Jump to content

Strøm ombord - ønsker råd


roaldbj

Recommended Posts

Ligger endel i uthavner. Ser med amperetimeteller (Odelco DCC 4000) at forbruket til familien er i området 150 - 200 Ah/døgnet. Skal ha ny båt til sommeren. Forventer samme forbruksnivå. Råd mottas med takk når det gjelder generator: fabrikat og type (diesel/bensin, fabikat og effekt). Forbruksbatteriene vil være på ca 500 Ah og vet at man helst ikke skal ta ut mer enn 50 - 60 %.

 

Håper på konstruktive, erfaringsbaserte råd.

 

Roald

Link to post
Share on other sites

Da et fastmontert agregat var uaktuelt av prismessige årsaker, gikk jeg for et par år siden til innkjøp av et bærbart. Kriteriet var at det skulle være lett å flytte og så stillegående som mulig.

Havnet opp med et Honda EU10 (900W kontinuerlig). Dette har effekt nok til å drive batteriladerne. Problemet er imidlertid at VV-bereder ikke kan brukes samtidig, ihvertfall ikke i starten på ladeprosessen. Sånt sett ville jeg i dag hatt vurdert EU20 (1800W) som da kunne klart begge deler. Ulempen er at sistnevnte er noe større og veier en god del mer.

 

EU10 er lett og grei å bære. Har en laaaaaaang kabel, slik at det kan plasseres slik at det ikke forstyrrer omgivelsene. Ligger jeg for meg selv, setter jeg det bare på badeplatformen.

 

En liten kommentar til strømforbruket ditt. Har et Batmeter selv og så at normalforbruket på sommeren var 40-50 Ah / døgn. Varmeapparatet bruker 2,5/5A så forbruket øker selvsagt betydelig på høsten/våren. Synes derfor at ditt forbruk er høyt, men det var jo ikke det som var spørsmålet :wink:

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Fryktelig irriterende med folk som setter i gang aggregatet sitt, lar det gå i timesvis og bryter idyllen i uthavna. Man er ikke blandt de mest populære for å si det pent.

 

Du burde helt klart ta en kritisk gjennomgang av strømforbruket ditt. Det ser ualminnelig høyt ut. Selv klarer jeg meg med omtrent 70 Ah i følge battmeteret, hvorav 30-35 går til et 85 liters kjøleskap. Resten til Wallas safeflame, dieselvarmer, lys, og.... ikke så mye annet faktisk. Toalett er med håndpumpe, TV har jeg ikke. Klarer du deg med like lite etter en gjennomgang, holder jo 500Ah batteribank ganske lenge. med et solcellepanel i tillegg, dekker du antagelig inn kjøleskapsforbruket.

 

Hvordan fordeler ditt strømforbruk seg nå?

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er noe med det å reise på vannet for å kose seg og ikke for å spare på strømmen.

 

Jeg er helt enig med deg. Har selv et Honda EU 10 strømaggregat og det trekker akkurat kolbe + 15A. ladac lader. Hvis en er flink til å "time" når du skal lade, sjenerer det kun de som ønsker å la seg sjenere. Vi bruker den strømmen vi ønsker å bruke, et par timer kjøring om dagen er lik fulle batterier og varmt vann hele tiden.

 

Det aller beste er selvfølgelig et fastmontert dieselaggregat, men prisen er også mange ganger høyere.

 

Særlig årstiden når det er kaldt og mørkt går aggregatet mye. Lykke til.

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Uten å vite hva slags båt du har er det vanskelig å ha noen som helst slags mening om strømforbruket du oppgir. Det kan uansett være nyttig å sette opp et lite regnskap for å se hva forbruket går til. Bruker familien mye lys kan det spares inn en del på å bytte ut noen lamper med LED. Er det feil på noe av utstyret så kan det også hende at det kommer til syne i regnskapet.

 

Uansett, med et behov på 150-200 Ah kan det bli vanskelig å dekke behoved med solcellepanel eller vindgenerator.

 

Havnet opp med et Honda EU10 (900W kontinuerlig). Dette har effekt nok til å drive batteriladerne.

Dersom du har diesel er det en liten ulempe med EU10 at den går på bensin, men det er mulig å bygge den om til å gå på gass. Trenger du 150-200 Ah hver dag blir denne generatoren gående ganske mange timer daglig.

 

Selv om den er nokså stillegående blir det fort ganske mye dersom flere andre også har sine generatorer gående. En litt kraftigere dieselgenerator montert i båten kan lydisoleres mye bedre, og vil bruke langt kortere tid på ladejobben. Det er litt dyrere, men mindre problematisk når det regner, :diving: og vanskeligere å stjele eller ødelegge.

 

Det er noe med det å reise på vannet for å kose seg og ikke for å spare på strømmen.

Folk er nå en gang ganske forskjellige når det gjelder hygge seg. For de fleste av oss har det absolutt ingen ting å si for hyggen at vi må ha et litt mer bevisst forhold til drivstoff, strøm, ferskvann og septiktømming når vi er på tur med båten.

