Brigg Startet Lørdag 14:59 Link til dette innlegget Startet Lørdag 14:59 Har over lengre tid hatt en del ulyd fra defrosteren når denne har vært i bruk. Forrige sesong ble dette mye værre, støyen ble uutholdelig. Defrosteren har stått i båten siden båten var ny i 2005. Bestemte meg for å plukke løs defrosteren å ta den med hjem for sjekk av lagre i viftemotoren. Etter en kort obduksjon ble dødsårsaken funnet: Den ene radialvifta var gått i oppløsning. I tillegg til tre løse vinger var den også sprukket i enden. En rask sjekk viste at ny tilsvarende defroster koster 6 til 7 båtlapper hos norske nettbutikker. Da følger det med kabel og tretrinns bryter. Hos meg ligger ledningsnettet klart, og både kabinett og varmergister er i orden. Så da begynte jeg å lete ute på verdensveven om det var mulig å finne en identisk vifte. Det fant jeg ikke, men kom etterhvert over komplette viftemotorer, eller blower som det heter der ute i verden. Etter nøye måling av tilgjengelig plass bestilte jeg denne fra Nederland: https://www.hattink-thermoparts.com/spal-12v-008-a46-02-3-speeds Denne er noen mm kortere enn den orginale og noen mm bredere. Så bred at det bare akkurat ble plass inne i kabinettet. Åpningene for utblåsingsluften fra viften var litt større enn originalt og festeskruene hadde en litt annen plassering. Da ble det litt metalsløyd: Ferdig justert: Jeg valgte å sette inn blindmuttrer for å skru i, men så i ettertid at det ville vært mer hensiktsmessig bare med vanlig mutter på baksiden. Valgte å lime på 1 mm pakning rundt åpningen slik at luften ikke får mulighet til å lure seg unna den veien. Vifteenheten på plass på varmeregisteret og deretter inn i kabinettet: Klipte ledningene fra den gamle motoren og koblet de med kabelsko til den nye. Enheten komplett sammenstillet: Merk at defrosteren står opp ned på alle bildene over. Når den er montert i båten henger viftemotoren under varmeregisteret og tilkoblingene for kjølevann peker nedover. Og tilbake på plassen sin om bord: Nå ble støynivået noe helt annet, bare susen fra luften som kommer ut av dysene. Så job well done. Etterkalkylen viser en kostnad for ny viftemotor levert i Trondheim med norsk mva på kr 1.500. Og så kommer kabelsko og noen skruer i tillegg. Sammenlignet med kjøp av ny defrosteren er besparelsen så stor at jeg med dette har finansiert hele årets forbruk av ankerdram. Med god margin. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
mawilu Svart Lørdag 16:56 Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:56 Fint at ikke alle er tilhengere av bruk ok kast ,godt utført gir større glede.Til info eber leverer komplett vifte som del Link to post
Brigg Svart Lørdag 17:14 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:14 mawilu skrev On 22.3.2025 at 16.56: Til info eber leverer komplett vifte som del Vis hele sitatet Hmm, rart dette ikke kom opp da jeg drev å søkte. Vet du hva den koster? Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
mawilu Svart Lørdag 17:21 Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:21 Desverre har jeg ikke pris har byttet ut ett par stykker på garanti fikk de direkte fra importøren men det er en stund siden Link to post
Brigg Svart Lørdag 18:01 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:01 Jeg prøvde å søke en gang til, og da spesifikt for viftemotor/blower til Eber defroster. Men uten funn. Så om Eber tilbyr byttemotor utenom reklamasjonssaker må det være en veldig godt bevart hemmelighet. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
mawilu Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Her er navnet på produsenten eber har nok sluttet å selge ,vifte og arbeidet blir fort en nypris Link to post
Brigg Svart 21 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Var Canadisk produsent også av den gamle motoren jeg plukket ut. Fant tilsvarende på Amazon, men da bare selve viftemotoren uten skovler. Så det hjalp lite når det var skovlene jeg manglet. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn