Jump to content

Seil med Larsen - non stop jordomseiling

Lillejan

Recommended Posts

Selv er jeg ganske glad i land, noe av det beste med båtlivet er å kunne komme på land i ny og ne - så da tenker jeg ... er det noen vits i å gjøre slikt, bortsett fra å krysse av et sjekkpunkt på "bucket list" eller ha noe å skryte av?  For all del, ikke alle er som meg, og alle har ulike meninger om hva som gir mening i livet :-)

Jeg liker å seile alene til tider, jeg har tidvis seilt ganske lange strekninger alene og også i ganske så røfft vær - men når det er sagt, det er utrolig mye som kan gå galt underveis, og man trenger å kunne sove godt uten å bekymre seg om at noen må holde utkikk.  Jeg føler meg mye mer komfortabel med å ha ekstra hender ombord dersom været er røft eller man er langt unna nærmeste lune ankringsplass, og særlig dersom man seiler flere døgn i strekk så synes jeg at det er et minimum å kunne være tre ombord.  Men har man fungerende vindror og autopilot og radarvarsling og AIS og befinner seg så langt unna land at det å kollidere med et annet skip er nærmest astronomisk usannsynlig, så ... ja, da kan man godt sove bekymringsløst gjennom natten uten at noen holder utkikk.

Det hender jeg seiler alene eller med mannskap i en uke eller to uten å gå i land, og det hender jeg seiler alene i mer enn et døgn uten stopp, men jeg tror jeg ville blitt passelig gal etter mer enn en måned alene ombord uten så mye som å se land.  Men for all del, det er sikkert en opplevelse man kan vokse på, dét også :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Nice! Var litt irriterende med den andre linken å sjekke på mobil. Etter å ha fulgt både GGR og OGR må jeg si at dette virker som et meget spenstig prosjekt, hvor jeg håper at vedkommende lykkes. 

For neste utgave av GGR er det for øvrig påmeldt en svenske som bor i Bergen. Det er eneste «norske» påmelding siden Are Wiig deltok i 2018.

19 fot skrev for 3 timer siden:

Den linken er jo i hovedsak reklame og tigging om hjelp til Gambia og takk til diverse personer på dårlig norsk. Minimalt om seiling der.

Dette er jo ei side ment for produkter og tjenester han selger. Sjekk ut podcasten det var linka til for mer info. Eller denne for tracking:

https://my.yb.tl/CaptainBrimstone

Han har ikke akkurat hatt noe stort ønske om oppmerksomhet rundt turen sin ?

Nå har han snart Canariøyene i horisonten.

IMG_0247.jpeg.05a4dffac116df8eb10bd31773c6c7b9.jpeg

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

• 2 uker senere...

Update:

Martin har nå passert Kapp Verde og er på høyde med Gambia. Det ble noen dager med lite vind etter passering av Kanariøyene, men de siste dagene har farten vært bra igjen. 
Han melder ellers om flyvefisk til frokost, hvalflokker som følger han, og god stemning om bord ?

IMG_0314.jpeg.e7e33763b73db6bc2d8eb853273824a5.jpeg

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

sailorboy skrev On 13.9.2024 at 22.34:

Kjedelig å ikke kunne gå i land når en først har dratt den lange veien til Tristan da Cunha, men det er jo ikke det beste sted å ankre opp.

Sven Lundin…….nu mera Yrvind, var iland på Tristan da Cunha med sin förste Brisbåt.

den løfte de opp på land, ettersom den lille havnen er veldi dårlig beskyttet.

https://www.yrvind.com/videophoto/bris/bris-i/#jp-carousel-4738

S/Y Gunga Din

• 4 måneder senere...
Code0 skrev 33 minutter siden:

Den bør stort sett peke nogenlunde nordover. 

Tja, en peker sør og en peker nord. Men han mener nok at nordpilen peker mot S på kompasset. Det ser ut til å være en dyktig navigatør. Han skriver at han skal bruke GPS og karplotter minst mulig. Han nærmer seg forresten nå Point Nemo

07-21-46-206_512.gif

Som tidligere nevnt i tråden om Vendèe Globe-regattaen (solo nonstop unassisted round the world), så var det en av deltakerne der (Antoine Cornic, som for øvrig gikk i mål i på lørdag) som fikk hakeslepp da han traff på en nordmann i Sørishavet i desember. Å bli ansett som gærnere enn Vendèe Globe-skipperne - da har du oppnådd noe i livet!

image.png.564ac4542fb0203e8101573797f559e8.png

On 9/13/2024 at 6:26 PM, tobixen said:

det er utrolig mye som kan gå galt underveis

Så langt ser det ut som at han har hatt store problemer med vindroret sitt "Gunnhild", men har greid å lappe det sammen.  Gennakeren ble ødelagt nylig.  . Han har også nesten blitt kjørt ned av et fraktskip og har også hatt knock-down.  Joda, man vokser nok på en slik opplevelse såfremt man overlever.  Jeg tror mange av oss "normale" bare hadde gitt opp under tilsvarende forhold.

Mye dyreliv observert på veien, blåhval har han også sett, det er vel få levende mennesker i dag som har sett blåhval på nært hold.  Det var avisreportasje her om dagen da et rutefly observerte en blåhval.

Post-edit: jeg glemte å nevne at han har hatt massivt med problemer med rur.  Å fjerne rur underveis i Sørishavet med flere tusen nautise mil til nærmeste anringsplass og uten mulighet til å ta opp skuta fra vannet an umulig være lett.  Jeg antar at en liten båt går mer opp og ned enn gynger rundt under rolige forhold langt til havs, men har ikke erfaring med det selv.  Jeg synes det er utfordrende nok å fjerne rur på en skjermet ankringsplass med våtdrakt i tosifrede badetemperaturer.

• 2 måneder senere...

Jeg titter innom "trackerbloggen" hans fra tid til annen ... https://my.yb.tl/CaptainBrimstone

Det er visst en stund siden sist jeg har vært innom der, det er allerede gått 24 dager siden denne statusoppdateringen:

Day 229 Odin just crossed his old track n we have now sailed all around the world! It took us 159 days n we must have picked one of histories worst seasons having had 51 days beating in to E'sterly wind. Anyway I am truly happy here at sea, some days are like an living hell others is better than any dream I really like the changes. Time is no longer existing its just day-night, good wind-bad wind.  Having sailed all the way since before equator without engine n having no other means of weatherforecast than calling on passing ships I have connected to nature at an extrordinary way, I feel at peace. Odin is still in great shape n could easily have made another circle without touching land. But the arctic is calling so we head N to collect supplies. One BIG love

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...