Jump to content

Bavaria Holiday 32 - Rorskade(r)!

Christoball88

Recommended Posts

Kanalkapteinen skrev 15 minutter siden:

Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette roret har vært i kontakt med moder jord etter at det ble påført bunnstoff og deretter sjøsetting i vår?
Altså enten i trådstarter sitt eie, eller i uka mellom besiktigelse og overtakelse? 

Det virker jo også rart at en slik skade skal bli oversett ved en besiktigelse, hvis den har vært så synlig fra siden. Men det kan jo tenkes at bunnstoffet har løsnet i løpet av sesomgen, hvis skaden medførte mye fuktighet i dette området under påføring. Som @Hulda sier tyder jo skeivslitasjen i lageret på at båten har vært seilt ganske mye etter skaden. Men det kan jo være flere skader. 

husky dane 85 skrev for 1 time siden:

Eg synest skaden ikkje ser ny ut,ser ut for at da er fylt i noko i sprekken under roret,er da mulighet for eit bedre bilde av undersia av roret?dersom da er fylt noko i sprekken så er spørsmålet korfor og hvem

kan ikke si det var så lett og se hva de forskjellige materialene er. Kanskje lettere når det tørker. 

Kanalkapteinen skrev 59 minutter siden:

Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette roret har vært i kontakt med moder jord etter at det ble påført bunnstoff og deretter sjøsetting i vår?
Altså enten i trådstarter sitt eie, eller i uka mellom besiktigelse og overtakelse? 

IMG_4161.jpeg

Jeg er helt enig din påstand! Helt klart vært i kontakt med noe. Jeg tviler på den så slik ut nystoffet. Og jeg kan ikke huske at jeg la merke til noe spesiellt da jeg så den på land. 

Hulda skrev 31 minutter siden:

Men hvis skaden har skedd i ditt eie @Christoball88, da må du vel ha merket at roret gikk innmari tregt i en periode? For du må ha seilt ganske mye for å få til slitasjen på rorakslingen. 

Det er en 'nøtt', dette her.

I mitt eie har det ikke vært noen form for treghet ved ratting. Snarere tvert imot. Jeg har alltid syntes det har vært en form for slark. Og da jeg tok den opp fikk jeg bekreftet at set var slark i rorlageret. 
"Skippo" sier jeg har seilt 235nm. 

Helt klar en nøtt for meg også!

Taskeladden skrev 15 minutter siden:

Du har ikke lagt i en havn der det har gått kjettinger fra brygger under vann? ser nesten ut som gnageskader, det ser fort jævli ut om det ligger noe og gnager en natt i litt sjø. 

Det har jeg ikke. Men når jeg tenker tilbake så lå jeg med hekken mot brygga den dagen dugnadsgjengen på brygga rensa bobleanlegget for stillehavsøsters. De hadde en form for hissig kjetting de brukte rundt undervannsledningen til bobleannlegget??

J-Å skrev 6 minutter siden:

Det virker jo også rart at en slik skade skal bli oversett ved en besiktigelse, hvis den har vært så synlig fra siden. Men det kan jo tenkes at bunnstoffet har løsnet i løpet av sesomgen, hvis skaden medførte mye fuktighet i dette området under påføring. Som @Hulda sier tyder jo skeivslitasjen i lageret på at båten har vært seilt ganske mye etter skaden. Men det kan jo være flere skader. 

Det kan være flere skader. Helt klart! Kan lamineringen gå opp under vann av seg selv?

Jeg vil bare si før det blir mye spekulasjoner om det ene eller andre. 

Jeg har ikke merket noen form for grunnstøting. Ikke en gang et lite dunk. 

Jeg utelukker ikke min skyld, men jeg er en veldig var og nærvøs person. Så jeg innbiller meg at jeg ville merket en forandring i båten. 

Mulig det er flere feil med roret. Fra flere hendelser. Jeg ønsker meg bare en båt jeg kan kose meg med i 2025 sesongen!

Forsikringselskapet mitt «IF Båtforsikring+» har allerede en gang avfeid mitt rop om hjelp. 
Er det mulig at de kan endre mening? Selvom vi er på et internett forum (mange mennesker og mange meninger), så går jeg fortsatt utifra at dere har mye mer kunnskap enn meg, på det ene og det andre😅

Christoball88 skrev 22 minutter siden:

Kan lamineringen gå opp under vann av seg selv?

Ja, det vil jeg tro. Når roret bøyes under seilas, så vil det jo oppstå skjærkrefter mellom de to halvdelene. Neppe nok til å gi en slik skade på et uskadet ror. Men en dårlig utført sparkling nederst kan nok løsne. 

Jeg anbefaler deg uansett å bestille et nytt ror komplett, så du har alt klart til sesongen. En tapt sesong er jo et betydelig tap. Og du får neppe dekket erstatningsbåt uansett . Jeg vil tro det er relativt enkelt for Jefa å spesifisere hva du trenger. Min erfaring er at forsikringsselskaper samarbeider greit, hvis de påtar seg ansvaret, selv om man har satt igang reparasjon på egen hånd. Spesielt i et slikt tilfelle, hvor den skadede delen ikke påvirkes av en reparasjon.

Det dunket ditt ror har vært utsatt for vil kunne vekke de døde. Umulig å ikke merke det om man er om bord. Dette ser for meg ut som knuseskade der marint liv har funnet seg et tilhold inne i sprekken. Men det kan være som J-Å antyder, at det kan ha vært en 'fiks' som har ramlet av. Og at det er derfor du ikke har sett skaden. Spekulativt, for all del. Men det er lenge siden jeg sluttet å tro på mennerskers godthet når det gjelder pengr.

