Selco Racing Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Ingar skrev On 21.5.2025 at 20.32: Mitt inntrykk er at det vanligste er å ikke jorde i det hele tatt. Eller rettere sagt å klippe av jordledningen. Kan samtidig tillegges at for de som mangler jording, så er jordfeilbrytere en enkel løsning som ofte gir forbedring av sikkerheten ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai Ingar skrev for 4 timer siden: Kan du linke direkte til det aktuelle innlegget? Ingar skrev for 2 timer siden: Synes det er relevant, sikkerhetsjord er viktig ift hva man kan gjøre selv. Ok, da tar vi det her Tanken min var at dette er en del av 230V anlegget, og dermed noe man ikke har lov til å fikle med uten å være elektriker, men vi kan jo la den biten være åpen for tolkning og avklaring Her er altså linken til innlegget du etterspør. https://baatplassen.no/i/topic/150285-så-ble-det-ny-solbris-chilli-solbris-storebro/?do=findComment&comment=2468025 Konteksten er at @Chilli Solbris har fått montert inn skilletrafo. Han bor i båten, og er helt åpen på at han ikke har kompetanse på det elektriske selv, og betaler derfor en skipselektriker til å rydde opp og installere det utstyret han trenger. I den sammenheng får han beskjed om at han må montere dynaplater for at anlegget skal kunne jordes og bli forskriftsmessig. Responsen var altså først fra en debattant at dette var helt unødvendig, deretter fra en annen debattant at det ikke bare var unødvendig, det var også direkte ulovlig. To-tre innlegg tilbake skriver han dette: "Båtjord fra alle brukere er tilbakeført til felles jordskinne. Jordskinne er tilbakeført til trafo nullpunkt. Dette er i hht. regelverket. Det er ingen Dynaplate eller annen sjøjord inne i bildet. Sjøjord er forbudt i Norge. Mulig at ikke alle landelektrikere har fått med seg dette. " Men til tross for gjentatte oppfordringer på hvor det framkommer at dette er ulovlig, uteble svaret. Tror kanskje Hulda rotet litt og blandet med anlegg uten skilletrafo og klipt landjord. Men for å få med hele sammenhengen må du nesten lese hele diskusjonen. Den går fra side 82 til side 85 i tråden til Solbris der han monterer dynaplater, og fortsetter her i tråden om tilkobling av jordingsplate. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Og etter at jeg overlot monteringen av Skilletrafo til GR Elektro med dynaplater og en grundig kontroll av alle negative koblinger ombord, har jeg ingen indikasjon på jordfeil i båten. Det er ingen strøm på avveie her om bord. Og det er en bryter som vender jordkabel til landjord når båten er ute av sjøen. Når båten står på land har naturlig nok dynaplatene ingen som helst effekt. Jeg stoler fullt og fast på elektriker Glenn i GR Elektro som er godkjent for både ordinære landanlegg og skipselektro. Han har blant annet vedlikeholdet av samtlige ferger i Fredrikstad. Både de elektriske og de med ordinær dieselframdrift. Jeg er tømrer og kan en del om det faget og tør påstå at jeg kan litt om logistikk i togverden. Så jeg holder meg til de fagene jeg kan og søker råd om andre fag blant de som kan det. Det betyr selvsagt ikke at jeg ikke graver og spør om alt mulig. Jeg vil vite hvordan ting fungerer. Jeg vil forstå slik at jeg kan begripe hvor jeg skal lete når noe slutter å virke. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
