Optimist1 Startet 3.Oktober.2024 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2024 Hei, Har et vinterprosjekt med å ta av all teaken på badeplattformen for å lime på nytt da det er mye som er løst. Det er snakk om 14 mm teak staver. Hva slags lim bør jeg bruke? Stavene er fra før limt med tech7 eller sika (er ikke jeg som har gjort jobben) samt skrudd noen plasser. Stavene er limt på en epoxy plate. Platen er helt glatt på toppen, så den som har gjort tidligere arbeid har ikke pusset med grovt sandpapir for å skape vedheft, så ikke så rart det løsner. For at det skal bli minst mulig arbeid ser jeg for meg å ta av de fleste teakstavene i bolker på ca 5-6 stykker. Da slipper jeg å nate alt på nytt (de fleste natene er fine og har ikke sluppet). Så er det store spørsmålet hva jeg skal bruke som lim? Tenkte i utgangspunktet epoxy men ser at det i tidligere (ganske gamle) tråder ikke er anbefalt å lime for tykke staver i epoxy. Et alternativ er kanskje å lime rammen i epoxy (ser for meg at ytterkanten er mest utsatt for å løsne) og resten med felksibelt lim? Fugene blir i alle tilfeller myk natemasse og ikke epoxy. Noen med kompetanse eller erfaring som kan gi noen tips? Link to post
Hekri Svart 3.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 @Optimist1, her må du følge opp med bilder og beskrivelse. Det er noen som ikke har somla seg til å sette igang....... som trenger litt inspirasjon og et spark.... https://baatplassen.no/i/topic/172997-rehabilitering-av-teak-på-badeplattform-dørk-bruke-gammel-teak-på-nytt-og-lime-det-på-plate/ Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Optimist1 Svart 3.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 Plata regner jeg med er limt godt fast, så alt blir ute-arbeid. For se hvor mye jeg rekker å gjøre før snøen kommer, men målet er i alle fall å få løsnet alt før den tid. Siden alt skal tilbake på samme plass så må det merkes nøye. Så renskjærer jeg teaken for lim og pusser bunn/sider i garasjen, så blir det liming/nating til våren, det må jo bli ferdig før utsett;) Link to post
Hakkannen Svart 3.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 Optimist1 skrev for 8 timer siden: Det er snakk om 14 mm teak staver. Hva slags lim bør jeg bruke? Med 14 mm teakstaver hadde jeg gått for en elastisk variant, ikke epoksy. I og med dekket vil trutne og tørke om hverandre, alt etter vær og årstid, vil det bli en del bevegelse i teaken. Epoksy er rimelig dødt og hardt, og kan slite med å holde følge med bevegelsene hvis trevirket er for kraftig. Man kan også risikere at epoksyen hefter såpass godt til teaken at det blir teaken som gir seg, ikke epoksyen. Hadde du hatt tynnere teakstaver kunne epoksyen ha tvunget teaken til å holde seg i ro, men med 14 mm blir treets bevegelser ganske sterke. Da kan det være bedre å heller spille på lag med treet og bruke en lim som følger med bevegelsene framfor å tvinge treet til å holde seg i ro. Mistenker mangelfullt grunnarbeid fra forrige eier som medvirkende for at teakstavene dine nå løsner. For alt vi vet kan det være disse er limt direkte på epoksyoverflaten, uten å ta hensyn til f.eks. potensiell voksutfelling i overflaten fra da epoksyen herdet. Denne voksutfellingen (på engelsk amine blush) skjer ikke med alle epoksyer, men hvis en typisk lamineringsepoksy er brukt vil det kunne forekomme. Vaskes bort med mildt såpevann, type lunkent. Får du bort gammel teak og får slipt overflaten noe og avfettet denne før bruk av egnet elastisk lim vil du sannsynligvis ha et bedre grunnlag for suksess med jobben enn det kan virke som forrige eier hadde. Enkelte limer foretrekker også at teaken primes før liming, en slags grunning som gir bedre binding mellom porøs teak og lim. Teaken bør slipes og avfettes med aceton kort tid før priming og liming for best heft. Gamle overflater hefter dårlig. Link to post
