Jump to content

Ny Vifa - Bruce Roberts 35


finnarne

Recommended Posts

Etter å ha jobbet med en sjøspeiderbåt noen timer/kvelder i vår, så meldte ønsket om en større båt seg. Også for å få litt mer komfort enn hva en Maxi 77 kan tilby.

 

Så da ble det ny båt, og nye prosjekter.

 

PXL_20240728_182540795_MP.jpg.ef78d1cec60b12b8d8e6e4fba18f1952.jpg

 

Når vi overtok Maxi'en, så var det dokumentasjon ombord som tilsa at navnet var Fryd. Siden det fantes mange Maxi77 som helt Fryd, så valgte vi først navnet Vifa, inntil jeg fant navnet EOS preget inn i båten, eller klistret på og malt over. Uansett ble navneendringen meldt inn til kystradioen.

Nå med ny båt så sa mor klart ifra at navnet skulle være Vifa (Vibeke og Finn-Arne).

 

Båten ble hentet i Sandefjord, og skulle seiles hjem til Grimstad. Men kombinasjonen frisk bris til kuling midt i mot, og ett mannskap som ble ganske grønne ganske fort, så valgte jeg å holde meg ganske kystnært. Bølgehøyde på 1 meter, med noen bølger som dyppet baugen gjorde at det heller ikke gikk spesielt fort.

 

Underveis hjem ble det klart at det er behov for noen forbedringer.

- Trappen ned i kabinen manglet plutselig ett trinn. Det er nå fikset.

- Badeplattformen er grei, men det mangler en måte å komme seg opp av vannet på.

- Rulleforstaget kiler seg når seilet rulles ut. Det er særdeles upraktisk. Feilen ble raskt funnet, og fikset. Det manglet en del rundt snella nede, som gjorde at dekselet kilte ganske mye.

 

Ting som vi allerede viste da vi handlet.

- Kalesje trenger en vask, impregnering, og litt lapping.

- Toalett er plassert ved siden av motoren på babord side. For å komme dit må en gjennom "gangen" på styrbord side, gjennom akterlugaren før en kan komme på do. Og det er ingen septiktank. Det nlir nytt baderom fremme mot forpiggen, med septiktank.

- bad/toalett er fjernet for å lage en lang sittebenk. Jeg ønsker å bygge opp igjen bad/toalett der det en gang var, og bygge opp igjen sittegruppa.

- Det elektriske er et eget kapittel, det blir nok en egen post (i denne tråden).

 

PXL_20240728_105228031.jpg.f48d5a1dd0543e7bb587f38271089cf3.jpg

 

Nå er det ut for å vaske kalesje.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...