Jump to content

Strøm ombord - ønsker råd


roaldbj

Recommended Posts

Og hva koster så denne herligheten? 1,7 Kw holder jo egentlig lenge....(40A lading på 12V = 480W + 800W varmtvannsbereder)

 

Ha'kkje peiling, det ble montert i Hangarskibet i 1992 og er brukt i 330 timer siden den gang ... men det bør være vesentlig billigere enn store Onan og Kohler, i alle fall. 1700W holder også til støvsuger på 1400 W ...

 

 

Hei

For deg kanskje, men hva med de rundt deg?

mvh

giver

 

På fem-ti meters avstand er det så godt som uhørbart. Men man starter det da ikek i utide, likevel ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kjære "giver",

 

jeg har nå drøftet tilbudet om kjøp av Onan 4 kW 1500 omd og går for dette. Jeg monterer selv og oppnår derved en total kostnad beregnet til under 1/3 av fabrikkmontert aggregat. Tror ikke det går mange år før kostnaden er innspart i forhold til skifte av batterier og dyr strømleie ved endel norske og svenske havner. (I Tyskland er strømmen ofte gratis - i Kielerfjorden er total båtplassleie i området 8 euro per døgn). Det viktigste er imildertid at barna skal kunne trives på sjøen uten "pappas" stadige mas om forsiktighet med strømbruk. En effekt er videre at barna støvsuger etter seg slik de har lært hjemme - forhåpenligvis. Jeg har gjennom årene erfart at inverter til 220 v har vært en fornuftig investering.

 

Takk for anbefalingen om Halyard vannutskiller for generator, forstår at jeg derved oppnår at vannet kan slippes ut under vannlinjen, og eksosen over, slik at støy hindres enten med eksosbobler eller plasking av kjølevannslipper.

 

Er det greie instruksjoner fra Halyard når det gjelder monteringsanvisning, eller er dette et nytt utforskningsprosjekt?

 

Jeg planlegger å starte generatoren med batteribanken på startsiden for en av motorene. Det er 3 x 50 Ah (Optima) for hver av motorene (Yanmar 6 LYASTP - 370 HK). Er dette betenkelig?

 

Jeg tar diesel fra en av tankene og vil benytte separat forfilter. Er dette betenkelig?

 

mvh Roald

Link to post
Share on other sites

I siste nummer av Motor Boat & Yachting (februar 06) er det en laaang artikel om generatorer fra s. 79 og utover. Interessant lesning.

 

Det er best å ha eget startbatteri for generatoren; som lades av generatorens dynamo. De andre får lading via 220V-systemet. Generatoren bruker så vidt lite drivstoff at det er uproblematisk å hente diesel fra en av tankene. Det motsatte er i alle fall ganske kompliserende.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kjære "giver",

Er det greie instruksjoner fra Halyard når det gjelder monteringsanvisning, eller er dette et nytt utforskningsprosjekt?

 

Jeg planlegger å starte generatoren med batteribanken på startsiden for en av motorene. Det er 3 x 50 Ah (Optima) for hver av motorene (Yanmar 6 LYASTP - 370 HK). Er dette betenkelig?

 

Jeg tar diesel fra en av tankene og vil benytte separat forfilter. Er dette betenkelig?

 

mvh Roald

Hei

Eksosen går fra aggregat til "stigepotte" via vannutskiller og ut.

Lag gode radier på bøying av eksososlange. Er du i tvil, hjelper Progress deg.

Jeg bruker eget startbatteri og tar diesel fra vanlig tank.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

"Eksosen går fra aggregat til "stigepotte" via vannutskiller og ut.

Lag gode radier på bøying av eksososlange. Er du i tvil, hjelper Progress deg."

 

Kan du vennligst angi betegnelse og avt delenummer på vannutskilleren. Antar at stigepotta er integrert i vannutskilleren?

Link to post
Share on other sites

I siste nummer av Motor Boat & Yachting (februar 06) er det en laaang artikel om generatorer fra s. 79 og utover. Interessant lesning.

 

Det er best å ha eget startbatteri for generatoren; som lades av generatorens dynamo. De andre får lading via 220V-systemet. Generatoren bruker så vidt lite drivstoff at det er uproblematisk å hente diesel fra en av tankene. Det motsatte er i alle fall ganske kompliserende.

Jeg ble ikke særlig klokere av artikkelen i Motor Boat & Yachting fra februar 2006. Det er fint at den viser oversikt over generatorene og fysiske dimensjoner inklusive vekt. Den ga ingen opplysninger om hvordan man bruker generatorene effektivt, så som antall timer per oppstart, sammenheng mellom generatorstørrelse og batterikapasitet på forbrukssiden o.a.

 

Mange båter med generatorer skal ivareta hensyn til effektivt luftkondisjoneringsanlegg med kjøling. Dette behovet er reletivt lavt i nord-Europa. Varmen produserer vi ofte med luftbårne eller vannbårne systemer.

 

Vårt behov er ofte knyttet til stort effektforbruk på kort tid (støvsuger, ovn, vaskemaskin, kaffekoker, mikrobølgeovn) samt ladning av forbruksbatteriene.

 

Jeg håper derfor at flere av Båtplassens svært erfarne fagfolk kommer med synspunkter på de forskjellige strømaggregatene. Et aggregat er gjerne en svært kostnadeskrevende investering (40.000 - 100.000) og det er derfor greit å få synspunkter om fornuftig innkjøp som bygger på faktisk erfaring i våre farvann.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Hvordan båtype skal du montere agregatet ditt i?. Beklager hvis du har opplyst det før.

 

MVH

 

Jolla

 

Aggregatet skal inn i en Beneteau Swift. Det er god plass i akterrommet. Det er hverken plasshensyn eller primært vektspørsmålet som opptar meg, men jeg mener å se at mange båter har montert genset for å drive strømkrevende klimaanlegg. Et klimaanlegg som trekker 5 A under gange (220 v), kan ifølge februar-nummeret av Motor Boat & Yachting trekke 16 A ved oppstart.

 

Tradisjonelt har jeg hørt at man bør montere saktegående aggregater (1500 omd/min) av hensyn til lavere støy. Jeg ser i samme februar-nummer at det ikke er svært store forskjeller i støynivå med 1500 rpm i forhold til 2400 rpm eller 3000 rpm.

 

Anskaffelse av genset er så pass stor investering at det er greit å gjøre undersøkelser blant Båtplassens medlemmer før innkjøpet er foretatt.

 

 

Mulig dynamoene leverer høyere A styrke, men spenningen? Med ladespenning på ca. 14V som jeg har i dag får jeg ikke inn mer enn 60-70% av batterienes kapasitet. Det samme gjelder orginalmontert 220V lader. For lav spenning her også. :nonod:

Da er det vel bare å registrere at det til og med i nye, toppmoderne måter levert for nordiske forhold ikke er gjort tilstrekkelig arbeid med det elektriske systemet ombord.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg har nå drøftet tilbudet om kjøp av Onan 4 kW 1500 omd og går for dette. Jeg monterer selv og oppnår derved en total kostnad beregnet til under 1/3 av fabrikkmontert aggregat. Tror ikke det går mange år før kostnaden er innspart i forhold til skifte av batterier og dyr strømleie ved endel norske og svenske havner.

Hvor har du fått et godt tilbud, og hva betaler du da?

 

Gjorde et enkelt regnestykke:

 

Bensinaggregat Kipor KGE200Ti = 5000kr

Bensinpris = 11kr/l

Forbruk full effekt (1.6kW) = 1l/h

Antatt levetid = 1000h (??)

Dersom man da ikke regner med rentetap og prisstigning blir kWh prisen:

10kr/kWh

 

Marine Diesel aggregat = 50000kr (og da kjøper man på billigsalg!)

Dieselpris = 6,5kr/l

Forbruk full effekt (2.4kW) = 0,8l/h (med Faryman 15W motor, mye brukt)

Antatt levetid = 5000h (??)

Dersom man da ikke regner med rentetap og prisstigning blir kWh prisen:

6,33kr/kWh

 

Så dersom man klarer investeringen så bør man satse på dieselgenerator. Nå har jeg ikke regnet med ekstra dieselforbruk siden det medfører kanskje 60kg mer vekt ombord for dieselaggreagat. Men så har jeg heller ikke tatt med installasjon, og en "lovlig/sikker" installasjon av bensinaggregat kan fort koste noen tusen ekstra.

 

Jeg har heller ikke peiling på levetid, men bare gjettet. Vedlikeholdskostnader er også muligens litt høyere for diesel varianten.

Link to post
Share on other sites

Hvor har du fått et godt tilbud, og hva betaler du da?

Det opprinnelige tilbudet med fabrikkmontert 9.5 kW aggregat var kr. 193.623. Jeg syntes det var dyrt og i tillegg hadde jeg vansker med å se behovet for 9.5 kW.