Gunga Din Svart 3.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 Hakkannen skrev 31 minutter siden: …….. Epoksy er rimelig dødt og hardt……. det er en sanning med modifikasjon….. det finnes fleksibel epoxy……. jeg har sett båtbyggere som bruker dette både på kravell og klink I hærdet tillstand blir den fleksible epoxyn som gummit i ett bilhjul ! her er ett datablad https://www.nilsmalmgren.se/Datablad/TDS S NM Spackel Elastic 705.pdf om det funker her mellom teak og polyester…vet ikke…..hadde ringt til Nils Malmgren de er veldig flinke på epoxy…….. S/Y Gunga Din Link to post
junior 1 Svart 3.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 Hei Jeg limte min teak med epoxy i år når jeg la ny, dette pga av at den gale har holdt siden 2007 Link to post
Optimist1 Svart 3.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 Hakkannen skrev for 3 timer siden: Med 14 mm teakstaver hadde jeg gått for en elastisk variant, ikke epoksy. I og med dekket vil trutne og tørke om hverandre, alt etter vær og årstid, vil det bli en del bevegelse i teaken. Epoksy er rimelig dødt og hardt, og kan slite med å holde følge med bevegelsene hvis trevirket er for kraftig. Man kan også risikere at epoksyen hefter såpass godt til teaken at det blir teaken som gir seg, ikke epoksyen. Hadde du hatt tynnere teakstaver kunne epoksyen ha tvunget teaken til å holde seg i ro, men med 14 mm blir treets bevegelser ganske sterke. Da kan det være bedre å heller spille på lag med treet og bruke en lim som følger med bevegelsene framfor å tvinge treet til å holde seg i ro. Mistenker mangelfullt grunnarbeid fra forrige eier som medvirkende for at teakstavene dine nå løsner. For alt vi vet kan det være disse er limt direkte på epoksyoverflaten, uten å ta hensyn til f.eks. potensiell voksutfelling i overflaten fra da epoksyen herdet. Denne voksutfellingen (på engelsk amine blush) skjer ikke med alle epoksyer, men hvis en typisk lamineringsepoksy er brukt vil det kunne forekomme. Vaskes bort med mildt såpevann, type lunkent. Får du bort gammel teak og får slipt overflaten noe og avfettet denne før bruk av egnet elastisk lim vil du sannsynligvis ha et bedre grunnlag for suksess med jobben enn det kan virke som forrige eier hadde. Enkelte limer foretrekker også at teaken primes før liming, en slags grunning som gir bedre binding mellom porøs teak og lim. Teaken bør slipes og avfettes med aceton kort tid før priming og liming for best heft. Gamle overflater hefter dårlig. Takk for mange gode innspill, jeg tror også det er litt risikabelt med epoksy på så tykk teak. Link to post
Optimist1 Svart 3.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 junior 1 skrev 1 minutt siden: Hei Jeg limte min teak med epoxy i år når jeg la ny, dette pga av at den gale har holdt siden 2007 Hvor tykk teak er det? Link to post
junior 1 Svart 3.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 6/7mm tykk og ca 50mm bred laget av gammle dør og vinduskarmer Rammen rundt er laget av bord på ca 150mm bredde som ble kjøpt på Finn for en ok pris Link to post
Hakkannen Svart 3.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 Gunga Din skrev for 5 timer siden: det finnes fleksibel epoxy Du har helt rett, jeg burde også ha nevnt at det finnes fleksibel epoksy? I farten tenkte jeg ikke på at dette var så aktuelt, da såpass fleksibel epoksy ikke er like vanlig i handelen. Ikke dumt tips å kontakte Nils Malmgren for råd og prisoverslag. De vanligste tilgjengelige epoksyene å få over disk her i området er relativt harde sammenlignet med typiske enkomponente og tubebaserte elastiske limer, blant annet på polyuretan- og MS-polymerbasis, som burde kunne takle bevegelsene i tykkelsen teak trådstarter har. Link to post
Gunga Din Svart 4.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2024 Ja man tenker bare på harde epoxier….. jeg blev förvånad selv da de på ett verft viset meg dette ! jeg har kjøpt meg 1 kg, men har ikke testet det enn S/Y Gunga Din Link to post
