Jump to content

Vinkel på akterspeil? Draco DC2000 Aqualift

subwoofer

Recommended Posts

Litt mental preparering til den store jobben som er nært forestående; Er det noen som vet vinkelen på akterspeilet på disse? Båten ligger på sjøen noen dager til, men tenker å legge en plan for hvor anleggene til motorlabbene skal ligge og hvor høye de skal være. Om trimutlesningen er en grad eller to feil er ikke  veldig nøye, kjører trim på feilen uansett. 

subwoofer skrev On 10.9.2024 at 9.07:

Takker! Etter en god stunds skumming av innhold tror jeg jeg fant skissen du referer til - på side 27!

Ja, det er jo litt å bla igjennom der etterhvert :giggle:

subwoofer skrev On 10.9.2024 at 9.07:

Skjønte jeg skissen korrekt har du kommet til at akterspeilet er 11°, det høres tilforlatelig ut.

Ja, 11,2 grader er vel det jeg målte meg fram til, eller 78,8 som jeg har tegnet inn. Vet ikke hvorfor, men Draco har jo gjort det litt komplisert med at de har to forskjellige vinkler på speilet, og drevet sitter i det retteste partiet. 

Link til side 27 og skissen her: 

https://baatplassen.no/i/topic/122661-draco-20-fra-daycruiser-til-jolle/page/27/

Komplikasjonen lå vel hos JH Linge mer enn hos Draco? Flere Windyer har jo tilsvarende konstruksjon. Volvo oppgir vinkel på akterspeil til 13° +/-3°, så det har nok vært et ønske om større vinkel av en eller annen grunn, muligens estetiske grunner. Men så var det det med at saken må motoriseres og da må man holde seg innenfor det motorprodusentene støtter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...