Jump to content

Tilvirkning av baugspyd i rustfritt/teak


Komodo

Recommended Posts

Når man syrevasker syrefast (316) så spyler man med rikelig rent vann.

 

Er sikkert forskjell på syrene, men den jeg kjenner til pleide man å la virke i ca 45min ved ca 20 grader. Lot man den virke lengre kunne man risikere å få "tåkete" områder på blankpolert stål.

 

Vi brukte dette for å vaske sveisene da det ofte setter seg "sot" (i mangel på et bedre ord) i sveiselarvene når man sveiser syrefast\rustfritt.

Link to post
Share on other sites

Det er korrekt som nevnt ovenfor. En liten time i syra på ca. 20 grader først. (temperatur er viktig, blir det for kaldt funker den dårlig)

Så kobles vannet til overrislingen og kjøres en stund. Etterpå blir det brukt høgtrykkspyler. Og ting må gå kjappt og syra må ikke tørke

inn da får man skjolder. Uten å være sikker så inbiller eg meg at syra også tar oxydbelegget.

Hadde ikke noe godt bilde tilgjengelig, men slenger med et med sånn halvbra resultat.

Så kan dere jo tippe hva produktet er.

syra_304.jpg

 

Og så litt privat båtgreier. (dette er høgglanspolert, og da er eg forsiktigere med syren)

Når det gjelder polering av rustfritt så er det mye jobb å spare med å ha fine plater og behandle platene pent under hele prosessen.

Så gjelder det å bruke kaldvalset plate da dei har en finere/blankere overflate. (eller var det motsatt, eg roter alltid ang. dette)

 

hogglanspolert_toppflens.jpg

 

Edit: Kan forresten også brukes på aluminium, men da må tidene være kortere. Kanskje 5-15 min. allt etter styrken på syren.

Det finnest mange leverandører av syren/beispastaen. Avesta / Prol / westing osv.osv.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter å ha sveiset på diverse "mikk-makk" hadde røret til spydet blitt litt matt og ripete, så jeg gikk over en gang til med 320 lamell og polish.

 

polert_spyd_og_stige.jpg

Så ble det blankt igjen :cheers::smiley: Polerte også opp stigen som jeg hadde skjøtet på.

 

Deretter dro jeg ned i havna og boret et hull der staget kommer inn i baugen. Da fant jeg ut at jeg ikke var fornøyd med den braketten/plata som jeg lagde til det. Den hadde slått seg litt vel mye under sveising. Så da blir det vel å lage en ny i litt tykkere stål.

 

plate_og_skrue_beskjaert.jpg

Plata ser mest ut som et potetgullflak :nonod: Den skal riktignok være krom, men bare en vei...

 

Legger ved et bilde av emnene som (forhåpentligvis) skal bli et pent tredekk etterhvert også.

 

iroko_emner.jpg

Rester etter iroko gjennomskur. Treverk er imidlertid fruen sitt område, så nå kan jeg snart bare lene meg tilbake og :drink:

 

Da gjenstår det bare å tilpasse lengden på støttestaget og sjekke kurven på stålplata mot skroget. Får se hva jeg rekker til helgen.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

I går var jeg omsider nede i båthavna og testet tilpasningen av baugspydet på båten. Det så ikke så ille ut, men jeg måtte tilpasse plata litt. Den var tross alt bare grovskjært.

 

testmontering_av_spyd_01.jpg

Legg merke til at HMS er i høysete når jeg jobber i stige :saint:

 

testmontering_av_spyd_02.jpg

Det var litt ugjevn avstand mellom plata og skroget, så her måtte jeg kappe litt.

 

testmontering_av_spyd_03.jpg

Så var det bare å sette seg i godstolen og vente på at det blir lagt iroko med nater på plata :drink:

 

Jeg legger ut noen bilder av sluttresultatet senere når treverket er på :smiley:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Joda, baugspydet er ferdig det :thumbsup:

Har bare ikke tatt meg tid til å gjøre ferdig tråden. Jeg har tatt noen bilder av det ferdige resultatet som blir lagt ut. Vi var veldig fornøyd med å få på et baugspyd. Ny badeplattform ble også montert i år og sammen har det øket bruksvennligheten for båten vesentlig :smiley:

Link to post
Share on other sites

Så var det å legge treverket da. Jeg hadde sett et baugspyd som jeg likte på en Viknes og bestemt meg for at jeg ville ha teakstaver med nater, ikke den vanlige varianten med staver som er skrudd med en viss avstand på to vinkeljern. Dette kompliserte selvsagt tilvirkningen en smule. Det er også årsaken til at jeg valgte å lage en hel stålplate som treverket skulle ligge på.

 

Vi begynte med å tegne inn hvordan vi ville dele inn stavene. Vi ville ha en ramme rundt, det pynter opp. Fruen ville også ha midtfisk. Dermed ble ikke stavene fullt så kone som de ellers hadde blitt. Baugspydet er utformet på øyemål i forhold til vår båt som er ganske butt i nesa, så jeg syns det gjorde seg med litt mer "sprik" i røret enn de jeg har sett i båtbutikkene.

a_inndeling_av_staver01.jpg

 

Først ble ramma rundt tilpasset:

a_inndeling_av_staver02.jpg

 

Deretter ble den limt. Hun brukte Rotabond å lime med.

a_inndeling_av_staver03.jpg

 

Ramma ferdig limt:

a_inndeling_av_staver04.jpg

 

Så ble midfisken tilpasset og limt:

a_inndeling_av_staver05.jpg

 

Etter det ble stavene tilpasset og limt:

a_inndeling_av_staver06.jpg

 

Så ble det natet med Sika:

a_inndeling_av_staver07.jpg

 

Og slipt:

a_inndeling_av_staver08.jpg

 

I følge fruen er det kun Festool som duger til den jobben

a_inndeling_av_staver09.jpg

 

Før oljing:

a_inndeling_av_staver10.jpg

 

Så fikk treverket en runde med Lefant teakolje:

a_inndeling_av_staver11.jpg

 

a_inndeling_av_staver12.jpg

 

Endelig klart til bruk! Bildet er tatt med mobil i regnvær (ikke de beste forhold...)

ferdig01.jpg

 

I brygga. Treet endrer farge ganske mye etter en stund i sola. Når det var nyoljet var det jo nesten gult.

ferdig02.jpg

 

Viksund-bulben gjør at man ikke kommer så nærme fjellet med vår båt. Kan egentlig ikke fatte at disse båtene kommer med baugspyd orginalt :confused: Kommer tydelig fram på dette bildet:

ferdig03.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/24/24993/ferdig04.jpg

 

Det ble mye lettere med ombord og ilandstigning med det nye baugspydet. Både når vi ligger inn mot fjellet på en holme og mot kai. Her ligger vi inne i pollen på Gluppø.

ferdig05.jpg

 

Det ble to store løft i år, ny badeplattform (https://baatplassen.no/i/index.php/topic/65071-hjemmelaget-badeplattform-til-viksund-futura/page__p__919419__fromsearch__1#entry919419) og baugspyd. I tilleg ble det nytt kjøleskap og nye dørkeplater ute.

 

Så da er det vel bare å begynne på neste prosjekt :cheers_wine:

Planen er at det skal komme noe nytt treverk i innredningen i vinter :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...