RH91 Startet 13.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2024 Hei ! Er det noen som har fryseboks i båt, fungerer dette noe særlig? Evt tips til hvor man kan kjøpe noe? Gjerne portabel så den kan flyttes litt rundt. Prøver å google litt rundt, men utifra det så må man opp i 6k før man får noe fungerer skikkelig? Trenger ikke være kjempe stor, men får jeg plass til 2kg kylling og 1kg kjøttdeig, samt et par pinneis blir jeg ganske så fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 13.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2024 Vi kjøpte en kjøleboks på 45 liter som kan justeres fra +8 til -20 grader. Tror den kosta ca 4500 på Maritim. Men ser at de mindre er billigere: https://www.maritim.no/taklys/ocean-comfort-kjoleboks-26l Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
J-Å Svart 13.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2024 Jeg har en portabel RAZE... Korreksjon: Den jeg har er en Ocean Comfort 26 fra Maritim, som altså fungerer fint. Jeg så litt feil i e-post historien. Jeg hadde en RAZE boks i bestilling, men thansen klarte ikke å levere. Og det var jo like greit ut fra det @Okkaby skriver under. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 13.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2024 Alpicool sine er knall bra. Både fryser å kjøler bra. Å disse er vel i billigste enden når en vil ha noe med kvalitet. Møkka fra Thansen, er ikke noe å røre. Holdt vel 1 goe måned hos meg før den tok kvelden å ikke klarte komme seg under +10 lengre. I butikken hade de en større samling av disse som hadde komt retur fra kunder. Så disse er nok kjøpt/produsert litt for billigst. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
RH91 Svart 13.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2024 Okkaby skrev 10 minutter siden: Alpicool sine er knall bra. Både fryser å kjøler bra. Å disse er vel i billigste enden når en vil ha noe med kvalitet. Møkka fra Thansen, er ikke noe å røre. Holdt vel 1 goe måned hos meg før den tok kvelden å ikke klarte komme seg under +10 lengre. I butikken hade de en større samling av disse som hadde komt retur fra kunder. Så disse er nok kjøpt/produsert litt for billigst. Takk for tips, så de hadde en 26L innenfor prisen jeg håpa på! :) Så spørs når de får den på lager igjen. Hvordan er det med støy osv på disse? Er det lønnsomt å skru av om natten for å spare strøm? Er ikke super båtvant, så mange dumme spørsmål her Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 13.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2024 Disse kan kjøres på både 12V å 230v. De støyer lite. Vi har den i stikkøya fremme, å den er på 24/7 når vi er på tur. siden den holder kvalitets drikken kalde. Kjøleskapet har maten på kjøl. Har ikke sjekket hvor mye den trekker i strøm, da jeg har masse Lithium power ombord. Disse selges mange plasser. Også en del på finn.no som selger disse nye. Det er den svarte/orange typen vi har. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
RH91 Svart 13.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2024 Okkaby skrev 4 minutter siden: Disse kan kjøres på både 12V å 230v. De støyer lite. Vi har den i stikkøya fremme, å den er på 24/7 når vi er på tur. siden den holder kvalitets drikken kalde. Kjøleskapet har maten på kjøl. Har ikke sjekket hvor mye den trekker i strøm, da jeg har masse Lithium power ombord. Disse selges mange plasser. Også en del på finn.no som selger disse nye. Det er den svarte/orange typen vi har. Skjønner! :) Vi har en 45L til grønnsaker og drikke, og kjøleskap til maten. Så skal ha en ren fryser til å ha på tur. Ja skulle gjerne hatt en ny batteribank selv! Men det er noen år til, dessverre andre kostnader i år som har blitt prioritert. Sitér dette innlegget Link to post
RH91 Svart 14.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2024 https://www.maritim.no/ocean-comfort-kjoleboks-26l Noen som har prøvd denne? Gode tilbakemeldinger på nett ser jeg Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 14.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2024 Kjøp Alpicool, jeg har brukt disse både privat og på jobb (for å kjøle elektronikk for testing) i 3 år nå uten feil eller problemer. De vi har på jobb har vært sendt rundt i verden for så å bli brukt på seismikkfartøy og så sendt tilbake hit. Har aldri sett en negativ kommentar på nett om Alpicool, var på mange US forum for camping og RV. Jeg gjorde en nøye vurdering før jeg valgte disse både for jobb og privat. Kunne jo selvsagt valgt Dometic, men syntes de virket veldig overpriset sammenlignet med Alpicool. Jeg ligger og sover rett ved siden av en Alpicool CX50 i båten når jeg er på fisketur med mer enn en overnatting, støyen plager meg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