 

For noen er det faktisk en viktig del av hyggen å komme seg vekk fra lukten av eksos...

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje er roaldbj snart rede for en kommentar?

 

Hvis målet er å bruke "mest mulig strøm" for så å finne løsninger til gode strømkilder er det jo greitt...

Hei

Jeg har ikke tenkt å starte sveiseverksted ombord,

men jeg vil ha det jeg måtte trenge uten å være avhengig

av andre.

Hvis andre trenger strøm når jeg ligger i uthavn så er det helt greitt.

Bare spør meg.

mvh

giver

Ps. Jeg tar ikke nettleie hvis du har egen ledning (sommertilbud). :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har med interesse lest svar til "giver":

"Jeg har en Kohler 4kw som går på 1500 rpm.

Støyisolasjon er viktig, spesiellt eksos/vannutskiller.

Det som høres på utsiden av båten er kjølevannet som renner."

 

Tar svært gjerne imot flere råd om kjølevannssystemet for generator. Har "giver" eller andre vurdert Onan 4 kW 1500 omdr/min?

Båtens strømforbruk som nevnt gjelder ikke varme solfylte sommerdager. Det finnes dager på sjøen med regn hvor barna gjerne vil bruke PC'ene sine, far vil jobe med sin PC og mor ditto. 4 pc'er i dag med interesserte barn og like interesserte voksne finnes sikkert i andre båter. Dieselvarmeren går mange timer med strøm til selve varmeren og vifter. Av hensyn til komfort ombord ønsker barna også noe varme på vannet. Båten er utstyrt med relativt lite strømkrevende kjøleskap og fryser. Jeg har den forestilling at familiemedlemmene ikke stadig skal formanes om å unngå å benytte båtens fasiliteter i ferien. Jeg synes videre det er forsvarlig at VHF står på i standby og at ankerlanterne står på om natten. Kjenner til at LED versjoner finnes, disse er foreløbig kostbare.

 

Jeg har gått tilbake til andre meldinger og synes at "giver" har hatt mange konstruktive innspill når det gjelder hans Kohler 4kW. Jeg formoder at det har en Yanmar motor. Det har vært spennende å se hvorledes han har løst kjølevann/eksosutslipp. Forstår at hans løsning er å plassere generator i motorrom. Jeg vil plassere min i stort rom aktenfor motorrom. Hører som nevnt gjerne fra båtkollegaer som har vurdert Kohler 4 kW i forhold til Onans 4 kW, begge 1500 omdr/min.

God investering i batteriladning gjør det mulig å beholde forbruksbatteriene mer enn 10 år.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes dager på sjøen med regn hvor barna gjerne vil bruke PC'ene sine, far vil jobe med sin PC og mor ditto. 4 pc'er i dag med interesserte barn og like interesserte voksne finnes sikkert i andre båter.

4 PCer trekker opp strømforbruket, helt klart. :yesnod: Det er mulig du kan redusere forbruket litt ved fornuftig valg av PCer og ved å tilpasse strømforsyningene, men jeg tviler litt på om det er noen økonomisk gevinst i forhold til prisen på generatorer. :wink:
Link to post
Share on other sites

Hvordan kan en gjøre dette? Har ett bensinaggregat, kunne vært spennede å kjørt det på gass. Er det en omfattende jobb, eller er det enkelt?

Denne engelske leverandøren selger slikt til en rekke motorer. Jeg vet ikke om det er noen som tilbyr det samme i Norge.

 

De som har en bensindrevet utenbordsmotor på jolla må uansett ha bensin i båten, men det er langt enklere å stue bort en gassdrevet generator i en båt (eller campingvogn).

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hører som nevnt gjerne fra båtkollegaer som har vurdert Kohler 4 kW i forhold til Onans 4 kW, begge 1500 omdr/min.

God investering i batteriladning gjør det mulig å beholde forbruksbatteriene mer enn 10 år.

Hei

Aggregatet ble kjøpt hos Sleipner og har en 3 sylindret

Yanmar. Onan ble vurdert, men ble mye dyrere i innkjøp.

Kohler'n var det minste aggregatet jeg fant som gikk på 1500 rpm.

Eksosanlegget er Halyard levert av Progress.

Eksos går via glassfiberpotte og vannutskiller. Det gir tørr eksos og ingen "gulping".

Hvis du legger kjølevannet ut under vannlinje høres ingeting på utsiden.

Det viktigste for meg ved kjøp av aggregat er at jeg kan bruke det når det passer meg.

Altså minst mulig støy på utsiden.

Et aggregat som støyer har etter min mening liten verdi, da kan du like gjerne sløyfe hele kjøpet

og starte motoren for lading. :wink:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Kjære "giver".

Dine erfaringer med Kohler virker svært interessante. Du synes å ha tenkt godt gjennom den løsning som er montert.

Jeg kommer til å velge din løsning med atskilling av eksos og kjølevann. Jeg har fått et brukbart tilbud på Onan 4 kW og 1500 omdr/min som jeg trolig går for.

