Tuva- Startet 5.August Del på Facebook Startet 5.August En lykkelig, men uerfaren ny eier av en snart 30 år gammel Polar 20 trenger råd. Motor har gått jevnt og fint frem til en veldig varm dag i forrige uke da vi kjørte med høyt turtall i 2-3 timer. Mistet motorkraft og turtall begynte å gå opp og ned av seg selv. Oppdaget at luftfilter var løst og ødelagt. Byttet filteret, men problemene fortsatte. Maks fart nå er 5 knop mot ca 7 før. Skjønner nå at jeg ikke skal kjøre motor så hardt og at jeg skal følge bedre med på luftfilteret, men har begynt å lure på om motoren får nok luft. Motorkassa er uorginal og virker helt tett. Det er fint i forhold til støy, men skal det egentlig være luftehull i kassa? Eventuelt hvor mye? Jeg kan eventuelt borre hull i kassa eller vippe kassa litt opp i forkant så luft kommer inn. Eller kanskje det handler om noe helt annet? Jeg håper noen vet noe om dette. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 5.August Del på Facebook Svart 5.August Jeg har tro på at det har med luft å gjøre, men da luft i dieselen. Eller eventuelt dieseldyr. Det anbefales å sette inn en bit med klar slange på returen til tanken (hvis du har det) , og se om det kommer luftbobler der. Koble fra dieseltilførsel, og prøve å blåse tilbake mot tanken. Sjekke for grums/vann i grovfilter. Sitér dette innlegget Link to post
Pedaltom Svart 5.August Del på Facebook Svart 5.August Det første jeg tenkte på var dieseldyr. En Polar 20 jeg hjalp litt med for noen år siden hadde dieseltanken oppunder akterdekket og hadde, hvis jeg husker rett, mulighet for å tappe ut "bunnfall" med en kran under tanken. I så fall ta ut litt i et klart glass for å sjekke at det kommer ren diesel og ikke vann med grums. (Dieseldyr) Sjekk også forfilteret, antagelig av typen CAV. Bør byttes hvert år. Filteret kan ha en glasskål nederst der du kan se om det er vann i. (Som fortsatt brukes av mange biler og har billige filterelementer.) Jeg vet ikke hvor du er i verden, men det er kanskje noen i nærheten som kan ta en titt og kanskje gi deg noen tips videre. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 5.August Del på Facebook Svart 5.August Når du sier at luftfilteret var ødelagt, kan det hende at en bit har løsnet og satt seg lenger inn i luftinntaket? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.August Del på Facebook Svart 5.August Tuva- skrev for 3 timer siden: En lykkelig, men uerfaren ny eier av en snart 30 år gammel Polar 20 trenger råd. Motor har gått jevnt og fint frem til en veldig varm dag i forrige uke da vi kjørte med høyt turtall i 2-3 timer. Mistet motorkraft og turtall begynte å gå opp og ned av seg selv. Oppdaget at luftfilter var løst og ødelagt. Byttet filteret, men problemene fortsatte. Maks fart nå er 5 knop mot ca 7 før. Skjønner nå at jeg ikke skal kjøre motor så hardt og at jeg skal følge bedre med på luftfilteret, men har begynt å lure på om motoren får nok luft. Motorkassa er uorginal og virker helt tett. Det er fint i forhold til støy, men skal det egentlig være luftehull i kassa? Eventuelt hvor mye? Jeg kan eventuelt borre hull i kassa eller vippe kassa litt opp i forkant så luft kommer inn. Eller kanskje det handler om noe helt annet? Jeg håper noen vet noe om dette. Ser du har fått mange gode tips allerede. Angående lufttilførsel så er det enkelt å sjekke, bare ta en tur med kassen fjernet/åpen. Er det ingen forskjell så er det ikke det som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Tuva- Svart 6.August Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August Takk for mange kloke svar. Jeg er veldig lite teknisk, men skal prøve å sjekke noen av forslagene. (Jeg bor i Asker) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 6.August Del på Facebook Svart 6.August En par andre betraktninger; hvis du kjørte et par timer på høyt turtall med motorluken lgjen er nok ikke tilgangen på luft så dårlig, med mindre du har endret noe. Hvis motoren får for lite luft, i forhold til dieselmengden pleier eksosen å være svartere en vanlig. Så du om dette var tilfelle på din motor? Sitér dette innlegget Link to post