Hakkannen Svart 4.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2024 Gunga Din skrev 35 minutter siden: Ja man tenker bare på harde epoxier Harde epoksyer er jo det som er vanlig ja, og så lenge ikke mer elastiske typer er mer vanlige i handel er det ikke rart at disse ikke blir tatt med? Har lest og hørt om slikt jeg også, men ikke prøvd selv. Hadde vært interessant om du la ut erfaringer med varianten du har kjøpt når du får brukt den i praksis. Link to post
alfaalfa Svart 4.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2024 Jeg oppfatter at Sika er god på slike problemer og at Sika ofte brukes av de som produserer båter. De skriver selv: "Bruk Sikaflex®-298 som lim, og husk først å grunne plankene med Sika® Multiprimer Marine ellerSika® Primer-290 DC i henhold til forbehandlingsoversikten. Fyll skjøtene med Sikaflex®-290 DC PRO natemasse for teakdekk. " Jeg har ikke noe bedre forslag enn det Sika foreslår. Link to post
Optimist1 Svart 5.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 Gunga Din skrev On 3.10.2024 at 20.20: det er en sanning med modifikasjon….. det finnes fleksibel epoxy……. jeg har sett båtbyggere som bruker dette både på kravell og klink I hærdet tillstand blir den fleksible epoxyn som gummit i ett bilhjul ! her er ett datablad https://www.nilsmalmgren.se/Datablad/TDS S NM Spackel Elastic 705.pdf om det funker her mellom teak og polyester…vet ikke…..hadde ringt til Nils Malmgren de er veldig flinke på epoxy…….. alfaalfa skrev On 4.10.2024 at 8.28: Jeg oppfatter at Sika er god på slike problemer og at Sika ofte brukes av de som produserer båter. De skriver selv: "Bruk Sikaflex®-298 som lim, og husk først å grunne plankene med Sika® Multiprimer Marine ellerSika® Primer-290 DC i henhold til forbehandlingsoversikten. Fyll skjøtene med Sikaflex®-290 DC PRO natemasse for teakdekk. " Jeg har ikke noe bedre forslag enn det Sika foreslår. Tskk for innspill:) Det heller nok mot Sika ja, tror ikke jeg tør å bruke et produkt det er så lite erfaring med her til lands (myk epoxy), og hard epoxy virker ikke være en god ide pga tykkelsenn på stavene mine::) Link to post
Optimist1 Svart 5.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 junior 1 skrev On 3.10.2024 at 22.53: 6/7mm tykk og ca 50mm bred laget av gammle dør og vinduskarmer Rammen rundt er laget av bord på ca 150mm bredde som ble kjøpt på Finn for en ok pris Det ble i allefall vedlig bra! Men du har halvparten av tykkelsen på stavene av det jeg bør bruke noe som er fleksibelt. Takk for innspill:) Link to post
Gunga Din Svart 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 Optimist1 skrev for 1 time siden: Tskk for innspill:) Det heller nok mot Sika ja, tror ikke jeg tør å bruke et produkt det er så lite erfaring med her til lands (myk epoxy), og hard epoxy virker ikke være en god ide pga tykkelsenn på stavene mine::) Vill du ha ett alternativ til Sika så er Bostik-Simson veldi bra…. o har du tilgang til fugepistol for pølser så blir det ca halve priset for massen S/Y Gunga Din Link to post
alfaalfa Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Gunga Din skrev On 5.10.2024 at 10.52: Vill du ha ett alternativ til Sika så er Bostik-Simson veldi bra…. o har du tilgang til fugepistol for pølser så blir det ca halve priset for massen Men dette stoffet fra bostik er til for å tette natene i teakdekket. Ikke for å lime stavene fast til underlaget!!! Rett produkt til rett bruk er viktig. Fra bostik sine hjemmesider "APPLICATION Watertight sealing of seams in teak decks and other decking materials." Link to post
Gunga Din Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 alfaalfa skrev 1 time siden: Men dette stoffet fra bostik er til for å tette natene i teakdekket. Ikke for å lime stavene fast til underlaget!!! Rett produkt til rett bruk er viktig. Watski selger det både som Lim og tetningsmasse Simson MSR DC Svart 290 ml (watski.no) selv har jeg brukt det på trebåter til nating av dekk....så jeg har ikke erfaring av liming teak til gelcoat/polyester ! S/Y Gunga Din Link to post
