenfor. En meget spesiell holme der Oslos første flyplass lå

 

Holmen er bebodd av en masse halvtamme kaniner (morro for ungene?), og har en liten gjestehavn, og en kro. Det går ferge inn til Aker Brygge, og havneavgiften er mye lavere enn på Aker Brygge.

Link to post
Share on other sites

Mat og trebåtfestivalen i Halden må da kunne være noe å få med seg. Er ikke helt sikker på når den arrangeres men. Kanskje i slutten av juni, og da blir det muligens litt for tidlig eller hva? Da er det i alle fall masse fine båter, god musikk og utsøkte gastronomiske lekkerbiskner på programmet. Festningen (Fredriksten Festning) i Halden er jo også verdt et besøk. Dog ikke med båt helt fram til døra... :lol:

Ellers er jeg en av de som sliter ut minigolfen på Høysand om sommeren selv. Koselig sted å være.

På "Bællen" på Singleøya pleier det også å være yrende liv av barn og eldre om sommeren. Kanskje jeg ligger der med Plattgattern... :sailing:

Hvalerøyene som det har blitt tipset om tidligere i denne tråden er aldeles nydelige.

Link to post
Share on other sites

Du er hjertlig velkommen til San Polè!

 

Et stenkast fra denne koslige pollen finner du Oscarsborg med masse morro for ungene. Skattejakt i de gamle tunellene bla,. Rett over sunder har vi Drøbak som er tidligere omtalt her. Ta bussen fra Drøbak til Tusenfryd. Ligger mye nærmere Drøbak enn Oslo.

Regner med at du sier i fra når du nærmer deg Indre Oslofjord. Skal bli hyggelig å treffes.

 

:flag::cheers::sailing:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Tema for ferien, "Fra båtplass til båtplass i indre Oslofjord".

 

Her på forumet er det så mange medlemmer at med litt planlegging så har du bryggeplass i hele ferien og trenger ikke tenke på gjestehavner. Eneste er hvis du skulle rote deg nedover svenskekysten, men det er jo fint der også. Alle i oslofjorden er jo selv på ferie i juli. Men det kan jobli mange å hilse på, kan hende du må utvide ferien.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke vil ligge på Aker Brygge , kan jeg anbefale Gressholmen rett utenfor. En meget spesiell holme der Oslos første flyplass lå

 

Holmen er bebodd av en masse halvtamme kaniner (morro for ungene?), og har en liten gjestehavn, og en kro. Det går ferge inn til Aker Brygge, og havneavgiften er mye lavere enn på Aker Brygge.

Aker brygge ligger O.K. til i forhold til å gå på byn, men det er mye bølger der. Nevnte litt om dette i en annen tråd ang. fart, kontroll og hekkbølger. Får du plass innenfor flytebryggene går det til nød. Nesoddbåten og andre rutebåter går uavbrutt i mer en 5 knop rett forbi flytebrygga fra tidlig på morgenen til sent på kveld. Et godt alternativt sted å ligge om natten er i skinnerbukta. Der er det i le for sønnavind. Det er fin bund for ankring og jevt over 6 til 10 meter dypt i hele bukta. Det er noen få minutter med båt til byn. N 59.52.079 Ø 10.45.240.

 

Ang. Tusenfryd.

Vet ikke hvordan det er med kolektivt, men det er mulig å kjøre inn i bunnefjorden med båt. Da er man nesten på Tusenfryd.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Ang. Tusenfryd.

Vet ikke hvordan det er med kolektivt, men det er mulig å kjøre inn i bunnefjorden med båt. Da er man nesten på Tusenfryd.

hmm...jeg tror ikke jeg vil anbefale dette. Det kan bli en skikkelig "nightmare" spasertur, er jeg redd.

 

Det er forøvrig raskere med buss fra Oslo (Jernbanetorget) til Tusenfryd enn fra Drøbak (23 mot 33 minutter - regulær rute)

Link to post
Share on other sites

Du verden, dette engasjerer, tusen takk alle sammen. Kom gjerne med flere innspill.

 

Når det gjelder "kaninøy" så har vi hund som absolutt ikke er forenlig med å være på den øya, i tillegg til at vi har bestilt enda en hund til som hentes om 1 uke....

 

Vi baserer oss nok på gjestehavner når vi ikke ligger i uthavn, men ellers er Gladiator sitt forslag godt. Årsaken til at vi velger det, er at det gjerne er der barna har sine "utferdsbehovene" sine :wink:

 

Båten vår veier 16 tonn, sikker mer med alt rederinnen pakker med på tur. Bølger på Aker Brygge kan nok være sjenerende, men føler kanskje vekta vår kan dempe noe av effektene? Men jeg har med egne øyne sett hvordan det bølger friskt der ja......

 

Jeg leser tråden om igjen og om igjen. Dette blir spennende. Jeg har riktignok vært i Oslofjorden før, men det var når jeg henta Perlen (fra Slependen), og kun hadde transportetappe nedover helt i slutten av Oktober for 2 år siden. Det var tåke og fikk derfor ikke inntrykk av omgivelsene nedover.....

 

Drøbak kan nok være et alternativt sted å legge seg mht Tusenfryd, og Oslofjorden er som sagt lang, men har fryktelig lyst til å besøke enkelte der inne også :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Bølger på Aker Brygge kan nok være sjenerende, men føler kanskje vekta vår kan dempe noe av effektene? Men jeg har med egne øyne sett hvordan det bølger friskt der ja......

Kommer du på innsiden, og gjerne med et par utstikkere også imellom, er ikke dette noe problem. Jeg har ligget der selv et par kvelder (og om natta er det jo faktisk stille), uten å sjeneres. Og min båt er bare tre tonn...

Link to post
Share on other sites

Grebbestad er stedet for ungdom... nesten litt Ibiza stemning der utover natta :cheers:

Like sør for Grebbestad har du Tanumstrand, med et kjempeflott innendørs badeland. Mange bassenger, bl.a skikkelig stor (les høy) sklie, boblebad, barnebassenger mm. Dessuten basseng der du svømmer ut og inn som du vil :smiley:

Tanumstrand er en sikker vnner for barna. Er heller ikke lange biten å gå til Grebbestad herfra.

 

www.tanumstrand.se

 

Regner med å farte østover i samme periode som dere Perlen, men kommer nok ikke til å gå lenger nord enn Tjøme. Skal kikke etter skuta deres :wink:

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Tanumstrand er en sikker vnner for barna. Er heller ikke lange biten å gå til Grebbestad herfra.

 

www.tanumstrand.se

God idé. Riktignok kan også Tanumstrand være litt "Ibiza", men bare i begrenset grad. Til gjengjeld er det et utmerket sted med minigolf og svømmebasseng - som er et bra tilbud for unger mellom 4 og 14, samtidig som et litt mer avansert restaurantliv ligger 15 minutters spasertur unna i Grebbestad.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...