Jump to content

Ny markedsplass for båter! Baater.no

Arkite

Recommended Posts

Hei alle sammen! Jeg er webdesigner og har laget nettsiden www.baater.no 

Vil i den forbindelse invitere deg inn til norges nyeste (og kanskje beste?) markedsplass for båter i Norge!

Plattformen er helt ny, og har ikke rukket å fått inn så mange annonser enda, men med DIN HJELP så kan alt skje.

Håper at vi møtes på baater.no

Redigert av Arkite (see edit history)

Løsningen ser grei ut. Men det er litt vanskelig å forstå hvordan dere skal skille dere ut fra Finn, annet enn på pris..

Tror det blir en tung oppoverbakke å flytte de som selger og de som kjøper båt bort fra en velprøvd plattform som finn. 

Er det billig nok, nå ser det gratis ut, så vil nok en del legge inn annonse begge steder.

Lykke til! Konkurranse er bra, også på annonse plattformer.

Redigert av Blouberg
typo (see edit history)

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Jeg tenker dette er positivt, men er redd konkurransen mot finn.no kan bli tøff.

Finn er veldig godt etablert, og mange mener nok det er enklest med "alt" på ett sted.

Samtidig har man jo mulighet til å spisse det mer mot båtfolket og utvide med for eksempel mannskapsbørs, transporttjenester på land og vann, dykketjenester, vedlikehold/båtpleie osv, der både tilbyder og forbruker kan annonsere. Dette er vel tjenester som kanskje kan "drukne" litt på finn.

Jeg følger med og ønsker lykke til:smiler:!

Jeg har brukt Finn i mange år, og på bil og MC er det helt fantastisk enkelt og greit, både kjøp og salg. Nå er jo båt litt annerledes så klart. Og har ikke de systemene med regeistrering/forsikring osv.  Husk at vi er veldig få folk som driver med båt i Norge. Personlig synes jeg det er vanskelig å gå fra en etablert plattform til noe nytt som veldig få vet om.

Tror Båtplassen er det største båtforum her i Norge, og det beste for å nå ut til brukere på, Når det er sagt er vi jo vel ikke så mange vi heller.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg ønsker som flere her lykke til, men jeg sliter med å se hva slags funksjoner som gjør det bedre eller som skal lokke meg over til deg. For å være helt ærlig så synes jeg til og med sidene var litt rotete, driver du med annonser eller skal du skape et sosialt nettverk? Denne møteplassen synes jeg bare var støy, og i annonsesiden så er kartet alt for dominerende. Jeg vil se båter, ikke kart. Jeg er redd du kommer til å slite mye med å få folk vekk fra finn, som er etablert, og som etter mitt skjønn er et av de virkelig bedre annonsestedene. 

Takk for alle svar og spørsmål.

Ja FINN er en god aktør, for all del.

Det betyr ikke at de har enerett på alt som har med kjøp og salg å gjøre, selvom det er den mest populære plattformen. Schibsted Gruppen som eier FINN, VG, Dagbladet, Aftenposten, Prisjakt, E24, Bergens Tidende, Lendo... Osv osv er et mega konglomerat som påvirker hverdagen til over 90% av befolkningen. De eier alle vertikaler og horisontaler. På mange måter kan de fungere som kingmakers da de har pressen (sin egen) på sin side. Så jeg har stor respekt for FINN og Schibsted Gruppen. Saken er bare den at det er blitt så mye utenlandske eierinteresser i selskapet i.e utenlandske fond, investerings hus, pensjonsfond m.fl. med flerfoldige milliarder så her er jeg med mitt lille David mot goliat prosjekt jeg har laget en og alene mens jeg går på NAV for å fremme min nye plattform bare for å bli påminnet om at FINN eksisterer og er så mye bedre. Takker uansett for lykkeønskene de trenger jeg spesielt i oppstartsfasen. Når FINN var helt nytt på 90-tallet så var ikke plattformen stor da heller. Så en plass må man alltid begynne. Det sosiale nettverket på siden er en "light" versjon av et sosialt nettverk - veldig enkelt, men fungerer for de som vil diskutere båter. Hva angår dominerende kart så har jeg 4 forskjellige modeller på siden: utforsk 1 kolonne, utforsk 2 kolonner, utforsk klassisk (lik FINN) og utforsk alternativt. Dette finner man i menyen på desktop pcer. Håper dette var til litt hjelp og tar forbehold om at jeg kjemper for min lille kreasjon :-)

Arkite skrev 7 minutter siden:

Håper dette var til litt hjelp og tar forbehold om at jeg kjemper for min lille kreasjon :-)

Finn trenger absolutt konkurranse.. Det er dessverre vanskelig å kjempe mot noe som langt på vei har blitt et begrep. 

