Jump to content

Singlehanded nonstop unassisted rundt kula

Lillejan

Recommended Posts

Selv er jeg ganske glad i land, noe av det beste med båtlivet er å kunne komme på land i ny og ne - så da tenker jeg ... er det noen vits i å gjøre slikt, bortsett fra å krysse av et sjekkpunkt på "bucket list" eller ha noe å skryte av?  For all del, ikke alle er som meg, og alle har ulike meninger om hva som gir mening i livet :-)

Jeg liker å seile alene til tider, jeg har tidvis seilt ganske lange strekninger alene og også i ganske så røfft vær - men når det er sagt, det er utrolig mye som kan gå galt underveis, og man trenger å kunne sove godt uten å bekymre seg om at noen må holde utkikk.  Jeg føler meg mye mer komfortabel med å ha ekstra hender ombord dersom været er røft eller man er langt unna nærmeste lune ankringsplass, og særlig dersom man seiler flere døgn i strekk så synes jeg at det er et minimum å kunne være tre ombord.  Men har man fungerende vindror og autopilot og radarvarsling og AIS og befinner seg så langt unna land at det å kollidere med et annet skip er nærmest astronomisk usannsynlig, så ... ja, da kan man godt sove bekymringsløst gjennom natten uten at noen holder utkikk.

Det hender jeg seiler alene eller med mannskap i en uke eller to uten å gå i land, og det hender jeg seiler alene i mer enn et døgn uten stopp, men jeg tror jeg ville blitt passelig gal etter mer enn en måned alene ombord uten så mye som å se land.  Men for all del, det er sikkert en opplevelse man kan vokse på, dét også :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Nice! Var litt irriterende med den andre linken å sjekke på mobil. Etter å ha fulgt både GGR og OGR må jeg si at dette virker som et meget spenstig prosjekt, hvor jeg håper at vedkommende lykkes. 

For neste utgave av GGR er det for øvrig påmeldt en svenske som bor i Bergen. Det er eneste «norske» påmelding siden Are Wiig deltok i 2018.

19 fot skrev for 3 timer siden:

Den linken er jo i hovedsak reklame og tigging om hjelp til Gambia og takk til diverse personer på dårlig norsk. Minimalt om seiling der.

Dette er jo ei side ment for produkter og tjenester han selger. Sjekk ut podcasten det var linka til for mer info. Eller denne for tracking:

https://my.yb.tl/CaptainBrimstone

Han har ikke akkurat hatt noe stort ønske om oppmerksomhet rundt turen sin 😅

Nå har han snart Canariøyene i horisonten.

IMG_0247.jpeg.05a4dffac116df8eb10bd31773c6c7b9.jpeg

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

• 2 uker senere...

Update:

Martin har nå passert Kapp Verde og er på høyde med Gambia. Det ble noen dager med lite vind etter passering av Kanariøyene, men de siste dagene har farten vært bra igjen. 
Han melder ellers om flyvefisk til frokost, hvalflokker som følger han, og god stemning om bord 🙂

IMG_0314.jpeg.e7e33763b73db6bc2d8eb853273824a5.jpeg

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

sailorboy skrev On 13.9.2024 at 22.34:

Kjedelig å ikke kunne gå i land når en først har dratt den lange veien til Tristan da Cunha, men det er jo ikke det beste sted å ankre opp.

Sven Lundin…….nu mera Yrvind, var iland på Tristan da Cunha med sin förste Brisbåt.

den løfte de opp på land, ettersom den lille havnen er veldi dårlig beskyttet.

https://www.yrvind.com/videophoto/bris/bris-i/#jp-carousel-4738

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...