Jump to content

Tips til besøkssteder Østlandet 2006


Verrie

Recommended Posts

Ser pete nevnte det men;

 

Du har ikke vært noe sted før du har vært på Stauper.

Litt krøkkete å komme inn, men jeg kommer inn, så da gjør du også. Bassenget med den fine sandbunnen og svabergene er bare fantastisk.

Rett i nærheten har du Ramsholmen med brygge.

På den andre siden av Tjøme; Ildverket, Mostein .......

Og Huisundet.

Flere år med utforsking.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

For ungdom er også Smøgen meget populært. Har ikke vært der i høysesong før, men det skal visst være et skikkelig livlig sted.

Når det gjelder konserter og den slags pleier Postgirobygget å holde konsert på Skjærlhalden hver sommer. Og DDE pleier å ha i Engelsviken.

Men Koster bør så absolutt sees, eller er det menge fine steder på svenskekysten også! Mitt favorittsted på svenskekysten er utvilsomt Kjærringøen, noen som har vært der? Marsstrand er også meget flott, men har kanskje blitt litt for folksomt der de siste årene..

 

Jeg kan også nevne en haug med fine naturhavner også, der er hovedsakelig Kråkerøy og Hvaler mitt spesialfelt, da jeg bor der :fishing:

 

God tur hvertfall!!

Link to post
Share on other sites

Enig. (jeg tør ikke si tiltredes).

Kungshamn er litt bedre.

Og så skjemmes hele kyststripa fra uke 28 av Måndagsklubben.

Seiler fort forbi på vei til/fra Danmark.

'håller med' :wink:

 

Hasselösund er oxo ett bra alternativ, sen går man bort til smögenbryggan om man nu vill se den!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Smøgen i høysesong er et helvete. Simpelthen.

Men helt topp utenfor sesongen. :yesnod: Et av mine favorittsteder på våren eller høsten. Hvordan er det egentlig i Smøgen på det mest travle? Har alltid gått i bue utenom men skulle gjerne hørt et stemningsrapport fra noen som har vært der i høysesongen
Link to post
Share on other sites

Smøgen i høysesong ? Må oppleves Lasse, kan ikke beskrives !

Omtrent som Karl Johan på 17. mai, eller kanskje enda værre ? Superdupermorsomt, men det er greit å overnatte et annet sted, om man vil sove. PS - Kungshamnen lørdag i fellesferien, er heller ingen bra ide..( BTDT )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg tror jeg skal prøve det en gang. Problemet er vel kanskje å få plass? Er det svensker eller nordmenn som bråker mest? Sove kan man gjøre en annen gang :wink:

Du kan jo legge til på andre siden "holmen" ved brua og gå over til Smøgen. Der ligger du OK, og slipper det værste bråket når du bestemmer deg for at festen er over.

Link to post
Share on other sites

Jeg kom litt sent inn på denne tråden - men her er mine tips fra ytre Oslofjord - Østsiden

1. Drøbak - fortsatt koselig

2. Hvitsten - fine strender i området. Og fortsatt kan man vel ane familiekrangelen i familien Olsen

3. Son er koselig. Skal dere ha en trygg uthavn i nærheten - gå til Kølabånn - på Jeløya (tvers overfor Son)

4. Moss er nevnt - Kanalen er hyggelig

5. Engelsviken - rett før Hankø. Fiskemottak, bunkring og god fiskerestaurant

6. Hankø anbefales - legg i det minste ruta innom på vei Sørover.

 

Svenskekysten er allerede nevnt i fleng her - men på vei ned dit - rett på innsiden av Trestenene - få med dere Akerøya fort. Gammelt fort fra den gang svenskene hadde mer penger enn oss.

 

Tanumstrand er en sikker vnner for barna. Er heller ikke lange biten å gå til Grebbestad herfra.

 

www.tanumstrand.se

 

Regner med å farte østover i samme periode som dere Perlen, men kommer nok ikke til å gå lenger nord enn Tjøme. Skal kikke etter skuta deres :wink:

Jeg lurer på om det ikke er nytt badeannlegg på gang her som skal være klart til sommeren 06. Det er 1/2 times spasertur fra Tanumstrand til Grebbestad. Hyggelig om kvelden, og gode reker har de i Grebbestad også. Det er visst Systembolag der også.

 

Koster må nevnes - mange småhavner og mange uthavner

Videre nedover Bohuslänkysten er perlene mange. Fjellbacka, Hunnebostrand, Soten kanalen, Lysekil. Og kommer dere så langt så er Gullholmen verdt et besøk. Og rett på innsiden ligger Ellösfjorden - mekka for alle som liker svenske seilbåter. (HR/Najad/Vindø etc ligger der). Teaklageret på HR hadde nok fått deg til å felle en og annen tåre :wink: Marstrand er også fint - men ikke den uka det er Swedish Match Cup - da er det værre enn Smögen

Link to post
Share on other sites

Smøgen i høysesong = 100 båter med hver sin ghettoblaster og hver sin fest ombord før alle møtes på brygga en stund etter midnatt og holder et he.....s leven til orle morgen dagen etter. Siste rest av nachspielet pågår i form av schnøvlete "allsang" (merk anførselstegn) når du står opp for morgenkaffen.

Jeg ble liggende der ei natt etter en lang seilas fra Skagen og hadde ikke noe valg. Men da jeg luktet lunta før et tilsvarende hålligång i Lysekil året etter, fikk jeg heldigvis tvunget med meg mannskapet over til Fiskebäckskil før det var for sent...

Link to post
Share on other sites

Det er visst Systembolag der også.

Det ER systembolag i Grebbestad. Og i Strømstad, Kungshamn, Lysekil ---- og Gøteborg(!). Vær obs på avstanden mellom Lysekil/Gøteborg. Alternativet er enten Henån på innsida eller evt å ringe inn en bestilling til et av utleveringsstedene - og dem er det mange av. To dagers leveringsfrist.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten; kommentar til din ¤3. I tillegg til Kølabånn, kan man også legge seg på innsiden av Jeløya, på Kulpe. Ankring meg hekken mot land, og nesen mot den lille øya jeg ikke husker navnet på er fint.

Suzuki

For oss innfødte er jo Jæløya et litet paradis. Mange luner bukter. Blåser det nordavind holder vi oss på ned mot Larkollen. Blåser det sønnavind holder vi oss opp mot Son. Og er det vindstile er Bile et fint sted å ligge på svai.

 

Suzuki - tenker du på Jøva - rett ved Kølabånn - eller er du over på Kambosiden - rett nord for NSO? Jeg er ikke sikker på hvor Kulpe er

Link to post
Share on other sites

Det er den lille holmen, rett ned for Brevik jeg tenker på..

Suzuki

Den heter Kulpeholmen den. :smiley:

 

Ellers er det fint å ligge i Kølabånn, men ikke til land når dønningene etter danskebåtene feier inn der. Eller når nordavinden drar opp på morrakvisten.

Men når sønnakulingen uler, DA er det bra der. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...