Jump to content

Åpen eller lukket radarantenne?


Kapteinen, han uten båt!

Recommended Posts

Ser kanskje litt "kulere" ut med en roterende antenne!

 

Riktig Kaptein, selv om du er uten båt er du ikke uten øye for signifikante detaljer.

 

Når det gjelder radar og "fritidsradaroperatører" antar jeg at majoriteten bruker for mye clutter for å får et renest mulig bilde uten støy, jeg snakker av erfaring fra den gang jeg var fersk navigatør.

Med for mye clutter mister man også ekko, og det trengs mer enn litt trening for å kunne lese bildet korrekt og skille støy fra ekko. En erfaren navigatør har støy på bildet.

Når LCD skjermene og autofunksjonene invaderte oss trodde mange at nå var det slutt å stå å fikle med knottene. Bildet på de gamle rørskjermene var "direkte" produsert av magnetronen, bildet i dag er prosessorbehandlet og sendt til skjermen. Det som jeg opplevde når vi steg inn i den nye tidsalder var at dette sammen med alle autofunksjonene gjorde at for mye ekko gikk tapt.

Selv med manuelle innstillinger kunne ikke den nye sammenlignes med den gamle som vi beholdt og kjørte parallellt.

Nå går tiden fortere i dataverdenen enn ellers så det er mulig at radaren i dag er like god som de gode gamle. Og tro meg, jeg er ingen bakstrever som maler på at alt var så mye bedre i gamle dager.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Ser kanskje litt "kulere" ut med en roterende antenne!

 

Riktig Kaptein, selv om du er uten båt er du ikke uten øye for signifikante detaljer.

 

Når det gjelder radar og "fritidsradaroperatører" antar jeg at majoriteten bruker for mye clutter for å får et renest mulig bilde uten støy, jeg snakker av erfaring fra den gang jeg var fersk navigatør.

Med for mye clutter mister man også ekko, og det trengs mer enn litt trening for å kunne lese bildet korrekt og skille støy fra ekko. En erfaren navigatør har støy på bildet.

Når LCD skjermene og autofunksjonene invaderte oss trodde mange at nå var det slutt å stå å fikle med knottene. Bildet på de gamle rørskjermene var "direkte" produsert av magnetronen, bildet i dag er prosessorbehandlet og sendt til skjermen. Det som jeg opplevde når vi steg inn i den nye tidsalder var at dette sammen med alle autofunksjonene gjorde at for mye ekko gikk tapt.

Selv med manuelle innstillinger kunne ikke den nye sammenlignes med den gamle som vi beholdt og kjørte parallellt.

Nå går tiden fortere i dataverdenen enn ellers så det er mulig at radaren i dag er like god som de gode gamle. Og tro meg, jeg er ingen bakstrever som maler på at alt var så mye bedre i gamle dager.

 

 

Ikke for å være pirkete, men bare for at det de som leser innlegget ditt ikke skal mistforstå.

 

Clutter er støy, og det du sier fritidsbåtoperatøren bruker for mye er i tilfelle anti-clutter kontrollene. Er ellres enig i det med trening for å lese bildet osv. Når det gjelder magnetron som du nevner er det "senderøret". Dvs at det ikke har noe med mottakeren å gjøre slik man få inntrykk av når man leser innlegget ditt. Magnetron er det samme uavhengig av skjermtype.

Som du som radaroperatør sikkert husker så hadde man ettergløding i CRT-skjermene. Ofte kunne de også bli litt brent, særlig nær senter.

Det er riktig som du sier at mottakersignalet idag blir mer prossesorbehandlet enn før.

At de første digitaliserte radarene/skjermene ikke ga like godt bilde var det flere som mente. En gammel skiftleder (kaptein) i operasjonrom i Vardø sa det samme. Han manglet noe, og det at nesten all støy var vekk likte han svært dårlig. Jeg var bare systemtekniker og han med hundrevis av timer foran radarskjermen hadde bedre forutsetninger til å ha rett angående dette.

