Jump to content

Tips til besøkssteder Østlandet 2006


Verrie

Recommended Posts

Når det gjelder "kaninøy" så har vi hund som absolutt ikke er forenlig med å være på den øya, i tillegg til at vi har bestilt enda en hund til som hentes om 1 uke....

Desto mer morro. Da jeg hadde hund pleide jeg å ta den med til gressholmen. Hunden lukta kaniner på laaaang avstand og var helt på styr. Gikk selvsagt i bånd, men en del kaniner ble nokså "skræmt ja.

:lol:

Link to post
Share on other sites

Oscarborg er fint. Der er det blitt mange båter etter at det er laget "stor" gjestehavn. Alternativet kan være Bergholmen. Nordsiden er ideel når det er sønnavind. Se opp for skjær ved innseiling. Det er også en fin vik på sørvest siden. Bergholmen: N59.40.48 Ø10.35.21 Kort vei med jolla til Oscarsborg. Liker du å gå tur anbefales det en tur på Håøya. Gå i land tvers over for Oscarsborg med jolla. Der går det en veg på helt opp til toppen. Nydelig utsikt fra toppen og mange gamle kanonstillinger på vegen opp. N 59.40.727 Ø10.35.930

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Fler gode råd følger, når du kommer ut i fra "Oslo gryta", sjekk Papper på Hvaler, flere

småøyer som godt besøkt, dra så videre til Brattestø/AKerøyal. Akerøya har et gammelt

fort, int for de minste. Ta gjerne en tur innom Skjærhalden,AMORØSA sin hjemhavn, meget

flott sted.

 

Videre går turen til Koster, flere fine havner, med leie av sykkel, minigolf osv.

Kanskje Stømstad med litt bunkring og over"Gula Humpen" det såkalt farefulle stedet,

derifra til Tanumstrand, som flere har beskrevet. Bedre å ligge der enn i selve Grebbestad.

 

Kanskje en tur til Gunga din hjemsted, Fjellbacka. Eller legg dere til på Gluppo, en uthavn utenfor

Fjellbacka. Kanskje Sotenkanalen videre til Smøgen, derifra videre til Gøteborg er det ikke langt.

 

Men alt avhenger av transportetappene. Uansett for dere en flott tur. Er Hvaler aktuelt, ikke nøl.

bare spørr, kommer med råd. :yesnod:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det er også en fin vik på sørvest siden. Bergholmen: N59.40.48 Ø10.35.21

Men nokså grunt. Vet ikke hvor dypt Perlen stikker.

Kort vei med jolla til Oscarsborg. Liker du å gå tur anbefales det en tur på Håøya. Gå i land tvers over for Oscarsborg med jolla. Der går det en veg på helt opp til toppen. Nydelig utsikt fra toppen og mange gamle kanonstillinger på vegen opp. N 59.40.727 Ø10.35.930

Men pass opp for flott. I sommer var det hvertfall masse flott der, men mulig det var et spesiel flott-år?

Link to post
Share on other sites

Oscarborg er fint. Der er det blitt mange båter etter at det er laget "stor" gjestehavn. Alternativet kan være Bergholmen. Nordsiden er ideel når det er sønnavind. Se opp for skjær ved innseiling. Det er også en fin vik på sørvest siden. Bergholmen: N59.40.48 Ø10.35.21 Kort vei med jolla til Oscarsborg. Liker du å gå tur anbefales det en tur på Håøya. Gå i land tvers over for Oscarsborg med jolla. Der går det en veg på helt opp til toppen. Nydelig utsikt fra toppen og mange gamle kanonstillinger på vegen opp. N 59.40.727 Ø10.35.930

Glemte å nevne det, men tar dere denne turen på Håøya, er det litt spennede for eventuelle barn om du tar med lommelykt. Det er noen "mørke rom" under bakken.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Perlen

 

Du må bare innom Strømstad, en liten by for voksne og ungdom. Husk Koster har Minigolf,

det samme har Tanumstrand, som i tilegg har svømmebasseng med sklier, boder for salg

av sjømat osv.

Koster er et kjempefint sted, men desverre for overbefolket i Juli etter min mening.
Link to post
Share on other sites

Snakker du om Bergholmens sørvestside?. Båten min stikker 1.10. Det er god dybde/klaring der, men ligg ikke ved det gule huset, men gå inn på v side av berget som stikker opp i mitten av sundet. Ligg ytterst på brygga ved det røde gamle torpedoverkstdet. Nordsiden er å anbefale med hensyn til sola. Meget stille der når det blåser fra syd. Gå ikke inn i den vika som ikke er bebygd, men på bryggene ved de gamle husene.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Veldig enig med baatsman, det er viktig å oppleve de virkelig fine plassene, så da får man hellere tåle overbefolkede områder en gang i blant.

