Jump to content

Er det nødvendig med tilsetningstoff i bensintank under vinteropplag?


-morten-

Recommended Posts

Hei dette temaet er jo belyst en del, men ikke noe spesifikk konklusjon. Kansje er det litt situasjonsavhengi også.

Har ganske stor tank så måtte ha kjøpt flere flasker med lurium i tilfellet.  Det beste for min del er vel som jeg pleier å fylle full tank med 98, før jeg setter den unna. Det er vel teoretisk lite kondens som kan dannes da. Står i rimelig stabil hall som er frostfri.  Jeg kjørte en injector rens på MC'n min her og bare så at det var et enormt utvalg av div. lurium på flaske som er bra for ditt og bra for datt. Egentlig har jeg liten tro på sånnt. Noen som har erfaring og noe belegg for at noe sånnt kan funke. 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Min erfaring, begrenset riktignok, er at 98 oktan på tanken holder seg bra. 95 oktan holder seg dårlig. 

 

Drenere forgasser før langvarig opphold av bruk. Noe jeg lærte alt for sent å gjøre.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Jeg lagret alltid båten med under kvart tank med 95 oktan(før 95 oktan ble dårlig). Toppet opp med 98 på våren. Hadde aldri problemer i 7 sesonger. Solgte båten i 2021..

 

98 på tanken burde gå fint👍

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Tror  lurium er bortkastete penger angående  E10. Denne bensinen forringes fortere enn hva vi tradisjonelt har vært vant til. Holder en knapp på 98 eller kjøre inn akrylbensin om man skal ha lengre opplag.

Motorsaga på hytta står jo perjodevis et år eller så mellom hver bruk, samme med 4T jollemotor. Aldri noe tull med forgasser / start om man kjører på med akrylbensin før opplag.

Link to post
Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Drenere forgasser før langvarig opphold av bruk. Noe jeg lærte alt for sent å gjøre.

Er det ok å ta oljeskift, starte opp og kjøre gjennom frostvæske på kjøling, så kutte bensintilførsel til den stopper av seg selv?  

(altså: gir dette best forhold for vinterlagring? Eller er det bedre prosedyrer?). 

Link to post
lr-80 skrev for 1 time siden:

så kutte bensintilførsel til den stopper av seg selv?  

(altså: gir dette best forhold for vinterlagring? Eller er det bedre prosedyrer?). 

I bunnen av en forgasser så har vi flotørkammeret.
(Det er der for å jamne ut bensinstrømmen og for å hjelpe til med holde blandingsforholdet mellom bensin og luft konstant)
En viktig funksjon er at det virker som sepasjonskammer. Tunge "ting" legger seg på bunnen.
Vann, smuss, sand, aluforbindelser++++ er tunge "ting" Vann er ca 25% tyngre enn bensin.

 

Når du stenger for bensin, og kjører til motoren stopper, så er det ca 40% bensin igjen.
Jo mindre bensin, jo større sjanse for at du drar "ting" inn i forgasseren og tetter dysene. Er det smart? Nei, det er hjernedødt.

I bunnen av nesten alle forgassere så sitter det en tappeskrue. Den er laget for å tappe ut "ting" av forgasseren. Den koster penger, men de som KAN forgasser forstår at den er J````IG viktig for at en bruker skal være fornøyd med motoren, så den er der...

De fleste begynner nå så smått å få med seg at 95 E10 kan skape problemer på en påhenger med forgasser.
Jeg garanterer en ting: Jo større motvilje en påhenger eier har mot å DRENERE sin forgasser, jo KORTERE levetid vil den motoren få og jo færre BRUKSTIMER vel man statistisk oppnå....

98 oktan er bra.

Akylatbensin er bra.

Drenering er intelligent.

Skulle ønske at de som selv ikke gidder å drenere sin forgasser, kunne la være å dra andre ned i den samme elendigheten.
Det samme med de som prøver å omskrive drenere, til å kjøre tom. Det er to MOTSATTE handlinger, den ene tapper driten UT av forgasseren, og den andre drar driten INN i dysene...

 

hanto1 skrev for 1 time siden:

Tror  lurium er bortkastete penger angående  E10. Denne bensinen forringes fortere enn hva vi tradisjonelt har vært vant til. Holder en knapp på 98 eller kjøre inn akrylbensin om man skal ha lengre opplag.

Skulle ønske flere kunne lære av deg  :thumbsup:

 

subwoofer skrev for 2 timer siden:

Du vil ønske å ha så lite luftvolum som mulig i tanken, fordi temperaturvariasjoner vil dra luft inn og ut av tanken, med varierende fuktighetsinnhold. Jo mer luft, jo mer fuktighet som kan kondensere ut.

Veldig god og nyttig beskrivelse som vanlig :thumbsup:
Om en kan velge så er det bra om tanken har så liten veskeflate mot luft som mulig. Skal man lagre bensin lenge så er en "jerrykanne" bedre enn en flat tank. 

