Jump to content

Oppgradering av forbruksbank (lithium) og omlegging av nåværende ladekonsept med ny Multipluss - råd


dennrick

Recommended Posts

Tilbake i båten :flagg_bp:

Båtkontor imorgen. Det er meldt en ny sommer i helgen. Hadde med et par nye Ruuvi sensorer for å pensjonere NetAtmo saken. Har nå en i salongen og en i cockpit. I tillegg til de fire andre.

 

I tillegg hadde jeg med en GPS sak med USB sensor til Cerbo GXen. Det ble litt mer strev. Den kom ikke online umiddelbart. Via Chat GPT fikk jeg hjelp til å laste ned et program som heter u-center. Et usedvanlig komplisert program, men koblet den til PCen. Tror jeg fikk skikk på den, for nå snakker den med Cerbo GXen, og jeg ser at den er koblet til.

 

Jalla.jpg.d0f01dd2c953e2e75ef1f1e48b64ea16.jpg

 

Jeg har med Admiralen/dragen på tur @Seilars Hvor er gullgruven med dette GPS oppsettet? Jeg har begrenset med tid før oppmerksomheten må rettes andre steder.

 

Her er noen stemningsbilder fra ikveld. Det skal blir bedre ila helgen her ut på Tjøme.

1.jpg.9be6772e180617d97c5fd8fa2ea4ef27.jpg2.jpg.3fe66f6c4feb295d6c11283690d43b54.jpg3.jpg.bc8326f54e01978be9c3d9798c25ef0a.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme)

Link to post
dennrick skrev for 22 timer siden:

Jeg har med Admiralen/dragen på tur @Seilars Hvor er gullgruven med dette GPS oppsettet? Jeg har begrenset med tid før oppmerksomheten må rettes andre steder.

 

Tror ikke jeg har noen programmer. Plugget den rett i venus gx, men fikk den ikke til den første dagen.  Glemte den en stund, og så fikk jeg den til en dag. Lite GPS hjelp å få fra meg med andre ord. Kos dere på sjøen, og let etter båtlivets gull andre steder enn i GPS’en😉

Link to post

Ja, "gullgruven" fant vi på Havna Hotell i noen timer i le for vinden. Vi hadde sett oss ut en stein, men droppet det pga vinden. Det blåser jo jevnt det som YR har i parentesen stort sett alltid. Akkurat nå har vi vel hatt opp imot 12 m/s. Men det er jo rolige forhold her inne da. Gynger litt siden det kommer fra nord.

 

Fiklet med u-center i en times tid idag, og den dukker opp i device list på Cerboen/skjermen, og den sender GPS signal som VRMen oppfatter og plasserer noenlunde korrekt i et kart:

image.png.fd8798a8af1d074673e124a3deb882b0.png

 

Dog litt usikker på avviket mellom blå prikk og Victron symbolet. Men det er noen meny valg som ikke dukker opp i VRM som "Map" der jeg skal få mulighet til å sette på "Track on". Chat GPT har vært behjelpelig med innstillinger, tror jeg, men ikke suksess enn så lenge @Seilars. Chat GPT har også vært innom at den kanskje må være på i noen dager før ting begynner å oppføre seg. Vi får se.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme)

Link to post

Forresten: Etter oppstart av båten igår på brygga der vi ble over natten, med nyvasket og varmt kjøleskap, varm kjølebag, kaldt vann i berederen, så ble det også kaffetrakter imorges. Samt eggekoker og brødrister. I tillegg til TV, radio, PC, Webasto vifte inatt siden det var varmt i båten.

 

Koblet ikke på landstrøm, og vi tappet vel ned ca 350 Ah før vi dro ut i 11 tiden. Da vi klappet til kai etter omtrent et par timer, så var banken på 95%.

 

Irriterende med batterialarm igjen (15V) med lithium banken på 80%. Den var ny. Teknikeren til Makspower ringer meg innimellom for å følge opp, senest for to dager siden, så jeg skal lufte dette med ham neste gang.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme)

Link to post
dennrick skrev 1 time siden:

Irriterende med batterialarm igjen (15V) med lithium banken på 80%. 

Ser at @Seilars har vært inne på det før, men har du sense koblet til forbruksbanken og argofet'en nær dynamoen, så har han en veldig plausibel forklaring på alarmen. Spenningen over startbatteriet måles for øvrig via MDI-boksen (den sorte montert på motoren), og ikke over batteripolene. Derav (mest sannsynlig) differansen på spenningsavlesningene dine.

