Jump to content

Kontroll av stålbåt skrog

Tørrfisken

Recommended Posts

Hei @Tørrfisken, og velkommen til baatplassen :flagg_bp:

Det er flere metoder for å kontrollere skroget på en stålbåt, ultralyd er ikke det første du bør tenke på. Ultralyd brukes for volumetrisk kontroll av materialer, det vil i praksis si at man leter etter feil inne i materialet, eller i en sveis. Ikke til overflatekontroll altså.

Jeg har ikke greie på stålbåter, men vet litt om stål generelt. Det første jeg ville gjort var å gjøre en grundig visuell inspeksjon både utvendig og innvendig, da får du et veldig godt inntrykk av tilstanden. Dersom det rustskader på skroget, er det en mulighet å slipe vekk rusta og ta tykkelsesmålinger. Man måler da gjerne et utvalg av punkter, også på steder der man antar at stålet er uskadd og ikke utsatt for korrosjon. Da vet man hvor mye som er rustet vekk. Dette er en form for stikkontroll, altså ikke en 100% kontroll av tilstanden på stålet. Den forteller deg bare tykkelsen på akkurat det punktet du måler. Punktene som måles bør derfor velges ut av en som har innsikt i hvor det er mest kritisk og utsatt for korrosjon. 

Ja har hatt stålbåt med en god del korrosjon, og dertil tilhørende reparasjon, vedlikehold og sveising, men brukte vel aldri noen gang ultralyd. (Men skulle jeg for eksempel ha målt skrogtykkelse, så hadde jeg jo behøvd det.)

En generell visuell gjnnomgang vil vel gi en god del informasjon. Det man kan se vil også indikere en del om tilstanden til det som man ikke kan se. Noe av det "gode" med stål, det er jo at rust fyller en god del mer volum enn det stålet som inngår i reaksjonen (2-6 ganger?), slik at rust blir forholdvis godt synlig, selv om det skjer under overflatebehandling som maling.

Hvis man ser noe maling som "buler" så kan man ta en hammer med rundt eller spisst hode, og "kakke litt" på overflaten. Hvis det er ust under malingen så vil rust og maling løsne. Hvis det er fare for at det er mye rust som går dypt, så bør dette gjøres på land, slik at man ikke risikerer å slaå hammeren gjennom skroget og senke seg selv.

Stål som er i orden tåler godt å bli slått på med en hammer, og hvis underlaget løsner eller gir etter, så er det "saker og ting" som uansett må repareres. 

Ja, du mener 10 ganger volumet? Har også hørt det, men sjekket litt opp på internett og fant noe som sa 2-6 ganger, så jeg ville jo da ikke overdrive. Det var i alle fall ganske lett å se rusten under malingen på den gamle båten som var malt med en-komponent Bengallakk.

Det var en god del vedlikehold og fortløpende oppfølging, men båten lever fortsatt videre og ny eier er godt fornøyd.

Sånn generelt så er det vel overflatebehandling og rustbesyttelse som er alfa og omega, og hvis man kjøper en stålbåt som er malt med enkomponent maling, så har man i alle fall litt å holde på med.

1 mm stål gir 10mm tykk rust. Det er hva lærebøkene hevder. Jeg har aldri testet det ut selv.

Personlig hadde jeg ikke kjøpt stålbåt malt med 1-komp. Fribordet og dekket på Hulda har fremdeles 2-komp epoxy fra 1999 intakt. På undervannsskroget er vel 80 % av originalmalingen intakt, og har blitt overmalt med flere strøk. Forskjellen mellom 1- og 2-komp er forskjellen mellom evig rustbanking og malig, til en overflate som er tilnærmet vedlikeholdsfri i mange år.

Hei,

Var endel inne pa SI rundt 1984. Da var det noen som drev med måling av korrojon på plattformbein. Prinsippet kjørte de strøm gjennom hele røret en elektrode i vær ende Tror det var noen 1000A de kjørte gjennom røret. Så hadde de elektroder for hver halvmeter, som de målte på. Røret over vann var det som regel lite korrosjon på så man visste hva spenningen skulle være der. Så sjekket man nedover i dypet, dess høyere spenning desto mer korrosjon. Det var veldig lett å se at den største korrosjonen var i vannlinja på røret. Er vel ikke så lett å overføre dette til et skrog

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...