Merk, at foruten nytt ror, trenger du også tetning/lagre som sitter i/på rorstammen.

Christoball88 skrev for 3 timer siden:

Forsikringselskapet mitt «IF Båtforsikring+» har allerede en gang avfeid mitt rop om hjelp. 
Er det mulig at de kan endre mening? Selvom vi er på et internett forum (mange mennesker og mange meninger), så går jeg fortsatt utifra at dere har mye mer kunnskap enn meg, på det ene og det andre😅

Forsikringsselskapene driver ikke veldedighet, eller yter "hjelp".. (desverre)

Her har jo du selv sagt til forsikring at det ikke har oppstått en brå og uforutsett skade i den perioden du har forsikra båten, så sålenge dette er slik det har vært, da er det nok lite å hente der, men du har jo fått oppskriften med å prøve tidligere eier om han hadde kasko og dette har skjedd i den perioden.

• Jeg kontaktet min forsikring begynnelsen av november og fortalte at jeg ikke har grunnstøtt båten. Mulig en tidligere eier.
    • Jeg ble fortalt at jeg måtte kontakte tidligere eier og be han ta det gjennom sin forsikring han hadde i sitt eie.

Ærlighet varer lengst.. 

Hvem enn som har forårsaket skadene på roret så er jeg rimelig sikker på at den personen må hå fått med seg at båten har vært i kontakt med moder jord. De skadene som vises nederst på roret skal det ikke så mye til for å lage, men det å bøye rorakselen er en annen sak. Nesten rart ikke de synlige skadene på selve roret er større. Anbefaler å ta en god sjekk av innfestingen til roret på skrog da det må ha vært store krefter på den og. 

SPEKULATIV OPPDATERING

Først vil jeg berømme dere for engasjementet! Selvom jeg ikke er noe nærmere en løsning på problemet. Så kan jeg informere at jeg har sendt mail til Jefa og hørt om pris overslag på ror, lager osv. Jeg har også sendt en veldig ryddig og profesjonell e-post til Selger (Ifølge meg selv. ja, han ba om å få det på mail fremfor sms) Som han til nå ikke har svart på.

Siden en del av dere også er dyktige internet-etterforskere. Så tok jeg noen eksta bilder av roret, for dere... Og i bedre lys av situasjonen så må jeg si meg enig at det ser ut som roret har blitt forsøkt reparert tidligere. Hvem av de tidligere eierene som muligens kan ha gjort det vil jeg ikke spekulere i. Jeg vil fortsatt bare få meg et velfungerende ror. jeg har også tilbud forrige eier og ta en del av regningen.

Jeg legger ved noen bilder jeg mener viser en form for Reperasjon av roret. Hvis vi følger senterlinjen på roret så ser det ut for meg som det er "kladdet" på noen på babord side av roret.

Babord side:

IMG_4305.jpeg.8700d10356faf958975cad90ed542248.jpeg

Styrbord side:

IMG_4304.jpeg.26440208f7d6d5c73fa940febe59f24d.jpeg

For meg ser det ut som det er mer gods på babord side om vi følger en senterlinje.

IMG_4311.jpeg.de72fbd595f7d0883ee67413df99ee0c.jpegIMG_4312.PNG.22a2fb0f46a7287ad1ffb39ce1ec3698.PNG

IMG_4314.jpeg.c52ad3a37bb0dc1b4429a7fdf46123b9.jpegIMG_4315.PNG.09ea0adbe786a3672431e0c846eb5811.PNG

IMG_4317.jpeg.b6b8e3561234ce7b870b14ee83c48d23.jpegIMG_4299.jpeg.124def79ca658e2fd54884a9b311c9c7.jpeg

Jeg fant også en sprekk øverst på roret:

IMG_4288.jpeg.0ce9098ae7fdc3885627ea82e58124c3.jpegIMG_4289.jpeg.a4fe1c6164856baab1d0ebf3b510ae6d.jpeg

Og til slutt legger jeg ved to bilder av toppen av roret. Viser vel kanskje at det har vært minimalt med klaring fra før, mtp mengden bunnstoff som har havnet der.

IMG_4286.jpeg.a2615196f355c93f399dc627b38bf7fc.jpegIMG_4285.jpeg.bf08c553d3c917fb5a128d7f3faff6fe.jpeg

Jeg innser nå at dette roret er ferdig...... Krysser fortsatt fingrene for en minnelig løsning på problemet. Uten å sette den ene eller andre i økonomisk ruin..

Takk for all hjelp og engasjement så langt!

Det sies at når man kjøper seg båt, så kjøper man seg egentlig et hull i sjøen som man kan kaste penger i. Og det er dette et godt eksempel på.

Som du sier så er løsningen klar, det er bare finansieringen som gjenstår. Om du får selger til å betale halvparten så er det jo supert, men om han setter seg på bakbeina vil du nok slite med å bevis at skaden var der da du kjøpte båten for over et halvt år siden. Du får se hva du får til, nytt ror må du uansett ha. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

At du må ha nytt ror er nok de fleste enige om. Men jeg stusser litt på konklusjonen til Jefa. Tenker da på at rorakselen har blitt bøyd fordi lageret har satt seg. 

Stusser også litt på aluminium i rorakselen. Vanskelig å se ut fra bilder på mobiltelefon her jeg sitter i sola, men er ikke den gamle i rustfritt? 

Det siste jeg stusset på er prisene. 1100 kroner for en mutter...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...