 

Flere mulige løsninger her, men å flytte sense nærmere argofet, eller argofet nærmere batteriene, er blant mulighetene.

Link to post
dennrick skrev 40 minutter siden:

@StorStas Sense her er strukket midtskips til pluss skinna fra litium bankene...

Da er teorien til Seilars den mest plausible i mitt hode. 

 

Dynamoen øker spenningen for å kompensere tapet fram til skinna. Det er det sense gjør, at den formidler hva spenningen er akkurat der den måler, så dynamoen kan kompensere for spenningsfallet fram dit. Og den veien går det masse strøm, så det er stort spenningsfall. Til start går det knapt noe og derfor "null" spenningsfall den veien. Dynamoen leverer bare én spenning, så resultatet blir da mer korrekt spenning ved skinna, men som en bieffekt får du økt spenning over startbatteriet.

 

Spenningsfall i minus-kabelen er der også, men det ser ikke MDI-boksen, da den henter minus fra motoren et sted, så derfor kommer alarmen tidligere enn man kanskje skulle tro, i sånne tilfeller.

Link to post

Ut fra Havna Hotel idag uten alarmer med SOC på 74%. Kom helt Verdens Ende😅 SOC på 80%. Mange båter. Minner om ferien.

 

Fulgt med litt på VRM og GPSen, og jeg mistenker at ikke alt er på stell🙂

 

 

IMG_5371.jpeg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme)

Link to post

Haha, jepp:ler: Det er visst konsert her ikveld med en som heter Helene Bøksle. De øver nå, og vi syntes det hørtes lovende ut, så jeg har akkurat kjøpt et par billetter. Vi kan ta med egen øl og sitte på fjellet i Postgirobygget stil.

 

Så får GPSen og VRMen fortsette diskusjonen sin på egenhånd. Heldigvis vet jeg hvor vi er. Enn så lenge.

 

Fin kveld. Verdens Ende opp imot sitt beste. 7 av 10. Det kunne ha vært vindstille og flatt hav. Det har jeg opplevet tre eller fire ganger her ute siden 2006. Stemningsbilder:

1.jpg.ecea64a7016869e6173b187a938bcbd1.jpg

 

RIB safari på gang. Det var en haug av mennesker som kom. Nok til at det ble gøy å stå og se på. Båten vår ligger longside på innsiden av tømmestasjonen. Admiralen fniste litt da jeg kommenterte at her kan vi egentlig da ligge resten av livet.

2.jpg.69e1db3604f811d49ab27a045d712b13.jpg

 

Vi gikk tur, og her drar de ut

3.jpg.55bd5e70e45f4959c0a15ace6f12b4bf.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme)

Link to post
StorStas skrev for 22 timer siden:

Spenningsfall i minus-kabelen er der også, men det ser ikke MDI-boksen, da den henter minus fra motoren et sted, så derfor kommer alarmen tidligere enn man kanskje skulle tro, i sånne tilfeller.

 

Jeg får også alarm ett kort øyeblikk idet jeg oppnår full ladespenning ved 99-100% SOC.  Har sett litt på VRM. Eksempelet  nedenfor hentet ut fra VRM er det tilfellet der spenningen er høyest med en ok ladestrøm hos oss. Ett minutt før er spenningen 0,2V lavere, 2 minutter før er den 0,4V lavere, og om jeg går ett par minutter frem i forhold til verdiene nedenfor, så er strømmen helt nede i 40A. Tenker derfor at det er når strømmen er såpass som nedenfor at alarmen kommer. 

 

Klokken 17:50

-Lifepo4 133A / 14.14V

-Start batteri 14,36V 

-Dynamo  14.19V /139.3A (dynamo senser pluss argofet og minus Lifepo4, oppgitt 14.19V er det den måler, den gir ut mer).

-SOC 99,5% / -4Ah. 

 

Omtrent på det tidspunktet så gir MDI ifra seg en alarm på høy spenning. Men fordi strømmen ett minutt senere er på full vei ned, så forsvinner kombinasjonen av høy strøm og høy spenning før denne alarmen rekker å plage meg igjen.  Spenningen skylles nok tapet i felles minus mellom start batteriet og dynamo. Det legger seg oppå start batteri spenningen fordi minusen fører 140A fra dynamo til batterier.  Denne spenningen blir kompensert for pga. sense, slik at dynamoen egentlig gir ut ca. 0,3V mer eller noe slikt pga. minus kabelen . Så i praksis ca. 14,7V i teorien til MDI, men  det har jeg aldri målt. 