Tuva- Svart 6.September Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September Takk for svar, jeg har ikke fått brukt båten på en god stund, men har vært på tur igjen i dag. Fikk hjelp av en nabo i går til å bytte dieselfilter/forfilter og han sjekket det med dieseldyr i filteret nær tanken. Det var ikke luft, vann eller dieseldyr. Han gjorde meg oppmerksom på at det var en del vann i båten under motoren. Jeg har ikke skjønt at det har hatt noen betydning, men han mente at plasten rundt vaierne er vannavstøtende og ikke vanntette, så vi pumpet vannet ut. Vannet har vært der svært lenge, og tre plastbelagte kabler har ligget i vannet. Vi tok også av gummislangen mellom luftfilteret og motoren, men så ingen bit av ødelagt luftfilter. Det kan selvfølgelig ha kommet en bit inn i selve motoren, men det kunne vi jo ikke se. Motor starter lett, går jevnt, men har ikke kraft til mer enn ca 4,5 knop mot før ca. 7,5 knop som maks fart. Når jeg gir mer gass så skjer det ikke noe. Ikke svart røyk, mer hvit. Den varme dagen jeg skrev om i starten; da motoren begynte å gå dårlig, da var det mer eksos og lukt, da gikk turtallet opp og ned av seg selv når jeg prøvde å kjøre maks fart. Jeg har nå prøvd å kjøre uten motorkasse på, men det er ingen forskjell. Turtallsmåler og timeteller var helt død før vi pumpet ut vannet, når ting tørket mer opp, så begynte den å virke igjen. De tre vaierne: Den ene vaieren skjønner jeg er til å gi gass, og den andre til å kvele motoren. Den tredje skjønte jeg ikke hva var til. Kan dette være noe av årsaken til problemet; det med vaiere som har stått i vann så lenge? Nabo måtte videre og skjønte heller ikke hva mer vi skulle gjøre. Han sa alt burde tørke, og motor har fått god mulighet til å tørke opp i dag, men går fortsatt sakte. Beklager sikkert rotete informasjon, jeg vet ikke hva som er viktig i forhold til problemet, og jeg vet ikke hvor jeg nå kan få hjelp. Jeg kan betale hvis noen kan reparere dette. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 7.September Del på Facebook Svart 7.September Så lenge kontrollkablene ikke har brudd på strømpe eller innerwire så har det ingen direkte betydning at de har stått i vann, annet at de kan bli trege, og etterhvert ryke. Men du bør jo sjekke på dieselpumpen at du virkelig får gitt full "gass", og at stopparmen er helt inne. Den tredje kontrollkabelen er vel til giret (forover-fri-akterover). Det kan gjerne være greit å sjekke om motoren går på alle sylindrene. Det kan gjøres ved å løsne på dyserørtilkoblingene en og en mens motoren går, og høre om det er noen endring. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 7.September Del på Facebook Svart 7.September Med det samme du sjekker gassvaier, at du får gitt full gass, kan du også sjekke at stoppvaier, altså at stoppen er går helt tilbake. Kan også være materpumpa som er defekt. Åpne lufteskrua på finfilter og prøv å pumpe. Det skal være ei god stråle med diesel ut når du pumper. Min gamle motor tuslet og gikk selv om materpumpa var defekt, men som din så fusket den på høyere turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 7.September Del på Facebook Svart 7.September 15 hours ago, Tuva- said: Når jeg gir mer gass så skjer det ikke noe. Ikke svart røyk, mer hvit. Hvis det er hvit røyk så kan vel det indikere en lekk toppakning (?!). For å sjekke den muligheten, så er det å vente til motoren er kald, og så åpne opp der man fyller på vann og se om nivået på kjølevannet er normalt. (Forutsatt at det da er en ferskvannskjølt og ikke sjøvannskjølt motor.) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.September Del på Facebook Svart 8.September Tuva- skrev On 6.9.2024 at 21.07: eg har ikke fått brukt båten på en god stund, men har vært på tur igjen i dag. . Motor starter lett, går jevnt, men har ikke kraft til mer enn ca 4,5 knop mot før ca. 7,5 knop som maks fart. Det kan være så enkelt at propell og skrog er grodd, sjekk det. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ask Svart 8.September Del på Facebook Svart 8.September Er luftfilteret eit metallgitter med skumplast på? I så fall kan skumplastbitar ha gått lengre inn i motoren. Det skjedde på ein av mine Yanmar 2GM20F. Motoren starta lett, og gjekk fint,men hadde mindre kraft. Då var det òg sot i eksosen. Då eg fekk pirka ut eit par tre bitar skumplast gjekk motoren tilbake "til normalen". Sitér dette innlegget Link to post
Tuva- Svart 10.September Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September "Det kan gjerne være greit å sjekke om motoren går på alle sylindrene. Det kan gjøres ved å løsne på dyserørtilkoblingene en og en mens motoren går, og høre om det er noen endring". Jeg har nå sjekket det meste, og prøvde så å gjøre det "J-Å" foreslo. Når jeg løsnet første kobling sett fra akter, så sprutet litt diesel, men motoren gikk jevnt og upåvirket. Når jeg derimot løsnet på den andre, og det samme med den tredje koblingen, så gikk turtallet straks ned inntil jeg strammet igjen. Går den bare på to sylindre slik at den ikke har kraft nok til å øke turtallet når den er i gir? Hva skal jeg gjøre/hvor kan jeg få hjelp? Sitér dette innlegget Link to post
