Jump to content

Hjemmelaget badeplattform til Viksund Futura


Komodo

Recommended Posts

Det har blitt lite tid til båt den i det siste, men de siste dagene har jeg kommet litt videre med ankerrulla. Utrolig hvor lang tid ting tar når man bare kan holde på litt innimellom...

 

Her er ihvertfall noen bilder fra fremstillingen av ankerrulla:

fremstilling_av_rulle01.jpg

Jeg brukte det jeg fant av materialer, så det ble litt modifikasjoner. På skroten fant jeg noen vinkler i 60x60 syrefast. Kanskje litt i kraftigste laget, derfor valgte jeg å ta av den ene flensen litt så den ikke ble for stor sett ovenfra. Høyden spiller ingen rolle. Jeg kappet av 20mm med vinkelsliper og planfreste.

 

fremstilling_av_rulle02.jpg

Varmvalsede vinkelstål er veldig ru og grove i overflaten, så jeg tok et kutt i fresen så det skulle bli lettere å polere opp.

 

fremstilling_av_rulle03.jpg

Her er delene til ramma ferdig frest og polert og klare til å sveises sammen :smiley:

 

fremstilling_av_rulle05.jpg

Og her er ramma nestet sammen

 

fremstilling_av_rulle06.jpg

Trinsene dreiet jeg av POM (delrin)

 

fremstilling_av_rulle07.jpg

Sideplatene til vogga laget jeg av 5mm syrefast. Jeg fant noe kapp på skroten som ble råvarer til disse. Jeg kappet til med vinkelsliper, pusset og polerte. Rettsliperen fra Bosh gjør underverker i trange radier :yesnod:

 

fremstilling_av_rulle08.jpg

Delene ferdig til montering

 

fremstilling_av_rulle09.jpg

Vogga montert :smiley:

 

fremstilling_av_rulle10.jpg

Litt sveising, bore noen hull og bolt som den skal vippe om gjenstår, men jeg ble fornøyd med resultatet så langt :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det ser bra ut. Flott med shiny stuff :wink: .

Har nettopp brukt Litex-plater til baderom. Dimensjoner på platene er 13, 20, 30, 50 og 75 mm tykkelse, og de er 60x240cm store. Tror nok de er gode "kjerner" å støpe over. Ville laget til den formen det ferdige produktet skal ha, og så støpt et lag utenpå, både for å få en fin finish og for styrke. Man kan lett forme skummet i platene med kniv og pussepapir, slik at man kan kombinere ulike tykkelser og lage kule former...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk et lite skår i gleden når jeg tok av den gamle badeplattformen. Rundt de øverste skruehullene i akterspeilet var det en "rose" i gelcoaten som var opptil 10 cm i diameter. Rundt de nederste skruehullene var det like fint, men de forsvinner jo uansett under den nye plattformen :headbang:

 

Uansett, er det noen som har noen oppskrift/ tips på hvordan man utbedrer slike skader?

 

dsc00214.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Prosjektet med å lage ny badeplattform ble faktisk ferdig til sommerferien, men det ble så tett opp i ferien at jeg ikke tok meg tid til å legge ut bilder og skrive etterhvert. Nå har jeg imidlertid samlet sammen noen bilder fra diverse kameraer, mobiler etc, så nå er det vel på tide med fortsettelsen :smiley:

 

Jeg tok meg dessverre ikke tid til å ta bilder mens jeg sveiset stålet. Det var litt synd, for det er jo her alle detaljene og all jobben er :sweat: Men noen bilder har jeg.

 

Et dilemma jeg hadde var å pønske ut en god løsning for en solid badestige som skulle tåle å bli brukt med dykkerutstyr. De billige teleskopiske variantene var derfor utelukket.

 

Etter ide fra en kompis valgte jeg å lage en løsning for badestigen slik at den kunne vippes opp og skyves inn under plattformen på to rørskinner. På den måten ville jeg slippe å få noen snublefeller oppå plattformen og den ble så og si helt usynlig. Når den ble skjøvet inn ville jeg henge den opp med strikker.

staalet01.jpg

Her er en del til glidemekanismen.

 

En slik "føring" skulle skrus inn i øvre del av stigen på hver side med en M12 skrue. Disse føringene skulle gli på hvert sitt rør inn mot akterspeilet. I hver føring satte jeg inn en POM-foring så det ikke skulle bli så skranglete. Den øverste unbrakoskruen er en settskrue for denne.

staalet02.jpg

 

Rørdelene til stigen nestes sammen

staalet03.jpg

 

Stigen ferdig sveiset

staalet04.jpg

I hver ende av det øverste tvergående røret sveiset jeg inn en 15mm tykk skive med M12 gjenger. Om dette punktet ville stigen vippes når den skulle skyves inn etter bruk.