Noe av suksessen ligger også i at det er et fullt økosystem, annonse, meldinger, kontrakter osv..  I tillegg bruke Finn mye krefter på å forhindre svindel. 

Du har sikkert tenkt over følgende spørsmål.

Hva er det jeg savner på Finn?

Hvorfor skal annonsøren flytte hit?

Hvilke merverdi kan plattformen gi?

Dersom årsaken til å lage dette egentlig går på at du ikke liker monopolister tror jeg bakken blir veldig lang og bratt

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

På samme måte som jeg i 2002, med en viss skepsis, (baatplassen var også ny en gang) ønsket baatplassen.no velkommen som et alternativt til det da bortimot enerådende forumet hos Båtmagasinet, så berømmer jeg satsingen din og sier at det alltid er plass til en ny tjeneste til nytte for oss båtfolk. Fremtiden vil vise hvor kundene havner. At Finn er dominerende er det ingen tvil om, men alle har vel obervert det økende antall markedsplasser for bår og utstyr som ettehvert finnes på Facebook, inkl deres Marketplace. Mange av disse er ment som mer regionale sider, feks Båt og båtutstyr i Agder (kjøp/salg), andre ikke. Slike sider på Facebook kan ha sine fordeler, men søkbarheten er det så som så med. Så et initiativ som dette, med mulighet for å legge inn søk osv er bare så mye bedre. Antar det er muligheter i markedet for rimeligere båter under kr. 100.000, det er vel slike som ofte annonseres på ulike Facebook grupper.

Spre ordet, lykke til!

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Det er en fin begrunnelse for noen, blant annet meg, at det ikke er en gigant som samler alt for mye info om brukerne, men jeg vet jo ikke hvor mange kaker du har eller kommer til å ha på siden din

For flertallet tror jeg siden må by på noe vesentlig mer enn Finn

Sjekk søkemuligheter på mobile.de kontra Finn. Mobile gir så mye flere muligheter for å spisse bilsøket og det savner jeg på Finn.

Skal muligens selge båt i løpet av et år. Det er tvilsomt om jeg da vil basere meg på annonse kun på en start up.

Husk også at alle de store var de som i all hovedsak skapte produktet. Du skal kopiere ett

Ønsker deg uansett lykke til med prosjektet. 

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Tusen takk 🙏🙏 setter stor pris på positiv feedback og også konstruktiv kritikk. Skal gjøre forbedringer under veis. Enig i at Facebook grupper med 50-100,000 medlemmer er et godt alternativ for å selge båter, det var egentlig det som var tanken min: Facebook grupper har masse innlegg med båter til salgs, men det er helt uoversiktlig og ingen filter system for å finne noe i mengden. Derfor laget jeg baater.no for å organisere dette bedre. Samme gjelder for båt verksteder, båtopplag, og båtplasser. Det er ihvertfall et gratis alternativ om man er interessert i det. Dessuten vil baater.no klatre høyt på Google sine søkeresultater de neste ukene fremover når folk søker på "båter" eller "brukte båter til salgs" da disse er lagt inn som SEO nøkkelord 👍

Arkite skrev 33 minutter siden:

Det er ihvertfall et gratis alternativ om man er interessert i det.

Er ikke dette ment som et kommersielt prosjekt? På hjemmesiden står det "Gratis annonsering i vår oppstartsperiode".

Arkite skrev 33 minutter siden:

Dessuten vil baater.no klatre høyt på Google sine søkeresultater de neste ukene fremover når folk søker på "båter" eller "brukte båter til salgs" da disse er lagt inn som SEO nøkkelord 👍

Dere bør vurdere en mindre aggressiv markedsføring, spørre på forhånd om det er ok å poste reklame på forum og Facebook-grupper.

Siden dere også har laget diskusjonsforum, er det ok at vi poster reklame for baatplassen.no der?

Så lenge siden er pepra med reklame som facebook (så eiern kan tjene noe) og de som annonserer ting slipper å betale for det så kan det jo alltids bli en suksee. Folk liker jo ikke å betale om de kan slippe og heller betale i private nettsøksvaner og annet og bli pepra med målretta reklame.

Er jo bare fint om korporasjoner får konkurranse ønsker alle ferske kapitalister lykke til i kampen mot korporasjonisme!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...