Jump to content

Ny Vifa - Bruce Roberts 35


finnarne

Recommended Posts

Etter å ha jobbet med en sjøspeiderbåt noen timer/kvelder i vår, så meldte ønsket om en større båt seg. Også for å få litt mer komfort enn hva en Maxi 77 kan tilby.

 

Så da ble det ny båt, og nye prosjekter.

 

PXL_20240728_182540795_MP.jpg.ef78d1cec60b12b8d8e6e4fba18f1952.jpg

 

Når vi overtok Maxi'en, så var det dokumentasjon ombord som tilsa at navnet var Fryd. Siden det fantes mange Maxi77 som helt Fryd, så valgte vi først navnet Vifa, inntil jeg fant navnet EOS preget inn i båten, eller klistret på og malt over. Uansett ble navneendringen meldt inn til kystradioen.

Nå med ny båt så sa mor klart ifra at navnet skulle være Vifa (Vibeke og Finn-Arne).

 

Båten ble hentet i Sandefjord, og skulle seiles hjem til Grimstad. Men kombinasjonen frisk bris til kuling midt i mot, og ett mannskap som ble ganske grønne ganske fort, så valgte jeg å holde meg ganske kystnært. Bølgehøyde på 1 meter, med noen bølger som dyppet baugen gjorde at det heller ikke gikk spesielt fort.

 

Underveis hjem ble det klart at det er behov for noen forbedringer.

- Trappen ned i kabinen manglet plutselig ett trinn. Det er nå fikset.

- Badeplattformen er grei, men det mangler en måte å komme seg opp av vannet på.

- Rulleforstaget kiler seg når seilet rulles ut. Det er særdeles upraktisk. Feilen ble raskt funnet, og fikset. Det manglet en del rundt snella nede, som gjorde at dekselet kilte ganske mye.

 

Ting som vi allerede viste da vi handlet.

- Kalesje trenger en vask, impregnering, og litt lapping.

- Toalett er plassert ved siden av motoren på babord side. For å komme dit må en gjennom "gangen" på styrbord side, gjennom akterlugaren før en kan komme på do. Og det er ingen septiktank. Det nlir nytt baderom fremme mot forpiggen, med septiktank.

- bad/toalett er fjernet for å lage en lang sittebenk. Jeg ønsker å bygge opp igjen bad/toalett der det en gang var, og bygge opp igjen sittegruppa.

- Det elektriske er et eget kapittel, det blir nok en egen post (i denne tråden).

 

PXL_20240728_105228031.jpg.f48d5a1dd0543e7bb587f38271089cf3.jpg

 

Nå er det ut for å vaske kalesje.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
  • 3 uker senere...

Vask av kalesje ble gjennomført, og den ser bedre ut, men det har selvfølgelig avdekket noen dårlige sømmer. De første sømmene ble sydd med SpeedyStitcher, men så ble det noen lengre sømmer, og symaskinen ble funnet frem. Tidligere har jeg brukt den på lette seiljobber og seiltrekk med nytt matriale, og det har gått bra. Men nå ble den for lett.

 

Så nå venter vi på ny symaskin, type lett industrimaskin med WalkingFoot.

 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Mens jeg venter på symaskin, så har jeg begynt på det elektriske.

Det er 3 batterier i båten. Ett 100 eller 110ah fremme ved ankervinsjen, og 2 stykker i motorrommet som er koblet til en standard bryter av typen Av - 1 - 2- 1+2 . Problemet var bare at alt bortsett fra motoren (og vhf?) var koblet utenom bryteren. Og ganske mye var koblet uten sikring.

PXL_20240728_105228031.jpg.36ad07bccc9fc562e5515a843670d025.jpg

 

Det var et sikringsskap type industri som hang på veggen over doen. Ikke bare var det tungvint å måtte inn gjennom akterlugare for å komme på do, men du måtte også inn der for å komme til brytere. Og for å ha lett tilkomst til bryterne , måtte sikringsskapet stå åpent, og det gjorde det enda mere tungvint å bruke doen.

 

sikringsskap.jpg.ab9c70a82fcce1af33060e3c16d00b21.jpg

Sikringsskapet er også en pen blanding av 220 volt og 12 volt.

For å gjøre kort prosess, så blir sikringsskapet fjernet.