Jeg tror nok at signalbehandlingen har blitt langt bedre etter som årene har gått.

Link to post
Share on other sites

Anti-clutter ja, du har helt rett.

Men har jeg misforstått når jeg mener at i ene enden av magnetronen kom signalene inn og i andre stod det en navigatør og stirra? Dvs, at det er en enhet og ingen separat skjerm?

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Anti-clutter ja, du har helt rett.

Men har jeg misforstått når jeg mener at i ene enden av magnetronen kom signalene inn og i andre stod det en navigatør og stirra? Dvs, at det er en enhet og ingen separat skjerm?

Siden du spør og virker interessert:

 

Magnetron er som sagt på sendersiden. Der opertøren sitter er det normalt bare et dispaly/skjerm.

Blir litt mye og gå detaljert inn på det. Prøver å gi en forklaring som jeg håper de fleste kan forstå.

 

Kan si det slik at sender og mottaker normalt sitter på samme sted. Senderen har en enhet som trigger/fyrer av magnetron. Den produserer en høyeffektpuls med høy frekvens ut til antennen. I sendetiden må veien inn til mottaker sperres slik at pulsen ikke sendes rett inn i den og ødelegger mottakeren. Etter pulsen er sendt åpnes veien og mottaker er klar til å ta inn ekko. Nå ekko kommer inn er det et signal med samme bærefrekvens som ble sendt ut fra magnetron (ser bort fra doppler som følge av ekko i bevegelse). Mellom sender/mottaker og antenne benyttes det ikke en kabel, men en waveguide. En waveguide er et hult rør (fast eller flexi). Det benyttes på så høye effekter og høye frekvenser. I mottakeren fjernes den høye bærefrekvensen og signalet sendes videre til signalbehandling gjennom en vanlig coaxkabel til display/skjerm.

 

Håper det var forståelig. På en større båt sitter alltid sender/mottaker i en egen boks inne i båten. Fra boksen til antennen går det en vaweguide. Mellom boksen og skjerm/display går det kabler.

Link to post
Share on other sites

Ha så stor antenne som mulig uten at det ser for dumt ut blir vel en generell regel :wink:

Ekkoene blir smalere (bedre) jo større antennen er.

 

Ekko fra land er interesant selv med plotter ved siden av, plotteren skal en aldri stole 100% på, den er ett hjelpemiddel, radaren er fasiten! Og den viser båten som kommer mot deg selv om det er tåke eller natt.

 

Håper det var forståelig. På en større båt sitter alltid sender/mottaker i en egen boks inne i båten. Fra boksen til antennen går det en vaweguide. Mellom boksen og skjerm/display går det kabler.

Radarer i dag benytter normalt ikke waveguide.

Link to post
Share on other sites

Ha så stor antenne som mulig uten at det ser for dumt ut blir vel en generell regel :wink:

Ekkoene blir smalere (bedre) jo større antennen er.

 

Ekko fra land er interesant selv med plotter ved siden av, plotteren skal en aldri stole 100% på, den er ett hjelpemiddel, radaren er fasiten! Og den viser båten som kommer mot deg selv om det er tåke eller natt.

Radarer i dag benytter normalt ikke waveguide.

Mellom sender/mottaker er det vel fremdeles normalt med wavegude selv om den idag kanskje ofte er flexi (oval og utvendig gummiert). Er sender/mottaker plassert ved antennen er jo vawguiden ofte veldig kort. I en lukket antenne er den bare noen få centimeter.

Stemmer ikke det - har det kommet noe helt nytt ???

Ut fra magnetronet sendes en radibølge med en frekvens på f.eks ca 9 GHz. Hvilken annen type leder mener du benyttes idag for erstatning for bølgelederen /Waveguide?

 

Her fant jeg forresten en grei utredning om magnetronet på nettet: MANGETRON

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Les i boka/manualen så vil du sannsynligvis se at du selv kan gå inn og justere dette. Du kan også sjekke om AC Sea området er riktig satt.