 

En annen ting er jeg er vant med sørlandsskjærgården, og det går vel neppe å bli mer folksomt som der i Juli måned :rolleyes::wink:

Link to post
Share on other sites

Snakker du om Bergholmens sørvestside?. Båten min stikker 1.10. Det er god dybde/klaring der, men ligg ikke ved det gule huset, men gå inn på v side av berget som stikker opp i mitten av sundet. Ligg ytterst på brygga ved det røde gamle torpedoverkstdet. Nordsiden er å anbefale med hensyn til sola. Meget stille der når det blåser fra syd. Gå ikke inn i den vika som ikke er bebygd, men på bryggene ved de gamle husene.

Ja den er den brygga jeg snakker om. Pleier å bakke inn, og ligge helt ytterst på brygga. Denne gangen gikk det akkurat ikke. Dro meg så langt ut jeg kunne, og la også ut svære kulefendre for å komme litt ut fra brygga. Hver gang det var litt bevegelse i vannet dunka vi nedpå. gjøre flere forsøk på å justere litt men ...
Link to post
Share on other sites

Baatsman : Jeg tror nok at vi kommer til å holde oss langs med kysten (dvs ikke krysse over), hvis vi skal få besøkt alle disse stedene som det tales så varmt om......

 

Det er helt tydlig at vi må basere oss på 4 ukers tur.

 

Nå kjenner jeg virkelig båtlivet sitrer i kroppen. Kjenne bølgeskvulpet, duve fint av sted, ha god tid, og nyte livets gleder..........

 

Samtidig må jeg si meg imponert over engasjementet. ca. 3 timer siden tråden ble opprettet, og så mange svar allerede. Tror jammen reiseiveren er stor blant folket :smiley:

Link to post
Share on other sites

Perlen, har egen brygge , men den tåler ikke 16 tonn. Håper faktisk! at vi har fått solgt hytta , og er tilbake til båt. MEN uansett, vil vi ha båten liggende på Hvaler, og ikke inne i Bunnefjorden.

 

Ta gjerne kontakt, og vi formidler gjerne Hvaler(Norges paradis) sine hemmligheter

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Siden du snakket om spillehaller, er dette noe det ikke finnes alt for mye av i Østfold skulle jeg mene. I alle fall ikke i nærheten av sjøen. Det er dog noen. I Sarpsborg finnes det to bowlinghaller. Den ene ligger vanskelig til fra sjøveien, den andre heter Sarpsborg Bowlingsenter i Torsbekkdalen. Her finnes det biljard, spillemaskiner, Laser World (et stort mørkt rom med masse hinder hvor man løper rundt og skyter på hverandre med laserpistoler. Den som får flest treff vinner.. Artig for store og små..), bowling (som seg hør og bør...), pizza+++ Dette stedet er ikke vanskelig å komme til fra Sarpsborg Havn, eller "Pæddekommen". Fem minutter gange fra brygga. Man må da seile opp Glomma til Sarpsborg (Borg) Havn...

I Fredrikstad er det også en spillehall. Den er nok ikke like enkel å komme til fra sjøveien, men ikke umulig. Den ligger på Rolvsøy, og heter Mester`n Bowling. Her er det også squashhall. Biljard og pizza finnes også. Det er bare å si ifra hvis du lurer på noe mer angående disse hallene, tilgjengelighet eller liknende. Kan jo kanskje være en grei avkopling for de unge sjøbena etter et par uker på bøljan blå...

:smiley:

 

Kom på en ting til som ikke har med spillehaller å gjøre. Ved brygga i Fredrikstad er det et sted som heter Oscar. Der er det livemusikk nesten hver dag (i allefall ons, fre, lør...kanskje iftere i juli.). Der er det mye bra. I tillegg er det ofte en masse sommershow i Sarp og Fredrikstad på denne tiden. "Sommaren är kort" (svensk hitparade), "Pop og pastell" (80-talls hitparade som jeg selv har spilt i) og andre har spilt for fulle hus de siste årene... Noe å ta med seg hvis man får anledningen.

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På veien er Tønsbergskjærgården verdt et besøk, Larvik, Sandefjord og Tønsberg ligger klønete til inne i lange fjorder, men det er masse andre steder som kan være verdt å legge seg:

 

Nevlunghavn, Stavern, Svenner(et must), Stauper, Verdens ende, Krukehavn/ Sandøsund, Røssesundet(avhenger av mastehøyde), Ileverket, nordbukta på Sandø(badestopp), Bolærne, og masse mer.