 

Nå er det imidlertid leggetid :sleep:

Legger ut bildene fra tilpassing av teak i morgen :seeya:

Link to post
Share on other sites

Det som overrasket meg veldig når jeg demonterte den gamle plattformen var hvor pinglete og vek hele greia var. Ikke bare det at plattformen og stigen sviktet, men som man kan se i et innlegg lenger opp var det ganske kraftige krakkileringer i gelcoaten rundt skruefestene :sad: Dette ville jeg ikke ha noe reprise av :smash:

 

Siden den nye plattformen ble vesentlig større enn den gamle måtte jeg ta høyde for at et større moment ville føre til vesentlig større krefter på innfestningen i skroget. Jeg grublet litt, tittet litt på andre båter i havna osv, og kom fram til at jeg ville skru den rett i akterspeilet med fire fester oppe i høyde med plattformen og fire stag ned under vann.

Stag oppover ville selvsagt stive ytterligere, men det syns jeg er snublefeller så det ville jeg ikke ha. Jeg syns også det ser litt smekrere ut når man ikke har mer "dill-dall" enn nødvendig.

 

Jeg fant ut at hvis jeg lar stagene gå helt ned til overgangen mellom akterspeilet og skutebunn blir det solid i massevis. Innfestningen i sidene blir også sterke siden de er plassert helt ut i radien mellom akterspeil og skuteside. Det svake punktet ble de to festene mellom. Laminatet i selve akterspeilet er ganske tynt, så her forsterket jeg med rustfrie plater på innsiden.

 

staalet06.jpg

Her ser vi at braketten for rørramma er plassert helt ute i radien, der er skroget solid :yesnod:

Som jeg skrev i begynnelsen av tråden har jeg også valgt å bruke doble rør siden jeg syns det var veldig sprekt på Viknes sine plattformer :cool:

Det var litt hektisk med montering før sjøsettingen, så jeg fikk ikke tid til å renskjære sikarestene :sweat:

Braketten er bøyd i skrogets radius. Før jeg sveiste den på ramma tredde jeg i to M10 skruer som jeg sveiset i braketten slik at skruehodene kom inn i røra. Dermed kunne jeg bore hull, montere braketten, og skru med mutter på innsiden. Når braketten var prøvemontert tilpasset jeg vinkelen på røra og nestet det fast. Når alt var nestet opp med stag og det hele tok jeg det hjem og helsveiset.

På denne måten fikk jeg perfekt anleggsvinkel på alle braketter, og unngikk synlige skruer (som det har en tendens til å renne rust fra med tiden :headbang: ).

 

staalet05.jpg

Her er en av de to brakettene oppe i midten. Disse er to rørstumper på 50mm med en skive Ø50x8. I midten er det en 10mm skrue som er sveiset i skiva.

 

staalet07.jpg

Dette er innfestningen av braketten i siden oppe inne i båten. Jeg slipet meg inn på ren polyester og la på en raus klatt langtrådet glassfibersparkel. Deretter la jeg på et 50x5 rustfritt flattstål og entret muttrene forsiktig inntil til sparkelen herdet. Dette gjorde jeg for at kraften skulle fordeles mest mulig skånsomt i skroget.

 

staalet08.jpg

Dette bildet viser innsiden av de to midterste brakettene oppe. Alle festene oppe vil bli utsatt for tildels store strekkrefter. For å stive opp og fordele kraften la jeg på en 200x200x2,5 syrefast plate. Også her slipte jeg bort topcoaten for å få god binding, vasket med tynner og la på en solid klatt med glassfibersparkel.

 

staalet09.jpg

Stagene vil stort sett bare bli utsatt for trykkrefter, så her brukte jeg bare skive og mutter på innsiden. Først slipte jeg imidlertid rent og rettet opp med epoxysparkel. Disse sitter som man ser helt nede i radien, så de tåler nok ganske store strekkrefter også dersom f.eks. store sjøer slår inn bakfra.

 

Innfestningen av stagene i plattformen er hengslet. Det gjorde jeg for å underlette monteringen, samt for unngå spenninger pga. for mange statisk låste knutepunkter. Dette har jeg imidlertid ikke bilde av nå (skal opp på torsdag, så jeg kan jo legge ut etter det). Denne hengslingen laget jeg ved å dreie en bolt med samme diameter som staget (Ø25) og frese et 5mm spor. Dette sporet er tredd i en 50x50x5 syrefast vinkel som ligger oppunder plata på plattformen og boltet med en M8 skrue :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da skulle de siste bildene fra tilvirkningen og innvielsen av den nye plattformen være klare :smiley:

 

Jeg valgte den enkle løsningen, og gikk for å bruke en 12mm finerplate som underlag for teaken. Dvs, vi valgte å bruke iroko, for det hadde vi. Iroko har egenskaper som er veldig nærme teak.

a_plate_tilpasses_i_roerboeyle01.jpg

Her er stålet montert på båten og finerplata tilpasses

 

c_snekkeren_plasserer_ankerrulle03.jpg

Her er snekkeren (fruen i huset) i gang med å plassere ankerrulla

 

d_ankerrulla_felles_ned04.jpg

Og her feller hun ned ankerrulla

 

b_plata_forsegles_med_tre_lag_epoxy02.jpg

Her er plata forseglet med tre lag epoxy

 

e_grovtilpassing_av_staver05.jpg

Vi valgte å lage en midtfisk slik at de andre irokostavene ble parallelle. Alle materialer er skåret ut av gjennomskur

 

f_ramme_rundt_stavene_tilpasses06.jpg

Vi ville at stavene skulle være omsluttet av en ramme. Her er tilpassingen av ramma i gang.

 

g_ramme_og_midtfisk07.jpg

Ramme og midtfisk ferdig tilpasset :cheers:

 

h_liming_av_midtfisk08.jpg

Midtfisken limes. Litt provisorisk med lodd for å presse sammen...

 

i_det_ble_noen_sene_kvelder09.jpg

Resten av stavene tilpasses. Ikke fritt for at det ble noen sene nattetimer den siste tiden :sweat:

 

j_en_stav_gjenstaar10.jpg

En stav gjenstår...

 

k_siste_staven_limt11.jpg

Og så var den siste staven limt :cheers_wine:

 

l_midfisken_gaar_gjennom_ramma12.jpg

Fruen ville at midtfisken skulle gå gjennom ramma forover. Jeg hadde ingen sterke meninger om dette, men i ettertid syns jeg det ser bra ut.

Som man kanskje også ser på bildet er det freset natespor i alle stavene. Stavene blir dermed liggende inntil hverandre. Dette var delvis for at ingenting skulle forskyve seg under limingen og delvis for at det skulle gå mindre sika til nating.

 

n_fuging_utfoert14.jpg

Og så var fugingen utført!

 

Båten skulle sjøsettes to dager etter, så det ble bare tid til å montere. Slipingen av nater måtte gjøres på vannet. En smule tungvindt, men det måtte bli sånn...

o_sjoesatt_foer_sliping15.jpg

Så var båten på vannet! Bare kosejobb igjen :sailing:

 

p_slipingen_maatte_gjoeres_paa_vannet16.jpg

Det ble endel mer pirk å slipe siden treverket lå oppi ramma av rustfrie rør, men her er hun nesten ferdig :smiley:

 

q_ferdig_slipet_bb17.jpg

Og så var den ferdig slipet :sweat:

 

For ordens skyld, dette foregikk i båthavna den dagen i juni hvor himmelen møtte havet i sommerens værste regn og tordenvær! Uværet brøt løs rett etter mørkets frembrudd, første regndråpen falt ide plattformen var ferdig oljet :saint:

 

s_ferdig_oljet_bb19.jpg

Kort tid etter er plattformen oljet

 

t_ferdig_oljet_sb20.jpg

Og så kom regnet...

 

med_stige_utfelt.jpg

Og slik ble det ferdige resultatet

 

vaatt_treverk.jpg

Her med badestigen innfelt

 

barna_koser_seg_paa_ny_badeplattform.jpg

Den nye plattformen ble et yndet oppholdssted for barna

 

morrakaffe_paa_badeplattformen.jpg

Og for far når morrakaffen skulle intas...

 

far_og_datter_nyter_ny_badeplattform.jpg

Og for far og datter en en formiddag i september :cool:

 

Når jeg først var i gang og hadde av ankeret benyttet jeg anledningen til å bytte ut den orginale Engbo taugjennomføringa. Slik så den ut:

orginal_gjennomfoering_01.jpg

Den hadde hatt en gummuklaff som det var veldig lite igjen av, dermed kom det inn vann når det regnet og blåste inn bakfra :nonod:

 

Løsningen ble å kjøpe en standard Engbogjennomføring og lage ny plate å sette den i.

ny_gjennomfoering03.jpg

Men hvor lenge var Adam i paradis? Den nye gjennomføringa var altfor lang, og jeg fikk en uheldig knenn på tauet mot vinsjen. Dette ville ikke holdt lenge. Jeg måtte derfor kappe gjennomføringa. Problemet er bare at den er pent rundet av med en polert avslutning på innsiden. Dette forsvant når jeg kappet den. For å få til en pen avrunding laget jeg en jigg av pom (plast) slik at jeg kunne sette den i dreiebenken og lage en ny pen og glatt avrunding.

 

gjennomfoering_ankertau04.jpg

Rettsliperen kommer stadig godt med!

 

gjennomfoering_ankertau05.jpg

Den gamle plata var stygg og hadde for mange og store hull så jeg lagde en ny

 

etter_en_sesong_i_bruk06.jpg

Etter en sesong i bruk så det slik ut

 

ny_plattform_og_baugspyd_paa_plass.jpg

Alt i alt ble vi veldig fornøyd med resultatet. På dette bildet ser vi så vidt at nytt baugspyd er montert også.

 

Disse to tingene har gjort båten mye mer funksjonell og bruksvennlig. Det er ikke fritt for at vi ønsker oss en større båt, og det er ikke tvil om at en brukervennlig badeplattform er blant de tingene som vil bli vektlagt da :smash:

 

Og for de som måtte lure: Ja, det tok lengre tid og var mer arbeid en jeg først trodde :sweat: Men nå er jobben gjort så da er det bare å kose seg :cheers_wine: (dvs. gyve løs på neste prosjekt...)

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Laget ikke du ny badestige også? ble den så bra som du ønsket?

Om det er stigen som kan skimtes i senter av platformen der, så har du kanskje ikke å mye å holde deg i når du skal buksere kropp, bly og flasker opp fra vannet. Hva med å lage et 40 cm syrefast rør/ håndtak like over stigen som går på tvers og høyt nok til å få fingra rundt med hansker på?

 

Ellers ble den en imponerende fin plattform. Lurer selv på å lage noen stegtrinn på hver side av båten der hvor skrågsiden akter er avrundet. Det er lite av platformen min som stikke ut bak så det er ikke lett å forsere båten om man ligger flere båter utenpå hverandre. Båten er en Grandezza 31. Det du har gjort gav meg fine innspill på plan og gjennomføring av prosjektet i vinter. Den maskina for bøying av rør, hvor får man tak i for oss vanlige folk? hva heter den?

-er redd anskaffelse av slikt utstyr fører til mye nytt i syrefast på båten :)

Link to post
Share on other sites

Takk for positiv tilbakemelding :smiley:

 

Laget ikke du ny badestige også? ble den så bra som du ønsket?

Om det er stigen som kan skimtes i senter av platformen der, så har du kanskje ikke å mye å holde deg i når du skal buksere kropp, bly og flasker opp fra vannet. Hva med å lage et 40 cm syrefast rør/ håndtak like over stigen som går på tvers og høyt nok til å få fingra rundt med hansker på?

Joda, det ble ny stige også. Du ser den på et par av bildene hvor den er utfelt og går ned i vannet. Den fungerer bra, men som du sier så er håndtak på plattformen et møst. Det var imidlertid en av de tingene jeg rett og slett ikke rakk. Jeg kjøpte et par rustfrie håndtak på Maritim som vi vurderte å bruke, men vi har ikke bestemt oss helt for hvordan vi vil ha det ennå. Vi vil helst ikke ha snublefeller på plattformen. Planen var egentlig å lage en vogge som kan tippes 180 grader rundt slik at håndtaket vender ned når det ikke er i bruk. Det spørs imidlertid om jeg orker å legge så mye tid i det, for nå har vi begynt å snakke om ny båt...

 

Den maskina for bøying av rør, hvor får man tak i for oss vanlige folk? hva heter den?

-er redd anskaffelse av slikt utstyr fører til mye nytt i syrefast på båten :)

Den maskinen er helt rå! Den er portabel, og du slipper å fylle rørene. Den er kamerat som driver rørleggerfirma som eier den på bildet. Tror ikke det svarer seg for privatpersoner å investere i en slik. Det beste er nok å låne/ leie en ved behov, men hvis du vil kan jeg spørre kompisen min hva slags merke det er og hvem som forhandler dem :smiley:

 

husk noen bilder av undersiden når du er kommet opp

Det skal bli :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Hva med slike pullerter som trekkes opp ved bruk?

Det var ikke dumt! Tenkte du å bygge en slik om til bøyle/håndtak? Som Eureka skriver må håndtaket være

romslig nok til at man kan gripe det med tjukke våthansker :diving:

 

Dette var flott utført arbeid.Hva er det du polerer med? Må du syrevaske først?

Takk for det Gullfisk :smiley:

Jeg syrevasker først og polerer etterpå. Jeg har både brukt en håndholdt maskin og en stasjonær gulvmodell. Jeg bruker tøyskive og voks. Dersom det er grov overflate i utgangspunktet, f.eks. varmvalsede profiler som er veldig ru, sliper jeg med grov korning og nedover til 320.

Link to post
Share on other sites

Alternativet er jo å frese ut to hull i plattformen med 40 cm avstand. Fore disse med to hylser/ rør, litt som en opp/ned flaggstangholder. Så bøyer du hver ende på et syrefast rør 90 grader som passer ned i hullene. Dermed får du et avtagbart håndtak... Teaken kan sågar freses ned slik at hylsene går i flukt med teaken. -bare et forslag.

 

Dersom hullene i plattformen ikke har bunn, altså gjennomgående, må en nok sveise på en stopper på håndtaket. Men det klarer du nok fint. Gjennomgående hull hindrer vannansamling.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alternativet er jo å frese ut to hull i plattformen med 40 cm avstand. Fore disse med to hylser/ rør, litt som en opp/ned flaggstangholder. Så bøyer du hver ende på et syrefast rør 90 grader som passer ned i hullene. Dermed får du et avtagbart håndtak...

Det var faktisk utrolig smart! Hvis jeg forstår deg rett så vil det bare være to hull på f.eks. 25mm i plattformen også har jeg et løst håndtak liggende inne i båten til de få gangene det trengs? Det var ikke dumt nei. Eneste problem som må løses da er en enkel låsemekanisme så det står fast når man setter det ned. Kanskje noen som ser for seg en lur løsning, mange "Petter-Smarter" her på forumet :smiley:

 

Litt sånn Rema 1000 over den løsningen, enkelt, men bra nok :smiley:

Link to post
Share on other sites

har selvfølgelig tenkt på det også :) Trenger vel ingen låsemekanisme om du er dyktig med sveiseredskapen.

Dersom hullene med hylse går på skrå ned og aktenover så låser det av seg selv idet du går opp stigen og holder deg i håndtaket, og belaster/ trekker det således aktenover. ( kan funke i mitt hode ihvertfall, men jeg har aldri tatt i et sveiseapparat, så hva som er mulig vet jeg ikke. ) Men se for deg en opp ned flaggstangholder hvor røret skråner mens kransen er plan. den skrånende delen går da bakover/ aktenover ned i plattformen. Stopperene på selve håndtaket må jo da også sveise på litt skrått slik at de møter hylsen/foringen jevnt.

Om det hele skal sikkres i underkanten med syrefast plate får du se på selv, mtp belastning.

 

Men jeg tror belastningen aktenover med hull/ hylser som går rett ned, vil være tilstrekkelig til å "låse av", så lenge det blir tilstrekkelig dybde på foringene.

 

Tipper plasseringa av håndtaket må være såpass langt fra akterkanten av plattformen, at du både rekker opp tidlig nok, altså idet BCD-en forlater vannflata på vei opp, og at du har plass rumpa til å sitte like ovenfor stigen. Barn kan sikkeret ha glede av at den er så nærme kanten som mulig..

 

Den aller enkleste varianten er to avtagbare rør på 10-15 cm som stikker opp av hullene i plattformen. Men da øker faren for å stumpe borti med lilletåa.. eller at det ikke blir så behagelig å sette seg på dem, ved et uhell. Men langt fra så lekkert som første varianten :)

 

Ser frem til at du realiserer prosjektet med bilder og tekst i løpet av vinteren...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har selvfølgelig tenkt på det også :) Trenger vel ingen låsemekanisme om du er dyktig med sveiseredskapen.

Dersom hullene med hylse går på skrå ned og aktenover så låser det av seg selv idet du går opp stigen og holder deg i håndtaket, og belaster/ trekker det således aktenover.

 

Ser frem til at du realiserer prosjektet med bilder og tekst i løpet av vinteren...

Smart :smiley:

 

Fikk et par ideer ut fra forslaget ditt! Skal se om ikke jeg får laget noen tegninger som jeg kan legge ut for allmen beskuelse og kritikk :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...