 

 

Grand Banks jr skrev for 3 timer siden:

98 oktan på tanken holder seg bra. 95 oktan holder seg dårlig. 

Drenere forgasser før langvarig opphold av bruk. Noe jeg lærte alt for sent å gjøre.

Hadde folk fulgt dine enkle men gode råd så hadde verkstedene fått mye mindre å gjøre....  Det blir mer tid til å være på sjøen.... det blir penger til softis til alle, i stedet for verkstedregning...

 

5års plan: Drenere, drenere, drenere, drenere, drenere




 

Link to post
hanto1 skrev for 3 timer siden:

Tror  lurium er bortkastete penger angående  E10. Denne bensinen forringes fortere enn hva vi tradisjonelt har vært vant til. Holder en knapp på 98 eller kjøre inn akrylbensin om man skal ha lengre opplag.

Motorsaga på hytta står jo perjodevis et år eller så mellom hver bruk, samme med 4T jollemotor. Aldri noe tull med forgasser / start om man kjører på med akrylbensin før opplag.

 

Bruker alltid en dæsj Quicksilver Quickstor på tanken før opplag.

Motoren startet iallefall og gikk fint på 95 fra 2021 nå i sommer, etter et par sesonger i litt ufrivillig opplag. 2015-modell EFI.

Normalt sett hadde jeg tappet av og fylt på ny bensin etter så lang tid. Men her jeg bor er vi visstnok velsignet med 95 som har lavt etanolinnhold :smiley:

 

Akrylbensin? Da mener du nok alkylatbensin :saint: Ja bruker kun det på snøfreser osv.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Skamklipt skrev 1 minutt siden:

Med fare for å avsløre min tekniske inkompetanse: Når man snakker om å "drenere forgassere", er dette da bare mulig på påhengere som faktisk har forgasser,

Synes spørsmålet ditt er direkte lurt :smiley:
Det du først og fremst "avslører" er at du ønsker svar på noe som har veldig lite belyst på dette Forumet. Du finner litt her og der men veldig lite om den prinsipielle avklaringen du ønsker.

Svaret må bli komplekst, fordi det skiller mye fra merke til merke og på de ulike modellene. Noen er befriende enkle, andre må være laget for slangemennesker...
Generelt er ikke de forskjellige injection-systemene lagt til rette for enkel drenering slik som på sgs alle forgassere.
En uheldig trend for oss amatører er at produsentene nå klart legger mindre til rette for at oss glade amatører, slik at det blir betydelig mindre enkelt å "skru selv".
Systemene krever mye mer grunnkunnskap, og små feil kan ødelegge mye, og koste veldig mye...
Stadig flere deler av injection systemene kommer uten delenummer, produsenter bruker forskjellige komponentnavn på samme del, minimalt med info i brukermanualen, sluttet å selge vekstedhåndbøker, elektroniske manualer med dyre abonnement ++++

 

Den Mercury 50EFI BigFoot ca 2007 som @Hanto1 deler youtube video til er noe av det enkleste som er laget i EFI klassen. Har selv samme motor i 25hk versjon. Dessverre så er det mange som ikke er som disse. Har for egen del aldri sett en VST som er så ren oppi som den på videoen... den er nok drenert jevnlig og kjørt i ferskvann slik som 70% av båtene i statene...
 

Dersom du har en påhenger med injection så tror jeg det er en god løsning at du starter en egen tråd, og får spesifikk hjelp til din spesifikke motor :thumbsup:

Link to post

Har ikke drenert noe på min 2015-modell Mercury F115 i løpet av disse årene.

Den stod som nevnt med bensin fra 2021 helt fram til i sommer, men startet umiddelbart og gikk som normalt.

Fikk eksakt samme toppfart som før, så her er visst alle hestene fortsatt ute på banen etter drøyt 200 timer :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
dieselfan skrev for 2 timer siden:

Er det smart? Nei, det er hjernedødt.

Takk for god forklaring, og takk for subtil antydning om undertegnedes kognitive funksjoner 🤪.
 

Min motor er en 6 hk Tohatsu til jolla. Skal være forsiktig med å høre på de «gamle selvsikre erfarne» karene på brygga heretter, og prøve å finne tappepunktet på forgasseren - det høres mye smartere ut.

Link to post
lr-80 skrev 29 minutter siden:

Skal være forsiktig med å høre på de «gamle selvsikre erfarne» karene på brygga heretter

Det finnes mye god kunnskap på "brygga", men det er nok ikke den mest oppdaterte gjengen.

"Føritia" så hadde en 2T påhenger en enkel dyp forgasser med dyser som hadde store hull. (en dyp forgasser kan lagre mye vann og smuss)

 

"Nåfortia" har en grunn forgasser og uhyggelig små hull i dysene.
Forskjellen på "følsomhet/sårbarhet" ovenfor vann/smuss/mjød/E10 guffe, mellom 1990 og 2020 er formidabel.....

INGEN jeg kjenner klarer å "rense" en forgasser på en nyere liten påhenger uten ultralydvasker. Selv med ultralydvasker blir det ikke alltid bra.