 

Jeg har senere søkt å få informasjon om norske priser på endel av de aggregatene som leverer i området 4 - 7.5 kw. Navnene på endel av disse fremgår av februarnummeret Motor Boat & Yachting. I denne artikkelen gis det også eksempler på hvordan man kan beregne strømbehov. Det er særlig båter som bruker luftkjøling ombord som krever store aggregat idet disse aggregatene trekker mye under oppstart.

 

Jeg ble stående igjen med to alternativer, det ene leveres av Sleipner og det andre av Cummins. Sleipner leverer Kohler 4 kW, pris med 2 styringsenhetet og vannavskiller/eksospotte, kr. 88.000 og 6.5 kW til ca 97.000 kr.

 

Tilbudet fra cummins (leverer Onan) er det jeg velger. I henhold til avtalen har jeg ikke anledning til å formidle prisen videre, jeg har akseptert det og kan derfor ikke gi informasjon om de prisene.

Link to post
Share on other sites

Nå må jeg være forsiktig så jeg ikke gir deg for mange lenker, men her er noen:

 

http://www.beneteaupower.com/swift/index.php

 

http://www.powerandmotoryacht.about.com/bo...0104beneteau42/

 

http://www.beneteau.com/gp/interne.jsp?cib...treMenu=Catalog

 

Beneteau - trass all den kritiske omtale som har fremkommet i en av lenkene her på BP - satser nå svært stort på å lage en trawler som ivaretar utviklingen innen dette området, bl.a. gjennom den legendariske Grand Banks, se utviklingen av GB 44 fot. Prisen på Beneteau Swift 42 er omlag 50 % av Grand Banks, men søker å gi samme komfort. GB er håndlagt, Benetaeu Swift 42 trawler er masseprodusert. Farten med 2 x 370 Yanmar 6 LYASTE er 26.5 knop, nærmest uavhengig av last. Dette beror på skrogets form som er utviklet gjennom en 100-års periode. Det er- så langt jeg har registrert - nærmest uten planingsterskel.

 

Heldigvis har vi et mangfold i småbåter, jeg har gjennom årene gått fra 12 eller 14 fots Selco som har gitt familien utrolige sjøopplevelser, via diverse andre småbåter, flere ribber, Skipsplast, Scand Baltic, Scand Atlantic og nå Swift trawler. Dette er vel en "gubbe-prosess".

 

Sjøgleden og båtgleden er imidlertid ikke avhengig av båtens størrelse og utstyr

- bare det som er til stede virker når det skal.

Link to post
Share on other sites

Flott båt!

 

Jeg kom til å tenke litt på båten til NilsPils jeg. Syntes jeg så endel likheter, men nå er jo hans selvlaget.

 

Superflott var den i alle fall!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Nå må jeg være forsiktig så jeg ikke gir deg for mange lenker, men her er noen:

Ok slik ser den ut. Var på Benetau.com med engelsk tekst og der sto den ikke.

 

Med en slik båtype kan du føre "drensen" på eksosvannet ut i hovedpotten. Da unngår du å måtte bore et ekstra hull under vannlinjen. Men du har tydeligvis satt bort jobben så dette blir vel de som monterer som avgjør.

 

 

MVH

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke satt bort jobben - har glede av å gjøre det selv.

 

Da blir jeg godt kjent med systemet.

 

Jeg har sett noen aggregat med utslipp av kjølevann akterut i bunnen nær hjørnet mellom akterspeilet og båtsiden. Jeg ser for meg at dette er en grei løsning i det det da ikke kommer noen "sildre"-lyd fra kjølevannet til aggregatet. Det er svært god plass i akterrommet - så med mindre jeg får noen innvendinger vil jeg gjøre det. Dersom kjølevannet går ut via en av hovedpottene vil det forlate vannet noe over vannlinjen og jeg er litt usikker på hvorledes vannavskiller jobber sammen med Onan-aggregatet når det gjelder gjevn eller støtvis vannutskilling.

 

Jeg har enda ikke bestemt meg for størrelsen på aggregatet, 4 el 7.5 kW - vektforskjellen er ikke betydelig, heller ikke drivstofforbruket, så jeg vil foreta en del vurderinger før valget er endelig. Jeg skal ikke bruke air-condition anlegg, så jeg trenger ikke ta hensyn til apperatur som trekker mye under oppstarttidspunkt.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Har nå fått strømprodusenten ombord. Her er en del av prosessen hvor getsettet løftes ombord.

 

Bilde

 

Her er hensettet plassert ombord og tilkoblet kjølevann, diesel, lydpotte og vannavskiller. Hører nesten ikke at det går.

 

Bilde

 

Nå kan det nok bli noen vafler ombord.

 

I tillegg kan jentene ordne håret med krølltang så mye de vil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...