JRK Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Komodo skrev for 22 timer siden: Ok, da tar vi det her Tanken min var at dette er en del av 230V anlegget, og dermed noe man ikke har lov til å fikle med uten å være elektriker, men vi kan jo la den biten være åpen for tolkning og avklaring Her er altså linken til innlegget du etterspør. https://baatplassen.no/i/topic/150285-så-ble-det-ny-solbris-chilli-solbris-storebro/?do=findComment&comment=2468025 Konteksten er at @Chilli Solbris har fått montert inn skilletrafo. Han bor i båten, og er helt åpen på at han ikke har kompetanse på det elektriske selv, og betaler derfor en skipselektriker til å rydde opp og installere det utstyret han trenger. I den sammenheng får han beskjed om at han må montere dynaplater for at anlegget skal kunne jordes og bli forskriftsmessig. Responsen var altså først fra en debattant at dette var helt unødvendig, deretter fra en annen debattant at det ikke bare var unødvendig, det var også direkte ulovlig. To-tre innlegg tilbake skriver han dette: "Båtjord fra alle brukere er tilbakeført til felles jordskinne. Jordskinne er tilbakeført til trafo nullpunkt. Dette er i hht. regelverket. Det er ingen Dynaplate eller annen sjøjord inne i bildet. Sjøjord er forbudt i Norge. Mulig at ikke alle landelektrikere har fått med seg dette. " Men til tross for gjentatte oppfordringer på hvor det framkommer at dette er ulovlig, uteble svaret. Tror kanskje Hulda rotet litt og blandet med anlegg uten skilletrafo og klipt landjord. Men for å få med hele sammenhengen må du nesten lese hele diskusjonen. Den går fra side 82 til side 85 i tråden til Solbris der han monterer dynaplater, og fortsetter her i tråden om tilkobling av jordingsplate. Når det gjelder lookaljord/dynaplate, i tilfelle noen ikke har fått det med seg. Det som er forbudt er å kappe jordledningen i landströmskabelen og etablere lokaljorrd med dynaplate. Logisk fordi man leder eventuel jordfeil til nabobåter med fare for liv og helse samt tering. Det som er lovlig er å etablera lokaljord/dynaplate om an har elagregat eller skilletrafo. Denne jord er lokal for din båt og kan ikke påvirke andre båter eller liv og helse for badende. (Med mindre man låner ut ström til nabobåter) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai On 5/20/2025 at 4:39 PM, Hulda said: Det var slik jeg gjorde AC på Hulda. Mekket anlegget selv og fikk Bravida om bord som sjekket opplegget og utferdiget samsvarserklæring. Skulle ikke være verre med DC. Men av det vi ser, virker det som at antall elektrikere som kan vurdere AC i båt er en sjeldenhet. Det er nok absolutt en måte å gjøre det på. Det som jeg ser kanskje er et lite feil utgangspunkt for diskusjonen, det er at det kan se ut som at man forutsetter en struktur på regelverket, der alle mulige detaljer er beskrevet i "forskriften", slik at det bare et å slå opp i en forskrift og så finne svarene. Inntil for ca 30 år siden, så hadde jo også regelverket en slik struktur, inntil at man gikk i gang med å harmonisere med EU sitt regelverk og "EU New Approach". Nytt prinsipp, og med andre ord, "det som gjelder i dag" er at forskriftene bare inneholder "overordnede prinsipper om krav til sikkerhet" og så kommer til alle de praktiske kravene til prosjektering og utførelse i en samling med normer, som utarbeides av en lang rekke norm komiteer. Jeg ser at det nå finnes 80 stykker av disse bare innenfor elektrofagene. Den tid at man kunne slå opp i forskriften og finne ut i "forskriften" og finne detaljerte beskrivelser av hva som er "lov og ikke lov", den er nok for lengst forbi. Det man der i mot kan gjøre det er å be tilsynsmyndigheten, i dette tilfellet DSB om en konkret tolkning av den delen av regelverket som ligger på forskriftsnivå. Hvis man spør konkret, så kan man selvfølgelig få bekreftet at ufaglært ikke har lov til å koble opp mer enn 200 VA i 12 Volt anlegg, og at ufaglært ikke har lov til å koble opp sikkerhetsjord, ettersom sikkerhetsjord vanligvis er en del av 230 Volt installasjonen. Opplegget rundt normene er jo at dette skal være informasjon som ikke er åpent tilgjengelig for folk flest, og at det som går på "bruk av normer" skal være noe som skjer i regi av profesjonelle firmaer, med