Jump to content

Tips til besøkssteder Østlandet 2006


Verrie

Recommended Posts

Hasselösund er oxo ett bra alternativ, sen går man bort til smögenbryggan om man nu vill se den!

Hasseløsund er absolutt ett bra alternativ til Smøgen. Men jeg lurer på om den gjestehavnen blir lagt ned snart. Det var lite båter der nå i fellesferien i sommer, og det var heller ingen som gikk på brygga og tok betaling. Og hun ungjenta som satt i vaskeriet virket heller ikke så veldig interessert i ta imot betaling. Jeg måtte spørre spesielt om hun skulle ha havneavgift før hun reagerte. Og kiosken/puben var stengt i tillegg.

Men nå er det kommet en ny gjestehavn på motsatt side av promenadekaia i Smøgen. Det er lagt ut store flytebrygger like syd for selve marinaen. Der slipper man det verste bråket fra bryggene lenger inn tror jeg, uten at jeg har prøvd det selv. Det eneste er at det er et stykke å gå rundt bukta, hvis man ikke tar den røtne ferga som går over der. Den ser rett og slett ikke trygg ut. Det var råtne dekksplanker i den nå i sommer. En måtte se hvor en satte beina, ellers kunne en risikere å snuble. :eek:

Ellers er jo Hållö (like på utsiden av Smøgen) en perle av en uthavn, hvis en klarer å få plass der. Men det virker nesten umulig i fellesferien. :cryin:

Å Grebbestad er vel blitt like "ille" ...?

Ganske så mye "kjør" der også i sesongen.

Jepp, der var det full rulle i sommer. Mye støy(les: høy musikk fra restaurantene). Der må en være særs nøye med hvor en legger seg til. Foran teltet innerst i havna blir det ikke stille før laaangt på natt. Men lenger syd i havna er det bedre, men ikke helt bra der heller.

Puben "Røde Orm" hadde et voldsomt trykk om kvelden og natta. Der var det full fart og dansing på bordene! Et sabla leven, men det var litt artig også! Vi lå værfast i Grebbestad i 4 dager i sommer, så vi fikk utforsket det meste der. :lol:

 

Ja, jeg tror jeg skal prøve det en gang. Problemet er vel kanskje å få plass? Er det svensker eller nordmenn som bråker mest? Sove kan man gjøre en annen gang :wink:

Tror det er like galt uansett nasjonalitet. Det sies at uke 29 (tror jeg det var) er den desidert verste for svenskene ihvertfall. Da kommer visst alle nyrike svenske ungdommer som har leid seg store båter og holder party i alle de kjente havnene. De var beryktet fikk vi høre fra andre svenske naboer i havnene.
Link to post
Share on other sites

Vi takker for absolutt alle innspill i denne tråden, vi har nå fått utrolig mange flotte tips, som vil vurderes fortløpende. Slik engasjementet ble utvist i denne tråd, kan jeg også ha mistanke om at flere andre kanskje har hatt nytte av denne også :wink:

 

Jeg må i løpet av neste uke se om jeg kan få kjøpt karter for området Oslofjorden etc.

 

Ett spørsmål : er der noen som har bilde av Oslo By, med tilhørende sjøarealer, gjerne i ganske så forstørret utgave. Årsaken til at jeg spør, er at det er greit nok å kjøre i bil, se slependen fare forbi, likeså Skøyen, etc etc, men å se havnene i forhold til hverandre i oversiktsbildet vil interessant nok vise avstander i forhold til hverandre, med mer. Skjønner ?

 

Noen som har?

Link to post
Share on other sites

Ett spørsmål : er der noen som har bilde av Oslo By, med tilhørende sjøarealer, gjerne i ganske så forstørret utgave. Årsaken til at jeg spør, er at det er greit nok å kjøre i bil, se slependen fare forbi, likeså Skøyen, etc etc, men å se havnene i forhold til hverandre i oversiktsbildet vil interessant nok vise avstander i forhold til hverandre, med mer. Skjønner ?

Noen som har?

Hei

Mulig det, men du kan jo prøve Google Earth.

Her kan du zoome deg inn og se de fleste dataljer.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Så i et tidligere innlegg her at man synes det var så dyrt på herber`n (aker brygge). I fjor kostet det 230 kr pr døgn for båter under 30 fot, og det inkluderte strøm, kabeltv, vaskemaskin, dusj og internett og et flott bryggeanlegg.

Jeg var en tur på sørlandet i fjor sommer med båten, og lå noen dager i Arendal gjestehavn. Der kostet 230 kroner det og, men dusj var 30 kr, vask 40 kr, ikke internett, og et heller skrallt bryggeanlegg i forhold. Konklusjon: ja det er dyrt, men i forhold til hva man får andre steder, er det ikke så ille.... synes nå jeg da.

Link to post
Share on other sites

Det ER systembolag i Grebbestad. Og i Strømstad, Kungshamn, Lysekil ---- og Gøteborg(!). Vær obs på avstanden mellom Lysekil/Gøteborg. Alternativet er enten Henån på innsida eller evt å ringe inn en bestilling til et av utleveringsstedene - og dem er det mange av. To dagers leveringsfrist.

Har du også oversett stocken Fenix, en liten "hemmelighet" med bla. systembolag mellom Gullholmen og Kjerringø

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Friluftsetatens side var fin. Det eneste jeg sånn umiddelbart ser, er at de sier at du ved fare for liv og helse både skal ringe 112 og 113. I og for seg greit, presiseringen er at 112 er politiet, 113 er helse. (og de skal begge samarbeide med brann som riktig er oppført med 110).

112 er som kjent det europeiske nødnummeret. Uansett hvilket land man er i, skal man ved å ringe 112 få hjelp i nøden. Verdt å vite for dem som beveger seg sør for Hvaler eller vest for Stadt.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Har du også oversett stocken Fenix, en liten "hemmelighet" med bla. systembolag mellom Gullholmen og Kjerringø

Systembolag i Stocken?! Jeg sjekket for sikkerhets skyld Systembolagets sider, men fant ingenting der?

I Stenungsund er det pol, men da må du ta turen på innsida - akkurat som til Henån. Det er fint der inne, men med litt "innlandsfølelse".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...