Jump to content

Koble ut kompressor KAD43?


Kineser

Recommended Posts

Ser det nevnes flere steder at man kan montere en bryter ved styreposisjon for å kunne koble ut kompressoren på KAD 43. Hva er fordelen med dette?

 

Er det bare å kutte riktig ledning, skjøte på en lang ledning og koble en bryter i mellom endene? 

 

Hva er fordeler med en slik bryter, når vil man bruke den? 

 

Noe man bør være obs på med en slik løsning?

Link to post

Spesielt populært å gjøre blant dem med halvplaner som kanskje vil bruke turtallet mellom 1600-2700omd uten å måtte høre på kompressor hylet i timesvis. 

Jeg hadde KAD i planende båt, så følte aldri behov for å sette bryter på kompressor, turtall lå enten under 1600 eller over 2900omd

Link to post

Så det et ingen grunn for meg med helplaner å vurdere dette? 

 

Jeg kjøpte båten i fjor og var plaget med at automatsikringen i motor løste ut etter en stund kjøring. Jeg koblet fra kontakten til kompressor og da løste ikke den sikringen ut mer. Har jeg et bakenforliggende problem med motoren?,

Link to post

Interessant @Kineser

Vår ene KAD32 har en tendens til å slå ut på automatsikringen. Skjer hvis kompressor går for lenge, hvilket i vårt tilfelle er noen minutter 

Skjer hvis jeg bruker for lang tid på å gå fra plan til tuslefart. Kan følgelig ikke ligge på hastigheter hvor motor ligger over 1600 rpm særlig lenge

Har du fortsatt problemer med at sikringen slår ut?

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post
Bellil skrev for 3 timer siden:

Interessant @Kineser

 

Har du fortsatt problemer med at sikringen slår ut?

@Bellil Ikke akkurat nå når kontakten er frakoblet. Men når den er koblet til, så ryker sikringen. Skjer som du beskriver, hvis kompressoren ligger inne for lenge. Da dør "alle" instrumenter og får ikke stoppet motor med nøkkel. Ganske så irriterende. Har du montert bryter? Det er noe av det første jeg skal gjøre når båten kommer på vannet.  

Link to post

Hvis en autmatsikring hele tiden kobler ut, ville jeg sjekket hvor mange A det går i kretsen. Er dette under merkestrømmen til automatsikringen, så er det rimelig å anta at automatsikringen har brente kontakter og bør skiftes.

Link to post
Hulda skrev 11 minutter siden:

Hvis en autmatsikring hele tiden kobler ut, ville jeg sjekket hvor mange A det går i kretsen. Er dette under merkestrømmen til automatsikringen, så er det rimelig å anta at automatsikringen har brente kontakter og bør skiftes.

@Hulda Så den SKAL altså ikke ryker? Den skal tåle at kompressor ligger inne over tid? 

Link to post

Hvis en sikring ryker er det noe galt :-)

hvis jegvhar forstått det riktig er det ikke meningen at KAD skal ha kompressoren inne i mange minutter. De er der for å få båten opp i plan og turbo tar over. Ikke kontinuerlig drift. Flere minutter når båten tas ut av plan er ikke nødvendig, ut av plan er gjort på 30 sekunder :-)

med forbehold om at jeg har forstått det riktig.

mvh Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Windy37GM skrev 2 minutter siden:

Hvis en sikring ryker er det noe galt :-)

hvis jegvhar forstått det riktig er det ikke meningen at KAD skal ha kompressoren inne i mange minutter. De er der for å få båten opp i plan og turbo tar over. Ikke kontinuerlig drift. Flere minutter når båten tas ut av plan er ikke nødvendig, ut av plan er gjort på 30 sekunder :-)

med forbehold om at jeg har forstått det riktig.

mvh Windy37GM

@Windy37GM slik jeg har forstått det så ligger kompressor inne på et visst turtallsområde. Blir man liggende i dette område så kobler ikke kompressor ut. Da ryker sikringen. I alle fall hos meg. Dette kan da ikke være riktig. 

Link to post

Det er i så fall første gangen jeg har hørt om en automatsikring som brukes som kontinuerlig av/på-bryter. Sikringer er i utgangspunktet for å forhindre at en krets går varm, slik at det over tid ikke skal oppstå kortslutning eller brann. I samme slengen er jeg heller ikke komfortabel med 'å skjøte innpå en ledning...og sette inn en bryter'. Det kan bli flere meter ledning som gir spenningsfall. Hvilket trolig ikke kompressorclutchen liker noe særlig. Slike 'fiks-på-fiks-løsninger' er ikke bra. Jeg er verken elektriker eller spesialist på Volvo.

 

Også en av grunnene til at på Hulda har jeg lagt opp bra kvadrat ledninger på sentrale steder. Og utstyret slås av/på via reléer. Da har jeg et system der lange strekk er sikret med 3 A styrestrøm.

Link to post

Årsaken kan også være at kompressorcluthen trekker for mye strøm. Pga slitasje, alder eller noe slikt. 
 

Men dette bør være enkelt å avdekke ved å måle strømtrekket når clutchen er innkoblet. 
 

For øvrig så ligger verkstedhåndboken til disse motorene i dokumentarkivet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Kineser skrev 24 minutter siden:

@Windy37GM slik jeg har forstått det så ligger kompressor inne på et visst turtallsområde. Blir man liggende i dette område så kobler ikke kompressor ut. Da ryker sikringen. I alle fall hos meg. Dette kan da ikke være riktig. 