Pedaltom Svart 10.September Del på Facebook Svart 10.September Veldig nyttig informasjon at den ene sylinderen svikter. Jeg ville sjekket dysene og ventilklaringen til alle tre sylindrene. Ventilklaringen er relativt enkelt å sjekke, evt justere. For å sjekke dysene må de tas ut og leveres til et hvilket som helst verksted. De kan sjekke om dieselspruten er optimal evt. justere eller levere deg nye. NB! Hvis du velger å ta ut dysene selv bør du holde styr på hvilken sylinder den enkelte dysen tilhørte. Pass også på rekkefølgen på skiver og pakninger - og ikke mist noen! Du må først ta av klemmene som er skrudd på dieselrørene . Det enkleste er kanskje å få et verksted til å gjøre hele jobben. Det er uansett en begrenset jobb og noe som også er nyttig å få gjennomført som del av generelt vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 11.September Del på Facebook Svart 11.September Jeg tror dessverre det er liten sannsynlighet for at det er dysene. Men du kan alltids prøve å bytte om to, og se om feilen flytter seg. Gjør den ikke det, og ventilklaringen er OK, så tror jeg toppen må av. Altså selve topplokket, ikke bare toppdekselet (som du må ta av for å sjekke ventilklaring). Evt. ta en kompresjonstest først. Med topplokket av vil en gjerne se om det er noe unormalt med ventiler, stempel eller sylindervegg. En sjekk er også at stempelet kommer nøyaktig like høyt som de andre på topp, når motoren roteres (hydrolock?). Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.September Del på Facebook Svart 11.September Ta av ventildekselet og sjekk at alle ventilene beveger seg når motoren tørnes. Sjekk også om det er filter på fødepumpa ( Her er det ofte en fin sil under lokket) Noe mere hadde jeg ikke gjort selv om man ikke har god kjennskap til motorer. Går motoren bare på 2 sylindre, kan det være typisk: Dysa, høytrykkspumpe eller dårlig kompresojon, dette bør fagfolk se på. Er det forresten kaldstart spjeld på eksosbendet på denne motoren? Var dette på eldre MD17 ( en dårlig patent som ofte satte seg fast ) Eksosbendet kan også "gro" igjen av sot og rust slik at man får høyt mottrykk på eksosen og påfølgende dårlig effekt i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 11.September Del på Facebook Svart 11.September Om interessen er der , så er disse motorene forholdsvis enkle å skru på hvis man følger manualen. Jeg har selv byttet stempel på en 2030. Det kan være feilen her også. Hvis en vil overlate alt til et verksted, så bør en vurdere prisanslag opp mot ny motor. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 11.September Del på Facebook Svart 11.September Men kan man ikke gjennomføre en kompresjonstest på denne motoren, like med alle andre motorer? (Har hatt MD2030D, men den gikk som en klokke, så behovet var der aldri.) Hvis man tar/gjennomfører en kompresjonstest, vil man ikke da få svar på alle "vitale feil", som feil ved stempler og ventiler? Åpne og sjekker eksosbend og utførelse av kompresjonstest, skulle man jo tro ville gi "god informasjon" om tilstand, uten at det koster for mye for "diagnosen" ?! Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 11.September Del på Facebook Svart 11.September Arne2 skrev 13 minutter siden: Men kan man ikke gjennomføre en kompresjonstest på denne motoren, Joda, Men i de tilfellene jeg har mistet kompresjon har jeg detektert det bare ved å tørne motoren og lytte. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 11.September Del på Facebook Svart 11.September Tuva- skrev for 15 timer siden: "Det kan gjerne være greit å sjekke om motoren går på alle sylindrene. Det kan gjøres ved å løsne på dyserørtilkoblingene en og en mens motoren går, og høre om det er noen endring". Jeg har nå sjekket det meste, og prøvde så å gjøre det "J-Å" foreslo. Når jeg løsnet første kobling sett fra akter, så sprutet litt diesel, men motoren gikk jevnt og upåvirket. Når jeg derimot løsnet på den andre, og det samme med den tredje koblingen, så gikk turtallet straks ned inntil jeg strammet igjen. Etter tips fra J-A så mener jeg du har funnet synderen. Enten er det dårlig kompresjon i den sylinderen eller er det dysa som tuller. Er nok redd det er kompresjon som mangler. Uansett er det enkelt å ta av toppdekselet og ta en sjekk av åpning på ventiler. Da vil du se om om en ventil ikke lukker som den skal. Og mens du justerer ventiler så dreies motor med en fastnøkkel. Da gjør du som nevnt av J-A, lytter og kjenner om det er forskjell når du dreier mot kompresjonen på hver enkelt sylinder. Fremgangsmåte for ventiljustering finner du i verkstedhåndboka og den er muligens i dokumentarkivet her på forumet. Det har jeg ikke sjekka. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 11.September Del på Facebook Svart 11.September 1 hour ago, hegra said: Uansett er det enkelt å ta av toppdekselet og ta en sjekk av åpning på ventiler. Da vil du se om om en ventil ikke lukker som den skal. Og mens du justerer ventiler så dreies motor med en fastnøkkel. Ja, det var lurt. Det bør avdekke de fleste "større ting". (Har egentlig brukt metoden tidligere en gang på bil og fant en defekt ventil. Kom på det nå.) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.