 

Det hadde videre vært av interesse å høre dine erfaringer når det gjelder et stipulert gjennomsnittlig antall gangtimer pr døgn på aggregatet for å ha et komfortabelt liv ombord (ikke kjefte på verken barn eller ektefelle når det gjelder bruk av kjøleskap, elektrisk toilett, leselys, PC-spill o.a.). Jeg formoder at Kohler har timeteller som viser forbruket hittil. Antar at du må ha samme regularitet med skifte/ rens av vannfilter, oljefiler, anoder samt generelt motorvedlikehold.

 

På forhånd takk.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har fått et brukbart tilbud på Onan 4 kW og 1500 omdr/min som jeg trolig går for.

Hva snakker vi om av pris på dette? Har tidligere sjekket Mastervolt og MASE, men de lå på over 50.000 + koblinger og montering så jeg valgte en EU10 på bensin i stedet. Men det er masete med bensin og snorstart, og ikke nok strøm til å lade (40A) og varme vann samtidig. :cryin: Har et håp om at det finnes rimeligere dieselgeneratorer der ute!

Link to post
Share on other sites

Men det er masete med bensin og snorstart, og ikke nok strøm til å lade (40A) og varme vann samtidig

Kan ikke bidra med annet enn dagens visdomsord: Livet er herlig når 220V er tilgjengelig med bareet knappetrykk, uansett hvor man er. :yesnod: For mitt vedkomende Mase 1,7 kW (luftkjølt 1-syl. Yanmar) med våt eksos; plenty stille nok som det er, uten atskillelse av vann og røk.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kjære "giver".

Dine erfaringer med Kohler virker svært interessante. Du synes å ha tenkt godt gjennom den løsning som er montert.

Jeg kommer til å velge din løsning med atskilling av eksos og kjølevann. Jeg har fått et brukbart tilbud på Onan 4 kW og 1500 omdr/min som jeg trolig går for.

Hvis du har fått ett akseptabelt tilbud på Onan, så gå får det.

(Aggregatenes Rolls Royce).

Det var originaltmontert Onan ombord, men det måtte kasseres da det var saltvannskjølt og rustet i

stykker.

 

Det hadde videre vært av interesse å høre dine erfaringer når det gjelder et stipulert gjennomsnittlig antall gangtimer pr døgn på aggregatet for å ha et komfortabelt liv ombord (ikke kjefte på verken barn eller ektefelle når det gjelder bruk av kjøleskap, elektrisk toilett, leselys, PC-spill o.a.). Jeg formoder at Kohler har timeteller som viser forbruket hittil. Antar at du må ha samme regularitet med skifte/ rens av vannfilter, oljefiler, anoder samt generelt motorvedlikehold.

 

I løpet av en helg går det ca. 2 timer grunnet at jeg har en gammelmodig og lite effektiv

varmtvannsbereder ombord. Jeg vil tro at i snitt 1 time om dagen er nok, dette er noe

avhengig av hvor stor batteribank du har.

La det heller gå 3 t. hver 3. dag enn 1 time hver dag grunnet lading av batterier.

Motorvedlikehold vil fremgå av dokumentasjon som følger med.

Jeg skifter olje og filter etter 50 timer første gang, deretter hver 150 time. (Ca. 1 gang i året)

Til nå har jeg kommet til ca. 130 t. iflg. timeteller totalt da jeg har brukt det noe i vinter grunnet dårlig

strømtilgang i vinterhavn.

Lykke til, du kommer ikke til å angre på invisteringen.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Hva snakker vi om av pris på dette? Har tidligere sjekket Mastervolt og MASE, men de lå på over 50.000 + koblinger og montering så jeg valgte en EU10 på bensin i stedet. Men det er masete med bensin og snorstart, og ikke nok strøm til å lade (40A) og varme vann samtidig. :cryin: Har et håp om at det finnes rimeligere dieselgeneratorer der ute!

Jeg kikket på agregat ombord til Windyen - men Windy skulle fort ha godt over 100.000 for et agregat som var stillegående (1500 Omin tror jeg de snakket om). Og det var for dyrt for oss. Så jeg putta inn et ekstra forbruksbatteri i stedet - totalt 3 forbruk og ett start
Link to post
Share on other sites

Windy skulle fort ha godt over 100.000 for et agregat

Ja det er helt vanvittig hvilket påslag produsentene tar for ekstrautstyr :nono: Du kommer ut langt rimeligere med ettermontering (hvis det er praktisk mulig da), men generator bør være en relativt grei sak å sette inn.

 

Så jeg putta inn et ekstra forbruksbatteri i stedet - totalt 3 forbruk og ett start

Jeg har orginalt med 2+1, og det holder til ett døgns stilleligge. Så må jeg kjøre i min 2 timer for å få ladet nok. Vurderer også å sette inn Ladac regulator på den ene dynamoen for å få opp ladespenningen. Den er for lav orginalt fra Volvo.

 

Kommer nok til å hive inn ett eller to nye forbruksbatterier til våren, og bytte regulator. Så får vi se om vi klarer oss uten generator et par sesonger til :eek:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...