Det er riktig.

men på en planende båt er man i dette turtallsområde ganske kort tid. Max 1 minutt. kompressoren på KAD er for å bidra med luft før turboen klarer å levere.

Hvorfor man setter en KAD inn i halvplanende båt er ubegripelig :-) Da heter de TAMD og er uten kompressor og «bare» turbo

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Noen som kan hjelpe meg med denne tegningen?

 

Vil koble bryter for å kunne styre kompressor av/på via relé. Det er kobling av bryter jeg ikke helt skjønner hvordan jeg skal gjøre. Både mellom batteri, bryter og opp mot relé. Har jeg tegnet det helt vilt galt? 

 

Screenshot_20250413_223741_SamsungNotes.jpg.5154b0916f902d45fcb1ccb306b80ea5.jpg

Link to post

Sånn må du ikke finne på å koble. Når du slår på bryteren kortslutter du batteriet og uten sikring vil ledningene smelte rimelig kjapt. 
 

Du må koble bryteren skik at den bryter styrestrømmen til spolen, mest vanlig å bryte på pluss. Klipp plussledningen og monter de to ledningsendene på hver sin side av bryteren. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Kineser skrev 58 minutter siden:

Noen som kan hjelpe meg med denne tegningen?

 

Vil koble bryter for å kunne styre kompressor av/på via relé. Det er kobling av bryter jeg ikke helt skjønner hvordan jeg skal gjøre. Både mellom batteri, bryter og opp mot relé. Har jeg tegnet det helt vilt galt? 

 

Screenshot_20250413_223741_SamsungNotes.jpg.5154b0916f902d45fcb1ccb306b80ea5.jpg

Pa bakgrunn av den regningen der bør du høre med noen som kan dette. Omså det koster deg et par flasker vin. 😊 

Link to post
Windy37GM skrev for 8 timer siden:

hvis jegvhar forstått det riktig er det ikke meningen at KAD skal ha kompressoren inne i mange minutter. De er der for å få båten opp i plan og turbo tar over. Ikke kontinuerlig drift. Flere minutter når båten tas ut av plan er ikke nødvendig, ut av plan er gjort på 30 sekunder :-)

med forbehold om at jeg har forstått det riktig.

 

Nja. 

Volvo leverte også KAMD 42-300 med kun turtallstyring av kompressor (+kickdown og kaldstart) til halvplanere. Alt fra Saga til Scand Baltic, Nimbus  til twin aksling Princess, Sealine osv som ikke er typisk enten 7 knop eller høy marsjfart type båter.

Etter husken stod det ikke noe i manualen fra VP for KA(M)D om at kjøring med kompressor skulle unngås over lenger tid.

 

En helt annen ting er hvorvidt konstant kompressor mellom 1600 og 2600-2700 er lurt, økonomisk, komfortabelt osv over tid, men kompressoren som er en Roots type kompressor skal isolert sett fint tåle lengre perioder med drift.

Derfor satt mange med tyngre båter, halvplanere osv bryter på releet for innslag til kompressor for å slippe gnålet blant annet.

Gikk fint på 44 og 300 med EDC også, men det måtte en motstand inn i kretsen til bryter så man ikke fikk feilmelding.

 

Når man tenker tilbake har det vært svært få kompressorhavarier i forhold til at disse motorene har eksistert i over 30 år og det store antall motorer produsert og i drift.

 

Reimer, løpehjul og annet hører man langt oftere om.

D-serien, og spesielt de senere generasjonene har flere parametre og mer intelligent styring av kompressor. De fleste greier man helt fint lure opp i plan uten at kompressor slår inn om man er litt forsiktig. Selv de med høyest effektuttak og størst turbo (D6 400 og 440) om ikke båten er alt for tung. Det kunne man glemme med feks en KAD 300 i selv en relativt lett båt med litt planingsterskel.

 

Mvh. SAP

Link to post
Brigg skrev 32 minutter siden:

Sånn må du ikke finne på å koble. Når du slår på bryteren kortslutter du batteriet og uten sikring vil ledningene smelte rimelig kjapt. 
 

Du må koble bryteren skik at den bryter styrestrømmen til spolen, mest vanlig å bryte på pluss. Klipp plussledningen og monter de to ledningsendene på hver sin side av bryteren. 

 

Bra jeg spør først, skønnet jeg  🤣🙈

 

Hvordan kobles bryteren inn på relé da? Har lest at det lønner seg at bryteren slår av og på et relé for å unngå langt ledningsstrekk og spenningstap. 

 

Slik?Screenshot_20250414_103230_Samsungcapture.jpg.14bca695cb18259bce25f63a032dc94d.jpg

Link to post

Et rele aktiveres av styrestrøm inn på spolen, som igjen kobler sammen/fra «bryteren» inne i releet. Styrestrømmen må bestå både av pluss og minus. Poenget er å koble en bryter på styrestrømmen, enten på pluss eller minus, slik at styrestrømmen brytes når bryteren kobler fra. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Anbefaler å følge denne.

 

når det er sagt så har du andre problemer når sikringen ryker umiddelbart ved innkobling, muligens defekt clutch. Da vil ikke denne bryteren hjelpe deg noe mer enn å koble den fra slik du har gjort. 

IMG_6117.jpeg

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...