den nødvendige grad av kompetanse og godkjenning til å kunne utføre jobben. Noen av disse normene, for eksempel NEK 400 er vel også skrevet på en nesten så lite lesbar måte, som det er mulig å få til. Skal man bruke NEK 400, så må man først ha gått gjennom normen i fra perm til perm, slik at man har oversikt over innholdet i hele normen. Ordet "automatsikring" er for eksempel ikke nevnt noe sted. Prinsippet er at hver enkelt funksjon i automatsikringen har hver sin delnorm, slik at man må slå fram og tilbake og bruke mange delnomer for å kunne løse forholdsvis enkle problemstillinger. Man finner "løsningen" ofte ikke på ett sted, men som summen av alle delnormer, spredt rundt omkring i normsamlingen. Det forholder seg nok ikke slik i dag at "ufaglært" kan slå opp i "forskriftene" og finne de riktige løsningene. Jeg så imidlertid en referanse en oversikt over "regelverket i Sverige" i en annen tråd. Det syntes jeg var veldig bra og veldig oppklarende, ettersom det jo dreier seg om det samme "EU regelverk". Selv om "formaljussen" og "grunnprinsippene" er den samme, "det du ikke kan gjøre hjemme, det kan du heller ikke gjennomføre i båten", så er det kanskje allikevel noe med den praktiske anvendelsen av disse prinsippene, som blir kanskje litt forskjellig. Kravene til sikkerhet for elektriske anlegg, er jo ikke laget for å lage livet surt for båteiere eller andre, men for å ivareta kravene sikkerhet og forhindre elektriske sjokk og brann. Det sentrale spørsmål blir jo da ikke bare "hva er ordlyden i forskriften?" men kanskje "hvilken fare og hvilken risiko er det som vil oppstå?" Det formelle kravet er jo at man ikke skal koble opp mer enn 200VA ved 12 Volt. Skal man da måtte tilkalle elektriker for å montere inn et nytt startbatteri? Her vil jeg mene at man godt kan montere opp og koble til batteriet selv, selv om dette eventuelt faller utenfor ordlyden i forskriften, akkurat som man også kan skifte ut en skrusikring i et gammelt sikringsskap, selv om ikke dette står spesielt nevnt i forskriften. Spørsmålet er sånn sett ikke bare "hva er forskriftens ordlyd", men kanskje også "hva er den konkrete risiko". Kan man bli straffet for å skifte startbatteri i egen båt? Nei. Kan man kreve prisavslag eller heving av kjøpet når man får vite at forrige eier skiftet startbatteri? Nei Kan forsikringsselskapet nekte utbetaling av forsikring som følge av at man skiftet startbatteri? Nei (Vanligvis ikke.) Så vidt jeg kan huske så er kravene både strafferettslig og mht forsikringsrett at båteier har opptrådt "grovt uaktsomt", og hva det konkret er det er noe som må avgjøres og vurdere i fra sak til sak. Skifte av startbatteri er for eksempel noe som båteiere vanligvis pleier å gjøre. Selv om det eventuelt ikke finnes noen konkret hjemmel i forskriften for å skifte startbatteri, så blir dette neppe "grovt uaktsomt". Har man montert opp selv og fått et godkjent firma til å gå gjennom andre typer installasjoner, før man tar den i bruk, så har man jo heller ikke opptrådt "uaktsomt" eller "grovt uaktsomt". Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Og hva var det mannen fra Bravida gjorde i sin inspeksjon om bord i Hulda? Han skrudde opp hver bidige stikk og koblingsboks. Sjekket hver bidige skrue og kobling. Skrudde lokket av skilletrafoen og sjekket. Målte kontinuiteten på jordingen. Og om det var lekkasje til skrog. Og feilene han fant var: Jeg hadde montert en ujordet stikk med jordkabel. Stikk ble byttet. I skilletrafoen hadde jeg bare klipt av jordledningen fra land. Det var feil. Jordledningen skulle ha en gitt lengde inne i skapet til skilletrafoen. Jordledningen skulle etter regelverket kveiles pent opp og isoleres med jordkabelfarget tape. Så det var ikke perfekt det jeg hadde gjort. Sitér dette innlegget Link to post