Lengre innover fjorden har jeg blitt glad i Misingene og Evjesund(sør for Moss).

 

Redigert tyrkleifer.

Redigert av pete (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Glemte et sted Perlen, litt avhengig hvor du krysser over, men Hankø kan også være et sted.

SPA til de voksne. Da er det mange flotte øyer rett på utsiden, Eller kan du ta en svingom

innom Fredrikstad, siden du snakker om Sarpsborg.

Hmmm - svingom innom Fredrikstad - det er jo et MUST :lol:

 

Kan jo får med dere GLOMMAFESTIVALEN hvis tidspunktet stemmer.

Mye forskjellig som skjer der, og et fast innslag er Mr Tom Donovan på gitar - få med dere ham.

Står mer om hva som skjer i programmet under linken ovenfor. Som du ser er det meste gratis.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du nevner Kragerød på ferden østover, og da MÅ du gå i land på Jomfruland. Og vidre derfra rett

over til Svenner, som Pete nevner, et must. Og Tønsbergfjorden har mange fine plasser.Nevner i fleng; Tallakshavn, Stauper, Lindholmen med Eneboeren, Inn Vrengensundet. Alternativt rundt Tjøme og inn i havna til Verdens ende. osv. osv

Foresten kan du ta turen innom BadeRocken i Sandefjord på turen hjem.Og det er en fin Gjestehavn i byen.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder "kaninøy" så har vi hund som absolutt ikke er forenlig med å være på den øya, i tillegg til at vi har bestilt enda en hund til som hentes om 1 uke....

Hvilken rase er på vei til dere denne gang nå ?

Nevlunghavn, Stavern, Svenner(et must), Stauper, Verdens ende, Krukehavn/ Sandøsund, Røssesundet(avhenger av mastehøyde), Ileverket, nordbukta på Sandø(badestopp), Bolærne, og masse mer.

En fin dagsetappe for oss er fra Kragerø, med et par timer i land på Jomfruland, og så videre til Nevlunghavn. Da er det ikke lange biten til Svenner Fyr som virkelig er et must som "pete" skriver. Svenner Fyr var også en fin havn å starte fra når man skal over til Svenskekysten. Stavern er også et godt alternativ til Svenner Fyr hvis man ikke vil ligge helt ute i havgapet.

 

Kjenner godt det kribler i kroppen når man sitter å mimrer over alle fine plasser man har muligheten til å besøke med båt. Godt du startet denne tråden Perlen :yesnod:

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Hvilken rase er på vei til dere denne gang nå ?

 

Kjenner godt det kribler i kroppen når man sitter å mimrer over alle fine plasser man har muligheten til å besøke med båt. Godt du startet denne tråden Perlen :yesnod:

Vi skal ha en til av samme rasen som før, Cavalier King Charles.... Innen den type rase, finnes der 4 typer, vi har fra før Blendheimtypen, som er kvit og brun. Vi skal nå også ha en som er svart, kvit og brun.....

 

Gleder oss!!

 

Kribler i kroppen? Vær du sikker. Dro ned i båten i dag og fyrte opp motoren, nøyt dagen der nede og tida kan liksom ikke gå fort nok...... (men på en annen side sett, så er det bra at det er lenge igjen, båten "ligger i deler" overalt :smiley: )

Link to post
Share on other sites

Snakker du om Bergholmens sørvestside?. Båten min stikker 1.10. Det er god dybde/klaring der, men ligg ikke ved det gule huset, men gå inn på v side av berget som stikker opp i mitten av sundet. Ligg ytterst på brygga ved det røde gamle torpedoverkstdet. Nordsiden er å anbefale med hensyn til sola. Meget stille der når det blåser fra syd. Gå ikke inn i den vika som ikke er bebygd, men på bryggene ved de gamle husene.

 

 

Bergholmen er utsatt for alle Hekksjøgeneralene i området. Inkludert meg selv. Denne koslige øya ligger midt i riksveien ut fra Sætre-området og sørover.

 

Tror heller Dragsund eller min kjære San Polè er et tryggere og ikke minst mer sosialt sted for overnatting.

 

Regner med å høre fra deg når du nærmer deg mine hjemtrakter. I ferietiden er jeg ganske sikkert på hjemlige trakter. Hvis ikke det byr seg en langhelg, nå som jeg har fått utvidet horisonten med en raskere båt.

 

Innenfor Drøbak i ferietiden er de beste plassene gjerne ledige. Da kan man forsyne seg grådig på øvre hylle av de beste plassene.

Hyggelig at du legger veien innover fjorden. :flag:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...