 

Vi får dermed en høyere spenning på MDI boksen enn på start batteriet. Skal man dempe dette, så kan man senke ladespenningen ved feks. å flytte + sense nærmere dynamo.  Det vil også hjelpe å øke tverrsnittet i minus kabelen. 

 

Men om du @dennrick får denne alarmen ved 80% SOC, så må jeg si jeg er litt nysgjerrig på hva du måler.  Ved ca. 80% måler jeg ca. 13,7V ladespenning ser jeg. Dersom det er nok til å gi alarm, så er det muligens fordi du har argofet ved motor, og ikke så altfor kraftige kabler frem til sense. Med store strømmer blir det mye å kompensere for som ikke start batteriet er med på å tape.  Jeg har argofet ved batteriene, og da blir det mye mindre forskjell på de ulike ladespenningene til batteriene. 

 

Det er en gjenganger hos mange at store ladestrømmer og sense som kompenserer for tap gir høy spenning på startbatteri og dieselmotor.  Det er en av flere gode grunner til å ta godt i når man velger tverrsnitt. 

 

Du får ta det opp med teknikeren, og måle spenningen mellom motor pluss og motor minus når du har alarm.  Den verdien bør teknikeren kunne bevise at er innafor grensene til volvo penta. 

 

 

Link to post
Seilars skrev 30 minutter siden:

 

Jeg får også alarm ett kort øyeblikk idet jeg oppnår full ladespenning ved 99-100% SOC.  Har sett litt på VRM. Eksempelet  nedenfor hentet ut fra VRM er det tilfellet der spenningen er høyest med en ok ladestrøm hos oss. Ett minutt før er spenningen 0,2V lavere, 2 minutter før er den 0,4V lavere, og om jeg går ett par minutter frem i forhold til verdiene nedenfor, så er strømmen helt nede i 40A. Tenker derfor at det er når strømmen er såpass som nedenfor at alarmen kommer. 

 

Klokken 17:50

-Lifepo4 133A / 14.14V

-Start batteri 14,36V 

-Dynamo  14.19V /139.3A (dynamo senser pluss argofet og minus Lifepo4, oppgitt 14.19V er det den måler, den gir ut mer).

-SOC 99,5% / -4Ah. 

 

Omtrent på det tidspunktet så gir MDI ifra seg en alarm på høy spenning. Men fordi strømmen ett minutt senere er på full vei ned, så forsvinner kombinasjonen av høy strøm og høy spenning før denne alarmen rekker å plage meg igjen.  Spenningen skylles nok tapet i felles minus mellom start batteriet og dynamo. Det legger seg oppå start batteri spenningen fordi minusen fører 140A fra dynamo til batterier.  Denne spenningen blir kompensert for pga. sense, slik at dynamoen egentlig gir ut ca. 0,3V mer eller noe slikt pga. minus kabelen . Så i praksis ca. 14,7V i teorien til MDI, men  det har jeg aldri målt. 

 

Vi får dermed en høyere spenning på MDI boksen enn på start batteriet. Skal man dempe dette, så kan man senke ladespenningen ved feks. å flytte + sense nærmere dynamo.  Det vil også hjelpe å øke tverrsnittet i minus kabelen. 

 

Men om du @dennrick får denne alarmen ved 80% SOC, så må jeg si jeg er litt nysgjerrig på hva du måler.  Ved ca. 80% måler jeg ca. 13,7V ladespenning ser jeg. Dersom det er nok til å gi alarm, så er det muligens fordi du har argofet ved motor, og ikke så altfor kraftige kabler frem til sense. Med store strømmer blir det mye å kompensere for som ikke start batteriet er med på å tape.  Jeg har argofet ved batteriene, og da blir det mye mindre forskjell på de ulike ladespenningene til batteriene. 

 

Det er en gjenganger hos mange at store ladestrømmer og sense som kompenserer for tap gir høy spenning på startbatteri og dieselmotor.  Det er en av flere gode grunner til å ta godt i når man velger tverrsnitt. 

 

Du får ta det opp med teknikeren, og måle spenningen mellom motor pluss og motor minus når du har alarm.  Den verdien bør teknikeren kunne bevise at er innafor grensene til volvo penta. 

 

 

Bare et spørsmål fra strømdummies… hva er VRM og SOC? Og hva er argofet?

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...