cortinaman Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Hulda skrev 23 minutter siden: I skilletrafoen hadde jeg bare klipt av jordledningen fra land. Det var feil. Jordledningen skulle ha en gitt lengde inne i skapet til skilletrafoen. Jordledningen skulle etter regelverket kveiles pent opp og isoleres med jordkabelfarget tape. Husker du hvor lang denne antennen skulle være? Veit du om jordlederen kunne gå om rekkeklemme (ikkje jordklemme ! ) inne i trafoen, eller må det vera ubrutt jordleder? Sitér dette innlegget ------------------ Frode Link to post
Hulda Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Dette er lenge siden. Jeg kan tippe at ledningen er rundt 10 cm. Og den ble ikke koblet til noe som helst. Kun kveilet og isolert. Min trafo er fra Noratel. Andre trafoer kan ha divergerende opplegg. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai Ingar skrev On 21.5.2025 at 20.32: Mesteparten av diskusjon rundt 230v på forumet har dreid seg om jording. .... Noen jordet tidligere lokalt med f.eks. Dynaplate, men det er jo ikke lov lenger. JRK skrev for 11 timer siden: Når det gjelder lookaljord/dynaplate, i tilfelle noen ikke har fått det med seg. Det som er forbudt er å kappe jordledningen i landströmskabelen og etablere lokaljorrd med dynaplate. Har fått med meg det @JRK og @Ingar. Dette kommer jo tydelig fram av Elsikkerhet 77, som nå er gjengitt og diskutert i en rekke tråder. JRK skrev for 11 timer siden: Det som er lovlig er å etablera lokaljord/dynaplate om an har elagregat eller skilletrafo. Ja,, klar over det, og det kommer jo også tydelig fram av de skjemaene fra NEK 400:2018 som jeg har lagt ut tidligere. Og det vel her det begynner å bli usikkert for flere, inkludert vedkommende som påstod hardnakket at jordplatene til @Chilli Solbris var ulovlige, fordi sjøjord nå er forbudt. Det jeg derimot føler at ikke har kommet helt klart fram er hvorvidt den finnes andre godkjente måter å koble jord enn mot dynaplate, når man har skilletrafo ombord. Men den diskusjonen hører strengt tatt ikke hjemme i denne tråden. Denne tråden handler om hva man har lov til å koble selv som ufaglært, evt. som faglært i et annet fag enn elektrikerfaget. Denne tråden handler derimot om kobling av skilletrafo og 230V jord, foreslår at i tar diskusjonen om hvordan en skilletrafo kan jordes der. For dette er en del av 230V anlegget ombord, og det er vel liten tvil om at det må overlates til elektriker dersom man skal gjøre det lovlig. Løfter derfor den tråden også. Arne2 skrev for 9 timer siden: Hvis man spør konkret, så kan man selvfølgelig få bekreftet at ufaglært ikke har lov til å koble opp mer enn 200 VA i 12 Volt anlegg, og at ufaglært ikke har lov til å koble opp sikkerhetsjord, ettersom sikkerhetsjord vanligvis er en del av 230 Volt installasjonen. Ja, og som sagt over her så blir derfor den diskusjonen irrelevant i denne tråden. Her er temaet hva man kan gjøre uten å være elektriker. Arne2 skrev for 9 timer siden: Det forholder seg nok ikke slik i dag at "ufaglært" kan slå opp i "forskriftene" og finne de riktige løsningene. Jeg så imidlertid en referanse en oversikt over "regelverket i Sverige" i en annen tråd. Det syntes jeg var veldig bra og veldig oppklarende, ettersom det jo dreier seg om det samme "EU regelverk". Det var jeg som fortalte deg om den "Föreskriften" i fjor @Arne2. Link til den saken finner du her. Arne2 skrev for 10 timer siden: Det formelle kravet er jo at man ikke skal koble opp mer enn 200VA ved 12 Volt. Skal man da måtte tilkalle elektriker for å montere inn et nytt startbatteri? Her vil jeg mene at man godt kan montere opp og koble til batteriet selv, selv om dette eventuelt faller utenfor ordlyden i forskriften, akkurat som man også kan skifte ut en skrusikring i et gammelt