220 volt blir etterhvert byttet med defa sitt plug'n play-opplegg, laderen blir erstattet av en Victron-lader som takler Lithium-batterier. Om noen ønsker å overta Sterling-laderen, så får dere gi lyd. (1-2-1+2-bryteren er også tilgjengelig om noen ønsker den)

12 volt får ny(e) sikringsboks(er), og bryterpanelet blir flyttet inn i kabinen, i nærheten av nedgangen.

Det blir Litium forbruksbank, og Victron skillerele mellom start og forbruk, og mellom forbruk og ankervinsj-batteri. Hver bank får sitt eget voltmeter.

Lading av start-batteri vil skje med dynamo og evt vindmølle, lading av forbruk med solceller og via victron rele når batterispenning tillater det. Batteri til ankervinsjen lades med victron rele når spenning tillater det. I første omgang. Fjernstyrt overvåkning av batteristatus vha RPi og Victron Smartshunt

 

 

 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
  • 1 måned senere...

Lurte på om jeg kunne få ett lite innspill.

Midt opp i dobbeltkøya i akterlugaren stikker rorstammen opp av køyebunnen.

Den kan sees på bildet her PXL_20240811_145643264.jpg.6c48ad4609b0fb92f39e939a29a915cb.jpg

 

Jeg lurte egentlig på å heve den enden av køya litt, for å få madrassen klar av rorstammen, men lurer på om jeg heller skulle kappe den ned.

 

Her er hvordan den ser ut uten bunnen av køya

PXL_20240926_171353010.jpg.6e8000b7537d831908e2789163529d1a.jpg

 

Den ser egentlig massiv ut.

PXL_20240926_171424803.jpg.c98621f6ba2b676ca16f7e045e763c18.jpg

 

Regner med den ikke bli lett å kappe.

 

Bør jeg heller bygge opp køyebunnen ?

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Komodo skrev for 19 timer siden:

Hvorfor ikke? Dekke til litt for spon, og sage den av med baugfil. 

Syrefast mer eller mindre massiv aksling tar tid med baufil. 

 

Kanalkapteinen skrev for 6 timer siden:

Den stikker kanskje opp for å være tilgjengelig for nød-rorkult? 
Kan jo uansett løses på en annen måte.

Har tenkt tanken. Men det vil uansett stå litt opp av akslingen, den blir vel omtrent halvert i høyden. Må uansett ut med noen madrasser for å komme til

 

index skrev for 7 timer siden:

En spilebunn under madrassen kan jo løse problemet og samtidig hindre kondens under madrassen. 

Det er snakk om 10 cm. Det blir litt mye med spilebunn. Men det kommer nok en løsning for å få luftet der.

 

 

Litt usikker på om akslingen er massiv, ser nesten ut som det er en skrue eller noe i senter. Må sjekke litt mer, og evt ta med en vinkelsliper, bajonettsag eller baufil. Den siste varianten er nok mest skånsom, men tar nok også mest krefter og tid.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
finnarne skrev for 4 timer siden:

Syrefast mer eller mindre massiv aksling tar tid med baufil. 

Tar litt tid, ja, men ikke vanskelig. Og jeg svarte på dette:

finnarne skrev for 23 timer siden:

Regner med den ikke bli lett å kappe.

 

Fordelen med å kappe den med baugfil er at du slipper sprut fra vinkelsliper nede i kabinen. Når det gjelder hvorvidt det er en tidkrevende jobb så har det blitt diskutert her inne før. @sap_2000 hadde behov for å kappe en 40 eller 45mm aksel i båten, og jeg foreslo å kappe den med baugfil. En annen kar mente på at det ville ta en uke, så det motbeviste jeg. Men du må jo ha to friske armer og ikke være lat da. Totalt sett går det uansett raskere enn med vinkelsliper siden du ikke må dekke til så mye, og det blir mindre sprut og skade. 

 

finnarne skrev for 4 timer siden:

Litt usikker på om akslingen er massiv, ser nesten ut som det er en skrue eller noe i senter.

Akselen er nok massiv. Men den er plandreid, og det er boret et senterhull i enden. Spiller uansett ingen rolle. Fort gjort med baugfil det der, syrefast eller ikke.

 

Link to post
Komodo skrev 44 minutter siden:

Tar litt tid, ja, men ikke vanskelig. Og jeg svarte på dette:

 

Fordelen med å kappe den med baugfil er at du slipper sprut fra vinkelsliper nede i kabinen. Når det gjelder hvorvidt det er en tidkrevende jobb så har det blitt diskutert her inne før. @sap_2000 

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

PXL_20240928_101518892.jpg.98fc51644606bc6d28cbc872165fcce7.jpg

Da var den borte

 

Startet med baufil, men litt snaut med plass i bakkant, så det ble korte drag.