Der står noe om justeringer i manualen men for mitt skrale hode skjønner jeg det ikke helt (selv om jeg delvis lever av å tyde denslags :blush: ).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Der står noe om justeringer i manualen men for mitt skrale hode skjønner jeg det ikke helt (selv om jeg delvis lever av å tyde denslags :blush: ).

Husker ikke helt på Simrad, men ofte må ha holde en knapp inne en stund for å komme inn i en system/oppsettsmeny. Der justerer man slik det ofts står beskrevet i installsjonprosedyren i manualen.

 

Det går ofte på å stille inn arbeidsområdet til automatikken. F.eks min til max gain. Da vil automatikken jobbe innefor dette området.

Når det gjelder anticlutter Sea så stiller man hvro langt ut området skal fungere i avstand fra senter. Det betyr da også fra deg/fartøyet og hvor langt ut fra deg/fartøyet kontrollen skal fungere.

I prosedyren settes ofte gain på fullt og man justerer til f.eks 1.5 NM. Husker ikke helt hvor langt ut det er vanlig.

Håper det er litt til hjelp.

 

Det er noen år siden jeg holdt på med slikt :blush:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mellom sender/mottaker er det vel fremdeles normalt med wavegude selv om den idag kanskje ofte er flexi (oval og utvendig gummiert). Er sender/mottaker plassert ved antennen er jo vawguiden ofte veldig kort. I en lukket antenne er den bare noen få centimeter.

Stemmer ikke det - har det kommet noe helt nytt ???

Ut fra magnetronet sendes en radibølge med en frekvens på f.eks ca 9 GHz. Hvilken annen type leder mener du benyttes idag for erstatning for bølgelederen /Waveguide?

 

Her fant jeg forresten en grei utredning om magnetronet på nettet: MANGETRON

Stemmer det, tidligere var det normalt å ha waveguide ned til intstrumentrommet og ha transceiveren der, i dag står den i scannerboksen og har coax ned til displayet.

Selve antennen er også en waveguide med korte huller i forskjellige vinkler.

Link to post
Share on other sites

Stemmer det, tidligere var det normalt å ha waveguide ned til intstrumentrommet og ha transceiveren der, i dag står den i scannerboksen og har coax ned til displayet.

Selve antennen er også en waveguide med korte huller i forskjellige vinkler.

Ja, da er vi enige. Tranceiveren kan man enten ha inne eller ute. Kankje mest vanlig med ute nå på mindre fartøy. Er egentlig mer servicevennlig å ha den "innendørs".

 

Antenner til navigasjonsradarer har vel stort sett vært av typen "slotted Wave" i veldig mange år nå.

 

Det har vel i grunnen ikke skjedd så veldig mye på radarsiden i de siste årene, med unntak av displayene ARPA o.l. 3D presentasjon er jo ganske nytt, og der er jeg ikke oppdatert.

Link to post
Share on other sites

Skal du se DEM, må antennehøyden din OPP. Men hvilken PRAKTISK betydning har det å se dem på SÅ store avstander??

Ellers foretrekker jeg lukket antenne: Den er mere beskyttet og byr på lettere utvendig renhold.

Jeg brukte min radar kun som eksempel på svekkelsen i signalstyrken når antennen er plassert i dome eller pop. kalt kakeboks. Forøvrig er refleksjon av utsendt signal avhengig av styrken på signalet som går ut. Jo større sendeeffekt, jo flere signaler i retur. Dette igjen tilsier at mengden og styrken på refekterte signaler fra en radar med rekkevidde på 24 n. m. er betydelig større enn en radar med halve rekkevidden. En mindre båt som er 3-4 n.m. borte kan gi et godt ekko på en 24 mils radar, men kun et svakt eller intet ekko på en mindre radar. Det samme gjelder staker, bøyer og andre mindre navigasjonsmerker. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...