RH91 Svart 14.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2024 abbor skrev 6 minutter siden: Kjøp Alpicool, jeg har brukt disse både privat og på jobb (for å kjøle elektronikk for testing) i 3 år nå uten feil eller problemer. De vi har på jobb har vært sendt rundt i verden for så å bli brukt på seismikkfartøy og så sendt tilbake hit. Har aldri sett en negativ kommentar på nett om Alpicool, var på mange US forum for camping og RV. Jeg gjorde en nøye vurdering før jeg valgte disse både for jobb og privat. Kunne jo selvsagt valgt Dometic, men syntes de virket veldig overpriset sammenlignet med Alpicool. Jeg ligger og sover rett ved siden av en Alpicool CX50 i båten når jeg er på fisketur med mer enn en overnatting, støyen plager meg ikke. Var egentlig innstilt på Alpicool, men den typen jeg skulle ha, får de ikke inn igjen i år. Så ser på alternativer. Sitér dette innlegget Link to post
W27 Svart 14.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2024 Ocean Comfort-boksen som det linkes til er kjempebra. Kjøler raskt ned og holder ned til 20 minus uten problem. Lite støy og strømgjerrig. Jeg er i hvert fall veldig fornøyd med den. Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 14.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2024 Vi har en fra Waeco fra 2014, likner på den i dag selger på Jula, 40 liter brutto. Kompressordrevet, dypfryser fiske fileteter over natten. Spart inn flere ganger ! Bruker ca 4A på max. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2024 Her om bord har vi hatt to Alpicool noen år. En kjører som fryser og en som kjøl. Problemfritt. Tidligere hadde vi en Waeco der tremostaten konket etter fem års tid. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 16.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2024 Jeg kjøpte Oceancool hos Benns i Sverige for et par år siden, og bruker den som frys. Har vært driftssikker og funker fint på 12 og 230V. Jeg la fort merke til at iskremen er mykere enn hjemme, og at innfrysing tar lang tid selv for små ting og fryseren er nesten full fra før. Måling viser at det er ca. - 13 når display viser - 20. Kompressoren slår inn på - 18 nominelt, så den opererer altså mellom -11 og -13. Jeg skulle selvsagt reklamert, men det passet liksom aldri. Det er jo ikke snakk om langtidsoppbevaring, så jeg lever med dette, men det er et betydelig avvik. Et annet problem er at lokket fryser fast, og krever ganske mye kraft. Dette skjer selv om det bare er innfryste varer i boksen. Pakningen holder enda, men det kan ikke vare. Jeg smører med silikon, det hjelper litt. Jeg vurderer å lime en pakning utenpå for å unngå kondens, men må finne en som er tynn nok. Har andre målt temperatur i sine bokser? Har noen tips for å unngå frysing av lokk/dør? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Escaro Svart 16.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2024 Har en Dometic CFX3 35 liter som vi bruker som fryseboks, den holder -21 grdc i alle årstider og er stabil og god. så sterk at en kan stå og sitte på den. Kan absolutt anbefale denne, vi har brukt den i 5 år nå og er veldig fornøyd. Kan kjøpes hos de fleste båt og campingbutikker (varierende pris så vær oppmerksom på det.) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2024 Nei, jeg vipper opp lokket med en skrutrekker. Lokket har vært av typen 'fryser fast' så lenge vi har hatt boksen. Jeg har aldri kommet på å måle temperaturen, kan gjøre det. Men frosne varer er steinharde. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 16.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2024 Jeg har hatt ocean comfort 26 i 3-4 år. Den holder nok ikke 20 minus, men kaldt nok til at is kan holde seg. Innfrysing tar lang tid, testet med sånne saftis du kjøper for å fryse selv i butikken. Støyer mindre enn kjøleboksen i båten. Jeg bruker den som ekstra kjøleskap her hjemme når den ikke er på båten. Eller i bilen på langtur. Har nå stått på ett års tid på 220v her hjemme uten problemer. Får is i kantene når jeg setter den på 1 plussgrad. Ekstra kald drikke:) Den er litt sensitiv for spenningsfall, da kan den måtte restartes. Kan få e1 - feil med spenning. Bare å skru av og på da. Holde inne power på strømknappen til den skrur seg av. Skjedde sist da vi hadde strømbrudd, startet ikke av seg selv. Bør sikkert ha en solid kurs på 12v, helst egen? I bilen starter den ikke på det ene sigarettenner-uttaket, men på et som har kraftigere kabel og nærmere batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2024 Nå har jeg målt Alpicool'en. Når displayet viser -13 grader så viser termometeret som jeg plasserte motsatt av kompressoren -12,5 grader. Så det er godkjent. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.