Optimist1 Svart 22.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2024 Da er jeg omsider i gang med å ta av teaken. Det går ganske lett, da mesteparten av limet har sluppet og den stort sett bare sitter fast i skruene. Det er ikke så mange skruer, men hodene er fylt med epoxy under teak pluggene så må frese ut epoxy'n med en dremmel før de kan skrus ut. Ytre del av rammen har jeg limt tidligere (midlertidig utbedring) med sika eller tech7 (husker ikke), så denne satt i allefall godt fast! Brukte en fein sag for å kutte gjennom limet. Feinen var også god å ha for å kutte gjennom natene. Jeg prøver å ta av stavene i "bolker", slik at det ikke skal bli så stor natejobb samt at montering blir enklere. Natene har holdt seg forbausende bra, men noen av de har sluppet treverket og da bytter jeg de uansett. Har også en bred teak "list" i overkant av plattformen. Vurderte og droppe disse ved montering igjen og bare utbedre gelcoaten som er under der, men det blir nok langt mere arbeid så jeg monterer de nok på igjen. Det ligger en plate som ser ut som epoxy oppå plattformen som dekket er limt fast i. Når jeg nå har tatt av en del av dekket ser jeg at denne platen har delamintert noen steder. I tillegg er kanten ut fra plattform litt "flisete"/sprukket noen steder så dette må også utbedres. Ser for meg at dette kan gjøres som en epoxy reperasjon, med mindre delamineringen er så stor at jeg kan ta av hele platen, men foreløpig virker det ikke sånn. Løsnet teak blir merket (så puslespillet ikke blir så avansert), så tar jeg den med hjem og tørker den, før jeg fjerner limet fra baksiden av stavene (skrape og pusse) samt natemassen som er igjen i kantene etter at jeg har skåret opp dekket. Noen av teak stavene har fått litt svai på tvers, slik at de ikke ligger 100% plant på anlegget. Finnes det noen smart måte å få bøyd den tilbake på? Har vurdert å pusse den plan, men det fjerner jo teaken unødvendig. Jeg tror ikke det er noen mulighet for å lime den rett ved å legge på press, den er nok alt for stiv til dette. Link to post
Komodo Svart 23.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2024 Optimist1 skrev On 3.10.2024 at 10.42: Så er det store spørsmålet hva jeg skal bruke som lim? Heisann @Optimist1! Jeg har laget både badeplattform og baugspyd hvor vi har limt på teakstaver (dvs. egentlig iroko). Treverket er det frua som har laget. Hun er snekker og båtbygger, og proff på akkurat det der. Hun brukte Rotabond fra Kent som lim, og en eller annen Sika kvalitet som natemasse. Rotabond er en MS-polymer basert fugemasse (lim), som så vidt jeg husker har ganske lav shore (hardhet etter herding). Teaken på badeplattformen ble ikke montert tilbake etter en kollisjon og reparasjon i 2017, men både liming og nating holdt perfekt den tiden. Baugspydet står på som det gjorde i 2010. Der har en av natene løsnet litt, men ikke blitt reparert ennå. Bør vel fikses i vinter. Limingen sitter fremdeles bra. Til orientering tror jeg hun skar teakstavene i 11mm tykkelse (fritt etter hukommelsen, det er jo noen år siden). Link til tråd om badeplattformen. Link til tråd om baugspyd. Optimist1 skrev On 3.10.2024 at 10.42: For at det skal bli minst mulig arbeid ser jeg for meg å ta av de fleste teakstavene i bolker på ca 5-6 stykker. Da slipper jeg å nate alt på nytt (de fleste natene er fine og har ikke sluppet). Vet ikke om du tenker dette fremdeles, men jeg tror ikke jeg ville gjort det. Jeg ville nok nummerert alle teakstavene, og splittet alt. Så ville jeg slipt undersiden av alle stavene inn til friskt treverk, likedan mellom alle stavene. Fugene hadde jeg muligens freset opp, avhengig av utforming, men i alle fall slipt inn til frikst treverk. Oversiden av stavene hadde jeg ikke gjort noe med i på dette stadiet. Til slutt når alt er limt og natet på nytt, sliper du over hele overflaten. Da blir hele plattformen som ny. Vær obs på at du må bygge opp en viss høyde på natene, og du må gi det god tid til å herde før du sliper. Kanskje en uke. Så grovskjærer du toppen av natene med en kniv før du sliper. Du skal bruke ganske grovt papir til dette, tror frua brukte 40 eller 60 papir (kan høre med henne) på en Festool eksentersliper. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Optimist1 Svart 23.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2024 Hei Komodo og takk for innspill:) Rotabond skal være bra det, har limt "fake" teak med det tidligere. Men jeg skal ikke lime på tre på tre, men tre på epoxyplate. Blir vel ett prisspørsmål tenker jeg. Siden dekket stort sett kun sitter fast i skruene er den største jobben og skjære ut fugene. Jeg har stykker av dekket på ca 6 staver av gangen. Bruker fein sag til dette. Mulig fres hadde vært bedre, men det er så fort gjort å frese i treverket, og natene er veldig smale. Har tenkt å prøve å bruke de samme skruehullene, da vet jeg at dekket blir akkurat som det var tidligere. Hvorfor tenker du at du ville delt opp alle stykkene i enkeltstaver? Jeg tenker å bruke vekter for å legge press på stykkene når jeg monterer de igjen. Så lenge de ikke er buet så bør jo det gå bra. Natene som har løsnet må uansett ta vekk, så noen av stykkene blir litt mindre enn jeg hadde tenkt. Det er ekstremt mye mer jobb og skille alle stavene fra hverandre... Spørsmålet er hva slags teknikk jeg skal bruke for å legge på lim. Vanlig fugepistol er lite egnet da det vil ta lang tid siden stykkene er såpass store. Har vurdert elektrisk fugepistol, men de er relativt kostbare hvis ikke du skal ha noe som bare klarer å klemme ut veldig mye materialer, som f.eks silikon. Kanskje det går an å kjøpe lim pølser som er beregnet på fugepistol, dele opp noen klatter på dekket og smøre det utover med en tannsparkel? Komodo skrev for 3 timer siden: Heisann @Optimist1! Jeg har laget både badeplattform og baugspyd hvor vi har limt på teakstaver (dvs. egentlig iroko). Treverket er det frua som har laget. Hun er snekker og båtbygger, og proff på akkurat det der. Hun brukte Rotabond fra Kent som lim, og en eller annen Sika kvalitet som natemasse. Rotabond er en MS-polymer basert fugemasse (lim), som så vidt jeg husker har ganske lav shore (hardhet etter herding). Teaken på badeplattformen ble ikke montert tilbake etter en kollisjon og reparasjon i 2017, men både liming og nating holdt perfekt den tiden. Baugspydet står på som det gjorde i 2010. Der har en av natene løsnet litt, men ikke blitt reparert ennå. Bør vel fikses i vinter. Limingen sitter fremdeles bra. Til orientering tror jeg hun skar teakstavene i 11mm tykkelse (fritt etter hukommelsen, det er jo noen år siden). Link til tråd om badeplattformen. Link til tråd om baugspyd. Vet ikke om du tenker dette fremdeles, men jeg tror ikke jeg ville gjort det. Jeg ville nok nummerert alle teakstavene, og splittet alt. Så ville jeg slipt undersiden av alle stavene inn til friskt treverk, likedan mellom alle stavene. Fugene hadde jeg muligens freset opp, avhengig av utforming, men i alle fall slipt inn til frikst treverk. Oversiden av stavene hadde jeg ikke gjort noe med i på dette stadiet. Til slutt når alt er limt og natet på nytt, sliper du over hele overflaten. Da blir hele plattformen som ny. Vær obs på at du må bygge opp en viss høyde på natene, og du må gi det god tid til å herde før du sliper. Kanskje en uke. Så grovskjærer du toppen av natene med en kniv før du sliper. Du skal bruke ganske grovt papir til dette, tror frua brukte 40 eller 60 papir (kan høre med henne) på en Festool eksentersliper. Link to post
Optimist1 Svart 24.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 Det går fremover:) Pøvde med fres i dag for å skille natene, men det tar bare lenger tid enn med fein saga, så fortsetter med den Lurer litt på hva jeg skal gjøre med det som ser ut som en epoxy plate under teaken som har delaminert noen steder. Har vurdert å ta av platen (ca 2 mm tykk) og legge på ny, men klarer ikke å finne tilsvarende plater på nettet. Noen som vet hvor det går an å få kjøpt? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn