Majali Startet 21.Oktober.2024 Link til dette innlegget Startet 21.Oktober.2024 Hei alle sammen. Nå er det mange år siden jeg var sist aktiv her inne. Min reise her inne startet med en gammel vakker trebåt ( Majali ), Så en Stålbåt som bolig. Så ble det stille, men nye muligheter i livet gjorde at Stålbåt ble byttet ut med en flott Nidelv 1800 Sport. Nå er vi eiere av den mest praktiske daycruiseren jeg vet om: En Askeladden Z7, med hvitt skrog og den hvite 2,8 ltr Mercruiser/cummins motoren. Flott båt som gir oss det meste vi trenger når vi bor minutter unna båten. Men ting skjer i livet, ikke blir vi yngre heller, så nå ønsker vi oss en båt som er lettere å bevege seg i og med eget toalettrom. Dermed tenkte jeg at jeg skulle starte en "god gammel" prosjekt tråd om det noe ønske for slikt lenger.. Valget falt på en kondemnert Scand 25 Classic fra -82 Denne skal bli bygget på nytt slik vi ønsker oss båten vi skal bli gamle i. i hovedtrekk er disse temaene viktige for oss: -Pålitelig og da uten feil under sesong -Stillegående, og da helst nærmest lydløs -Lett å bevege seg i og lett å bruke. Så grunnplanen er: Ribbe den helt ned til et halvfabrikat skrog. Bygge om denne akterdoen som i våre øyne ødelegger uteplassen ( vi trenger ikke stikk køyene) Lage tilkomst til badeplattform akter. Lage ny innredning Ny motor og gearkasse. Gode madrasser Eget toalettrom Nok strøm til å slippe å slå av kjøleskap gjennom sommeren, ( eller "ring ølen kald" ):-) Så nå er båten, tømt, steamet og fraktet hjem til en litt for liten garasje. garasjen er forlenget 3 meter og isolert så det ønskelig arbeidstemp hele året. Hekken er kuttet ut grovt og hodet har aldri fred for ideer og løsninger, og ikke minst innspill...:-) Litt bilder fra starten :-) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
index Svart 21.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2024 Spennende prosjekt som det skal bli artig å følge! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Korsfjord Svart 21.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2024 Spennende 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2024 Dette er en tråd jeg gleder meg til å følge med på ! Superkult ! Tøffeste snekka som utgangspunkt, må jo bli bra, så lenge du ikke møter veggen.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2024 Oi, for et prosjekt! Denne tråden skal følges 👍 Tenker du å rive ut alt, ikke beholde noe? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Biam1 Svart 22.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2024 veldig spennende! :) Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 22.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2024 Hei igjen. Nei, ingenting beholdes (med unntak av dieseltankene( må trykkteste de før jeg bestemmer meg) og muligens vanntanken som passer i baugen. Det vil kun være skroget av glassfiber igjen. Beholder vinduene, men tar de ut for å fuge på nytt…. så ja, den er godt ribbet..😊 båten er som sagt innendørs og jeg står hjemme så det er lettere å få nok timer til dette uten å måtte reise vekk i tilegg. måtte av med vindskjerm for å få trekt den inn i garasjen og bygge på en knott for å få plass i lengden. Men godt å ha den inne nå. slik ser det ut nå. Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Hakkannen Svart 22.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2024 For et kjekt arbeidslokale Enig, det er langt lettere å få til noe om man har båten rundt dørene framfor å måtte kjøre til et annet lokale. Blir spennende å følge med på, supert med en prosjekttråd Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 22.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2024 Denne skal følges. Dette er jo spennende. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 23.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2024 @Hakkannen takk takk . Normalt er dette Jeepen sitt revir. Men nå må den bo ute i vinter og jeg er ganske sikker på at den kommer til å straffe meg for det en dag😬. Men med et såpass stort prosjekt må det bli hjemme for å få litt tid med den mest tålmodige kone jeg vet om 😊. I dag har jeg fått laget den første malen med tilhørende plate. dette er en del av det som skal danne en ny sterk konstruksjon rundt hekken. det er jo kryssholt osv der, så dette må tåle en støyt uten å sprekke opp. jeg lager dette av 15mm finer som blir støpt fast til bunn og skrogsider med 4-6 lag matte på den ene siden.. Må bruke litt tid på dette kjenner jeg. I tillegg må jeg tenke på tilkomst til de arealene og plass til hengsleløsningen til hekkporten. 🤔. Men ny dag i morgen med flere løse tråder som forhåpentligvis faller på plass 😊 Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
jørn Svart 23.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2024 Morsomt prosjekt, denne må følges. Hilsen tidliger Classic eier. Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 24.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 veldig artig prosjekt, og så gøy at noen tør og hive seg inn i oppgaven med å lage sin egen drømmebåt! :) Pøs på med bilder her. Har du noen skisser/tegninger på hvordan du ser for deg layouten eller er skissene i hodet, og ting blir litt til bortover veien..? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 Majali skrev for 17 timer siden: Men med et såpass stort prosjekt må det bli hjemme for å få litt tid med den mest tålmodige kone jeg vet om 😊. Happy wife, happy life, sies det😄👍 Heldig med tålmodig kone! Å kunne ha båten hjemme gjør at du kan slenge utom et par timer i ny og ne, så totalt sett sparer du både tid og heft, framfor å måtte kjøre til båten. Sånn sett vil tro kona vil foretrekke dette framfor alternativet. For Jeepens del er saken en annen, men får håpe den ikke er langsint Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 Det skal bli spennende å følge med på den løsningen med hekkport du lager her. Sånn umiddelbart ser det ut som et svært hull nesten i vannlinjen, men jeg regner med at du har en plan for å gjøre det hele både trygt og praktisk. Blir det trinn opp til dørken, eller alt ett nivå? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Majali Svart 24.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 @Hakkannen 👍 vi er vel enige, kona og jeg om dette, det er jo for oss jeg lager den😊. Jeepen har allerede begynt å lage lyder, men jeg har Peltor, så den skremmer ikke meg så lett 🤣🤣 @index det er litt spennende med et såpass stort hull bak der ja😬. Men det er rundt 33 cm over vannlinjen. Og det vil ble en luke med pakning og klem. I tillegg vil det bli drenert dørk i partiet på innsiden av luka😊. @Wester lite skisser, det meste er lageret i skyen, altså der alle tankene etter søvnløse netter blir lagret. Men jeg skal forsøke å beskrive litt i grove trekk: siden uteplass er for liten for å få gode solsenger må ieg lage en sleideløsning på innredningen på begge sider så vi får god lengde når vi er fortøyd. Dette er nok der jeg kommer til slite med å finne tilfredsstillende løsning. videre vil det bli toalett inne. Fast seng og enkel tilkomst ut luka foran. jeg liker virkelig ikke kalesjer, så det må lages noe som gjør den øvelsen så enkel som mulig . Men grunntanken er at den blir solid, tekninsk spennende, stillegående og lett å bruke. 😅😅 Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Biam1 Svart 25.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2024 Super spennende dette @Majali Er det ikke god nok plass til å ha solseng i bredden av båten bak? Evt. kan du korte inn innredningen noe..? Blir porten kanskje noe ala dette (Nor Sea 770/800): https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=348328049 Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 25.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2024 Majali skrev On 21.10.2024 at 20.36: Dermed tenkte jeg at jeg skulle starte en "god gammel" prosjekt tråd om det noe ønske for slikt lenger.. Om det er, det er jo slikt som virkelig holder liv i båtplassen gjennom vinteren! Kjempespennende prosjekt som jeg definitivt kommer til å følge. Og så må jeg innrømme at jeg er "litt" misunnelig på garasjen din. :-D Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 25.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2024 😊 @Wester den var jo fin! vår blir egentlig i samme plan som dørk innvendig og badeplattformen. Det er som sagt noen og 30 cm over vannet så det er jo ganske bra. Men luken må lages til å slå innover så ved eventuell hekkskø, eller uhell/synking, vil porten presses inn mot pakningene. Solseng er ønskelig, men igjen på en så brukervennlig måte å sette opp som mulig. Innredningen lager jeg så kort som mulig og flytter plass for en kjøleboks rett på innsiden av veggen til kabin på styrbord side. ( det blir nok plass i kabin for en god seng 😊) @EiSvIn så fint😊, jeg liker selv å følge slike tråder for inspirasjon og kunnskap 👌 Jeg har drømt om et slik sted i hele mitt liv, nå er jeg sent i 50 årene og har bygget alt selv . Så jeg nyter virkelig å ha karret til meg et slikt sted. 😊 det er ikke for stort, men da er det mulig å holde litt temperatur med varmepumpe selv om strømprisene er hinsides til til tider 😊 Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Martine29f Svart 26.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2024 Slike tråder liker vi alle sammen. Forøvrig lagde jeg hekkport på min egen skute for et par år siden og har ikke angret en dag. Hvis du vil lese så er det bare å google "Hekkport Westbas". Lykke til og god helg. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2024 Godt du reddet denne flotte båten fra kværna Gleder meg til å følge veien videre, alltid spennende når en med klare ideer og gjennomføringsevne setter i gang... Gleder meg på dine vegne, flislagt garasje med sluk og varmepumpe motiverer litt ekstra tenker jeg Stå på Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 27.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2024 @Martine29f Det var hyggelig og spennende lesning. ! Ble jo veldig flott og clean 👌👌 Suger inn informasjon 😊 Tror ikke jeg vil angre heller 😊 @dieselfan Ja, det er leit og unødvendig og la disse gamle traverne dø ut syntes jeg. Ser på hvor mange flotte båter som ligger helt henlagt og må destrueres før de blir en naturkatasrofe🫣 Takk for «medgleden» 👍 Det er jo sykt mye lettere og utrolig mye gøyere enn alle årene jeg har hatt med både biler og båter på gruser eller i enn dårlig drenert hage, så jeg jeg gleder meg til hver dag og vet å sette pris på hvor heldig jeg er 😇 Nå holder jeg på med for første gang begynne å bygge opp igjen, og det er veldig tilfredsstillende. Jeg har ikke ide på hvor mange timer jeg har brukt på å ribbe den, og vaske den før den kom hjem.. Første nye skotta er tilpasset og, støpt fast i kantene på begge sider mot skroget og det som blir innside/skult har fått et lag matte også. utsiden skal få 5-6 lag 450gram matte når de langsgående skottene kommer på plass. Dette vil da danne en solid 3 kantet konstruksjon sammen med skroget der jeg har kuttet ut for porten. neste nå er å lage et solid anlegg for ankervinsj, kryssholt og styresylinder for jeg lukker mer. Etter kraftig anbefaling av fagfolk, bruker jeg ISO-polyester og sliper ned til ren glassfiber for å få bra heft. Tenker å bruke litt tid på å få styrken bak der bedre enn før jeg kappet. 🫣 Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Biam1 Svart 27.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2024 Blir bedre enn nytt jo! 😃 hva slags maskin tenker du å ha i skuta? Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 27.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2024 Det blir en Volvo Penta D2-55 som pr nå er i deler. Den blir nullstilt med Ny veiv, råder,stempler, oljepumpe osv. gearkasse er ikke valgt enda, men ønsker meg hydraulisk…. 🤔 Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Biam1 Svart 27.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2024 Da blir jo maskinen også praktisk talt ny 😃👍 Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 28.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2024 33cm til vannet… - mener å huske at disse graver seg ned akter på marsjfart. Den motoren du setter inn er vel noe kraftigere enn de normalt var utstyrt med. Tatt høyde for graving? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.