Testet litt med bajonettsag, og det gikk bedre, men fristelsen til å teste med vinkelsliper ble for stor. Med et gammelt sveiseteppe rundt, så ble det lite å støvsuge.

PXL_20240928_101540619.jpg.162a5fa91364fb75e74d9229c6715b71.jpg

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Forrige eier hadde en tanke om å bygge om innredningen i kabinen, men kom aldri i mål.

Så han hadde fjernet dinette-løsningen, og fjernet badet som var i forkant av dinette-løsningen. PXL_20240716_133453564.jpg.8cce444a6ac95f129601954b2b1a14c4.jpgPXL_20240716_133444726.jpg.7eac04973781b5532764cd9dd762ee3e.jpg

 

Jeg ønsker en fungerende løsning i kabinen, og jeg ønsker ikke å gå gjennom hele labyrinten om jeg skal på do. (ned leider, bakover på styrbord side av motorrommet, gjennom akterlugaren, og til do på babord side av motorrommet)

 

Så jeg har bygd opp igjen badet.

DSC_0827.JPG.d887cf5f63c954353ae4b70cdfb585c0.JPG

 

 

Neste ferdig

DSC_0830.JPG.01fed644039ac5093503ec02081cee25.JPG

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Siden forrige eier fjernet dinette-løsningen, så må jo jeg bygge den opp igjen. Men siden er litt usikker på hvordan den var, så jeg bygger med platene fra benken fra forrige eier

 

DSC_0837.JPG.5f956afad66aacf09cc812ac29d28d51.JPG

 

Det var en benk idag.

 

Litt å gjøre på den andre siden også.

Noen som trenger en gasskomfyr ?

Jeg kommer til å  bygge om til Optimus 155

DSC_0836.JPG.1b8599e229525ed4630b40c136d2a653.JPG

 

Til venstre for komfyren er kjøleboksen. Den er diger. Må ta en sjekk på om aggregatet er stort nok til volumet i boksen.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Siden det var for vått til å sykle i skogen i kveld, så ble det en tur ut til båten istedet.

 

Så nå er det to benker. Bordet fulgte med båten.

DSC_0840.JPG.e1e2516f6b2482906f895c60c6899da1.JPGDSC_0839.JPG.92fc17f6744874ca30a459a4b0703528.JPG

 

Må nok justere litt, men det er også derfor jeg har bygd med gamle materialer. Som det er nå, er det ikke mulig å legge ned bordet for å lage en seng.

 

Jeg skrev vel tidligere at jeg hadde bygd opp igjen badet. dvs veggene. Må gjøre litt mer der før jeg kan flytte do og montere vask der inne. Og montere septiktank. Ferskvann (varmt og kaldt) må også på plass, men det blir nok til neste år. Har begynt å planlegge å få båten opp. tror det skjer om ett par uker.

Så om jeg får jobbet mer med i båten nå i høst, så er det

- Sokkel til toalett

- Montere septiktank.

- Montere vasken på badet (Mest for å se hvordan det blir)

- Kjøkkenbenken

 

Så kommer det sannsynligvis en dybdemåler med Nmea0183-utgang, den kan være grei å sjekk funksjonen til før båten blir tatt på land.

 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Takk for det. Joda fikk gjort mye forrige uke.

Har som sagt tenk å gjøre litt mer inne på badet/do, og da har jeg tenkt å montere den septiktanken som jeg har liggende, type rustfri, ikke alt for stor. Omtrent en slik: https://www.seasea.se/toalett/septitankar/septiktank-24l

4289.jpg

 

Den har 3 stusser som det kan festes slanger på. En til ut, en til inn og en til lufting. Men alle er terminert i siden på tanken, dvs enten er alle i bunnen, eller så er alle på toppen. Eller vent litt. Om den monteres sidelengs, så vil det fungere. dvs lufting øverst, inn på tanken rett under lufting, og ut av tanken nederst. Det blir selvfølgelig mulighet for å suge opp over dekk, men også mulighet for å tømme i sjøen. Jeg har ikke tenkt å plaske så mye rundt i Oslofjorden eller Sverige.

 

Egentlig tenkte jeg at jeg måtte ha et stigerør for å suge dritten opp i fra bunnen av tanken. Men med montering sideveis, så trengs ikke det. Noen ulempe med å ha den montert sideveis ?

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...