sikringsskap, selv om ikke dette står spesielt nevnt i forskriften. Tja. Nå sier jo også DSB at: "Du har lov til å gjøre mindre elektriske arbeider hjemme eller i ferieboligen. Større oppgaver må elektrikere ta seg av." Bytte kommer nok i den kategorien, selv om det ikke er spesifikt nevnt i: https://www.dsb.no/sikkerhverdag/strom/elektrisk-arbeid-dette-kan-du-gjore-selv/ Tipper også at DSB vil tolke at det å bytte startbatteri i båten havner i samme bås. Gitt at ledningene som ligger der passer til det nye batteriet, slik at man ikke må byte ut deler av ledningsnettet og krympe på kabelsko. Noen av oss her inne har nok vært så dristige at vi har gjort et allikevel Når det gjelder fra og tilkobling av komponenter og utstyr i et elektrisk anlegg, så åpner jo også forskriftens veiledning for at fagutdannede innen andre fag enn elektrofaget kan gjøre det, så sant visse vilkår er oppfylt. Så det blir ikke helt svart/hvitt. Tror vel heller ikke intensjonen i forskriften er at folk ikke skal kunne bytte et batteri selv, men det å legge opp en ny stor forbruksbank med alt det drar med seg av ledninger, sikringer og forbrukere, det faller innenfor det man skal bruke fagutdannet elektriker til. Og akkurat dette er vel det som er nytt for mange her inne etter den avklaringen @Bonus nå har fått fra DSB. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ingar Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Komodo skrev 1 time siden: Det jeg derimot føler at ikke har kommet helt klart fram er hvorvidt den finnes andre godkjente måter å koble jord enn mot dynaplate, når man har skilletrafo ombord. Antar det er samme krav som det var da det var lov å jorde landstrømmen lokalt, beskrevet i Elsikkerhet 66. Kobberplate med minst 0.25kvm areal: For skip/fartøy med skrog av metallisk materiale og skip/fartøy med isolerende materiale, men hvor det elektriske anleggets jordingssy-stem er forbundet med en kobberplate med areal minst 0.25 m 2 som under alle forhold er neddykket i sjøen, kan skipets/fartøyets installa-sjon betraktes som tilfredsstillende jordet gjennom kontakten medsjøen, og jordleder i landstrømkabel kan frakobles jordleder i landin-stallasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai Ingar skrev 9 minutter siden: Antar det er samme krav som det var da det var lov å jorde landstrømmen lokalt, beskrevet i Elsikkerhet 66. Kobberplate med minst 0.25kvm areal: Den delen er vel for så vidt grei @Ingar. Det jeg imidlertid etterspør (og som du siterer) er andre godkjente/lovlige måter å koble jord. Kobberplata som EL 66 snakker om er jo tilsvarende dynaplate. Men jeg sliter fremdeles med å se relevansen til 230V jordkobling og denne tråden. Tenker du det er usikkert om dette må gjøres av elektriker? Tenker du at dette kan kobles av lekfolk? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ingar Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Komodo skrev 14 minutter siden: Det jeg imidlertid etterspør (og som du siterer) er andre godkjente/lovlige måter å koble jord. Kobberplata som EL 66 snakker om er jo tilsvarende dynaplate. Forskriften sier 0.25 kobber, hva skal det ellers være? Tenker du på å jorde til propellaksel, ror eller lignende? Dynaplate er av bronse, legering av tinn og kobber. Har en ledingsevne på ca 1/4 del av kobber. Noe jeg ikke kan huske har blitt diskutert er hva som ligger i areal minst 0.25 m 2. Regnes baksiden av platen også også med? Komodo skrev 14 minutter siden: Tenker du det er usikkert om dette må gjøres av elektriker? Tenker du at dette kan kobles av lekfolk? Nei, både installasjon av 230V kabler og sikkerhetsjording må utvilsomt gjøres av fagfolk. Derfor mener jeg dette må sees i sammenheng. Ut fra meningsmålingen er de fleste båtfolk klar over at man ikke kan gjøre noe av dette selv. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai Ingar skrev 7 minutter siden: Forskriften sier 0.25 kobber, hva skal det ellers være? Tenker du på å jorde til propellaksel, ror eller lignende? Dynaplate er av bronse, legering av tinn og kobber. Har en ledingsevne på ca 1/4 del av kobber. Nei, ikke jorde til propellaksel osv, det er til og med spesifisert at jording til f.eks. kjølesløyfer ikke er godkjent. Er rimelig sikker på at dynaplate tilfredsstiller forskriftens krav til en kobberplate på min. 0,25 m2. Men nå må jeg springe, tar opp tråden senere Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Seatronic oppgir at en Dynaplate på 155x51x13mm som de selger, skal ha en effektiv overflate på 1,15m2 Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Det var en saftig krangel om denne neddykkede kobberplaten og klipping av landjord på forumet ved starten av 2000-tallet. Til de grader at noen sluttet på forumet. Kobberplaten ble den gangen kalt 'flytende jord'. Jeg var på vei til å installere slikt system. På Hulda ville anodene den gangen være tilstrekkelig sjøjord. Men jeg kjøpte den store Dynaplate'en, som nå kun tar imot frekvenser fra diverse antenner. Før jeg kom så langt, ble dette opplegget tilbakekalt av DSB, som ikke kunne skjønne at noen kunne tro at dette skulle være lov. Derfor kjøpte jeg Noratel skilletrafo. Da jeg kom med båten til Sverige, fikk jeg informasjon at neddykket kobberplate og klipt landjord var helt greit der. Jeg tror dette muligens har noe med at resten av Europa har TN-system. Mens Norge fremdeles har en del IT. Uten at jeg vet hva eller hvorfor. Elektro har så lenge jeg har vært på forumet vært et betent tema og krangel som jeg bare gidder å være del av til en viss grad. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Det finnes ett tilfelle med inverter der man slipper å ettablere felles jord, og det er når man bare har en stikkontakt ombord, eller plugger bare en bruker i inverteren Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai Ingar skrev for 5 timer siden: Komodo skrev for 5 timer siden: Det jeg imidlertid etterspør (og som du siterer) er andre godkjente/lovlige måter å koble jord. Kobberplata som EL 66 snakker om er jo tilsvarende dynaplate. Forskriften sier 0.25 kobber, hva skal det ellers være? Tenker du på å jorde til propellaksel, ror eller lignende? Dynaplate er av bronse, legering av tinn og kobber. Har en ledingsevne på ca 1/4 del av kobber. Noe jeg ikke kan huske har blitt diskutert er hva som ligger i areal minst 0.25 m 2. Regnes baksiden av platen også også med? Måtte gruble litt på hva du mente her, men nå tror jeg vi snakker litt forbi hverandre. Når jeg etterlyser andre godkjente/lovlige måter å koble jord enn dynaplate, så snakker jeg altså om måter å koble jord uten at den føres til metalliske deler under vann! Trodde først at du stilte spørsmålstegn til om dynaplate kan godkjennes på linje med kobberplate med et visst areal, men det var kanskje ikke det du mente? Tror det er liten tvil om at dynaplata tilfredsstiller kravet om kobberplate selv om dynaplata er av sinterbronse. Bronse er forresten en legering av bla. kobber, men ikke nødvendigvis tinn som du skriver her, og kobberinnholdet kan variere. Vet ikke hvilken kobberlegering det er i dynaplata, men det anser jeg som mindre interessant. Mer om bronse og andre kobberlegeringer kan du lese om i denne tråden. Først litt om messing, så litt om bronse litt lenger ned. Enda mer framkommer så vidt jeg husker videre i diskusjonene. Ingar skrev for 5 timer siden: Nei, både installasjon av 230V kabler og sikkerhetsjording må utvilsomt gjøres av fagfolk. Derfor mener jeg dette må sees i sammenheng. Ut fra meningsmålingen er de fleste båtfolk klar over at man ikke kan gjøre noe av dette selv. Og det er årsaken til at jeg mente dette med kobling av jord er irrelevant i denne tråden. Interessant tema, men mer relevant i andre tråder om landstrøm, jordplater og skilletrafo. Men så kom jeg over en sak. Kanskje ikke helt innlysende hva som er lov å koble for en lekmann allikevel. For "Plug and pray" anlegget til Defa skal jo være lovlig for alle å installere. Og iht. manualen skal jo jord kobles til dynaplate dersom man installerer skilletrafo... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Cheyenne Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Ser det er tegnet en 20 amp sikring ved batteriet så da er jo ikke dette anlegget heller lov å sette opp selv. Sånn bare for å forhindre at noen blir lovbrytere og innsatt på vann og brød. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai Cheyenne skrev Just now: Ser det er tegnet en 20 amp sikring ved batteriet så da er jo ikke dette anlegget heller lov å sette opp selv. Sånn bare for å forhindre at noen blir lovbrytere og innsatt på vann og brød. Ja, noen må varsle Defa om hva vi har kommet fram til her på forumet Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Cheyenne Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Spørs om ikke eltilsynet, dsb og sikkert mange flere også må varsles 😁 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai Cheyenne skrev 2 minutter siden: Spørs om ikke eltilsynet, dsb og sikkert mange flere også må varsles 😁 Jepp, mye ulovlig her nå Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dennrick Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Huff. Det blir godt å få en elektriker ombord i båten 3. juni kl 0900 ! Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Roger jo Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Kom over denne fra da jeg installerte 220V LADIX Og fikk beskjed om å IKKE jorde 220V til batteri i topola anlegg- Så jeg klipte ledningen til varmtvannsberederen. for den lager jordfeil før eller siden med 300l har en varmt vann i 3 dager med 90 grader ved ankomst. Samsvarserklæring http://www.frihavne.com/wp-content/uploads/2025/05/Man-Ladix-landstrom.pdf RedningsSkøyta 1/2004 RedningsSkøyta lager i samarbeid med Terje Hanssen og Paul Rosenquist en artikkelserie om problemstillinger i forbindelse med elektrisk strøm i lystbåter og marinaanlegg. Dette er andre artikkel i serien. Også andre ressurspersoner og institusjoner, som DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) har gitt verdifulle bidrag http://www.frihavne.com/wp-content/uploads/2025/05/Den-vansklige-landstrommen-.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
dennrick Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai 2 minutes ago, Roger jo said: Så jeg klipte ledningen til varmtvannsberederen. for den lager jordfeil før eller siden Kan du utdype dette litt ? På en annen tråd jeg har om lading, lithium og multiplus, så er det en kommentar om at det kan være lurt å ha bereder frakoblet når den ikke skal brukes. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Komodo Svart 23.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai Roger jo skrev 40 minutter siden: Kom over denne fra da jeg installerte 220V LADIX Og fikk beskjed om å IKKE jorde 220V til batteri i topola anlegg- Nei, det er klart, det står jo svart på hvitt i PDFen at du skal koble jord til dynaplate når du har topolet anlegg. Gjorde du det? Ellers så står det jo ingenting om hvordan man skal koble jord ombord når man installerer skilletrafo. Det står at jordkabel ikke skal brukes, men da regner jeg med at de snakker om landjord? Men Ladix er vel det samme som Defa? Og der står det jo at ved installasjon av skilletrafo så skal jord ombord kobles til dynaplate. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.