Om en drenerer forgasser og i tillegg holder seg unna den lille skruen som er finjustering av luft/bensin forholdet så varer en forgasser sgs evig.

Link to post
lr-80 skrev 36 minutter siden:

Min motor er en 6 hk Tohatsu til jolla.

 

lr-80 skrev 37 minutter siden:

prøve å finne tappepunktet på forgasseren - det høres mye smartere ut.

Tappeskruen er ofte i messing, og sitter slik at den kan åpne for en kanal inn til det laveste punktet på forgasseren, som er bunnen av flotørkammeret. 
Er du i tvil så ta noen bilder så hjelper vi gjerne med å finne ut av det. Finner du ikke riktig verktøy for å komme til skruen så er det veldig god kunnskap om slikt her inne også :thumbsup:

Men om du ønsker å starte en tråd om drain og service på din motor, så husk motorkode. Det er viktig. 6hk Tohatsu er for meg mist fire forskjellige motorer.... 

Link to post
hanto1 skrev 22 minutter siden:

Bensinen fra  2021 var antakelig ikke  E10..

Prøv å la E10 bensin stå 1 +år og se hva som skjer..

 

Stemmer nok det. 

Fra fakta:

Sitat

Bensin 95 E10: Ny standard i Norge, lansert våren 2023. Kan inneholde inntil 10 volumprosent bioetanol.

https://www.motor.no/aktuelt/derfor-ma-du-droppe-e10-bensin-pa-gamle-biler/255687

 

Så erfaringer fra før det tidspunktet gir ikke nødvendigvis samme resultat i dag...

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
lr-80 skrev for 4 timer siden:

Da kommer det en tråd der jeg ber om råd om vedlikehold på Tohatsu MFS6C, når sesongen er over.

Hei. Ser du får mange gode råd her inne og kanskje spesielt fra ‘’dieselfan’’ kommer der mange gode. Men jeg savner ett enkelt og greit råd får dem som har små motorer, kanskje opp til 9.9hk eller 15hk hvis man har en riktig gammel 9.9hk ( som egentlig er en 15hk bare med sperre på forgasser/luftinntak ) og for så vidt større motorer enn det. For har man utstyret som behøves så kan man i teorien lagre så store motorer man vil uten å gjøre noe som helst hva fuel og fuelinntak gjelder. 

Har man lagerplass med varme som holder jevnt 4-5° eller høyere så sett motoren på bokk, gjerne en hjemmelaget av 2’’4 eller mindre hvis motoren er en 6hk ( som her inne ) på lagret/garasje m.m og la den stå der til sesong starter —> og så er man klare igjen så snart sola skinner og temperaturen holder jevne pluss såvel dagtid som nattestid.
 

Men uansett så er der jo andre ting man bør gjøre og andre ting der igjen man må eller absolutt bør gjøre etter endt sesong. Bytte av gearolje, ferske ned -og det gjerne ved bruk av varmt vann- kjølesystem og kontrollere eventuelle tetninger f.eks. Men på små motorer der man har kjørt lite og ikke vært borti noe med rorstamme så holder det stort sett både 2 og 3.sesonger med en gjennomført visuell kontroll. 
 

Samme gjelder for fuel tank -har man bærbar så lagre den gjerne på samme plass men den bør da være mindre enn 5.L på da dette er vel max mengde man lovlig kan lagre i tilfelle brann. Er den tom er det faktisk best å ha på en liten skvett eller la den stå med fylle-korka av.

 

Noen sverger til 2-3.dråper smøreolje inn i plugghullet hvis normal romtemperert lokale før vinterlagring starter men jeg har aldri hørt om noen motor som har satt seg på en overvintring. Men man gjør som man selv synes best og så er det jo gøy å se når halve feltet røyklegges de første 2-3.minutter etter oppstart ;)
 

Har man ikke muligheter til å lagre varmt så bør man gjøre som nevnt i andre kommentarer ->always! 

Link to post
dieselfan skrev for 6 timer siden:

Så da er det bevist at det ikke har noe for seg?
Har du sette et eneste bilde av en krystallisert igjengrodd E10 forgasser her sørfra?

 

Har sett noen :saint: Men jeg var mere relatert til innsprøytningsmotorer.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
hanto1 skrev for 6 timer siden:

Bensinen fra  2021 var antakelig ikke  E10..

Prøv å la E10 bensin stå 1 +år og se hva som skjer..

 

Ja godt poeng, glemte det i farten :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 uker senere...
dieselfan skrev On 4.9.2024 at 15.44:

 

Tappeskruen er ofte i messing, og sitter slik at den kan åpne for en kanal inn til det laveste punktet på forgasseren. 

Fant den. Men fortsatt litt igjen av sesongen før jeg tar vinterklargjøring. Ser nok at jeg også kan være flinkere med vask og spraye på noe lurt, siden det er litt mer rust enn det burde være etter 5 år.IMG_5874.jpeg.4bb51bf11fcafa71963bb566c02dfb83.jpeg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...